چاووش اوغلو: گزینه خرید سوخوهای روسی نیز مطرح است

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز پنجشنبه گفت که آمریکا یا باید جنگنده های اف-35 را که ترکیه بابت شان پول پرداخت کرده است، تحویل دهد یا محصولی دیگر به جای آنها بدهد.

چاووش اوغلو: گزینه خرید سوخوهای روسی نیز مطرح است

چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: چنانچه آمریکا نمی خواهد مسئله اف-35ها را حل نماید یا چنانچه کنگره آمریکا جلوی آن را می گیرد، ترکیه گزینه های دیگری از جمله خرید جنگنده های سوخو-35 یا سوخو-57 ساخت روسیه را در نظر خواهد گرفت.

اظهارات وی در حالی بیان می شود که پیشتر یازده نفر از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور، خواستار جلوگیری از فروش جنگنده های اف-16 به ترکیه شدند.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا در حالی رسانه ای شده است که پیشتر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود که این کشور فرایند خرید جنگنده های اف-16 را از آمریکا به جای اف-35 ها آغاز کرده است.

ترکیه پیشتر نیز گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده های اف-16 از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخو-35 و سوخو-57 از روسیه خریداری کند.

رجب طیب اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده های اف-35 که نهایتا منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، گفت که واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده ها، برای خرید جنگنده های اف-16 از ایالات متحده استفاده کند، مطلبی که بعدا از طریق آمریکا رد شد.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود آمریکا بیش از 100 ففرایند جنگنده اف-35 را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1882

به "چاووش اوغلو: گزینه خرید سوخوهای روسی نیز مطرح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: گزینه خرید سوخوهای روسی نیز مطرح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید