تور فرانسه ارزان: بحران دیپلماتیک زیردریایی، فرانسه سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند

به گزارش مجله ویراپارس، پکن توافق تازه بین استرالیا، آمریکا و بریتانیا را بسیار غیر مسئولانه خواند.

تور فرانسه ارزان: بحران دیپلماتیک زیردریایی، فرانسه سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

فرانسه در پی یک توافقنامه امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و بریتانیا سفیران خود از آمریکا و استرالیا را فراخواند. قرارداد سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و بریتانیا موسوم به آکوس باعث لغو قرارداد قبلی بین فرانسه و استرالیا برای ساخت زیردریایی شده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، این اقدام باعث ایجاد بحران سیاسی بی سابقه بین فرانسه، آمریکا و استرالیا شده است.

ژان-ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت این تصمیم نادر در فراخوان سفرا به علت اهمیت بسیار بالای موضوع و از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گرفته شده است.

فرانس24 در این باره نوشت: فرانسه علت این فراخوان را مشورت اسم نموده است.

در روز پنجشنبه استرالیا اظهار داشت پس از توافق امنیتی با آمریکا و بریتانیا، قرارداد قبلی خود با فرانسه را لغو می نماید.

براساس قرارداد حدودا 40 میلیارد دلاری سال 2016 بین استرالیا و فرانسه، فرانسه متعهد به ساخت زیردریایی هایی معمولی برای استرالیا بود اما استرالیا پس از قرارداد نو با آمریکا و بریتانیا قادر به تهیه 8 زیردریایی مدرن با فناوری های محرکه هسته ای خواهد بود.

فرانسه این اقدام آمریکا و بریتانیا را خنجر زدن از پشت خوانده است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسه روز شنبه اظهار داشت: این اولین بار است که فرانسه سفیران را با این شیوه احضار نموده است.

شرکت وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری در آلمان- 10 سپتامبر 2021/ عکس: رویترز

استرالیا هم ساعاتی پیش از این فراخوان ابراز تاسف کرد و اضافه کرد که برای روابط خود با فرانسه ارزش قائل است و برای سایر امور با فرانسه در ارتباط خواهد بود.

ماریس پین سخنگوی وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه ای گفت: استرالیا ناامیدی عمیق فرانسه از تصمیمی که به وضوح مطابق با منافع ما است را درک خواهد نمود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که فرانسه متحد حیاتی است و آمریکا در روزهای آینده برای حل اختلافات کوشش خواهد نمود.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه هیچ اشاره ای به بریتانیا نشده است اما یک منبع دیپلماتیک گفت بریتانیا به شیوه ای فرصت طلبانه به این قرارداد پیوسته است.

این فرد مطلع در سیستم دیپلماتیک فرانسه اضافه کرد: برای نتیجه گیری در باره بریتانیا نیازی به مشورت با سفیرمان بریتانیا نداریم.

ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه این قراردارد را غیرقابل قبول خواند.

استرالیا، آمریکا و بریتانیا قرارداد آکوس را راهی برای مهار قدرت پیشرونده چین در این منطقه می دانند.

وزیر خارجه فرانسه در بیانیه خود اضافه کرد: لغو پروژه [با فرانسه] و اعلام آنالیز در خصوص همکاری های احتمالی آینده در باره ساخت زیردریایی هسته ای با آمریکا، رفتار غیرقابل قبول بین متحدان و شرکا است.

او اضافه کرد که پیامدها به طور مستقیم بر دیدگاه ما از متحدان، همکاری ها و اهمیت روابط اروپا با منطقه هند- اقیانوسیه تاثیر می گذارد.

این اتفاق پائین ترین سطح در روابط بین فرانسه و استرالیا پس از سال 1995 محسوب می گردد. در آن موقع کانبرا به تصمیم فرانسه برای از سرگیری آزمایش هسته ای در اقیانوس آرام جنوبی اعتراض کرد و سفیر خود را برای مشورت قرا خواند.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا روز گذشته انتقاد فرانسه در خصوص عدم اخطار در باره توافق آکوس را رد کرد و اضافه کرد که پیشتر در مذاکرات با رئیس جمهور فرانسه احتمال رد توافق سال 2016 با این کشور مطرح نموده است.

جلسه مجازی سران آمریکا، استرالیا و بریتانیا در خصوص توافقنامه دفاعی با استرالیا/ عکس: کاخ سفید

موریسون اصرار که در ماه ژوئن (خرداد- تیر) به مکرون گفته است که در نگرش خود تنو نظر نموده است.

نخست وزیر استرالیا به رادیو 5aa گفت: در ماه ژوئن و طی یک جلسه شام طولانی به وضوح نگرانی های خودم از داشتن زیردریایی معمولی برای مقابله با مسائل نو و استراتژیک محیط زیستی که با آن روبرو ایم شرح دادم.

وی اضافه کرد: به صراحت شرح دادم که استرالیا در باره این موضوع باید براساس منافع ملی خود تصمیم گیری کند.

تنش در روابط چند جانبه در شرایطی ایجاد می گردد که آمریکا و متحدانش با توجه به نگرانی از افزایش نفوذ چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه در پی حمایت بیشتر هستند.

فرانسه در پی تصدی ریاست دوره ای خود براتحادیه اروپا است که روز پنجشنبه استراتژی خود در باره هند و آقیانوس آرام را اظهار داشت. این اتحادیه از معامله تجاری با تایوان و استقرار کشتی های بیشتر برای باز نگه داشتن راستا دریایی اطلاع داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم روز گذشته با جملاتی آرام کننده کوشش کرد تا انتقاد فرانسه به قرار داد آکوس راکم کند. او فرانسه را شریک حیاتی خواند.

پیر مورکوس یکی از بازدیدکنندگان مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن اقدام فرانسه در احضار سفرا و انتقاد از قرارداد را حرکتی تاریخی خواند.

او اضافه کرد: کلمات اطمینان بخشی که بلینکن اظهار داشت برای فرانسه کافی نیست. به ویژه پس از آنکه مقامات فرانسه بسیار دیرهنگام متوجه شدند که این قرارداد از ماه ها قبل در حال شکل گیری است.

چین توافق آکوس را بسیار غیرمسئولانه خواند.

فرانس 24 نوشت: پکن همتوافق نو بین استرالیا، آمریکا و بریتانیا را بسیار غیر مسئولانه خواند و تعهد استرالیا به عدم اشاعه هسته ای را زیر سوال برد و به متحدان غربی هشدار داد که در ریسک تیراندازی به پای خودشان [خودزنی] قرار گرفته اند.

اسکات موریسون روز گذشته در مصاحبه ای اضافه کرد که چین برنامه هایی برای ساخت زیردریایی هسته ای خود دارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1783

به "تور فرانسه ارزان: بحران دیپلماتیک زیردریایی، فرانسه سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: بحران دیپلماتیک زیردریایی، فرانسه سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید