گاردین: اروپایی ها با عدم مطالبه پیش شرط های برجامی جدید از ایران موافقت کردند

به گزارش مجله ویراپارس، روزنامه انگلیسی مدعی شده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت نموده اند ایران و آمریکا بدون احتیاج به ایجاد تغییرات در برجام به این توافق هسته ای پایبند شوند.

گاردین: اروپایی ها با عدم مطالبه پیش شرط های برجامی جدید از ایران موافقت کردند

با ما سفر کنید و با تور بهار اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، یک روزنامه انگلیسی گزارش داده وزرای خارجه کشورهای اروپایی موافقت نموده اند برای احیای توافق هسته ای برجام، پیش شرط های جدیدی از ایران مطالبه ننمایند.

روزنامه گاردین با گزارش این خبر نوشت باور وزرای اروپایی این است که تهران و واشنگتن باید در مرحله فعلی بتوانند بدون آنکه نیازی به تمدید این توافق یا قوی تر کردن آن باشد کاملاً به آن پایبند شوند.

این روزنامه نوشته این گام اروپایی ها یکی از موانع بالقوه بازگشت ایران به پایبندی به برجام، در صورت برطرف تحریم ها از سوی آمریکا و متعهد شدن آن کشور به قطعنامه های سازمان ملل را از میان برمی دارد.

گاردین درباره موضع انگلیس نوشته است: گمان می رود باور دولت انگلیس این است که تا هنگام دستیابی به پیشرفت های محسوس از جانب آمریکا و بازگشت ایران به پایبندی به توافق، نیازی به طرح مسئله تمدید توافق نیست.

گاردین این مسئله را تحولی مهم در راستای احیای برجام خوانده و نوشته کشورهای اروپایی موافقند که مذاکرات بر سر تمدید توافق و قوی تر کردن آن به زمانی دیگر موکول گردد.

موافقت وزیران خارجه سه کشور اروپایی با عدم طرح مطالبات جدید برجامی از ایران در جریان نخستین نشست وزرای خارجه طرف های برجام در امسال میلادی انجام شده است.

روزنامه گاردین نوشته است: در اتفاقی که ممکن است یکی از مهم ترین تحولات باشد سه قدرت اروپایی رضایت دارند برای رایزنی در مورد تمدید توافق و قوی تر کردن آن صبر نمایند.

گاردین نوشته عدم طرح الزامات جدید از سوی طرف های اروپایی در مورد توافق جدید با ایران احیای زودهنگام برجام را آسان تر می نماید.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: همه حاضران بر سر میز موافق بودند که ضروری است توافق حفظ گردد و بایستی آمریکا را مجاب کرد که بازگشت به برجام، به همان شکلی که در حال حاضر هست و بدون گذاشتن پیش شرط برای آن یا کوشش برای افزودن چیزی به آن، اقدام بهتری خواهد بود.

وی اضافه نمود: اگر می خواهیم ایران به پایبندی کامل برگردد باید مشوق های مالی که وعده داده بودیم را محقق کنیم. امروز تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران کمتر از آن چیزی است که قبل از توافق بود.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال 2015 به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور دست پیدا نموده اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش هایی از برنامه هسته ای، تحریم های اعمال شده به بهانه هسته ای علیه ایران را برطرف کند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در توئیتر از کشورهای اروپایی به دلیل آنکه تعهداتشان را نقض نموده اند انتقاد کرد.

او نوشت: در نشست وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام من تأکید کردم: 1- این آخرین فرصت برای سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا است که برجام را نجات دهند. 2- داده های مربوط به حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا بین 2014 تا 2019 ثابت می نماید که تروئیکای اروپا/اتحادیه اروپا تعهدات برجامی شان را نقض کردند. 3- تروئیکای اروپا همانند آمریکا برای وارد آوردن خسارات جبران ناپذیر به ایرانی ها مقصر است.

ظریف همچنین نوشت: همه طرف ها باید به پایبندی عملی به برجام برگردندند. بعد از آنکه آمریکا/تروئیکای اروپا به وظایفشان عمل نمایند، ایران به سرعت تدابیر اصلاحی اتخاذ شده در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا را به عقب برخواهد برگرداند. مردم ایران باید اثرات برطرف تحریم ها را احساس نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1384

به "گاردین: اروپایی ها با عدم مطالبه پیش شرط های برجامی جدید از ایران موافقت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: اروپایی ها با عدم مطالبه پیش شرط های برجامی جدید از ایران موافقت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید