پیست اسکی پولادکف اردکان، دومین پیست بین المللی در ایران

به گزارش مجله ویراپارس، پیست اسکی پولادکف، از بزرگ ترین پیست های اسکی کشور است که عنوان دومین پیست اسکی و بین المللی ایران را به خود اختصاص داده است.

پیست اسکی پولادکف اردکان، دومین پیست بین المللی در ایران

پیست اسکی جایی است که کاملا برای اسکی و ورزش های زمستانی اختصاص یافته است. در اروپا پیست اسکی یک شهرک یا روستا است که در یک ناحیه اسکی قرار گرفته است و این ناحیه از لحاظ داشتن امکانات گردشگری نیز کامل و سنجیده شده است. پیست اسکی برای نخستین بار به عنوان مکانی ورزشی در کشور نروژ شروع به کار کرد و علت این مسئله هم وجود ناحیه ای پربرف در آن منطقه بود. اسکی به طور کلی به دو دسته اصلی آلپاین و اسنوبرد تقسیم می گردد.در ایران پیست های اسکی بسیاری وجود دارد که بعضی، تعداد آن ها را 13 عدد می دانند.

پیست اسکی پولادکف

یکی از پیست های معروف ایران، پیست اسکی پولاد کف اردکان استان فارس است. این پیست که یک مجموعه تفریحی ورزشی است، عنوان دومین پیست اسکی بزرگ و بین المللی ایران را بعد از پیست اسکی دیزین به خود اختصاص داده است. پیست اسکی پولاد کف در 85 کیلومتری شمال غرب شیراز قرار گرفته است. این پیست در 15 کیلومتری شمال شهر اردکان و مرکز شهر سپیدان واقع شده و استفاده تفریحی-ورزشی دارد. پیست فولاد کف در ارتفاع 2850 متری از سطح دریا قرار گرفته است و قله این مجموعه در ارتفاع 3250 متری از سطح دریا واقع شده و به وسیله تله کابین و تله اسکی می توان به قله آن رسید.

پیست اسکی فولاد کف در مجموع دارای 500 هکتار مساحت است و طول آن 3 و نیم کیلومتر و در شیب 35 درجه تعبیه شده است. پیست اسکی هوایی خنک و کوهستانی دارد و در فصل تابستان و ریزش و بارش برف سنگین از نیمه های پاییز تا اوایل بهار معمولا ادامه دارد. بنابراین این پیست دارای کارکرد 4 فصله است و در تمام طول سال دایر و مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، پیست مزبور در فصل تابستان امکان پرداختن به ورزش اسکی مفرح روی چمن را دارد. این پیست به علت قرار گرفتن در راستا آبشار مارگون اهمیت بیشتر و جایگاه خاص تری را به خود اختصاص می دهد.

امکانات پیست

مجموعه ورزشی پیست فولاد کف دارای امکانات ورزشی، تفریحی و اقامتی مورد توجه و خاصی است. این مجموعه دارای تله کابین به طول 2 کیلومتر و دستگاه تلسکی ویژه اسکی بازان به طول 1600 متر و 8 دستگاه موتور برفی است که بسیاری به علت هیجان خاص آن از این وسیله استقبال می نمایند. تله کابین پولادکف، ساخت شرکت فرانسوی پوما بوده که از سال 1387 در این مجموعه فعالیت خود را شروع نموده است. این تله کابین با طول راستا بیش از 2000 متر، ایستگاه پایین در ارتفاع 2850 متری از سطح دریا را به ایستگاه قله با ارتفاع 3250 متر از سطح دریا وصل می نماید. سرعت این تله کابین 3 متر بر ثانیه است که این راستا را در کمتر از 11 دقیقه طی می نماید.

از امکانات رفاهی این منطقه می توان به رستوران فست فود، کافی شاپ، مهمانسرا و هتل چهار ستاره این مجموعه اشاره نمود که برای استفاده مسافران و بازدیدنمایندگان از این مجموعه ورزشی فراهم شده و مورد استفاده آن ها قرار می گیرد. هتل 4 ستاره پولادکف سپیدان در ارتفاع 2850 متری از سطح دریا در مجموعه بین المللی تفریحی ورزشی پولادکف واقع شده است . این هتل چهار فصل در 3 طبقه و 52 اتاق و 4 جونیور سوییت و 10 یورد با امکاناتی از قبیل: رستوران، فست فود، کافی شاپ، اینترنت، سالن کنفرانس، اتاق تفریح و ... است. دلایل انتخاب هتل پولادکف: نوساز بودن هتل، واقع شدن آن در بین راه دو مرکز استان، دسترسی سریع و راحت به جاده اصلی است.

ماشین های کوهستان، موتورهای برفی، چرخ های هوشمند و قایق های پدالو از وسیله های ورزشی و تفریحی موجود در این پیست اسکی برای تفریح هستند که به علت مفرح و هیجان آور بودن معمولا مورد توجه طبیعت گردانی قرار می گیرند که دوست دار هیجان و تفریح های خاص هستند. اسب سواری و دوچرخه سواری دیگر امکانات پرطرفدار در این مجموعه است. یکی از امکاناتی که می تواند مورد توجه هواداران و علاقه مندان به اسکی در این محل قرار گیرد، لوازم اسکی و آکادمی اسکی است که برای علاقه مندان به این رشته ورزشی در محل پیست ارایه می گردد. این پیست بعلاوه دارای امکانات و فضای خانوادگی نیز است و خانواده ها می توانند به صورت جمعی از امکانات آن استفاده نمایند.

مکان پیست در یکی از سردسیرترین نقاط استان فارس قرار گرفته است به همین علت در مواقعی از سال که این منطقه با بارش سنگین برف روبرو می گردد، یکی از زیباترین و رویایی ترین تصاویر گردشگری این منطقه به نمایش گذاشته می گردد و شاید تمیزترین و دست یافتنی ترین تصویر واقعی از یک صحنه زمستانی دلفریب، همین تصویر و چشم اندازی باشد که از این منطقه در این مواقع بتوان مشاهده کرد. این پیست علاوه بر اسکی چمن در تابستان، امکانات دیگری از جمله دریاچه مصنوعی و چادرهای عشایری نیز دارد که قابل توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. این چادرهای عشایری که به آن ها یورد (یورت مغولی) هم می گویند، در همان معنی چادر به کار می فرایند. پیست اسکی فولادکف به عنوان یکی از مکان های گردشگری شمال استان فارس در فصول مختلف سال مورد توجه گردشگران است و بازدیدنمایندگان طبیعت گرد و علاقه مندان به اسکی و دوست داران ورزش ها و صحنه های هیجانی و زمستانی را معمولا جذب زیبایی ها و تفریح های خود می نماید.

برای سفر به شیراز و بازدید از این پیست اسکی ، برترین آفر تور شیراز را از آژانس های مسافرتی معتبر ببینید و مقرون به صرفه تر از هر جای دیگر تور خود را به راحتی بخرید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / pooladkafski.com
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1973

به "پیست اسکی پولادکف اردکان، دومین پیست بین المللی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیست اسکی پولادکف اردکان، دومین پیست بین المللی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید