میوه های عجیب منطقه آمازون

به گزارش مجله ویراپارس، میوه های بسیار عجیب و شگفت انگیزی در جهان وجود دارد که علاوه بر طمع و بوی بسیار خوب و جذاب آن ها، خواص بسیار زیادی دارند. احتمالا از خوردن میوه هایی مانند: سیب و پرتقال و… خسته شده باشید و به دنبال یک میوه جدید با یک مزه خاص باشید. این میوه جذاب و جدید را در منطقه آمازون می توانید پیدا کنید.

میوه های عجیب منطقه آمازون

همانطور که می دانید میوه ها جزو سالم ترین غذاها هستند که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. اما همه این میوه ها را در بازار پیدا نخواهید کرد. میوه های بسیار غنی و کمیابی در دنیا وجود دارند که فقط تحت شرایط خاصی رشد می نمایند.

جنگل های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی واقع شده و بیشتر حوزه آبریز رودخانه آمازون را پوشش می دهند. این جنگل ها در واقع بالغ بر نیمی از جنگل های بارانی به جامانده دنیا بوده و بزرگترین و متنوع ترین جنگل های بارانی در دنیا به شمار می فرایند.

میوه های عجیبی در دنیا وجود دارد که شاید تا به حال اسم آن ها به گوش تان نخورده باشد، نظیر کوپوآکو، چریمویا، مانگوستین و… میوه هایی که مزه عجیب و خاصی دارند که بعضی از آن ها در منطقه آمازون می توان یافت. در این مقاله ما قصد داریم عجیب ترین میوه های منطقه آمازون را به شما معرفی کنیم.

کوپوآکو (Cupuacu) | میوه های عجیب آمازون

کوپوآکو (Cupuacu) اساسا در جنگل آمازون رشد می کند و در بعضی از مناطق پرو نیز کشت می گردد. این میوه با 20 سانتی متر طول و 2 کیلوگرم وزن کاملا شبیه به یک میوه وحشی است.

پوسته ضخیمی دارد که درون آن پالپ نرم و خوشمزه ای قرار گرفته است. طعم کوپواکو شبیه شکلات با ته مزه میوه های گرمسیری همچون ملون یا آناناس است.

کوپواکو به عنوان میوه ملی کشور برزیل شناخته شده و این کشور، بزرگ ترین فراوری نماینده این میوه در دنیا است.

از این میوه معمولا داخل دسر یا به صورت آب میوه استفاده می گردد. روغن یا کره کوپواکو نیز روغن پر خاصیتی است که با فشرده سازی دانه ها برای استخراج چربی مغذی موجود در آن ها به دست می آید و به عنوان روغن پخت و پز یا در محصولات آرایشی، زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص و فواید کوپواکو

پالپ معطر میوه کوپوآکو، منبع ویتامین b1 ، b2 و b3 است. در واقع کوپواکو از خانواده شکلات است و طعمی مشابه آن دارد. مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی نیز یکی دیگر از مزایای آن است. منبع بزرگ آنتی اکسیدان در کوپوآکو باعث افزایش قدرت بافت های بدن می گردد.

مرطوب نماینده پوست، ضد پیری، محافظت از پوست، سلامت مو، سرشار از آنتی اکسیدان ها، سلامت روده از خواص این میوه است.

مانگوستین (Mangosteen) | میوه های عجیب آمازون

این میوه که به رنگ بنفش است حاوی یک بخش میوه ای است که درون یک پوسته کوچک قرار گرفته است. این بخش خوردنی به شکل یک مثلث کوچک است و بسیار معطر است.

این میوه، کلسترول یا چربی ندارد و منبع غنی ویتامین C است که برای جلوگیری از بسیاری از عفونت ها موثر است. آبمیوه آن یکی از نوشیدنی های معروف فصل تابستان در کشورهای جنوب آسیا است. مانگوستین خواص دارویی نیز دارد و آبمیوه آن به کاهش اسهال و مسائل ادراری یاری می کند و همچنین می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند.

با توجه به خواص عالی این میوه ، آن را شاه میوه استوایی نامیده اند. از شاخصه های آن پایین بوده سطح کلسترول اون هست که برای بیماران قلبی بسیار عالیست.

منبع کلسیم ،آهن و فیبر است. تحقیقات نشان می دهد که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش به سزای دارد.

ضد باکتری و ضد قارچ، مخصوصا مناسب برای بیماری مزمن ویروس اچ آی وی است.جریان خون را بهبود می بخشد.

جابوتیکابا (Jabuticaba)

جابوتیکابا (Jabuticaba) یک میوه بنفش رنگی و کمیاب است که به جنوب شرق برزیل تعلق دارد. این میوه برخلاف سایر میوه ها روی تنه درخت رشد می کند و شبیه انگور است، البته پوست خارجی آن ضخیم تر است. پالپ سفید بسیار معطر و شیرینی دارد و اکثرا برای محصولات پخته و مربا استفاده می گردد که برای درمان اسهال و آسم مفید است. درخت جابوتیکابا به سختی و آهستگی رشد می نماید و ممکن است 4 تا 10 سال طول بکشد تا میوه دهد.

جابوتیکابا در برزیل عموماً برای درست کردن ژله و مربا استفاده می گردد. میوه های جابوتیکابا به راحتی تلف می شوند، همانطور که عمر مفید بسیار کوتاهی در حدود 3 تا 4 روز پس از برداشت دارند. با توجه به ماهیت فناپذیر بالای آن ها، نیاز به فروش سریع در بازار دارند. چنانکه آنها برای مدت طولانی تازه باقی نمی مانند باید در مدت زمان کوتاهی مصرف شوند. این عمر مفید شدیداً کوتاه همچنین بدان معناست که دسترسی به این میوه برای مکان هایی که دور از مناطق فراوری آنهاست سخت می گردد. بسته به سایز هر میوه، ممکن است در هر نقطه 1 تا 4 دانه وجود داشته باشد. تمام میوه خوراکی است ولی دانه ها ممکن است به خاطر داشتن تانین، اندکی تلخ باشند.

فیسالیس (Physalis) | میوه های عجیب آمازون

عجیب و غریب فیسالیس (Physalis)، بومی آمریکای جنوبی است و به خانواده گوجه فرنگی تعلق دارد. یک برگ شفاف روی پوسته خود دارد و برخلاف گوجه فرنگی، سایز کوچکی داشته و به همان اندازه اسیدیته است. این میوه خوشمزه دارای خواص دارویی متعددی است و ویتامین C، B و آهن دارد، به همین دلیل به عنوان یک گیاه خاص در تعدادی از داروهای سنتی به کار می رود. مصرف این میوه همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

میوه فیسالیس در کیسه های کاغذی شکل پوشیده می گردد که این کیسه میوه را از آفات حفظ می نماید. فیسالیس در بافت، شبیه گوجه فرنگی است و عطر و طعم آن مخلوطی از آناناس و میوه های ترش مثل توت فرنگی است. فیسالیس را می توان به صورت خام استفاده کرد و همچنین می توان آن را در دسر و مربا و ژله هم به کار برد. فیسالیس را می توان مانند انجیر، زردآلو و انگور خشک کرد.

  • ویتامین P موجود در آن به بدن در جذب ویتامین C یاری می نماید و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.
  • ویتامین های B کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز ضروری است. پکتین نوعی فیبر موجود در این میوه است که کاهش دهنده کلسترول است.
  • فیسالیس غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

پرتقال میمون (Monkey orange)

پرتقال میمون بومی کشور آفریقای جنوبی و کشورهای اطراف است. این میوه شیرین و ترش یک دسر محبوب است. از پوست و میوه نارس آن به عنوان درمانی برای نیش مار استفاده می گردد. فروش آن در آفریقای جنوبی با استقبال زیادی همراه است. پرتقال میمون کوچک ولی خوشمزه بومی آفریقا بوده و طعم آن ترکیبی از پرتقال، موز و زردآلو است. بر خلاف ظاهر کوچکش، طعمی عالی و بویی مانند میخک تند دارد.

مونسترا (Monstera)

مونسترا از دسته میوه های گرمسیری و شبیه بلال است. شکل ظاهری این میوه، پوسته پوسته، سخت، رنگ سبز و غیرقابل خوردن است. گوشت سفیدی دارد که از نظر ظاهر و بافت طعم مشابه ای با آناناس دارد. این میوه فقط مواقعی باید خورده گردد که کاملا رسیده باشد.

برگ انجیری مونستر که به آن به خاطر سوراخ های روی برگش، پنیر سوئیسی هم می گویند از جمله گیاهان آپارتمانی زیبا است.

کیوی (Kiwifruit)

کیوی را هم می شناسید. کیوی از آن میوه های استوایی عجیب و غریب نیست. نهال های کیوی در ایران هم کشت و برداشت می شوند. این میوه پشمالو 70 کالری دارد و منبع بی نظیری از فیبر و پتاسیم است. کیوی دو برابر پرتقال ویتامین C دارد. کیوی را هم می توان در انواع آب میوه ها، اسموتی ها، سالاد و با ماست کم چرب نوش جان کرد.

گواو (Guava) | میوه های عجیب آمازون

گواو میوه ای آبدار، شیرین و اسیدی است. طعم آن تلفیقی است از گلابی و توت فرنگی. پوست گواو به رنگ های سفید، زرد، صورتی و قرمز دیده می گردد و امکان دارد که حاوی هسته هایی بی رنگ باشد. این میوه لزوما هسته ندارد. گواو به شکل گلابی، بیضی یا گِرد می روید و حدود 10 سانتی متر است. از مواد مغذی موجود در این میوه استوایی می توان به ویتامین C، ویتامین A، فیبر، پتاسیم و فسفر اشاره نمود. می توانید از گواو مربا درست کنید یا آن را در انواع دسر و آب میوه به کار ببرید.

پاپایا (papaya)

یکی از خوشمزه ترین میوه های استوایی و گرمسیری پاپایا است. دارای رنگ نارنجی، گوشتی شیرین و دانه های خوراکی است که طعمی مانند فلفل دارند. این میوه ها مانند خربزه اندازه ای بزرگ دارند و عددی به فروش می رسند.

ابعاد پاپایا حدود 15 تا 20 سانتی متر است. پوست پاپایا ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف گردد، به رنگ زرد کهربایی تا کمی نارنجی درمی آید. این میوه آبدار، گوشتی زرد، نارنجی یا صورتی و بافت نرم و شیرینی دارد. درون گوشت پاپایا دانه های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند. میوه رسیده را می توانید به صورت خام مصرف کنید.

خواص و فواید پاپایا بسیار زیاد است. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپایین است. این آنزیم زنجیره های پروتئینی ماهیچه های گوشت را می شکند و هضم آن را ساده تر می نماید. پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئید و لیکوپن، فیبر، انواع ویتامین مانند ویتامین آ و ث و مواد معدنی است.

پاپایا برای کاهش فشار خون هم مفید است. پتاسیم موجود در آن، اثرات سدیم را کنترل و با بهبود جریان خون در رگ ها، سطح فشار خون را تنظیم می کند.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1673

به "میوه های عجیب منطقه آمازون" امتیاز دهید

1 کاربر به "میوه های عجیب منطقه آمازون" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه های عجیب منطقه آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید