دیدنی های عشق آباد، مرکز ترکمنستان

به گزارش مجله ویراپارس، عشق آباد، مرکز ترکمنستان که نام مستعار آن شهر مرمر سفید است، جاذبه های منحصربه فرد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی دارد که گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می کند.

دیدنی های عشق آباد، مرکز ترکمنستان

عشق آباد، نه تنها مرکز ترکمنستان است، بلکه بزرگ ترین شهر و مرکز صنعتی، سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور است. این شهر در سال 2013 به عنوان دارنده بیشترین ساختمان های سفید مرمرین در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. بعد از خروج عشق آباد از اتحاد جماهیر شوروی، ساختمان های بسیاری با استفاده از جدیدترین روش های ساخت وساز در این شهر بنا شد که بیشتر آن ها از سنگ مرمر ساخته شده اند.

از تماشای های عشق آباد می توان به بنای یادبود استقلال، پارک استقلال، موزه ملی تاریخ عشق آباد، موزه فرش ترکمنی، موزه هنرهای زیبا، بنای تاریخی طاق بی طرفی و مجسمه لنین اشاره کرد؛ در تور عشق آباد و سفر به مرکز ترکمنستان، حتما از جاذبه های تاریخی فوق العاده به ویژه از بناهای بزرگ یادبود این شهر تماشا کنید. در ادامه شما را با برخی از بهترین جاهای تماشای عشق آباد آشنا می کنیم.

موزه فرش ترکمنی

موزه فرش ترکمنی (Turkmen Carpet Museum)، بزرگ ترین نمایشگاه فرش دستباف ترکمنی در جهان است. این موزه دارای مجموعه ای بسیار غنی از فرش های ترکمنی از قرون وسطی تا قرن بیستم از جمله 1000 فرش متعلق به قرن های 18 و 19 است. غیر از مجموعه وسیع فرش های عتیقه، فرش های متنوعی مانند چووال، خورجون، توربا و غیره هم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از بزرگ ترین فرش های به نمایش درآمده در این موزه، فرشی از ایل تکه ترکمن با ابعاد 193 مترمربع است که در سال 1941 به دست 40 نفر برای زینت بخشیدن به تالار بولشوی در مسکو بافته شد.

بنای تاریخی طاق بی طرفی

بنای تاریخی طاق بی طرفی (Monument Arch of Neutrality) یکی از مهم ترین جاهای تماشای عشق آباد است که در زمان ریاست جمهوری نیازُف در سال 1998 به منظور تجلیل از حمایت مردم ترکمنستان از سیاست های بی طرفی رئیس جمهوری وقت، بنا شد. مجسمه طلایی نیازُف با ارتفاع 12 متر در بالای این طاق واقع شده است که در گذشته در طول روز رو به خورشید می چرخیده است. امروزه دیگر این مجسمه چرخشی ندارد و به سمت شهر موردعلاقه نیازُف متوقف است. بازتماشامایندگان می توانند با استفاده از آسانسورهایی که در پایه های این بنا تعبیه شده است از آن بالا بروند و چشم انداز زیبایی از شهر عشق آباد را تماشا کنند.

موزه هنرهای زیبای ترکمن

موزه هنرهای زیبای ترکمن (Turkmen Museum of Fine Arts) در ساختمانی منحصربه فرد که دارای گنبد بزرگی است، واقع شده است. این موزه شامل مجموعه ای از آثار هنری شوروی ترکمنی است. نقاشی زیبایی از جشن و شادی روستاییان با پس زمینه چادرهای یورت و دشت، یکی از آثار برجسته این موزه است. مجموعه ای از نقاشی های هنرمندان غرب اروپا و روسیه، جواهرات ترکمنی و لبا های سنتی هم در این موزه به چشم می خورد.

مجسمه لنین

مجسمه لنین (Statue of Lenin) در پارک کوچکی بر سکویی بزرگ و تزئین شده با هنر موزاییک کاری آسیای مرکزی واقع شده است. این مجسمه، نسبت به سایر مجسمه های لنین در کشورهای شوروی سابق، کوچک تر و کم ارتفاع تر است. از نکات قابل توجه این مجسمه، اشاره لنین به سمت ساختمان سابق بایگانی حزب کمونیست است.

پارک استقلال

پارک استقلال (Independence Park) با مساحت 140 هکتار، قدیمی ترین پارک عمومی در ترکمنستان است که در حوالی جنوبی عشق آباد واقع شده است. بنای یادبود استقلال ترکمنستان (Monument of Independence of Turkmenistan) از برجسته ترین تماشای های این پارک است و مرکز خرید بزرگی با ساختمانی هرمی شکل در انتهای شمالی آن واقع شده است.

مسجد ایرانی

مسجد ایرانی عشق آباد دارای معماری زیبای ایرانی و گنبدی مزین با نورهای سبز است. این مسجد در حومه غربی شهر عشق آباد واقع شده است.

خرابه های نسا

خرابه های نسا (Parthian Settlement of Nisa) واقع در 18 کیلومتری جنوب غربی عشق آباد در گذشته محل اقامت ایرانیان بوده است. این منطقه باستانی، نخستین مقر حکومت اشکانیان شناخته شده است. نسا در 250 تا 211 سال پیش از میلاد به دستور اشک یکم به عنوان گورستان سلطنتی پادشاهان اشکانی ساخته شد؛ البته کاملا مشخص نیست که این منطقه به عنوان گورستان مورد استفاده بوده است یا اقامتگاه سلطنتی. حفاری های این منطقه باستانی در سال 1946 آغاز شد و هنوز ادامه دارد. ارگ نسا در سال 2007 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موزه ملی تاریخ عشق آباد

موزه ملی تاریخ عشق آباد (Ashgabat National Museum of History)، مجموعه ای غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مردم شناسی است. این موزه دارای بیش از 500 هزار اثر از جمله آثار باستانی هنری، نقاشی ها، مجسمه ها، فرش، قالیچه، پارچه و لباس، وسایل خانگی، آلات موسیقی، سلاح، طلا و جواهر، مدال، اسناد تاریخی، ظروفی به شکل شاخ از جنس عاج، تندیسک الهه های اشکانی و گلدان های رنگارنگ بودایی است. در میان این آثار تعدادی فسیل و یافته های نادر زمین شناسی هم به چشم می خورد. تجربیات سفر خود به ترکمنستان را با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / lonelyplanet / tripadvisor.com
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2001

به "دیدنی های عشق آباد، مرکز ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های عشق آباد، مرکز ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید