خواص بره موم عسل ، معجزه ای طبیعی برای درمان بیماری ها

به گزارش مجله ویراپارس، بره موم ماده ای رزینی مانند است و از کندوی عسل بدست می آید و حاوی فرآورده های زنبوری است. بره موم با نام Glossary Link Propolis Propolis یا Beeglue که به معنی چسب زنبور عسل است، در جهان معروف می باشد و در طب اسلامی و سنتی، طبیعت بره موم گرم و خشک است. بره موم به اسم ماده ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماری ها در کندو، به وسیله زنبورها به کار می رود. این ماده دارای سابقه طولانی در استفاده دارویی است و قدمت آن به 350 سال قبل از میلاد مسیح، زمان ارسطو برمی شود. اما خواص بره موم عسل چیست؟ این ماده معجزه گر، امروزه کاربردهای دارویی زیادی دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

خواص بره موم عسل ، معجزه ای طبیعی برای درمان بیماری ها

خواص بره موم ناشی از چیست؟

بیش از 300 ترکیب در بره موم یافت می شود، که بیشتر آنها اشکال پلی فنول هایی مانند فلاونوئیدها هستند. آنتی اکسیدان های مفیدی که با بیماری مبارزه می نمایند و آسیب اکسیداتیو را معکوس می نمایند. ترکیبات بره موم به مواردی همچون محل قرارگیری کند و از نظر جغرافیایی و پوشش گیاهی و بعلاوه گونه زنبور عسلی که بره موم را تهیه نموده وابسته است. به طور کلی بره موم که رنگی قهوه ای تا سبز تیره را به خود اختصاص داده، از مواد زیر تشکیل می شود:

  • صمغ و شیره درختان - 50 تا 70 درصد
  • موم زنبور عسل - 30 تا 40 درصد
  • گرده گل - 5 تا 10 درصد
  • روغن های ضروری - 5 تا 10 درصد
  • دیگر ترکیبات مثل انواع اسید، قند و ویتامین های B و C و E - 5 تا 7 درصد

خواص دارویی بره موم عسل

خواص بره موم چیست؟

1. خواص بره موم برای ریه

بره موم یکی از مواد موثر بر روی التهاب ریه است. نقش و اثرگذاری بره موم برای درمان التهاب ریه از گذشته تا امروز مورد توجه بوده است. بره موم یک ماده ضد التهاب است. به همین دلیل تعجبی نیست که این ماده بتواند در درمان انواع بیماری ها التهابی موثر واقع شود. التهاب ریه هم از آن دست بیماری های التهاب است که این ماده طبیعی می تواند به درمان آن یاری کند.

2. خواص بره موم برای سرطان روده

در بین انواع سرطان ها، سرطان روده یکی از سرطان هایی است که بره موم به صورت ویژه می تواند به درمان آن یاری کند. البته اثرگذاری این ماده حیات بخش برای درمان سرطان رحم، سرطان پروستات و بعضی سرطان های دیگر هم مورد مطالعه قرار گرفته است. دلیل هم، اثرگذاری شگفت انگیز این ماده برای درمان سرطان های مختلف در بسیاری از بیماران بوده است.

3. خواص بره موم برای پوست

یکی دیگر از خواص مهم بره موم، خاصیت این ماده طبیعی برای پوست و مو است. انستیتوهای مختلفی در آلمان، چین و کره در این زمینه تحقیقات گسترده ای نموده اند که منجر به فراوری انواع لوازم آرایشی بهداشتی و انواع شوینده ها با بره موم شده است. شامپو بره موم یکی از معروف ترین شامپوهای ضد ریزش و کرم ضد آفتاب بره موم هم از برترین لوازم مراقبت پوستی است. بره موم می تواند مواد مورد احتیاج پوست و مو را تامین کند و از پوست در برابر آسیب ها محافظت کند.

خاصیت بره موم عسل

بیماری های قارچی در 10 سال گذشته بیش از حد متعارف شیوع پیدا نموده اند. درمان با داروهای شیمیایی بسیار مشکل است. آنچه که به وسیله داروهای ضد قارچ صورت می گیرد همچون چیزی است که با آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد، قارچ ها آداپته شدن با دارو را می آموزند و مقاومتشان زیاد می شود و داروهای شیمیایی قوی تر می شوند.

4. خواص بره موم برای پروستات

بره موم به دلیل وجود مواد ضد التهابی درون خود، می تواند به سادگی هرچه تمام تر بر پروستات ملتهب تاثیر بگذارد. (پروستاتیت یا بیماری پروستات یک نوع از بیماری های التهابی است.) التهاب در پروستات است که باعث بروز بسیاری از مسائل از جمله پروستاتیت می شود. بره موم با کاهش این التهابات درونی، در درجه اول از رشد بیماری جلوگیری نموده و به مرور زمان در صدد درمان آن بر می آید.

5. خواص بره موم برای رفلاکس معده

عصاره ضعیف بره موم را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید و در تمام طول روز به طور متناوب بهره ببرید. این روشی بسیار عالی برای کنترل اسید معده است.

6. خواص ضد قارچی و ویروسی بره موم

بره موم زنبور عسل می تواند با بیماری های ویروسی مانند هرپس و HIV-1 مبارزه کند. این ماده در درمان عفونت های سیستم تنفسی فوقانی که منشاء باکتریایی دارند موثر است، خصوصا عفونت های باکتریایی که همزمان با عفونت های ویروسی ایجاد می شوند.

فواید بره موم چیست

این خاصیت بره موم زنبور عسل را می توان به فلاوونید های پینوسمبرین و پینوبانکسین ربط داد. این ترکیبات فعال می توانند جلوی تقسیم شدن سلول های میکروبی را بگیرند، غشا و دیواره سلول های میکروبی را تخریب نمایند، سنتز پروتئین های عامل بیماری را مهار نموده و در نهایت پاتوژن ها را نابود نمایند.

مطالعات زیادی در حال آنالیز درک مکانیسم فعالیت ضد قارچی و ضد ویروسی بره موم زنبور عسل هستند. این طور تصور می شود که بره موم زنبور عسل، در تکثیر ویروس ها در سطح مولکولی تداخل ایجاد می نماید.

این فواید ثابت می نمایند که عسل و موم و بره موم تا چه مقدار می توانند مفید باشند. همه محصولات زنبور عسل، خواص درمانی بی نظیری دارند.

روش و مقدار مصرف بره موم

روزانه مقدار 2 گرم بره موم را در یک قاشق عسل مخلوط نموده و میل شود برترین زمان مصرف بره موم قبل از صبحانه می باشد. توجه کنید که برای هر نوع بیماری، باید مقدار مصرف را از طبیب طب سنتی سوال کنید.

سخن آخر

بره موم در بعضی از کشورها اسامی تجاری خاص خود را دارد؛ به اسم مثال در کشور کانادا و آمریکا Probax و در ایتالیا Dermitact و در انگلستان به نام Butter cup lozenges معروف می باشد. اما بره موم در طب سنتی ایرانی و طب اسلامی یکی از مواد شناخته شده به شمار میرود. اطبا طب سنتی و طب اسلامی از این ماده برای درمان های مختلفی استفاده می نمایند. جالب است که روز به روز بر گستره کاربردهای بره موم هم افزوده می شود و علم، خواص بیشتری از آن را کشف می نماید. علاوه بر تنوع خواص، تنوع عرضه بره موم هم قابل توجه است. این ماده به صورت های مختلفی مثل کپسول بره موم، قطره و قرص بره موم، عسل بره موم و فراورده هایی مثل خمیردندان فراوری و وارد بازار شده است. خواص روغن بره موم عسل و خواص کپسول بره موم عسل و سایر محصولات یکسان است.

آیا شما تجربه استفاده از این ماده مفید را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خود را در پایین همین مطلب بنویسید. بعلاوه پیشنهاد می کنیم با خواص عسل گون هم در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1707

به "خواص بره موم عسل ، معجزه ای طبیعی برای درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بره موم عسل ، معجزه ای طبیعی برای درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید