14 خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی، پوست و لاغری (و طرز تهیه 3 خوردنی با آن)

به گزارش مجله ویراپارس، به احتمال زیاد اصالت شلیل به کشور چین برمی شود. این میوه خوشمزه می تواند با فواید خارق العاده خود هرکسی را متعجب کند. این میوه ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. اگر می خواهید با فواید این میوه تابستانی آشنا شوید، مقاله امروز خبرنگاران مگ را از دست ندهید. در این مقاله تصمیم داریم شما را با خواص شلیل آشنا کنیم و ارزش غذایی آن را بگوییم. در سرانجام هم طرز درست کردن 3 خوردنی جالب و خلاقانه با شلیل را آموزش می دهیم. تا سرانجام مقاله ما را همراهی کنید.

14 خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی، پوست و لاغری (و طرز تهیه 3 خوردنی با آن)

ارزش غذایی شلیل

ارزش غذایی 100 گرم شلیل به توضیح زیر است.

کالری44
کربوهیدرات 10.55 گرم
پروتئین1.06 گرم
چربی کل0.32 گرم
کلسترول0 میلی گرم
فیبر غذایی1.7 گرم
فولات5 میلی گرم
نیاسین1.125 میلی گرم
پتانتوتنیک اسید0.185 میلی گرم
پیریدوکسین0.025 میلی گرم
ریبوفلاوین0.027 میلی گرم
تیامین0.034 میلی گرم
ویتامین A332 واحد بین الملی (IU)
ویتامین C5.4 میلی گرم
ویتامین E0.77 میلی گرم
ویتامین K2.2 میکروگرم
سدیم0 میلی گرم
پتاسیم201 میلی گرم
کلسیم6 میلی گرم
مس0.086 میلی گرم
آهن0 .28 میلی گرم
منیزیم9 میلی گرم
منگنز0.54 میلی گرم
فسفر0.086 میلی گرم
روی (زینک)0.17 میلی گرم
لوتئین-زیگزانتین130 میکروگرم
کاروتن B150 میکروگرم

یک عدد شلیل کوچک تقریبا 57 کالری و 1.2 گرم پروتئین دارد. علاوه بر این یک فنجان شلیل خرد شده حاوی 15 گرم از کربوهیدرات بوده که 2.4 گرم آن فیبر غذایی است.

آیا شلیل برای بدن مفید است؟

شلیل که به آن نکتارین هم گفته می گردد، مثل هلو است و فواید زیادی برای بدن دارد. این میوه منبع عالی بتاکاروتن، ویتامین C و لوتئین به تعداد می رود و در تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از بینایی و پیشگیری از بیماری های کشنده مفید است. علاوه بر این سلامت پوست را هم بهبود می بخشد.

شلیل غنی از فیبر است و به همین خاطر در کاهش وزن و یاری به هضم اثرات مفیدی دارد. پتاسیم شلیل می تواند به مدیریت فشار خون یاری کند. بتاکاروتن و ویتامین C موجود در این میوه آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند و می توانند از آغاز بیماری های کشنده جلوگیری نمایند.

شلیل مقدار خوبی لوتئین دارد؛ به طوری که یک فنجان از آن تقریبا حاوی 150 میکروگرم لوتئین است. لوتئین می تواند خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد و آب مروارید را کاهش دهد. ویژگی مثبت این میوه این است که کالری و شاخص گلیسمی کمی دارد که این یعنی برای افراد دیابتی یک گزینه خوب به تعداد می رود. مس موجود در شلیل ممکن است به شما یاری کند برای مدت طولانی فعال بمانید.

خواص شلیل

در ادامه خواص شلیل برای سلامتی بدن آورده شده است.

1. به پیشگیری از سرطان یاری می نماید

محققان در مطالعه صورت گرفته در تگزاس آمریکا به موش ها عصاره شلیل دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که شلیل سلول های سرطانی را تحریک به از بین بردن خود کرد. این مطالعه بعلاوه نشان داد که میوه هایی که رنگشان قرمز پررنگ است، بیشترین خواص ضدسرطانی را دارند.

بر اساس گزارش های یک مطالعه در بوستون آمریکا، مصرف شلیل دو بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، کاهش دهد. در این مطالعه بعلاوه نشان داده شد که مصرف این میوه با کاهش خطر ابتلا به تومور در ارتباط است. کوئرستین و کلروژنیک اسید موجود در شلیل سرعت تکثیر سلول های سرطانی را کم می نمایند. از آنجایی که شلیل منبع عالی آنتی اکسیدان ها محسوب می گردد، شاید در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشد.

یک گزارش نشان داد که شلیل ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات یاری کند. کاروتنوئید (رنگدانه زرد رنگ) و آنتوسیانین (رنگدانه های قرمز رنگ) می توانند از التهاب هم پیشگیری نمایند که یک عامل مهم در شکل گیری سرطان است.

شلیلی که گوشت آن سفید است، کاتچین دارد و با سرطان مبارزه می نماید. فیبر زیاد موجود در شلیل می تواند از چند نوع سرطان جلوگیری کند. مصرف زیاد شلیل با کاهش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن در ارتباط است.

2. خواص ضددیابتی دارد

بر اساس نتایج یک تحقیق علمی، شلیل حاوی ترکیبات بیواکتیو است که به پیشگیری از دیابت مرتبط با اضافه وزن یاری می نماید. ترکیبات فنولیک شلیل خواص ضدسرطانی دارند. شاخص گلیسمی شلیل خام 43 است. منظور از شاخص گلیسمی این است که یک غذا تا چه حد می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

کربوهیدرات های موجود در شلیل سطح قند خون را به آرامی افزایش می دهند. ترکیبات فنولیک موجود در این میوه تابستانی نه تنها با دیابت مبارزه می نمایند، بلکه به وسیله کاهش اکسیداسیون کلسترول بد، از بیماری قلبی هم پیشگیری می نمایند.

بر اساس گزارش های یک مطالعه دانشگاهی، رژیم غذایی خاصی برای مبارزه با دیابت وجود ندارد. علاوه بر این کربوهیدرات دشمن دیابت نیست. آیا می دانستید که انجمن دیابت آمریکا به افراد دیابتی توصیه می نماید کربوهیدرات های سالم موجود در غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات را بیشتر مصرف نمایند؟ نکته ای که افراد دیابتی باید به آن توجه نمایند، کاهش کربوهیدرات کم کیفیت یا کربوهیدرات تصفیه شده (مثل مواد غذایی فرآوری شده) است. مصرف کربوهیدرات سالم برای همه افراد ضروری است.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت گزارش نموده اند زمانی که کربوهیدرات را به همراه منابع چربی و پروتئین مصرف می نمایند، دچار نوسان سطح قند خون نمی شوند. شلیل بعلاوه به مبارزه با سندرم متابولیک یاری می نماید که یکی از بیماری هایی است که افراد دیابتی معمولا از آن رنج می برند.

توجه داشته باشید که برخی از منابع معتبر نشان می دهند که شلیل به اسم یک میوه حاوی قند زیاد می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد. بنابراین اگر دچار دیابت هستید و می خواهید شلیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، توصیه می کنیم حتما با پزشک مشورت کنید.

3. به کاهش وزن یاری می نماید

کاهش وزن یکی از خواص شلیل به تعداد می رود. ترکیبات طبیعی موجود در شلیل با التهاب و اضافه وزن مبارزه می نمایند. همان طور که در بالا اشاره کردیم، شلیل از سندرم متابولیک پیشگیری می نماید که منجر به اضافه وزن می گردد. فیبر شلیل بیشتر از نوع محلول است و می تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. فیبر آب را در روده ها به یک ترکیب ژله مانند تبدیل می نماید که این موضوع از جذب کلسترول و چربی ها در خون جلوگیری می نماید. این موضوع در کاهش وزن سالم و اصولی مفید است.

فیبر محلول بعلاوه به کاهش سطح کلسترول بد خون یاری می نماید . بر اساس یک تحقیق، فیبر محلول می تواند اثرات قابل توجهی روی سلامتی بدن داشته باشد. مکمل های فیبر غذایی که ادعا می گردد به کاهش وزن یاری می نمایند، به مقدار فیبر موجود در شلیل اثربخش نیستند.

در یک مطالعه نشان داده شد کسانی که به رژیم غذایی خود فقط فیبر اضافه کردند، به مقدار کسانی که رژیم غذایی کم چرب و مناسب برای قلب را دنبال کردند، دچار کاهش وزن شدند. این نشان دهنده اثرات چشمگیر فیبر در لاغری است.

4. خواص آنتی اکسیدانی دارد

بر اساس گزارش های یک مطالعه اسپانیایی، ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدهای موجود در شلیل مسؤول خواص آنتی اکسیدانی آن هستند . یک مطالعه آمریکایی به این نتیجه رسید که آنتی اکسیدان های شلیل استرس اکسیداتیو را کاهش داده و طول عمر را افزایش می دهند. مصرف این میوه بعلاوه با ترمیم DNA آسیب دیده در ارتباط است.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که نکتارین می تواند اثرات مضر رژیم غذایی حاوی چربی بالا را محدود کند و حتی سلامتی را بهبود ببخشد . در یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داده شد که شلیل باروری را افزایش می دهد. مقدار ویتامین A موجود در شلیل دو برابر هلو است و حتی پتاسیم و ویتامین C آن هم بیشتر است.

5. از کاهش سطح پتاسیم در بدن (هیپوکالمی) پیشگیری می نماید

منظور از هیپوکالمی کمبود پتاسیم در جریان خون است. از آنجایی که شلیل منبع غنی پتاسیم به تعداد می رود، به درمان این عارضه یاری می نماید. یک گزارش نشان داد که سطح پایین پتاسیم می تواند منجر به ضعف عضلات قلب و اختلال در ریتم آن گردد. پتاسیم بعلاوه مقدار اسید و آب موجود در بافت های بدن را تنظیم می نماید. این ماده معدنی به ساخت عضلات، یاری به رشد و بهبود عملکرد سلول های عصبی یاری می نماید. تمام این فرآیندها در صورت ابتلا به هیپوکالمی تحت تأثیر قرار می گیرند.

بر اساس نتایج یک مطالعه، افراد بزرگسال باید 4700 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف نمایند تا دچار هیپوکالمی نشوند. اما توجه داشته باشید که شلیل به تنهایی برای دریافت پتاسیم لازم بدن کافی نیست. قبل از اینکه مکمل پتاسیم مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید.

6. سطح فشار خون را تنظیم می نماید

یکی دیگر از خواص شلیل، تنظیم فشار خون محسوب می گردد. دلیل این موضوع وجود پتاسیم در این میوه تابستانی است. رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد. بسیاری از پزشکان سطح بالای فشار خون بیماران خود را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کنترل می نمایند. پتاسیم شلیل دیواره های رگ های خونی را شل می نماید. افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید توجه داشته باشند که زیاده روی در مصرف پتاسیم می تواند برایشان مضر باشد. کمبود پتاسیم در خون با احتباس سطح سدیم در ارتباط است که منجر به فشار خون بالا می گردد.

بر اساس برخی از شواهد، پتاسیم بعلاوه می تواند به اسم یک ترکیب ادرارآور عمل کند و مقدار مایعات خارج سلولی را کاهش دهد که این موضوع در کاهش قابل توجه فشار خون تأثیرگذار است. داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را به ترتیب 15 درصد و 25 درصد کاهش می دهند، اما ممکن است منجر به برخی از عوارض جانبی شوند. به همین خاطر است که گفته می گردد پیشگیری بهتر از درمان است.

اگر دچار فشار خون بالا هستید، می توانید شلیل را به اسم یک داروی تکمیلی در کنار داروهای تجویز شده به وسیله پزشک میل کنید. قبل از اینکه هرگونه تغییری در داروها یا مکمل های مصرفی خود ایجاد کنید، با پزشک مشورت کنید.

7. سلامت قلب را بهبود می بخشد

در بالا گفتیم که شلیل به کاهش فشار خون یاری می نماید و در نتیجه برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر این شلیل غنی از ویتامین C بوده که یک آنتی اکسیدان است و می تواند به حفظ سلامت قلب یاری کند. فیبر این میوه تابستانی هم در این زمینه اثرگذار است. شلیل بعلاوه سطح کلسترول خون را تنظیم می نماید و از این طریق در حفظ سلامت قلب مفید واقع می گردد.

8. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که فیبر شلیل می تواند در بهبود سلامت دستگاه گوارش و درمان یبوست اثرگذار باشد. فیبر موجود در شلیل بعلاوه می تواند رشد باکتری های مفید روده را تحریک کند. شلیل به طور طبیعی پروبیوتیک زیادی دارد و به همین خاطر در بهبود سلامت دستگاه گوارش نقش دارد.

این میوه می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر یاری کند که می تواند منجر به نفخ و گاز گردد. علاوه بر این شلیل ناراحتی معده را هم تسکین می دهد. اگر دچار سندرم روده تحریک پذیر هستید، قبل از مصرف نکتارین با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است پزشک مصرف این میوه را در دوران بیماری ممنوع کند.

9. سطح کلسترول خون را پایین می آورد

فیبر محلول سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و می دانیم که شلیل منبع عالی این نوع فیبر به تعداد می رود؛ به طوری که یک عدد از این میوه حاوی تقریبا 2.2 گرم فیبر محلول است. بر اساس نتایج یک تحقیق مصرف 5 تا 10 گرم فیبر محلول در روز می تواند مقدار کلسترول بد یا همان LDL را 5 درصد کاهش دهد. یک روش عالی برای جای دادن شلیل در رژیم غذایی مخصوص کاهش سطح کلسترول، اضافه کردن آن به غلات صبحانه است. بعلاوه می توانید این میوه را به اسم میان وعده با مقداری ماست یا پنیر کاتیج میل کنید.

10. در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها اثرگذار است

یکی از برترین خواص شلیل، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C این میوه ممکن است در این زمینه مفید باشد. علاوه بر این ویتامین C به بدن در فرآیند فراوری مجدد ویتامین E یاری می نماید که یک ماده مغذی مهم برای مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن به تعداد می رود.

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای شلیل هم عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند. ویتامین A موجود در این میوه می تواند به مبارزه با عفونت ها یاری کند. این ویتامین دیواره های سلول ها را تقویت نموده و از غشای مخاطی در برابر باکتری ها محافظت می نماید.

11. سلامت پوست را بهبود می بخشد

شلیل منبع عالی ویتامین C محسوب می گردد که بر اساس گزارش های یک مطالعه دانشگاهی می تواند از آسیب تماشا پوست در اثر اشعه های فرابنفش خورشید جلوگیری کند. این ویتامین بعلاوه نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. کلاژن یک پروتئین ضروری برای حفظ یکپارچگی پوست به تعداد می رود. این پروتئین بخش مهمی از بافت ارتباطی است که پوست، بافت ها، تاندون ها، رگ های خونی و رباط ها را به هم وصل می نماید.

ویتامین C با پیری پوست مبارزه می نماید و در سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم و درمان خشکی پوست مفید است. یک مطالعه هندی به این نتیجه رسید که می توان از ویتامین C برای درمان هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) و التهاب استفاده کرد. این ویتامین به خواص خود در پیشگیری از سرطان پوست شناخته می گردد.

یک مطالعه آمریکایی اسم کرد که این ویتامین می تواند چین وچروک را کاهش دهد و ظاهر پوست را بهبود ببخشد. بدن انسان ها نمی تواند ویتامین C فراوری کند که به همین خاطر باید آن را به وسیله خوردن مواد غذایی حاوی آن مثل شلیل دریافت کنیم.

12. سلامت سلول ها را افزایش می دهد

ویتامین A موجود در شلیل ارتباط بین سلول ها را بهبود می بخشد. این ویتامین به فراوری سلول های نو یاری می نماید. بر اساس نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین A در زنان باردار می تواند رشد جنین را محدود کند.

13. در تقویت سلامت چشم ها مفید است

یکی دیگر از خواص شلیل، تقویت و محافظت از چشم ها است. شلیل غنی از لوتئین و زیگزانتین است که کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم یافت می شوند. این ترکیبات به وسیله خنثی کردن رادیکال های آزاد، از چشم ها محافظت می نمایند. بتاکاروتن موجود در شلیل به تقویت سلامت چشم ها یاری می نماید و ممکن است از بیماری تباهی لکه زرد جلوگیری کند.

یک فنجان شلیل تقریبا 214 میکروگرم بتاکاروتن دارد. مصرف بیشتر لوتئین و زیگزانتین می تواند خطر ابتلا به آب مروارید و تباهی لکه زرد مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. ضروری است بدانید که دو بیماری ذکر شده روش های درمانی محدودی دارند؛ بنابراین باید به فکر راهکارهای مفید برای پیشگیری از ابتلا به آن ها باشید.

14. از آنمی جلوگیری می نماید

جلوگیری از آنمی را هم می توانیم در فهرست خواص شلیل قرار دهیم. می دانیم که آهن به پیشگیری از آنمی یاری می نماید. اگرچه شلیل به طور ویژه غنی از این ماده معدنی نیست، اما ویتامین C موجود در آن به جذب بهتر آهن یاری می نماید. در واقع هرچه مقدار ویتامین C در یک خوراکی بیشتر باشد، جذب آهن بهتر می گردد.

اگر دچار آنمی هستید و مکمل آهن مصرف می کنید، برای جذب بهتر آهن به همراه قرص خود یک لیوان آب شلیل بخورید. بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که شلیل تازه یا یخ زده در مقایسه با کمپوت شلیل، ویتامین C بیشتری دارد. ویتامین C تا حدودی به حرارت حساس است؛ بنابراین ممکن است مقدار ویتامین C موجود در شلیل پخته کاهش پیدا کند.

طرز تهیه 3 خوردنی دلچسب با شلیل

حالا که با ارزش غذایی و خواص شلیل آشنا شدید، باید در پی راهکارهایی برای جای دادن این میوه در رژیم غذایی خود باشید. در ادامه طرز درست کردن 3 خوردنی خوشمزه با شلیل را آموزش می دهیم.

1. پای شلیل و تمشک

یکی از خوردنی های مجذوب کنندهی که می توانید با شلیل درست کنید، پای شلیل و تمشک است که می تواند یک گزینه عالی برای جمع کردن اعضای خانواده در کنار یکدیگر در یک عصر تابستانی باشد.

مواد لازم

  • شلیل: یک و نیم کیلوگرم
  • تمشک: 100 گرم
  • عسل: دو قاشق غذاخوری
  • روغن: 90 گرم
  • آرد سفید: سه چهار فنجان
  • نمک: یک چهارم قاشق چای خوری
  • دارچین: یک قاشق چای خوری
  • شکر قهوه ای: یک فنجان
  • پوره جو دوسر: 50 گرم
  • جوز هندی: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه

1 .

برای تهیه پای شلیل و تمشک، ابتدا فر را روی 190 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم گردد. یک قابلمه را آب کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب بجوشد، سپس شلیل ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید. پوست شلیل ها را بگیرید و هسته های آن ها را خارج نموده و آن ها را خرد کنید.

2.

شلیل های خرد شده را در قالب بریزید و تمشک و عسل را به آن اضافه کنید. یک کاسه بردارید و در آن روغن، شکر قهوه ای، آرد سفید، دارچین، نمک، جوز دهندی و جو دوسر را با هم مخلوط کنید.

3.

مخلوط آرد را روی مخلوط شلیل بریزید. قالب را به مدت 45 تا 60 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. پای شلیل و تمشک شما آماده است. نوش جان.

2. سالسای شلیل

سالسا یک سس مکزیکی تند است که با مواد اولیه مختلفی تهیه می گردد. سالسای شلیل بسیار خوشمزه و مقوی است و می تواند نظر افراد سخت سلیقه را هم به خود جلب کند.

مواد لازم

  • شلیل ریز خرد شده: یک فنجان
  • پیاز ریز خرد شده: یک سوم فنجان
  • فلفل دلمه ای قرمز ریز خرد شده: نصف فنجان
  • گشنیز تازه خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • فلفل هالوپینوی ریز خرد شده: دو قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: دو قاشق چای خوری
  • آب لیموترش تازه: یک قاشق غذاخوری
  • فلفل کاین: نوک قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

1.

شلیل، پیاز، فلفل دلمه ای قرمز، گشنیز و فلفل هالوپینو را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. در یک کاسه کوچک آب لیموترش، نمک، روغن زیتون و فلفل کاین را با هم ترکیب کنید و روی مخلوط شلیل بریزید. مواد را خوب هم بزنید.

2.

روی کاسه را بپوشانید و آن را به مدت تقریبا 30 تا 45 دقیقه در یخچال قرار دهید.

3.

کاسه را از یخچال خارج نموده و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. سالسا را بچشید و در صورت احتیاج، نمک و فلفل بیشتری به آن اضافه کنید. سالسای شلیل شما آماده است. نوش جان.

3. مربای شلیل

مرباها انواع مختلفی دارند. مربای شلیل یک مربای متفاوت و خوش رنگ است که حتی یک بار هم که شده باید آن را امتحان کنید.

مواد لازم

  • شلیل خرد شده بدون پوست: شش فنجان
  • شکر: سه فنجان
  • آب لیموترش: چهار قاشق غذاخوری
  • ادویه دلخواه: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه

1.

شلیل خرد شده، شکر و آب لیموترش را درون یک قابلمه بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت کم قرار دهید. سپس ادویه دلخواه خود مثل دارچین یا زنجبیل را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2.

کف تشکیل شده روی مربا را با کفگیر بگیرید و زیر حرارت را خاموش کنید. مربا را به یک ظرف شیشه ای تمیز منتقل کنید. از خوردن این مربای مجذوب کننده در وعده صبحانه لذت ببرید .

کلام آخر

شلیل یک میوه تابستانی است که ارزش غذایی بالایی دارد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره خواص شلیل صحبت کردیم و ارزش غذایی آن را در اختیارتان قرار دادیم. در انتها مقاله طرز درست کردن 3 خوردنی با شلیل را آموزش دادیم. شما چه روش های خلاقانه ای را برای گنجاندن شلیل در رژیم غذایی سراغ دارید؟ می توانید پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1743

به "14 خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی، پوست و لاغری (و طرز تهیه 3 خوردنی با آن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی، پوست و لاغری (و طرز تهیه 3 خوردنی با آن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید