سکوت رگولاتوری با گذشت یک ماه از دستور وزیر ارتباطات

به گزارش مجله ویراپارس، با گذشت نزدیک به یک ماه از دستور جدی و سریع وزیر ارتباطات به سازمان تنظیم مقررات برای برطرف سریع اشکالات شبکه ارتباطی کشور و ضرورت اطلاع رسانی گزارش اقدامات اجرایی به مردم، نه تنها طی این مدت کیفیت شبکه ارتباطی تفاوتی با گذشته نداشته، بلکه گزارشی هم از سازمان تنظیم مقررات پیرامون نتیجه اقداماتشان برای برطرف مشکل شبکه، به اطلاع مردم و رسانه ها نرسیده است.

سکوت رگولاتوری با گذشت یک ماه از دستور وزیر ارتباطات

به گزارش سیتنا، در پی دریافت بعضی گزارشات مردمی به وسیله سامانه 195 وزارت ارتباطات و گلایه بعضی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف، دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در تاریخ 12 مهرماه امسال دستور داد تا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از آنالیز دقیق گزارشات مردمی، راه چاره های برطرف سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی نمایند.

اپراتور ها بالاتر از تعهدات شان عمل نموده اند!

به همین دلیل، خبرنگار سیتنا در تاریخ 17 مهرماه با مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون دستور وزیر ارتباطات برای آنالیز فوری علت کندی شبکه ارتباطی در ساعات پیک، به مصاحبه پرداخت و پیمان قره داغی پیرامون این موضوع، گفت: اپراتور ها در تکنولوژی های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان تعیین است، اما آنالیز هایی که داریم در تک تک شهر ها اپراتور ها بالاتر از تعهدات شان عمل نموده اند و اگر غیر این باشد پیگیری می کنیم.

وی، شرح داد: من در این سامانه اختلالی مشاهده نمی کنم، ما اپراتور های متعددی داریم، از دفاتر پیشخوان گرفته تا پست و ارتباطات ثابت و سیار و TD-LTE، لذا تنوعی از سرویس به مردم ارائه می دهیم و تنوعی از شکایات هم وجود دارد.

قره داغی، اظهار کرد: گا ها در سامانه بر اساس تعداد مشترکان اپراتورها، اطلاعات تغییر می نماید و متغیر است. بر اساس سیاست های سازمان، این تغییرات از دسته بندی خدمات تا نحوه نمایش و نحوه ثبت شکایت تغییر می نماید.

وی، بیان کرد: سامانه های متعددی برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است و در سامانه نت سنج پلاس جزئیات سرویس اپراتور ها بر اساس موقعیت جغرافیایی قابل مشاهده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: بالغ بر 99 درصد افرادی که از اپراتور ها سرویس دریافت می نمایند را نمایش می دهیم. اپراتور هایی که بیشترین مشترک را دارند در سطح همراه، ثابت و TD-LTE گزارشات شان را در سامانه وارد نموده ایم، بسته به نوع اپراتور مقدار شکایات فرق می نماید و این گزارشات هفتگی اعلام می گردد.

وی، اضافه نمود: عملکرد اپراتور ها نیز با هم در این سامانه در بخش های مختلف بر اساس دیتا هایی که به دست ما می رسد اعلام می گردد. در مناطقی که اعلام شده، از نظر تعداد شکایت، تعیین می گردد که کدام اپراتور چه عملکردی دارد. حدود 120 گروه تقسیم بندی کردیم و با آنالیز این شکایات رسیدگی لازم را انجام می دهیم و اگر احتیاج باشد سایت راه اندازی می کنیم که شکایاتی هم در این راستا از ما می گردد.

قره داغی، اظهار کرد: بر اساس موضوع شکایات، آنالیز می کنیم و نظر اپراتور را می گیریم و اگر از طرف شاکی پذیرفته نشد در کارتابل سازمان می آید و جلسه می گذاریم و در این جلسات شاکی و اپراتور دعوت می شوند و کمیته تتازه نظر داریم و بر اساس تعهدات پروانه ای، اپراتور ها مکلفند هر موردی باشد به تکالیف خود عمل نمایند.

وی، گفت: اپراتور ها در تکنولوژی های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان تعیین است. آنالیز هایی که داریم در تک تک شهر ها اپراتور ها بالاتر از تعهدات خودشان عمل کردند و بعضی دانلود نماینده هستند و توقع سرعتی بالاتر دارند، اما اپراتور ها در چهارچوب تعهداتشان عمل می نمایند و اگر غیر از این باشد رسیدگی می کنیم تا احتیاج مردم برآورده گردد.

وی، اضافه نمود: برای ما اپراتور ها فرقی ندارند و اختلالات شبکه بعضا به علت قطعی ها رخ می دهد و اپراتور ها بر اساس SLA که دارند می توانند قطعی داشته باشند. بعضی از بستر های ما وابسته به برق است و اگر قطعی رخ دهد ممکن است UPS جوابگو نباشد یا گا ها فیبر قطع می گردد و این قطعی و اختلال در شبکه طبیعی است و گا ها با سیل و زلزله این شرایط پیش می آید و شرایط عملکرد اپراتور ها مطلوب است.

شروع اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه و برطرف کندی اینترنت

در همین حال، رئیس رگولاتوری پیرامون گفت وگوی سیتنا با مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف نماینده این سازمان، در مصاحبه با ایرنا، بیان کرد که اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه و برطرف کندی اینترنت شروع شده است.

وی گفت: پیرو شکایت های مطرح شده درباره کندی اینترنت، مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتور ها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه های لازم اقدام نمایند.

جوشقانی، بیان کرد: این گزارش بر مبنای اطلاعات و گزارشات شش ماهه اول سال 1400 استخراجی از سامانه 195 بوده است.

وی اضافه نمود: با شروع سال تحصیلی تازه از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی مقدار و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته است که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در بعضی نقاط و در ساعات پیک استفاده شد.

معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: این شلوغی در ساعات پیک در نهایت باعث نارضایتی بعضی از مشترکین شد. به منظور آنالیز و برطرف این مشکل بلافاصله با دستور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات جلساتی با حضور همه عوامل مرتبط با تامین و توزیع اینترنت از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت های سیار و شرکت های دارای پروانه ارتباطات ثابت (FCP) برگزار و تدابیر لازم برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت اتخاذ شد.

فلاح بیان کرد: بر این اساس نقاط دارای مشکل در شبکه، هم در اپراتور ها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتور ها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه های لازم اقدام نمایند و سازمان تنظیم هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود. امیدواریم که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در بعضی نقاط کشور حل و رضایت مردم حاصل گردد.

ادامه پیگیری از مدیران سازمان تنظیم مقررات

در پیگیری از رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، پیرامون دریافت گزارشات نهایی این وزارتخانه از رگولاتوری مبنی بر اقدامات این سازمان جهت برطرف مشکل کندی سرعت اینترنت که تقریبا یک ماه از دستور وزیر ارتباطات نیز می گذرد، وی ابراز بی اطلاعی کرد و درخواست نمود که موضوع از ریاست سازمان تنظیم مقررات پیگیری گردد.

در همین حال، از صبح امروز تا کنون پیگیری ها از مدیران روابط عمومی رگولاتوری برای مصاحبه با ریاست این سازمان ادامه دارد که البته بی نتیجه مانده است و در صورت هماهنگی برای این مصاحبه، نتیجه اقدامات سازمان تنظیم به اطلاع مخاطبان می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1897

به "سکوت رگولاتوری با گذشت یک ماه از دستور وزیر ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت رگولاتوری با گذشت یک ماه از دستور وزیر ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید