ظریف: مواضع روسیه و چین به حفظ برجام یاری می نماید

به گزارش مجله ویراپارس، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای روس خود، مواضع روسیه و چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد را در حفظ برجام و یاری به حفظ امنیت و ثبات بین المللی مؤثر خواند.

ظریف: مواضع روسیه و چین به حفظ برجام یاری می نماید

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با همتای روس خود سرگئی لاوروف در مسکو از مواضع محکم روسیه و چین در شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکر کرد و این مواضع در یاری به حفظ برجام مؤثر خواند.

ظریف در ابتدای این نشست خبری مشترک با اشاره به اینکه برای سی امین بار در دوران مسئولیتش به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر نموده است، گفت: فرصتی پیدا کردم که پیغام جناب آقای دکتر روحانی به جناب آقای پوتین را در یک مصاحبهی مفصل به آقای لاوروف ارائه کنم. از نظرات ایشان استفاده کردم و اجرای پیشنهادات را به طور مشترک دنبال خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: همان طور که سرگئی لاوروف شرح داد، مصاحبهی بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه داشتیم. توافق و قطعنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به 20سالگی خود می رسد و به صورت اتوماتیک برای 5 سال آینده تمدید خواهد شد. ما توافق کردیم که هم زمان کوشش کنیم که یک توافق به روز را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از انقضای توافق قبلی یک توافق جدید آماده شده باشد و به مجالس دو کشور برای تصویب ارائه گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مصاحبههای صورت گرفته در حوزه همکاری های بین المللی نیز گفت: همکاری های بین المللی دو کشور در منطقه همکاری های بسیار مثمر ثمری بوده است و ما در این مورد مصاحبه کردیم. در سوریه فرایند آستانه به عنوان تنها فرایندی که منجر به کاهش تنش در سوریه شده، با همکاری ایران، روسیه و ترکیه به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: ما همچنین درباره شرایط یمن و چگونگی انتها دادن به رنج های مردم بیگناه یمن مصاحبه کردیم و توافق کردیم که این مصاحبهها بین همکاران ما با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

ظریف با اشاره به اینکه برجام نیز یکی محورهای مصاحبهیش با سرگئی لاوروف بوده، توضیح داد: ما از موضع محکم فدراسیون روسیه و چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار قدردانی می کنیم و این موضع را در جهت حفظ برجام و در راستای یاری به حفظ ثبات و امنیت می دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه نمود: همان طور که آقای لاوروف اشاره کردند، برجام که در 14 ژوئیه سال جاری پنج ساله شد یک توافق تاریخی بین المللی بود برای نشان دادن اینکه به وسیله دیپلماسی می گردد مسائل را حل کرد. اقدامات آمریکا هم در نقض برجام و هم در تحمیل تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران حتی در بحبوحه بحران کرونا نشان دهنده فاصله جدی رژیم آمریکا از حقوق بین المللی و توافقات بین المللی است که این مسئله به بی اعتباری دولت آمریکا می انجامد.

ظریف در انتها گفت: در زمینه همکاری های دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین در آژانس بین المللی انرژی اتمی مصاحبهی بسیار خوب و سازنده ای داشتیم.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1112

به "ظریف: مواضع روسیه و چین به حفظ برجام یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: مواضع روسیه و چین به حفظ برجام یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید