یاری به مبتلایان کرونا در هند به واسطه شبکه های اجتماعی

به گزارش مجله ویراپارس، یک پست در شبکه های اجتماعی که از سوی حساب کاربری مرتبط با حزب کمونیست چین منتشر شد، بحران ویروس کرونا در کشور هند را به تمسخر گرفت و این اتفاق موج شدید نقدها کاربران اجتماعی در چند روز اخیر را به دنبال داشت.این مطلب در سایت چینی وِیبو به اشتراک گذاشته شد و در آن دو عکس کنار هم قرار گرفته بود که یکی از آنها آتش ناشی از پرتاب موشک چینی به فضا را نشان می داد و در عکس دیگر آتش مربوط به سوزاندن قربانیان ویروس کرونا در هند به نمایش درآمده بود.

یاری به مبتلایان کرونا در هند به واسطه شبکه های اجتماعی

کمیسیون امور سیاسی و حقوقی وابسته به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین چند روز قبل این مطلب را در شبکه اجتماعی وِیبو به اشتراک گذاشت و زیر عکس ها نوشته بود: زمانی که چین آتش به پا می نماید؛ در مقابل زمانی که هند آتش می سوزاند. نقدها گسترده ای که این اتفاق در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت باعث شد مطلب مذکور حذف گردد ولی دامنه بحران ویروس کرونا در اینترنت به این اتفاق ختم نمی گردد و این کشور یکی از پرتلاطم ترین روزهای خود را در تاریخ می گذراند.

در جست وجوی اکسیژن

سازمان دنیای بهداشت در آخرین گزارش خود خاطرنشان کرد در یک هفته گذشته 46 درصد موارد گزارش شده ابتلا به کرونا در دنیا و یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از این ویروس در کشور هند اجرا شده است و شمار جانباختگان هندی بواسطه ویروس کووید 19 در یک شبانه روز از مرز چهار هزار نفر گذشته است. در حالی که دومین موج کشنده ویروس کرونا با پر شدن تخت های بیمارستان و مراکز سوزاندن اجساد اوضاع را وخیم تر می نماید، گزارش های جدید حاکی از آن است که نبود دستگاه های اکسیژن، شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به این بیماری را بیشتر نموده است. با مختل شدن کانال های عمومی یاری رسانی پزشکی بواسطه وسعت همه گیری کرونا باعث شد هندی ها از کانال های موجود در شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر، فیس بوک و واتس اپ برای بهبود اطلاع رسانی و به اشتراک گذاشتن منابع استفاده نمایند.

سریا ویتالدف از جمله شهفرایندان هندی ساکن جنوب شهر بنگلور است که از حساب کاربری خود برای یاری به احتیاجمندان استفاده می نماید.

او در این خصوص شرح داد: نخستین بار برای یاری به پدرم که به کرونا مبتلا شده بود و برای بهبود شرایط او احتیاج به دستگاه اکسیژن داشتیم از دوستان خود در شبکه های اجتماعی درخواست کردم تا یاری نمایند. پس از آنکه تعداد زیادی از دوستان اعلام آمادگی کردند، تصمیم گرفتم این اقدام را به صورت گسترده تر انجام دهم تا دیگر افراد احتیاجمند هم بتوانند به وسیله شبکه های اجتماعی به اکسیژن، تخت خالی بیمارستان یا دیگر خدمات درمانی دسترسی پیدا نمایند. هم اکنون به طیف گسترده ای از مردم دسترسی دارم و به نظر می رسد این پلتفرم ها بهترین گزینه برای یاری کردن به مردم هند باشند.

شهفرایند دیگر ساکن شهر دهلی که صفحات مختلف برای اطلاع رسانی در حوزه درمان راه اندازی نموده است نیز از شبکه های اجتماعی به عنوان عنصر همبستگی بین شهفرایندان یاد می نماید تا بتوانند آنچه در اختیار دارند را از این طریق با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در یک هفته گذشته بیش از هشت هزار نفر ویتالدف 29 ساله را در توئیتر و اینستاگرام دنبال کردند و در حالی که تعدادی از کاربران در این صفحه احتیاج خود را برای خدمات مختلف درمانی اعلام می نمایند، افراد دیگر هم توانایی های موجود برای یاری رسانی را به اشتراک می گذارند.

کمبود دستگاه های اکسیژن پزشکی به عنوان عظیم ترین چالش در مراکز درمانی بسیاری از ایالت های هند کادر درمان را با مشکل روبرو نموده است و با این فرایند ده ها بیمارستان در شهرهای بمبئی و دهلی نو صفحات ویژه در شبکه های اجتماعی راه اندازی کردند تا مردم برای انتقال سیلندرهای اکسیژن به آنها یاری نمایند.

کارشناسان می گویند دستگاه اکسیژن پزشکی در کشور هند به میزان کافی فراوری می گردد و به طور میانگین این کشور روزانه حدود هفت هزار تن اکسیژن فراوری می نماید ولی از آنجایی که دسترسی جمعیت 1.4 میلیارد نفری هند به اکسیژن و خدمات مشابه سخت است، شبکه های اجتماعی به عنوان بهترین ابزار برای توزیع مناسب این خدمات به کار گرفته می شوند.

سانسورهای اینترنتی

همزمان با وخامت اوضاع کرونا در هند و ناتوانی در مهار گسترده آن، مسئولان دولتی این کشور از شبکه اجتماعی توئیتر درخواست نموده اند تمام پیغام هایی را که در آن مقامات دولتی به پنهانکاری در خصوص آمار قربانیان ویروس کرونا متهم شده اند، حذف کند. در پی این اتفاق توئیتر در گام نخست 21 پیغام حاوی اطلاعات مذکور را به گونه ای فیلتر کرد که دسترسی به آنها از داخل کشور هند امکان پذیر نیست و با وجود این کاربران دیگر کشورها می توانند آنها را مشاهده نمایند. از جمله توئیت های حذف شده می توان به اظهارنظر مولوی گاتاک وزیر دولتی در ایالت بنگال غربی اشاره نمود که در این باره نوشته بود: هند هرگز نارندرا مودی نخست وزیر را برای دست کم دریافت ویروس کرونا و مرگ شمار زیادی از انسان ها به دلیل سوءمدیریت او نخواهد بخشید. این در حالی است که نخست وزیر کشور هند یکشنبه گذشته با اشاره به بحران جاری شرح داد که با اعتماد به نفس بالا و روحیه عالی پس از روبروه با موج نخست شیوع کرونا کوشش می نماید موج دوم گسترش این بیماری را در کشور خود مهار کند. گفتنی است در این راستا، توئیت های یکی از نمایندگان مجلس هند و دو فیلمساز برجسته این کشور نیز برای 18 میلیون هندی عضو شبکه اجتماعی توئیتر مسدود شد.

سخنگوی شبکه اجتماعی توئیتر با انتشار بیانیه ای در این خصوص شرح داد: درخواست هایی که از سوی دولت ها برای ما ارسال می گردد یا در چارچوب قوانین توئیتر قرار می گیرد یا مبتنی بر قوانین داخلی کشورها اعلام شده است. اگر یک توئیت در تضاد با قوانین شبکه اجتماعی توئیتر باشد به طور قطع حذف خواهد شد. در غیر این صورت اگر مطلب مورد نظر مربوط به قوانین داخلی کشورها باشد، پس از آنالیز های لازم در نهایت از دسترس ساکنان آن کشور خارج می گردد.

در حالی که اعتراضات گسترده مردم هند به سانسورهای دولت این کشور برای انتشار اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا در شبکه های اجتماعی بالا گرفته است، مقامات دولتی هند این هفته با انتشار بیانیه ای اقدام اخیر خود را با قانون فناوری اطلاعات این کشور که در سال 2000 میلادی تصویب شده بود توجیه کردند و در این خصوص شرح دادند، دولت هند برای حفظ نظم عمومی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور اجازه دارد محتوای مورد نظر خود را در فضای مجازی مسدود کند ولی منتقدان می گویند که اعتراض به شیوه ضعیف مدیریت بیماری کرونا در هند تهدیدی برای حاکمیت و تمامیت ارضی محسوب نمی گردد و محدودسازی شبکه های اجتماعی میزان نارضایتی مردم در جریان بحران کنونی را تشدید می نماید.

گفتنی است از نوامبر گذشته تا اوایل فوریه 2021 (آذر تا اواسط بهمن) میزان ابتلا به کرونا در کشور هند سیر نزولی دنبال کرد و با کاهش تعداد مبتلایان به کمتر از 9 هزار نفر، شمار جان باختگان روزانه در این کشور به کمتر از 100 نفر رسیده بود ولی در حالی که دولت هند نتوانست از این فرصت برای تقویت فوری زیرساخت های بهداشتی و درمانی خود استفاده کند، کمیته واکسیناسیون کووید 19 با مسائل عمده روبرو شد. در حال حاضر روزانه به صورت میانگین 2.7 میلیون دوز واکسن کرونا به مردم هند تزریق می گردد و در حالی که تا به امروز نزدیک به 120 میلیون هندی دست کم دوز اول واکسن را دریافت نموده اند، این رقم تنها معادل 8.5 درصد از مردم این کشور محاسبه می گردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1617

به "یاری به مبتلایان کرونا در هند به واسطه شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری به مبتلایان کرونا در هند به واسطه شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید