پسوریازیس واگیر ندارد

به گزارش مجله ویراپارس، پسوریازیس هر دو جنس را به یک مقدار مبتلا می نماید. در این میان یک چیز مسلم است و آن اینکه خانم ها از نظر ظاهری بیشتر در اجتماع تحت فشار هستند. شرایط خانم ها و آقایان در جامعه فرق دارد.

پسوریازیس واگیر ندارد

پسوریازیس واگیر ندارد

نویسنده:دکتر فرهاد ملکزاد*

پسوریازیس هر دو جنس را به یک مقدار مبتلا می نماید. در این میان یک چیز مسلم است و آن اینکه خانم ها از نظر ظاهری بیشتر در اجتماع تحت فشار هستند. شرایط خانم ها و آقایان در جامعه فرق دارد.

در بیشتر مواقع می بینیم آقایی مبتلا به پسوریازیس بسیار وسیع است و به راحتی به زندگی خانوادگی اش ادامه می دهد اما خانم هایی که پسوریازیس دارند، گاه درگیر مسائل خانوادگی و حتی طلاق می شوند. از سوی دیگر خانم ها نسبت به ظاهر خود حساس ترند و پوشش آنها در محیط منزل کمتر از آقایان است. به همین علت بعضی از خانم ها حتی بهبودی نسبی را نمی پذیرند و تمایل دارند به بهبودی کامل دست پیدا نمایند در حالی که آقایان و خانواده آنها با بهبودی نسبی هم کنار می آیند.

از خانواده که بگذریم، این بیماران در جامعه هم دچار مسائلی می شوند، به اسم نمونه ممکن است دوست یا همکارشان از دست دادن با آنها امتناع کند یا در مکان های عمومی مانند استخرها به غلط تصور نمایند که بیماری واگیر دارد و از ورود آنها جلوگیری نمایند. به این ترتیب ممکن است بیمار کم کم از اجتماع کناره گیری کند. جدا ماندن این افراد از اجتماع، نهایتا موجب بروز عوارض روانی و گوشه گیری در آنها می گردد. این موضوع خود باعث ایجاد یک توالی معیوب برای بیمار می گردد، چرا که یکی از پایه های اصلی درمان در این بیماری داشتن آرامش روحی است. ما باید به اجتماع آموزش دهیم که پسوریازیس آلوده نماینده و مسری نیست. در این صورت اگر فردی به اطرافیان خود نام بیماری را اعلام کند، برخورد راحت تر و مراوده معمولی تری با او خواهند داشت. همین موضوع باعث خواهد شد که بیماران آسایش روانی بیشتر و زندگی پربارتری در اجتماع داشته باشند.

مبتلایان به بعضی بیماری ها نظیر دیابت، برای خودشان انجمن ها و گروه های خاصی دارند که در آن جمع می شوند، یکدیگر را دیدار می نمایند، فعالیت های آموزشی و تفریحی انجام می دهند و حتی خبرنامه، مجله و بروشورهای آموزشی چاپ می نمایند.

در کشورهای خارجی انجمن هایی وجود دارد که بیماران را عضو نموده و برای آنها اطلاعات دارویی تازه و مطالب مفید آموزشی را می فرستند و حتی پانسیون هایی که بیماران را به صورت گروهی درمان می نمایند؛ ولی در ایران فعلا چنین امکاناتی برای بیماران پسوریازیسی وجود ندارد.

این بیماری درمان های موضعی یا خوراکی و تزریقی دارد و بعضی انواع آن بسیار مقاوم به درمان هستند تا جایی که ممکن است پسرهای مبتلا به پسوریازیس را از نظام وظیفه معاف کند، چون همان طور که گفتیم این بیماری در شرایط پراسترس تشدید می گردد. اگر بیماری محدود و خفیف باشد با درمان های موضعی به راحتی کنترل می گردد اما در انواع شدید بهتر است از درمان های خوراکی و تزریقی استفاده کرد اما آنچه به تجربه ثابت شده این است که اگر بیمار بتواند با شرایط موجود اجتماعی، مالی و خانوادگی خود کنار بیاید و آرامش خود را حفظ کند، 90 درصد مسایل او حل خواهد شد

پی نوشت ها :

*متخصص پوست و مو/دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1781

به "پسوریازیس واگیر ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسوریازیس واگیر ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید