لاوروف: غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است

به گزارش مجله ویراپارس، به گفته وزیر امور خارجه روسیه، کشورهای غربی تنها برای یک چیز به رژیم اوکراین احتیاج دارند و آن ادامه دادن به آزار روسیه و یافتن بهانه های جدید برای سیاست روس هراسی است.

لاوروف: غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آدینه گفت، کشورهای غربی برای تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه کوشش می نمایند.

لاوروف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آربی سی (RBC) گفت: آنها کوشش مینمایند تا جایی که ممکن است کشورهای اطراف ما را ضعیف نمایند؛ بلاروس، آسیای میانه و اکنون جنوب قفقاز. بعد از ماموریت موفقیت آمیز ولادیمیر پوتین برای میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آنها مبهوت شدند. چرا آنها نقشی نداشتند؟ آنها اکنون فعالیتهایشان را در این منطقه آغاز نموده اند.

این دیپلمات ارشد روسیه گفت، کشورهای غربی تنها برای یک چیز به رژیم اوکراین احتیاج دارند و آن ادامه آزار رساندن به روسیه و یافتن بهانه جدیدی برای سیاست روس هراسی است.

او هم چنین گفت، چنین مواردی ارتباطی به ایدئولوژی دوران جنگ سرد و رویارویی میان دو سیستم ندارد. لاوروف تاکید نمود: این تنها بدین معناست که شرکای غربی ما نمیخواهند، آماده نیستند و نمیتوانند بر پایه برابری صحبت نمایند. حال چه درباره روسیه، چه چین یا دیگران. آنها با جدیت به دنبال ساختاری هستند که بتوانند در آن سلطه داشته باشند. برای همین است که آنها سازمان ملل را دوست ندارند، چون نمیتوانند کنترل 100 درصدی روی آن داشته باشند.

آمریکا به اتحادیه اروپا نشان داده رئیس کیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت، ایالات متحده با طرح درخواستهایش درباره خط لوله گاز نورد استریم 2 به اتحادیه اروپا نشان داده است که رئیس کیست.

لاوروف ادامه داد: نشست وزرای دفاع ناتو به اتمام رسید. هیچ عقب گردی از درخواست پرداخت دو درصد از فراوری ناخالص داخلی برای احتیاجهای دفاعی انجام نشد که این برای خرید تسلیحات آمریکایی است. همچنین درخواستی از اروپا در رابطه با نورد استریم 2 برای توقف مشارکت در بعضی اموری که امنیت اروپایی را تضعیف میکند، پس گرفته نشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: حرف بر سر این است که چه کسی رئیس است. اروپا هم قصد دارد در خانه خود رئیس باشد اما یک گیره جلوی آن را گرفته است. شرایط این خط لوله کاملا معین است.

سرگئی لاوروف همچنین تاکید نمود، روسیه گفت وگوهای دوجانبه عادی با کشورهای اتحادیه اروپا را خارج از چارچوب نظم این بلوک حفظ میکند. او اضافه کرد: فراتر از چارچوب این نظم، این وحدت بلوک، ما یک گفت وگوی عادی داریم. بسیاری از کشورها با روسیه رابطه دارند. سفر جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از آنها در سه سال گذشته بود. ظرف این مدت ده ها وزیر خارجه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روسیه آمده اند. ما گفت وگوی خوبی داریم.

با این حال او تاکید نمود که دیپلماتهای ارشد خارجی با تکالیفی به روسیه می آیند. لاوروف گفت: آنها چند صفحه از تصمیماتی که با روسای بروکسل توافق نموده اند، میخوانند. نه یک قدم آن طرف تر. مثلا الکسی ناوالنی یا اسکریپال که همین چند وقت پیش بود یا حقوق بشر. حالا هم یوری دیمیتریف، فعال و محقق روس ما.

لاوروف ادامه داد، اصلی ترین هدف تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه تیره کردن روابط نیست بلکه تمایل کشورهای اروپایی به تقویت اعتماد به نفس خودشان است.

این دیپلمات ارشد روسیه گفت: همواره میتوان چیزی را بهانه کرد تا بتوان روابط را به همان سمتی که شما احتیاج دارید، سوق داد. در اینجا به نظر نمیرسد که آنها بخواهند روابط را بدتر نمایند. فکر نمیکنم این هدف اصلی آنها باشد. آنها میخواهند عزت نفس خود را تقویت نمایند. اکنون آنها همانند ایالات متحده آغاز به عمل می نمایند، از جمله با نشان دادن ذهنیت کشورهای غیرعادی.

او اشاره نمود که پنهان ساختن حقایق از طرف روس که ممکن است از اتهامات علیه مسکو پشتیبانی نموده باشد، مدتها پیش از بحران اوکراین آغاز شد. لاوروف ادامه داد: یکی از آنها در سال 2007 بود؛ مسمومیت الکساندر لیتویننکو در بیمارستان. اینها مسائل سیستماتیک است. اکنون حتی تماسهای گاه و بیگاه در مسائل بین المللی در روابط با اتحادیه اروپا باقی نمانده است و تمام تعاملات در چارچوب فرمتهای چندجانبه انجام میگردد.

دعوت روسیه از آمریکا برای مسائل ثبات استراتژیک

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با آربی سی تاکید نمود، مسکو، ایالات متحده را برای گفت وگو درباره تمام مسائل ثبات استراتژیک بدون استثنا دعوت نموده است. لاوروف گفت: ما پیشنهاد دادیم که تمام مسائلی که روی ثبات استراتژیک و منافع مآغاز طرفهای مذاکره نماینده اثر میگذارند، پای میز مذاکره حل و فصل گردد.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر اهمیت قصد مسکو و واشنگتن برای ارتقای مذاکرات ثبات استراتژیک در مفهوم واقعیت جدید تاکید نمود.

او گفت: اوضاع از 2010 به شدت تغییر نموده است؛ روسیه و ایالات متحده هر دو به تسلیحات جدید دست یافته اند و بعضی آنها تحت کنترل پیمان استارت جدید است. ما سال گذشته درباره آن صحبت کردیم و گفتیم که آنها را باید به حساب آورد. یک سری از تسلیحات بابت معینات فیزیکی خودشان در چارچوب بندهای این پیمان قرار نمیگیرند، چون کلا اصول متفاوتی دارند.

لاوروف ادامه داد: بخشی از تسلیحات مافوق صوت شامل استارت جدید میشوند، اگر که ما درباره موشکهای بالستیک صحبت کنیم. حال ما احتیاج داریم که آن نوع تسلیحات را وارد این توافق کنیم و ببینیم که راستی آزمایی آن چگونه خواهد بود. بعضی از تسلیحات در این چارچوب نمی گنجند. به عنوان مثال ایالات متحده مفهوم حمله جهانی پیش دستانه را دارد که در ضمن حمله غیر هسته ای است.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، طرح برای برگزاری چنین مذاکراتی اکتبر گذشته تسلیم آمریکا شد اما دولت قبلی به ریاست دونالد ترامپ آن را بی پاسخ گذاشت. این مساله بار دیگر در جریان مذاکرات با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا مطرح شد.

لاوروف گفت: ما باید این مذاکرات را از سر بگیریم و دولت جدید جو بایدن باید ما را درباره گزینه های خودش آگاه کند. درک می کنیم که آنها اکنون برای آنالیز شرایط در کاخ سفید و وزارت خارجه به زمان احتیاج دارند. البته امیدوارم این رویه زیاد طولانی نگردد.

همزمان لاوروف تاکید نمود که فرمت احتمالی مذاکرات چندجانبه درباره ثبات استراتژیک نباید توافق های موجود میان روسیه و ایالات متحده را از بین ببرد. لاوروف درباره تبدیل کردن مذاکرات ثبات استراتژیک به یک فرایند چند جانبه گفت، باید سازشی داوطلبانه از طرف تمام مدعوین به ویژه پنج قدرت هسته ای باشد. او در ادامه گفت که روسیه برنامه ای برای متقاعد کردن چین برای پیوستن به این مذاکرات ندارد.

او ادامه داد: ما به موضع چین احترام میگذاریم. آنها پیش از پیوستن به هرگونه مذاکراتی، یا میخواهند دنباله رو ما باشند یا اینکه سطح زرادخانه های ما به سطح آنها کاهش یابد. با این حال، اگر این فرایند چندجانبه است، ما نمیتوانیم آن را بدون انگلیس و فرانسه انجام دهیم.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت هایش همچنین گفت، مسائل روسیه در روابط با کشورهای غربی پس از آن آغاز شد که اروپا از عدم تمایل روسیه برای زندگی در یک خانه با یک رئیس خود منتخب خوشش نیامد.

او درباره اینکه چرا اکنون روسیه و غرب نمیتوانند یک زمینه مشترک همانند دهه 90 میلادی بیابند، گفت این روابط خوب بود چون هیچکس در روسیه با اینکه چه کسی در این خانه رئیس است، مسئله ای نداشت. اما مسائل زمانی آغاز شد که روسیه نپذیرفت با آن شرایط کنار بیاید.

به گفته لاوروف، بعد از اینکه ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری روسیه رسید، او و تیمش کوشش کردند تا این پیغام را به وسیله سیگنالهای دیپلماتیک به شرکای غربی منتقل نمایند. دستکم این زمانی بود که غرب کوشش کرد تا چارچوب ایدئولوژیک برای اقدامات کنونی خودش ایجاد کند.

سرگئی لاوروف گفت، اتحادیه اروپا، روسیه را یک غیرخودی در نظر میگیرد و آمادگی مسکو برای قطع روابط احتمالی با بروکسل به این دلیل است که این روابط عملاً وجود ندارند. او اضافه کرد: تماسهای روسیه-اتحادیه اروپا و نشستهای سالانه روسیه با کمیسیون اروپا همگی ویران شده است و مدتها پیش از بحران اوکراین هم وجود نداشت.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1550

به "لاوروف: غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید