جستاری از شاعر روس برای سهراب سپهری

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران-سیدحسین طباطبائی:در روزهای سخت کرونائی که آثار خود را بر پهنه ادب و فرهنگ نیز نشان داده است و امکان برگزاری نشست ها و جلسات و بزرگداشت مفاخر ادبی را سلب کرده، ابتکار جناب علی اصغر محمدخانی در گشودن بابی مبارک با عنوان یک هفته با سعدی و سپهری در فضای مجازی به منظور اشتراک نظر و بهره مندی از دیدگاه ها و آثار اهالی فرهنگ ادب پیرامون این دو چهره برجسته ادب فارسی، قابل تقدیر و شایان سپاس است.

جستاری از شاعر روس برای سهراب سپهری
این قلم سعی دارد در سلسه یادداشت هایی کوتاه با عنوان از سعدی تا سهراب در سپهر ادب روسیه در اندازه وسع ناچیز خود، از تاثیرات، بازتاب ها و ترجمه هائی که از آثار این دو در روسیه صورت پذیرفته است بنویسد تا زمینه ای باشد برای آشنائی بیشتر علاقمندان به این حوزه از پهنه فراخ ادب فارسی در پهناورترین سرزمین دنیا.

او تا ابد مانده است

الکساندر بالتین شاعر، نویسنده و منتقد ادبی 53 ساله روس ساکن مسکو، و عضو اتحادیه نویسندگان مسکو، از جمله شاعران امروز روسیه است که به گفته خود یکی از کنجکاوی ها و دلمشغولی هایش غور در فرهنگ و ادبیات دیگر کشورهاست و از این روست که جستارها و یادداشت های پرشماری از او در مجلات و سایت های ادبی روسیه درباره ادبیات، تاریخ و هنر دیگر کشورها منتشر شده است.

او که پیش و بیش از همه یک شاعر است و اولین شعرش در بیست سالگی در مجله آنالیز ادبی به چاپ رسیده است، دستی در نثر نویسی نیز دارد و اولین داستان کوتاه خود را در سال 2007 در مجله آمریکائی فلوریدا به چاپ رسانده است. بالتین با انتشار اولین نقد ادبی خود در سال 2016 در روزنامه روسیه ادبی این جنبه از شخصیت ادبی خود را نیز به رخ کشیده است.

از این شاعر و نویسنده پرکار روس بیش از 85 جلد کتاب به چاپ رسیده است و اشعار و نوشته های او در بیش از 150 مجله در روسیه و دیگر کشورهای دنیا منتشر شده است که از جمله آنها می توان آمریکا، فرانسه، جمهوری چک، بلاروس، اوکراین، مولداوی، ایتالیا، هلند، اسپانیا و ... را نام برد. بعضی از اشعار او به زبان های لهستانی و ایتالیائی ترجمه شده است. الکساندر بالتین به گفته خود یکی از دغدغه ها و کنجکاوی هایش مطالعه و غور در فرهنگ و ادبیات دیگر کشورهاست و از این روست که در آثار پرتعداد وی مطالب زیادی اعم از شعر و نثر در باره شخصیت های ادبی، فرهنگی و سیاسی دیگر کشورهای دنیا به چشم می خورد.

او تنها شاعر روس است که در رثای صادق راهنمایی شعر سروده است و از دیگر شخصیت های ادبی، اجتماعی و حتی سیاسی ایران نیز در آثارش کم نیست.

جستار کوتاه زیر را الکساندر بالتین در پاسخ به اقتراح شهر کتاب نوشته است:

رمانتیک ها در آفرینش هنری و ادبی که با جسارت خاص خود از سطح پدیده های مالوف فراتر می رفتند و انگار به آسمان ها پر می کشیدند تا به ابرها از دل خودشان نظاره نمایند. و تاثیر این سنت ادبی را در اولین مجموعه شعر سپهری با عنوان در کنار چمن یا آرامگاه عشق به خوبی می توان دید. این روح شوریده برای ادامه تحصیلات خود از موطنش کاشان به تهران راز آمیز و جادوئی می آید و با ابتناء به قدرت روحی و معنوی خود در سالیان زندگی و تحصیل در تهران از جام اندیشه و تاریخ مست می گردد.

اولین آفرینش ادبی سهراب در قالب عروض شعر کلاسیک فارسی است: تصویری معنوی و مقدس که برخاسته از نگرشی محبت آمیز نسبت به زندگی است. او به اروپا سفر می نماید، در پاریس پای درس بزرگان هنر می نشیند و به توسعه و گسترش دانسته های خود از هنر نقاشی می پردازد. پس از آن به فلسفه علاقمند می گردد و تاثیر تاملات و مطالعات فلسفی اش در مجموعه شعر آوار آفتاب و نیز شماری از نقاشی هایش بازتاب می یابد.

دهه شصت (میلادی) دوران طلائی شعر سهراب سپهری است: صدای پای آب، مسافر و حجم سبز سه مجموعه شعر حاصل این دهه است که می توان آنها را بهترین آثار شعری سهراب سپهری دانست. در اشعار او، غوطه وری در دنیا طبیعت، در آمیختن با آن و احساس روشنائی مدام آشکارا به چشم می خورد. او متفکر در و عاشق بر زندگی روزانه خود است، خواه محزون و غم انگیز باشد، خواه فرحبخش و شادی آفرین.

در اشعار سپهری با حجم انبوهی از ظرائف اندیشه و هنر مواجهیم که شاعر در جای جای آثارش آن ها را به انحاء گوناگون به نمایش می گذارد.

در آنها تصاویر بدیع به کرات به چشم می آیند، رویای بچگانه اش که حتی او را از کشتن یک ملخ نیز باز می داشت در تمام حیات ادبی و هنری اش متجلی است و از این روست که واقعیت و تخیل در اشعار سپهری در فضائی که احساس یگانگی با طبیعت در آن موج می زند به هم می آمیزند.

نقاشی های سپهری گاهی آشکارا مایه های تاثیر پذیرفته از هنر ژاپنی را به نمایش می گذارند: کوتاه و سرشار مانند هایکو و گاهی آمیخته با نوعی اضطراب و خودداری در بیان.

و این ها با هم در کنار یکدیگر، نمایانگر کامل تجربیاتی است که شاعر طی سال های متمادی به وسیله ارتباط صمیمانه اش با ذات پدیده های هستی کسب نموده است.

و ما از سال های آخر عمر شاعر چندان نمی دانیم: همین را می دانیم که در کنار مادرش در روستا در انزوا می زیست و پس از ابتلاء به بیماری ای صعب العلاج کوشش های پزشکان برای درمان او در انگلستان نیز به نتیجه نرسید. او نماند. نه، او برای همواره ماند، با آثار جادوئی ای که آفرید، آثاری که بر خلاف بدن جسمانی اش، هرگز فنا و نابودی تهدیدش نمی نماید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 953

به "جستاری از شاعر روس برای سهراب سپهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جستاری از شاعر روس برای سهراب سپهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید