با پاکسازی رسانه های اجتماعی خود را سم زدایی کنید

به گزارش مجله ویراپارس، پاکسازی رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد در پلتفرم های رسانه های اجتماعی کمی تأمل کنید. بعلاوه ممکن است به تقویت روحیه شما در دنیای واقعی یاری کند.

با پاکسازی رسانه های اجتماعی خود را سم زدایی کنید

خواه توییتر باشد یا تیک تاک، ممکن است متوجه شده باشید که پیمایش بی انتها باعث می گردد بیشتر از اینکه سرگرم شوید، احساس خستگی کنید، بیشتر حس ناقص بودن داشته باشید تا مطلع باشید و عاری از هرگونه احساس آرامش باشید.

بنابراین، اگر به پاکسازی رسانه های اجتماعی فکر می کنید - یک استراحت عمدی از رسانه های اجتماعی - در جای درستی هستید! خروج از سیستم می تواند به پاک کردن فکر، کاهش اضطراب و خواب بهتر یاری کند.

در اینجا راهنمای نهایی شما برای آغاز سم زدایی در رسانه های اجتماعی آمده است.

پاکسازی رسانه های اجتماعی دقیقاً چیست؟

اگر گشتن در فضای مجازی روحیه و زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد، پاکسازی رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که برای مدت معینی از پلتفرم های آنلاین رها شوید. بعضی از افراد برای یک روز از سیستم خارج می شوند، در حالی که بعضی دیگر برای یک هفته یا یک ماه فرار می نمایند تا از عادات اینترنتی خود سم زدایی نمایند.

چرا ما احتیاج به استراحت از سلفی ها و ویدیوهای زیبا داریم؟ وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی می گردد، اعتیاد اغلب یک ویژگی است، نه یک اشکال.

مشاور حرفه ای دارای مجوز لی راکول، شرح می دهد که این پلتفرم ها همان قسمت از مغز را فعال می نمایند که سایر رفتارهای اعتیاد آور فعال می نمایند. وقتی احساس می کنید به وسیله لایک ها، بازدیدها، دنبال کردن ها و کامنت ها تأیید شده اید، کمی دوپامین دریافت می کنید.

این راز نیست اما تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که رسانه های اجتماعی برای سلامت روان شما عالی نیستند. به خصوص که با حسادت، اضطراب و افسردگی مرتبط است.

کارشناسان هنوز نمی دانند که رسانه های اجتماعی چقدر بر ما تأثیر می گذارند یا اینکه چرا بر بعضی افراد بیشتر از دیگران تأثیر می گذارند اما کنار گذاشتن شان می تواند به شما یاری کند برنامه هایی را که به رختخواب، حمام و به معنای واقعی کلمه همه جا می برید و بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارند رها کنید.

راکول بعلاوه می گوید که اگر رسانه های اجتماعی شما را ناراحت می نمایند، ممکن است از کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی برای معین زمان هایی (صرف ناهار یا تماشا کسی) به جای حذف کامل آن سود ببرید.

علائمی که نشان می دهند زمان سم زدایی در شبکه های اجتماعی فرا رسیده است

راکول می گوید که پاکسازی رسانه های اجتماعی را به هر کسی که متوجه تغییرات خلقی منفی مربوط به آنالیز فیدهای خود می گردد توصیه می کند.

بعضی از نشانه ها که زمان عقب نشینی فرا رسیده است:

  • شما احساس کمبود می کنید. در صورتی که اسکرول شما باعث ایجاد مقایسه می گردد، باید از سیستم خارج شوید - حسادت، ترس از جا ماندن، ناامنی و غیره.
  • شما غرق در اخبار هستید. آیا برای احساس ناامیدی بیشتر نسبت به جهان به علت تازهی احتیاج دارید؟ نه، شما احتیاجی به این همه خبر منفی ندارید.
  • شما دچار عصبانیت و اضطراب هستید. یک روز دیگر، طوفان توییتری دیگر. اگر پس از آنالیز فیدهای خود احساس عصبانیت، خشم یا ترس بیشتری می کنید، وقت آن است که استراحت کنید.
  • نمی توانید از خواب بیشتری بهره ببرید. آنالیز شبکه های اجتماعی به معنای واقعی کلمه شما را شب ها بیدار نگه می دارد.
  • شما نمی توانید از آنالیز گوشی خود دست بردارید. اگر انگشتان شما بدون علت برای گوشی شما تکان می خورند، وقت آن است که سم زدایی کنید.
  • شما دوستان خود را آزار می دهید. آیا افرادی که دوست دارید از اینکه چند وقت یکبار تلفنی با آنها صحبت می کنید شکایت دارند؟ رسانه های اجتماعی نباید بر زندگی اجتماعی واقعی شما غلبه نمایند.

فواید سم زدایی در شبکه های اجتماعی چیست؟

سم زدایی در شبکه های اجتماعی ممکن است به نظر بی فایده باشد اما محتمل است که بلافاصله احساس بهتری داشته باشید. در مطالعه ای بر روی 68 دانشجو، بیشتر آنها فواید سلامت روان را از قطع شبکه های اجتماعی گزارش کردند و تنها 25 درصد از آنها بیش از 1 روز از رسانه های اجتماعی اجتناب کردند.

بیایید به مزایای بالقوه سلامت جسمی و روانی آن بپردازیم.

  1. تقویت خلق و خو. تحقیقات هنوز محدود است اما بیشتر مطالعات در خصوص پاکسازی رسانه های اجتماعی نشان می دهد که افراد هنگام استراحت از آن احساس بهتری دارند.
  2. اضطراب کمتر. هم مطالعات بالا و هم راکول می گویند که یکی از واضح ترین مزایای سم زدایی در رسانه های اجتماعی کاهش اضطراب است.
  3. تمرکز واضح تر. راکول می گوید: اغلب می بینم که مردم وقتی نمی دانند چه کاری باید انجام دهند، به تلفن هایشان دست می برند. اما بی هدفی پیمایش در واقع می تواند شما را بیشتر غیر متمرکز کند. دور شدن از رسانه های اجتماعی مساوی است با پاکسازی بهم ریختگی فکری.
  4. تقویت خلاقیت. راکول می گوید استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به افزایش خلاقیت یاری کند. بعلاوه وقت شما را آزاد می نماید و فرصت های بیشتری برای امتحان تفریح های تازه در اختیار شما قرار می دهد.
  5. عدم ترس از جا ماندن. سم زدایی در رسانه های اجتماعی تمرکز را از کارهایی که دیگران انجام می دهند دور می کند و شما کاملاً به زندگی روزمره بازمی گشت. آنچه را که می توانید کنترل کنید، کنترل کنید نه بیشتر.
  6. ارتباطات اجتماعی قوی تر. قطع ارتباط از کانال های اجتماعی به این معنی است که شما به احتمال زیاد در پی اتصال اجتماعی هستید. تحقیقات این را تایید می نماید.
  7. کیفیت خواب. علم می گوید که کیفیت خواب با افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی کاهش می یابد. معکوس آن هم می تواند درست باشد! راکول می گوید خواب بهتر یکی از مزایای بی شمار کاهش زمان برای صفحه نمایش است.
  8. کاهش خستگی چشم. زمان صرف شده برای پیمایش فیدهای اجتماعی مساوی است با زمان صرف شده برای خیره شدن به صفحه. منطقی است که فرض کنیم حذف برنامه ها برای چشمان شما مفید است و سردردهای مرتبط با فشار را کاهش می دهد.
  9. شرایط بهتر. این یکی کمی مبهم است اما شما ممکن است متوجه بهبود شرایط بدنی و گردن درد در صورت کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی و گذراندن زمان کمتر در تلفن خود شوید.

چگونه پاکسازی شبکه های اجتماعی را انجام می دهید؟

هیچ راه درست یا غلطی برای رهایی از کانال هاب اجتماعی وجود ندارد.

چه بخواهید برای یک روز چه برای یک هفته سم زدایی کنید، در اینجا چند نکته از راکول برای سهولت در پاکسازی رسانه های اجتماعی آورده شده است:

  • به سراغ ترک کردن یکباره نروید. راکول می گوید اگر به تدریج رها کنید، به احتمال زیاد پیروز خواهید شد. تحقیقات این موضوع را تأیید می کند و نشان می دهد که هر چه ساعت های بیشتری در روز در رسانه های اجتماعی بگذرانید، تکمیل پاکسازی رسانه های اجتماعی دشوارتر است.
  • اعلان ها را خاموش کنید. راکول می گوید: من از مشتریان داشتم که این اولین گام پاکسازی را به تنهایی انجام دادند. این می تواند برای کاهش آنالیز اجباری کافی باشد.
  • برنامه خود را انتخاب کنید. اگر تصمیم گرفته اید به جای رفتن کامل از شبکه های اجتماعی به راحتی به پاکسازی رسانه های اجتماعی بپردازید، با انتخاب تنها یک پلتفرم برای ادامه استفاده آغاز کنید و سایر برنامه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید.
  • زمان های معین شده استفاده از رسانه های اجتماعی را ایجاد کنید. باز هم، این برای کسانی است که به سم زدایی می پردازند. راکول پیشنهاد می نماید 2 بار در روز را انتخاب کنید، زمانی که به خود اجازه می دهید با پلتفرم مورد نظر خود فضای مجازی را چک کنید. این شما را از پیمایش در زمان های تصادفی در طول روز باز می دارد.
  • انعکاس، انعکاس، انعکاس. همانطور که به تدریج زمان خود را در رسانه های اجتماعی کاهش می دهید، در انتها هر روز به احساس خود فکر کنید. چه زمانی بی خیال گوشی خود را گرفتید؟ چه زمانی رسانه های اجتماعی را به طور کامل فراموش کردید؟ راکول و تحقیقات نشان می دهند که خود اندیشی کلید هر تغییر رفتاری است.
  • حالا یک هفته به طور کامل عقب نشینی کنید. راکول می گوید گاهی اوقات کاهش دادن کافی است اما اگر می خواهید یک پاکسازی کامل انجام دهید، این شامل زمان بدون *هیچ گونه* رسانه اجتماعی می گردد. یک مطالعه نشان می دهد که سم زدایی دیجیتال 7 روزه برای افزایش رفاه فکری کافی است.

چگونه می توانم پس از ترک شبکه های اجتماعی به آن برگردم؟

اگر می خواهید به شبکه های اجتماعی بازگشت، این کار را با شرایط خودتان انجام دهید.

قبل از اینکه دوباره به داخل شیرجه بزنید، کمی به تجربه خود فکر کنید.

  • چه بخش هایی از زندگی بدون رسانه های اجتماعی احساس بهتری داشت؟
  • چه بخش هایی چالش برانگیزتر شدند؟

شاید متوجه شوید که توییتر فقط ماشین خشم شخصی شما را تقویت می نماید. یا شاید دنبال کردن بعضی از همکاران مورد علاقه خود را از دست داده اید. شاید اینستاگرام، تیک تاک یا فیسبوک را از دست ندهید. شاید هم واقعا این کار را کردید. دانش قدرت است، پس از آن بهره ببرید!

پیشنهاد راکول برای معین زمان های خاصی از روز برای رسانه های اجتماعی در حین و پس از ترکیب مجدد پلتفرم های مورد علاقه تان عمل می کند. او می گوید محدود کردن استفاده از آن مثلاً در ساعت صرف قهوه صبح و استراحت ناهار می تواند به شما در حفظ تمرکز و تعادل در حرکت رو به جلو یاری کند.

حرف آخر

پاکسازی رسانه های اجتماعی روشی پر سر و صدا برای گفتن این است که در حال استراحت از رسانه های اجتماعی هستید.

هیچ جدول زمانی مشخصی برای سم زدایی در رسانه های اجتماعی وجود ندارد. مال شما می تواند یک روز، هفته، ماه یا بیشتر دوام بیاورد.

عقب نشینی از رسانه های اجتماعی به کاهش اضطراب و ترس از جا ماندن یاری می نماید. بعلاوه می تواند خلق و خو، تمرکز و ارتباطات اجتماعی شما را تقویت کند.

پاکسازی شبکه های اجتماعی بعلاوه می تواند منجر به خواب بهتر، خستگی چشم کمتر و حتی شرایط بهتر بدن گردد.

اگر می خواهید پاکسازی رسانه های اجتماعی را امتحان کنید، بدانید که مجبور نیستید به طور کامل آن را ترک کنید. راکول می گوید اگر ابتدا به آرامی خود را محدود کنید، به احتمال زیاد به هدف خود (خواه یک هفته یا یک ماه) می رسید.

منبع:

greatist

منبع: هفت گنج
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2183

به "با پاکسازی رسانه های اجتماعی خود را سم زدایی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پاکسازی رسانه های اجتماعی خود را سم زدایی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید