12 اشتباه رایج در شست وشوی صورت که نباید تکرار کنید

به گزارش مجله ویراپارس، از کودکی به ما گفتند که صورت مان را بشوییم و مسواک بزنیم. به این ترتیب تقریبا تمام روزهای زندگی ما با همین 2 کار ساده آغاز می شد و به انتها می رسید. وقتی بزرگ تر شدیم، فهمیدیم که شست وشوی صورت یک گام حیاتی برای مراقبت از پوست است. اما این کار آن قدرها هم که فکر می کنیم ساده نیست. چون گاهی اوقات برخی از اشتباهات به ظاهر کوچک می توانند به مسائل پوستی جدی منجر شوند. در این مقاله درباره برترین روش شستن صورت و اشتباهاتی که ممکن است در حین انجام این کار مرتکب شوید صحبت می کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

12 اشتباه رایج در شست وشوی صورت که نباید تکرار کنید

1. قبل از شستن صورت آرایش خود را پاک نمی کنید

آرایش با شستن صورت به تنهایی تمیز نمی گردد. شوینده های صورت نمی توانند آرایش های سنگین را پاک نمایند. بنابراین، برترین روش شستن صورت این است که ابتدا با میسلار واتر تمام محصولات آرایشی و بهداشتی را از روی پوست پاک کنید و سپس به سراغ شوینده بروید.

2. از آب خیلی سرد یا داغ استفاده می کنید

آب داغ باعث خشکی پوست می گردد و غدد پوست را وادار می نماید که برای برطرف این مشکل چربی بیشتری فراوری نمایند. بعلاوه باعث می گردد پوست برافروخته و قرمز به نظر برسد، به خصوص اگر به آکنه و روزاسه مبتلا باشید. از سوی دیگر، آب سرد هم به علت جلوگیری از باز شدن منافذ پوست اثر نامطلوبی روی آن دارد. بنابراین، برترین روش شستن صورت این است که از آب ولرم بهره ببرید.

3. بیش از حد صورت تان را می شویید

کسانی که پوست خشک یا حساس دارند ممکن است فقط یک بار در روز احتیاج به پاکسازی داشته باشند. افراد دارای پوست چرب هم باید حداکثر 2 بار در روز صورت خود را بشویند. شستن بیش از حد صورت به خشکی پوست و درنتیجه فراوری بیش از حد چربی منجر می گردد.

اگر فقط یک بار صورت خود را می شویید، بهتر است این کار را شب انجام دهید. شست وشوی صورت در شب می تواند تمام آلاینده هایی که در طول روز روی پوست جمع می شوند را از بین ببرد. آلاینده ها هم مثل نور خورشید باعث پیری زودرس پوست می شوند.

اگر به 2 بار شست و شو در روز احتیاج دارید، صورت خود را یک بار صبح و یک بار شب بشویید. شست وشوی صبحگاهی صورت می تواند شما را از شر روغن های طبیعی که در طول شب روی پوست انباشته می شوند و بقایای محصولاتی که قبل از خواب استفاده می کنید خلاص کند. به علاوه، به محصولاتی که صبح استفاده می کنید از جمله کرم ضدآفتاب اجازه می دهد راحت تر به داخل پوست نفوذ نمایند و درنتیجه اثربخشی بیشتری داشته باشند.

4. همواره از دستمال مرطوب برای تمیز کردن صورت استفاده می کنید

اگر به آب دسترسی ندارید، از دستمال مرطوب برای پاک کردن صورت خود بهره ببرید. اما هرگز به طور روتین این کار را انجام ندهید. دستمال مرطوب حاوی مواد شیمیایی است و نمی تواند پوست را کاملا تمیز کند. هر زمان که مجبور شدید از دستمال مرطوب بهره ببرید، در اسرع وقت صورت خود را با آب و شوینده مناسب بشویید.

5. در استفاده از محصولات لایه بردار زیاده روی می کنید

لایه برداری پوست می تواند سلول های مرده آن را از بین ببرد و پوست را صاف تر، روشن تر و درخشان تر کند. اما زیاده روی در این کار برای پوست مضر است و به آسیب های جبران ناپذیر منجر می گردد. لایه برداری زیاد نه تنها چربی طبیعی پوست را از بین می برد، بلکه آسیبی به سد پوستی وارد می نماید که ممکن است سال ها طول بکشد تا بهبود یابد.

استفاده از محصولات لایه بردار را به حداکثر یک یا 2 بار در هفته محدود کنید. بعلاوه توصیه می گردد از لایه بردارهای فیزیکی خشن استفاده نکنید و همواره قبل از قرار دادن لایه بردارهای شیمیایی روی صورت، اندازه کمی از آن را روی بخش داخلی آرنج بمالید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

6. محصولات مناسب پوست خود را نمی شناسید

همه شوینده ها می توانند آلودگی ها، محصولات آرایشی و سلول های مرده پوست را از ببرند، اما ممکن است برخی از آن ها برای پوست شما مناسب نباشند. برای داشتن یک پوست بی عیب و نقص باید محصولات مختلف را با توجه به نوع پوست خود خریداری کنید.

پوست شما ممکن است خشک، چرب، مختلط، حساس یا مستعد آکنه باشد. هنگام انتخاب شوینده صورت فقط به توصیه دوستان و اطرافیان تان بسنده نکنید و حتما نوع پوست خود و مسائل آن را در نظر بگیرید. سعی کنید شوینده ای خریداری کنید که به حفظ سد دفاعی پوست یاری کند، نه اینکه تمام روغن های طبیعی آن را از بین ببرد.

7. از شوینده های حاوی صابون استفاده می کنید

هرگز شوینده های صابونی را جایگزین شوینده های غیرصابونی نکنید، چون این محصولات روغن های طبیعی پوست را از می برند و آن را خشک و ملتهب می نمایند. برترین روش شستن صورت استفاده از شوینده های غیرصابونی است که به آبرسانی پوست یاری و از سد دفاعی آن مراقبت می نمایند.

8. نحوه استفاده از شوینده صورت را نمی دانید

برترین روش برای شستن صورت این است که اندازه کمی از شوینده را روی دست خود بریزید و به آرامی آن را با حرکات دایره ای شکل روی پوست ماساژ دهید تا جریان خون را تحریک کنید و توانایی سیستم لنفاوی را برای حمل مواد زائد افزایش دهید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که به محصولات پوستی برای اثر کردن زمان کافی اختصاص نمی دهید. اگر از شوینده برای درمان آکنه استفاده می کنید، اجازه دهید یک دقیقه قبل از آبکشی روی پوست بماند تا مواد فعال موجود در آن فرصت کافی برای از بین بردن باکتری های مولد آکنه داشته باشند.

9. صورت خود را به شدت مالش می دهید

برای از بین بردن آلودگی های روی پوست احتیاج نیست به شدت آن را مالش دهید. اگر شوینده خود را به درستی انتخاب نموده باشید و با برترین روش شستن صورت آشنا باشید، پوست شما به راحتی تمیز می گردد. مالش شدید صورت باعث از بین رفتن چربی ها و پروتئین هایی می گردد که از پوست در برابر تحریک محافظت می نمایند.

10. صورت خود را به طور کامل آبکشی نمی کنید

این روزها زمان محدود است و همه چیز سریع اتفاق می افتد. ممکن است زمانی که صبح دیر از خواب بیدار می شوید دوش صبحگاهی را حذف کنید، سریع دندان هایتان را مسواک بزنید، صورت خود را با یک شوینده به مدت پنج ثانیه بشویید و به سرعت به محل کار تان بروید.

شست وشوی سریع صورت باعث می گردد آلودگی ها و چربی هایی که در طول شب روی پوست جمع شده اند و محصولاتی که قبل از خواب استفاده نموده اید به خوبی پاک نشوند. تجمع این مواد روی پوست منافذ را می بندد، باعث آکنه می گردد، پوست را خشک می نماید و چهره شما را کدر و خسته نشان می دهد. به علاوه، اگر شوینده را به طور کامل آبکشی نکنید، ممکن است پوست شما را تحریک کند.

11. حوله را محکم روی صورت می کشید

بهتر است بعد از شستن صورت از خشک کردن آن اجتناب کنید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک گردد. اما اگر می خواهید از حوله بهره ببرید، یک حوله نرم تهیه کنید و هرگز آن را محکم روی پوست نکشید. بعلاوه توصیه می گردد از حوله حمام برای خشک کردن صورت خود استفاده نکنید یا حوله خود را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید.

قبل از شستن صورت حتما دست های خود را بشویید تا باکتری ها وارد پوست نشوند. به علاوه، در حالت ایدئال باید حوله ای را که برای خشک کردن صورت خود استفاده می کنید، هر چند روز یک بار عوض کنید تا باکتری ها را از پوست تان دور نگه دارید.

12. بعد از شستن صورت مرطوب نماینده نمی زنید

برترین زمان برای استفاده از کرم ها و سرم ها درست پس از اتمام شست وشوی صورت است، یعنی زمانی که پوست در تمیزترین حالت خود قرار گرفته است. متخصصان توصیه می نمایند ظرف 60 ثانیه پس از شستن صورت از مرطوب نماینده بهره ببرید. این کار از تبخیر شدن رطوبت جلوگیری می نماید و آن را داخل پوست به دام می اندازد. تنها استثناء به محصولات ضدآکنه مربوط است که باید قبل از مالیدن آن ها روی صورت اجازه دهید پوست خشک گردد. چون استفاده از این محصولات روی پوست مرطوب ممکن است باعث تحریک آن گردد.

کلام پایانی

اگر پوست شما شاداب و درخشان نیست و همواره کدر به نظر می رسد، بهتر است نگاه دقیق تری به نحوه شست وشوی آن بیندازید. چرا که برخی از عادت های به ظاهر بی ضرر می توانند به پوست آسیب برسانند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: thehealthy, shorthillsderm

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 23 مهر 1402 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2284

به "12 اشتباه رایج در شست وشوی صورت که نباید تکرار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اشتباه رایج در شست وشوی صورت که نباید تکرار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید