ترکیه برای خرید اس-400های جدید، به اجازه آمریکا احتیاج ندارد

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز آدینه بیان کرد: آنکارا برای خرید سامانه های جدید اس -400 نیازی به اجازه آمریکا ندارد.

ترکیه برای خرید اس-400های جدید، به اجازه آمریکا احتیاج ندارد

وی پس از نماز آدینه این هفته در استانبول در پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: هیچ کشوری نمی تواند گام های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی را تعیین کند. این اقدامات به طور کلی با تصمیمات آنکارا تعیین می گردد.

اردوغان در این باره ادامه داد: نمی توانیم اقدامات خود در راستای صنایع دفاعی را با اجازه مراجع دیگر اتخاذ کنیم. ما یک کشور عضو ناتو هستیم. به عنوان یک عضو ناتو، جهت گیری از کشورهای هم پیمان در این سازمان را نمی توانیم بپذیریم.

وی در ادامه افزود: علیرغم پرداخت مبلغی هنگفت، متاسفانه جنگنده های اف-35 به ما تحویل داده نشد. در حوزه دیپلماسی بین المللی این یک اقدام غلطی است که توسط آمریکا در خصوص ترکیه به عنوان کشور هم پیمان آن صورت گرفت. امیدوارم پس از شروع دوره ریاست جمهوری بایدن و دیدارهایی که صورت خواهد گرفت، با برداشتن گام های مثبت مسائل را حل کنیم.

رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گگردده شدن فصل تازه ای در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا تا کنون به تعهداتش در قبال ترکیه عمل نکرده است.

اسماعیل دمر (Ismail Demir) رئیس صنایع دفاعی ترکیه دوشنبه هفته جاری در سخنانی اظهار داشت که کشورش آماده خرید سری دوم سامانه های موشکی اس -400 روسیه به شرط انتقال فناوری به آنکارا است.

رئیس صنایع دفاعی ترکیه در این خصوص گفت که حتی در صورت اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا هم هیچ خطری نمی بینیم؛ اگر می خواستیم سری دوم سامانه های اس - 400 نیز تا امروز رسیده بود، اما ما به فراوری مشترک و انتقال فناوی اهمیت می دهیم.

این در حالیست که سال گذشته، واشنگتن در واکنش به اولین آزمایش اس -400، ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده های اف -35 کنار گذاشت.

آمریکایی ها مدعی هستند استفاده از یک سامانه روسی از سوی یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، دیوار دفاعی ناتو را تضعیف می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1418

به "ترکیه برای خرید اس-400های جدید، به اجازه آمریکا احتیاج ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه برای خرید اس-400های جدید، به اجازه آمریکا احتیاج ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید