راهنمای سفر به استکهلم؛ سوئد

به گزارش مجله ویراپارس، استکهلم، یکی از زیباترین و البته گران ترین مقصدهای گردشگری جهان است. با راهنمای سفر به استکهلم، سفری کم هزینه و به یادماندنی را تجربه خواهید کرد.

راهنمای سفر به استکهلم؛ سوئد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

استکهلم، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. فرقی نمی نماید که چند بار به این شهر سفر کنید، هر بار، جاذبه ای دیدنی، شما را شگفت زده خواهد نمود. هر جایی که در این شهر پا بگذارید، منظره ای زیبا و مناسب برای عکاسی دارد از پارک گرفته تا بندر. خانه های رنگارنگ قدیمی که قدمت آنها به صدها سال پیش برمی گردد، در کنار هم به زیبایی قرار گرفته اند. هزاران موزه، جاذبه گردشگری، پارک و گالری هنری دارد که هنگام گشت و گذار در خیابان های تاریخی شهر می توانید به آنها سر بزنید.

استکهلم جزو مقصدهای گردشگری گران است اما هر ریالی که بابت سفر به این شهر هزینه کنید، قطعا ارزشش را دارد. در این راهنمای سفر، با شهر زیبای استکهلم، هزینه های سفر به این شهر و نکات مهم دیگر آشنا می شویم.

اطلاعات ضروری | آب و هوا | بهترین زمان برای سفر | هزینه های سفر | صرفه جویی در هزینه ها | جاذبه ها | رژیم غذایی

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

استکهلم در منطقه زمانی UTC/GMT +2 قرار گرفته است و یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است.

زبان رسمی

سوئدی

واحد پول

کرون سوئد

نوع برق شهری

برق شهری در استکهلم 230 ولت و 50 هرتز است. دوشاخه ها و پریزها از نوع F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می کنید.

کد کشور

+46

شماره های اضطراری

112

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه استکهلم - آرلاندا

فرودگاه استکهلم - اسکاوستا

فرودگاه استکهلم - واستراس

شرایط آب و هوا

استکهلم، زمستان های سرد و همراه با بارندگی و تابستان های خنکی دارد. در ماه ژانویه، میانگین دمای هوا بین 1 تا 4 درجه سانتیگراد و در ماه ژوئن بین 10 تا 20 درجه سلیسیوس است.

بهترین زمان برای سفر

سفر به استکهلم، بسته به اینکه چه فصلی از سال سفر کنید، تجربه ای کاملا متفاوت خواهد بود. این شهر در هر فصلی، جذابیت خاصی دارد. بین ماه های ژوئن تا آگوست، فصل تابستان و هوا ملایم است و دمای هوا به 20 درجه می رسد. در نتیجه، فصل تابستان، بهترین آب و هوا را برای گشت و گذار و سفر دارد.

هزینه های سفر

هزینه اقامت در هاستل

هزینه اقامت در اتاق خوابگاه ها از شبی 250 کرون سوئد آغاز می گردد. بیشتر اتاق های خصوصی دو تخته شبی 890 کرون هزینه دارند. متاسفانه در استکهلم، اقامتگاه های ارزان بسیار کمی وجود دارد. هاستل ها معمولا بین 20 تا 50 کرون مبلغ اضافه تر بابت ملحفه می گیرند و البته صبحانه رایگان هم ندارند. البته گفتنی است که هاستل های استکهلم، درجه یک هستند و امکانات کامل دارند و در واقع با توجه به امکاناتی که در اختیار مهمانان می گذارند، هزینه معقولی دارند. بسیاری از هاستل ها، به تازگی ساخته شده اند بنابراین ظاهری بسیار مدرن و امکانات کاملی در زمینه فناوری دارند. اگر می خواهید اتاق شخصی داشته باشید، بهتر است که در هاستل اتاق شخصی بگیرید تا در هتل ارزان.

اقامت در هتل های ارزان

اتاق های دوتخته در هتل های ارزان از 800 کرون آغاز می شوند و تا شبی 1200 کرون قیمت آنها متغیر است. همه هتل ها وای فای رایگان و بیشتر آنها صبحانه رایگان هم دارند. اگر به دنبال انتخاب های ارزان تر هستید، می توانید از سایت Airbnb اقامتگاهی انتخاب کنید. اتاق های اشتراکی به طور میانگین شبی 500 کرون هزینه دارند در حالی که هزینه اقامت در یک واحد آپارتمان کامل به صورت اشتراکی، حدود 1500 کرون است.

میانگین هزینه غذا

کباب های ارزان، پیتزا و غذاهای فست فودی مثل هات داگ و سوسیس، بین 55 تا 85 کرون قیمت دارند. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، هزینه خرید مواد غذایی مورد احتیاج برای یک هفته در حدود 565 کرون است. البته اگر مقدار مصرف گوشت و پنیر را کاهش دهید، این هزینه از این مقدار هم کمتر می گردد. محصولات لبنی و گوشت، جزو اقلام گران قیمت در سوئد است.

غرفه های هات داگ و سوسیس ارزان را می توانید در گوشه و کنار شهر به راحتی پیدا کنید و با 25 کرون یک ساندویچ ساده بخورید. یک وعده غذا در یک رستوران خوب همراه با سرویس میز و نوشیدنی در حدود 260 کرون هزینه دارد. منوی ناهار حدود 120 کرون قیمت دارد.

هزینه حمل و نقل عمومی

در ابتدای ورود به شهر می توانید کارت های قابل شارژ بخرید چون در اتوبوس امکان خرید آنها وجود ندارد. این کارت ها 20 کرون هزینه دارند و با هر مقدار اعتباری که مایل بودید می توانید آن را شارژ کنید. کارت های یک هفته ای 300 کرون هزینه دارند البته زمانی باید برای خرید این کارت ها اقدام کنید که مطمئنید از وسایل حمل و نقل عمومی زیاد استفاده خواهید کرد. این کارت های حمل و نقل عمومی را در اتوبوس، فرابر و قطار می توانید بهره ببرید. بیشتر تاکسی ها در حدود 285 کرون هزینه دارند و از آنجایی که اتوبوس و قطار در تمام طول شب هم فعالیت می نماید، بهتر است تا جایی که امکان دارد، از تاکسی استفاده نکنید. بهترین راه برای رفتن از فرودگاه Arlanda به مرکز شهر، استفاده از اتوبوس است.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: 600 تا 800 کرون

البته این هزینه پیشنهادی در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، غذای ارزان بخورید یا خودتان آشپزی کنید و از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. با به کار بستن نکات زیر، می توانید هزینه سفرتان را از این مقدار هم کمتر کنید.

صرفه جویی در هزینه ها

استکهلم یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. شهری که از نظر امکانات و زیبایی چه زیبایی های طبیعی و چه جاذبه های تاریخی و معماری، مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. پارک های فوق العاده، کافه های بی نظیر، رستوران های عالی، آثار تاریخی دیدنی و هزاران جاذبه دیگر، دست به دست هم داده اند تا استکهلم به یکی از جذاب ترین شهرهای اروپایی تبدیل گردد.

اما سفر به استکهلم، سفری گران است که هر کسی از پس هزینه های آن بر نمی آید. بسیاری از افراد از سفر به این شهر به خاطر هزینه های بالا، صرف نظر می نمایند در حالی که سفر به استکهلم ارزش هزینه کردن دارد. با وجود اینکه استکهلم جزو گران ترین شهرهای اروپایی است، می توانید با به کار بستن چند نکته مهم، هزینه های سفرتان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه این نکات را مطرح می کنیم:

استفاده از تورهای پیاده روی رایگان

مثل بیشتر شهرهای بزرگ اروپایی، تورهای پیاده روی رایگان برای بازدید از گوشه و کنار شهر برگزار می گردد که می توانید در آنها شرکت کنید. این تور شما را به گشت و گذار حوالی منطقه قدیمی شهر (Gamla Stan) می برد و اطلاعات جالب و مفیدی در خصوص شهر و تاریخچه آن به گردشگران می دهد. البته تورهایی برای بازدید از مرکز مدرن شهر هم وجود دارد. هر تور حدودا دو ساعت طول می کشد.

کاهش هزینه های غذا

در حالی که قیمت مواد غذایی در استکهلم تقریبا با بسیاری از شهرهای اروپایی برابر است، غذا خوردن در رستوران های این شهر بسیار گران تمام می گردد. در نتیجه باید تا جایی که ممکن است، از غذا خوردن در رستوران اجتناب کنید. با به کار بستن نکات زیر می توانید هزینه های خورد و خوراکتان را کاهش دهید:

آشپزی کنید

هزینه خرید مواد غذایی در استکهلم، برای یک هفته در حدود 415 کرون است. با توجه به اینکه میانگین هزینه هر وعده غذا در رستوران بین 100 تا 200 کرون است، خرید مواد غذایی در این شهر، بسیار ارزان تر از رستوران رفتن تمام می گردد. در نتیجه، اگر خودتان آشپزی کنید، هزینه خورد و خوراکتان به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، بیشتر هاستل ها، برای مهمانان خود پاستای رایگان سرو می نمایند که گرچه سالم ترین انتخاب شما برای غذا نیست اما هزینه هایتان را بسیار کاهش می دهد.

از رستوران هایی که سرویس میز دارند دوری کنید

اگر با وجود این قیمت های بالا تصمیم دارید بیرون غذا بخورید، غرفه های کنار خیابان را انتخاب کنید. در این غرفه های غذاخوری می توانید انواع غذاهای ارزان و سریع را نوش جان کنید مثلا هات داگ، غذای تایلندی و انواع برگر. این روش یکی از بهترین روش ها برای کاهش هزینه غذا است. این نکته را هم از قلم نیاندازید که تا جایی که ممکن است در منطقه قدیمی شهر یعنی Gamla Stan و خیابان Drottninggatan که مهم ترین خیابان خرید شهر است، غذا نخورید چون این دو منطقه بسیار گران هستند.

از وعده های ویژه ناهار بهره ببرید

در رستوران های محلی در بوفه های مخصوص ناهار، می توانید غذای ارزان بخورید. در سراسر شهر می توانید این رستوران ها را پیدا کنید که اتفاقا بین اهالی شهر بسیار محبوب هستند. برای پیدا کردن این نوع رستوران ها می توانید از کارمندان محل اقامت تان پرس و جو کنید.

بطری آب همراه ببرید

هزینه خرید هر بطری آب در استکهلم، 20 کرون است. آب لوله کشی در این شهر، قابل نوشیدن است بنابراین لازم نیست هر بار که در خیابان تشنه شدید، آب بخرید. یک بطری آب یا قمقمه همراه داشته باشید و هر وقت به شیر آب رسیدید آن را پر کنید. علاوه بر کاهش هزینه ها، به حفظ محیط زیست هم یاری نموده اید.

استفاده از پارک های رایگان

پارک ها در استکهلم رایگان هستند و در فصل زمستان، پیست های رایگان اسکیت روی یخ وجود دارد. علاوه بر سر زدن به پارک ها می توانید به رایگان در منطقه قدیمی شهر به گشت و گذار بپردازید و زیبایی شهر را تماشا کنید. فضاهای سبز متعددی در این شهر وجود دارد که در آنها می توانید برای پیک نیک یا فعالیت های ورزشی در فضای باز برنامه ریزی کنید.

بازدید از موزه های رایگان

موزه های استکهلم، ارزان نیستند اما در میان این موزه ها مواردی پیدا می شوند که رایگان هستند یا ساعت های بازدید رایگان دارند. از میان این موزه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موزه مدرن، آرمگاه وودلند و کتابخانه ملی سوئد

برای اینکه مطمئن شوید کدام موزه ها، ساعت بازدید رایگان دارند با دفاتر گردشگری محلی تماس بگیرید. علاوه بر این، نمایشگاه های هنری و رویدادهای متعددی در شهر برپا می گردد که آنها هم رایگان هستند و اطلاعات مورد احتیاج این رویدادهای را می توانید از دفاتر گردشگری بگیرید.

بازدید ارزان از مجمع الجزایر استکهلم

مجمع الجزایر استکهلم بسیار زیبا و دیدنی است. هزاران جزیره زیبا این مجموعه را تشکیل داده اند و تورهای زیادی برای بازدید از آنها از مبدا شهر برپا می گردد. این تورها یا در طول روز یا زمان غروب خورشید برگزار می شوند. اما معمولا گران هستند. برای اینکه این مجمع الجزایر زیبا را ببینید با فرابر خود را به دورترین جزیره ها برسانید. بلیط فرابر بسته به اینکه کدام جزیره را انتخاب کنید بین 50 تا 150 کرون است. از اکتبر تا مارس، بلیط ها نیم بها است.

کارت های حمل و نقل بگیرید

بلیط های تک سفره مترو گران هستند اما می توانید با پرداخت 300 کرون بلیط یک هفته ای بگیرید و به طور نامحدود از این کارت بهره ببرید. کارت های 72 ساعته به قیمت 230 کرون هم عرضه می گردد. در عین حال که این شهر به راحتی با پای پیاده قابل گشتن است، اگر فکر می کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی زیاد استفاده خواهید کرد، حتما این کارت ها را تهیه کنید.

استفاده از امتیازات هتل ها

برخی از هتل های زنجیره ای، امتیازات خاصی برای مشتریان دائم خود در نظر می گیرند. اگر اهل سفر هستید، در این هتل ها اقامت کنید و از امتیازاتی که به دست می آورید در سفرهای بعدی بهره ببرید.

در هاستل Interhostel اقامت کنید

این هاستل یکی از بدترین هاستل های شهر است اما از همه ارزان تر است. در واقع اگر می خواهید در ارزان ترین جای ممکن اقامت کنید، می توانید این هاستل را در نظر بگیرید. ویژگی مثبت این هاستل، قرار داشتن در مرکز شهر است.

استفاده از کوچ سرفینگ

از آنجایی که اقامتگاه های این شهر بسیار گران است، می توانید با استفاده از خدمات سایت کوچ سرفینگ یک میزبان برای خود پیدا کنید که رایگان از شما در خانه خود پذیرایی کند. با این کار، علاوه بر اینکه هزینه های سفر خود را کاهش می دهید، از نزدیک با فرهنگ اهالی شهر آشنا می شوید. خوشبختانه این شهر میزبانان زیادی دارد و می توانید دوستان بسیار خوبی پیدا کنید.

کارت گردشگری استکهلم بگیرید

با استفاده از این کارت می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی، 99 درصد از موزه ها شهر و تورهای کانال گردی به طور رایگان بهره ببرید. این کارت با وجود مزایایی که دارد قطعا ارزش هزینه کردن دارد به خصوص اگر قصد دارید به بیشتر جاذبه ها و موزه های شهر سر بزنید.

استفاده از خدمات اشتراک گذاری خودرو

استفاده از اپلیکیشن اوبر (Uber)، ارزان تر از تاکسی تمام می گردد. اگر نمی خواهید برای تاکسی و اتوبوس صبر کنید از اوبر بهره ببرید.

جاذبه های گردشگری

استکهلم، روی مجموعه ای جزیره و شبه جزیره در دریاچه Mälar قرار گرفته است و اغلب آن را ونیز شمال می نامند. بخش زیادی از جذابیت این شهر، به خاطر قرار دریافت جزیره ها و کانال ها در کنار هم است. پایتخت زیبای سوئد، آثار و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که سه مورد از آنها در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. موزه های عالی، تئاترها، گالری های هنری و موسسه نوبل، از دیگر دیدنی های این شهر است.

گشت و گذار در شهر و سر زدن به مناطق مختلف آن، بسیار راحت است چون سیستم حمل و نقل عمومی شهر، بسیار کامل است. هم مترو هم اتوبوس برای رفت و آمد گردشگران وجود دارد و هرجایی که بخواهید بروید به راحتی با مترو اتوبوس قابل دسترسی است. البته استکهلم، شهری ایده آل برای پیاده گردی است. در ضمن امکان کرایه دوچرخه هم وجود دارد و خطوط مخصوص دوچرخه سواری در سراسر شهر دیده می گردد.

در ادامه با مهم ترین جاذبه های استکهلم آشنا می شویم؛ جاذبه هایی که شهر را نباید بدون دیدن آنها ترک کنید.

شهر قدیم یا گملا ستان (Gamla Stan)

قدمت این منطقه به دهه 1200 برمی گردد؛ جایی که پر از جاذبه های گردشگری، آثار دیدنی، کافه های فوق العاده و بوتیک های جذاب است. این منطقه قدیمی، درست مثل یک موزه زنده، هزاران گردشگر را به سوی خود می کشاند. برای بسیاری از گردشگران این شهر، این منطقه، اولین جایی است که به آن سر می زنند. بدون شک، هیچ جایی بهتر از این محله قدیم، نمی توانید حال و هوای شهر و فرهنگ حاکم بر آن را به شما نشان دهد.

مغازه های فروش سوغات و هدیه، در گوشه و کنار این محله دیده می شوند. گشت و گذار در خیابان ها و کوچه های باریک و پیچ در پیچ این محله، درست مثل سفر در زمان است. طاق های قدیمی و نقاشی های دیواری جذاب، حال و هوای دیگری به نمای بناهای دیدنی این منطقه داده است. اگر در فصل زمستان به این شهر سفر می کنید، حتما به بازار کریسمس که در این محله برپا می گردد سر بزنید. تجربه گشت و گذار در این بازارچه درست مثل این است که به یک دهکده کوچک اروپایی در دل قصه ها سفر نموده اید. کلیسای جامع استکهلم، موزه نوبل و کاخ پادشاهی همگی در این محله قرار دارند؛ جاذبه هایی که حتما برای دیدن آنها باید وقت بگذارید. اگر قصد دارید از کاخ پادشاهی دیدن کنید، طوری برنامه ریزی کنید که مراسم تعویض گارد را ببینید.

کاخ پادشاهی (Sveriges Kungahus)

بازدید از این کاخ دیدنی، چندین ساعت زمان احتیاج دارد. این کاخ در کنار آب در حاشیه منطقه قدیمی شهر قرار گرفته است و اقامتگاه رسمی پادشاه سوئد است. اقامتگاه ملکه، جای دیگری در یک جزیره ی زیبا که میراث دنیای یونسکو است قرار گرفته است. این جزیره، جزیره ملکه یا به زبان محلی Drottningholm نام دارد.

این کاخ، یکی از بزرگترین کاخ های پادشاهی در اروپا است؛ مجموعه ای که 600 اتاق و 5 موزه بزرگ دارد. قدمت این کاخ به قرن هجدهم برمی گردد و به سبک باروک ساخته شده است. علاوه بر نمای بیرونی زیبا، جواهراتی که داخل این بنا نگهداری می گردد، بسیار دیدنی است. مثلا تاج نقره ملکه کریستینا. در این مجموعه می توانید از موزه های متعددی دیدن کنید. هر روز، مراسم تعویض گارد برگزار می گردد که مراسم جالبی برای گردشگران است.

ساعت بازدید از این مجموعه هر روز از 10 صبح تا 5 بعدازظهر است.

موزه واسا (Vasa)

کشتی جنگی واسا، افتخاری برای ناوگان دریایی پادشاهی سوئد بود که در اولین سفرش درست مثل کشتی تایتانیک، در سال 1628، غرق شد. یک عملیات فوق العاده برای بیرون آوردن کشتی در سال 1961 انجام گرفت و کشتی روی آب آورده شد. امروزه گردشگران می توانند از این کشتی بزرگ و باشکوه که 95 درصد از ظاهر اصلی خود را حفظ نموده است، بازدید نمایند. سه دکل روی بام موزه، به اندازه های اصلی بازسازی شده اند. این موزه، پربازدیدترین موزه در سوئد است. سالانه بیش از یک میلیون نفر به این موزه سر می زنند تا از چندین نمایشگاه برپا شده در آن بازدید نمایند.

بازدید از این موزه برای افراد زیر 18 سال رایگان و ورودی آن برای بزرگسالان 130 کرون است.

جزیره Djurgården

این جزیره زیبا، چون واهه ای دنج و آرام در مرکز شهر قرار گرفته است. هم گردشگران و هم اهالی شهر، به خصوص در ماه های تابستانی، روزهای بلند و شب های کوتاه را در این جزیره به تفریح می گذرانند. این جا مکانی عالی برای گشت و گذار و پیک نیک است. علاوه بر این تعدادی از مهم ترین جاذبه ها و موزه های بزرگ استکهلم در این منطقه قرار گرفته است. کافه های جذاب، رستوران های عالی و هتل های زیادی در گوشه و کنار این جزیره پذیرای مهمانان و اهالی شهر است.

گردشگران می توانند با دوچرخه های کرایه ای مسیرهای جنگلی جزیره را طی نمایند یا اگر اهل ورزش و ماجراجویی باشند، می توانند قایق سواری را تجربه نمایند. علاوه بر موزه، یک شهربازی هم در این جزیره ساخته شده است. جذاب ترین راه برای اینکه خود را به این جزیره برسانید، استفاده از فرابر از مبدا شهر قدیم یا Slussen است. در دفتر گردشگری موجود در این جزیره می توانید اطلاعات لازم را به دست آورید و برای یک گشت و گذار به یادماندنی برنامه ریزی کنید.

موزه فضای باز Skansen

قدیمی ترین موزه فضای باز دنیا، در جزیره Djurgården واقع شده است؛ موزه ای جذاب که جاذبه ای فوق العاده برای خانواده ها است به خصوص برای خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند. گردشگران در این موزه، حال و هوای زندگی سنتی در سوئد را تجربه می نمایند در ضمن می توانند از یک باغ وحش هم دیدن نمایند.

بیش از 150 ساختمان مختلف را، از سراسر کشور به این موزه آورده اند و دوباره سوار نموده اند. این ساختمان ها، مناطق مختلف شهری و کاربری های متفاوتی را نشان می دهند از کلیسا گرفته تا نانوایی. در باغ وحش می توانید از گونه های مختلف جانوری بازدید کنید ضمن اینکه یک باغ وحش مخصوص بچه ها هم در این مجموعه قرار گرفته است. اگر دوست دارید غذای محلی سوئدی بخورید، به رستوران Solliden سر بزنید. این موزه هر روز باز است. ورودی موزه برای بزرگسالان بین 100 تا 150 کرون، برای افراد زیر 15 سال 60 کرون و برای بچه ها رایگان است. هزینه ورودی و ساعت کار موزه در فصل های مختلف سال، متغیر است.

موزه Fotografiska

موزه Fotografiska موزه عکاسی معاصر استکهلم است. مجموعه ای جذاب از نمایشگاه های مختلف در طول سال در این موزه برپا می گردد. یک رستوران، فروشگاه سوغات و کتاب فروشی در این مجموعه وجود دارد. از بالاترین طبقه موزه، چشم انداز زیبایی از شهر قابل مشاهده است.

در سال های اخیر تعداد بازدیدنمایندگان این موزه روز به روز افزایش پیدا نموده است و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین موزه های عکاسی دنیا مشهور است. رستوران مجموعه که در بالاترین طبقه قرار گرفته است، یکی از جذاب ترین رستوران های شهر است و البته موسیقی زنده هم در تمام طول سال در آن اجرا می گردد.

این موزه از یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 9 شب و پنجشبنه تا شنبه از ساعت 9 صبح تا 11 شب باز است. ورودی موزه برای بزرگسالان 110 کرون است.

سیتی هال (Stadshuset)

سیتی هال یکی از نمادین ترین و دیدنی ترین بناهای شهر استکهلم است که در حاشیه رود قرار گرفته است و سه تاج طلایی بر فراز آن خودنمایی می نماید. تصویر این بنای نمادین را در بسیاری از پوسترها و کارت پستال های شهر خواهید دید. قدمت این بنا به سال 1923 برمی گردد. اتاق های باشکوه و مجلل، آثار هنری، دفاتر رسمی و سازمان های مختلف در این مجموعه قرار دارند. بانکه مشهور نوبل هر سال در این مجموعه برپا می گردد. مهمانان ابتدا در تالار آبی پذیرایی می شوند و سپس در تالار طلایی ادامه مراسم برگزار می گردد. هجده میلیون موزاییک، زینت بخش دیوارهای تالار طلایی است. یکی از جذاب ترین بخش های بازدید از این مجموعه، تماشای چشم انداز شهر از برج مشهور آن است.

این مجموعه هر روز باز است و تورهای همراه با راهنما برای بازدید از آن وجود دارد.

ورودی موزه برای بچه ها زیر 12 سال رایگان، برای زیر 17 سال 20 تا 40 کرون و برای بزرگسالان، 70 تا 100 کرون است.

گشت و گذار با قایق

دریا در میان کانال های آب شهر جریان دارد و در ماه های تابستانی، شهر پر از قایق های رنگارنگی می گردد که با اندازه ها و شکل های گوناگون، گردشگران و اهالی شهر را جابه جا می نمایند. بسیاری از ساکنان شهر، خانه های تابستانی در جزایر دارند و روزهای آخر هفته را در آنها می گذرانند. گشت و گذار با قایق در استکهلم یکی از تجربیاتی است که هیچ گردشگری نباید از دست بدهد. تورهای زیادی برای کانال گردی برگزار می گردد که می توانید در آنها شرکت کنید و استکهلم را از روی آب ببینید. در فصل زمستان، این تورها بسیار محدود می شوند بنابراین بهترین زمان برای کسب این تجربه خاص، فصل تابستان است.

موزه هنر مدرن

اگر دوست دارید بهترین آثار هنری اروپا از قرن بیستم تا به امروز را مشاهده کنید، این موزه بهترین انتخاب است. آثاری از هنرمندان مشهوری چون پیکاسو، سالوادور دالی، Derkert و ماتیس در این موزه نگهداری می گردد. در این موزه انواع سبک های هنری از کلاسیک مدرن تا هنر معاصر، به نمایش درآمده است.

بنای این موزه دیدنی در جزیره زیبای Skeppsholmen توسط معماری به نام رافائل مونئو، یک معمار اسپانیایی، طراحی شده است. نمایشگاه های متعدد و جذابی از هنر معاصر، کارگاه مخصوص بچه ها، فروشگاه، کتابخانه و یک رستوران عالی با نمای زیبا به جزیره Djurgården و Strandvägen بخش های مختلف این موزه را تشکیل می دهد. تورهای همراه با راهنما برای بازدید از موزه وجود دارد. موزه روزهای دوشنبه تعطیل است. ورودی موزه برای افراد زیر 18 سال رایگان و برای بزرگسالان 120 کرون است.

رویال نشنال سیتی پارک (Royal National City Park)

این فضای سبز بزرگ و دیدنی، اولین پارک ملی شهری در دنیا است؛ جایی که گردشگران و اهالی شهر، روزهای بلند تابستان را در آن می گذرانند. علاوه بر جاذبه ها تفریحی، گونه های مختلف حیات وحش و پرندگان کمیاب هم در این پارک دیده می گردد. در این پارک جاذبه ها و سرگرمی های زیادی برای گردشگران و بازدیدنمایندگان وجود دارد. موزه، قلعه، تئاتر، هتل، امکانات ورزشی و خانه های تاریخی در این پارک میزبان گردشگران و اهالی شهر است. درخت های قدیمی، دریاچه ها، رودخانه ها، استخرهای طبیعی و هزاران جاذبه طبیعی دیگر برای علاقه مندان به طبیعت در این پارک وجود دارد. زمانی که در این پارک به گشت و گذار مشغول می شوید، فراموش می کنید که در قلب یک شهر شلوغ و مدرن قرار دارید.

اسکای ویو (Sky View)، اریکسون گلوب (Ericsson Globe)

اریکسون گلوب یکی از بناهای نمادین و مدرن شهر استکهلم است. بر فراز بزرگترین بنای کروی دنیا، یک سکوی بازدید به نام اسکای ویو وجود دارد که 130 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. از این سکوی بازدید، چشم اندازهای بسیار زیبایی از شهر قابل مشاهده است.

ساختمان گلوبن، بزرگترین ساختمان کروی دنیا است و به خاطر عظمتش از هر نقطه استکهلم دیده می گردد و 60000 مترمربع مساحت، 110 متر شعاع و 16000 نفر گنجایش دارد. محاسبه شده است که اگر یک شیر آب را باز کنیم تا گلوبن را پر از آب نمائیم این کار مدت 40 سال طول می کشد.

این مجموعه هر روز باز است و ورودی آن برای بچه ها تا 4 سال رایگان، برای بچه ها 5 تا 12 سال 100 کرون و برای بزرگسالان 145 کرون است.

منطقه Östermalm

اگر به دنبال برندهای مشهور و شیک هستید، در این منطقه آن را پیدا خواهید کرد. منطقه Östermalm، خاص ترین محدوده شهر است. بهترین برندهای دنیا در این منطقه نمایندگی دارند. بوتیک های طراحان مشهور مد در گوشه و کنار این محله دیده می گردد. فروشگاه های مجلل و شیک با کالاهای متنوع و لوکس در این منطقه میزبان خریداران است. البته برای خریدارانی که از نظر اقتصادی محدودیت نداشته باشند. بسیاری از فروشندگان کالاهای آنتیک در این منطقه گالری دارند. علاوه بر خرید کالاهای لوکس، برای خوردن بهترین غذاهای سوئدی می توانید به رستوران های این منطقه سر بزنید.

کلیسای جامع استکهلم

اگرچه ممکن است نمای بیرونی این کلیسا سخت و عبوس به نظر بیاید، اما محیط داخلی آن به خوبی توسط نیمکت ها و سقف های ظریف سلطنتی تزئین شده است. همچنین مجسمه سنت جورج اژدها کش به صورت جذابی در آن قرار داده شده است. بازدید از این کلیسای دوچهره را از دست ندهید.

اجرای کنسرت در این مکان به طور منظم برگزار می گردد. بهتر است برنامه سفرتان را با رویدادهای مربوطه تنظیم کنید.

ریدار هولمن (Riddarholmen)

ریدار هولمن جزیره کوچکی در مرکز استکهلم است که می توانید به راحتی با پای پیاده از سمت slussen یا Sergels Torg به آن سفر کنید. جاذبه های اصلی این جزیره عبارت است از یک کلیسای قرن سیزدهمی که یکی از قدیمی ترین ساختمان های استکهلم به شمار می رود به علاوه چندین مکان شخصی که قدمتشان به قرن هفدهم بر می گردد. تعدادی از پادشاهان کشور سوئد از جمله گوستاو آدولف دوم سوئد، کارل دوازدهم سوئد کارل یازدهم سوئد در کلیسای ریدار هولمن به خاک سپرده شده اند.

خیابان Drottninggatan

Drottninggatan (خیابان ملکه)، اصلی ترین خیابان خرید در استکهلم محسوب می گردد. این خیابان از کاخ سلطنتی در گملا ستان تا Observatorielunden (تپه کوچکی که می توانید نمایی زیبا از شهر را روی آن تماشا کنید) امتداد دارد. روزانه اهالی شهر و گردشگران زیادی برای خرید و بازدید از این خیابان روانه اینجا می شوند. جایی که تنوع زیادی از فروشگاه ها و رستوران ها در آن موج می زند.

یابان Drottninggatan درست در همسایگی هی مارکت واقع شده است، بنابراین می توانید بازدید از آن ها را همزمان کنید.

یکی از جاذبه های خرید در این خیابان، Åhléns City است که یکی از شعبه های مجموعه فروشگاه های زنجیره ای سوئدی Åhléns به شمار می رود.

این خیابان برای خرید مناسب تر است تا خوردن غذا، چرا که گران هستند. اگر گرسنه شدید می توانید به خیابان های اطراف سری بزنید.

قلعه گریپسهولم (Gripsholm Castle)

قلعه گریپسهولم در سال 1537 میلاده ساخته شده است و امروزه یکی از مهم ترین مجموعه های نقاشی پرتره در دنیا را میزبانی می نماید. این قلعه که هرساله بازدیدنمایندگان زیادی را به خود جلب می نماید، در شهر کوچکی به نام Mariefred واقع شده است. درهای قلعه به روی عموم باز است و برای آن ها تورهای هدایت به زبان انگلیسی و سوئدی را فراهم می نماید. شاید قلعه گریپسهولم در مناسب ترین نقطه استکهلم واقع نشده باشد، اما بدون شک اگر زمان دارید، ارزش وقت گذاشتن را دارد.

مطمئن شوید که از Mariefred به سمت شهر مقداری قدم بزنید. این شهر منحصر به فرد سوئدی، بازدیدنمایندگان تمام دنیا را مسحور خود نموده است.

تورهای گشت و گذار در استکهلم

یکی از روش های آسان و انعطاف پذیر برای دیدن جاذبه های شهر، استفاده از تورهای گشت شهری با اتوبوس توریستی است. با استفاده از این تورها، که راهنمای صوتی دارد، از 14 جاذبه شهر بازدید می کنید و در هر کدام از ایستگاه هایی که مایل بودید سوار و پیداده می شوید. اگر دوست دارید با قایق گشتی در شهر بزنید، تورهای روزانه برای قایق سواری برگزار می گردد. این تورها معمولا 2 و نیم ساعته هستند و راهنما دارند. در جریان این تورها از جاذبه هایی چون کاخ پادشاهی و موزه واسا دیدن خواهید کرد.

رژیم غذایی

آشپزی سوئدی به دلیل گستردگی این کشور از شمال تا جنوب، دارای تنوع زیادی است. در واقع گستره این کشور از شمال تا جنوب باعث شده که تنوع غذایی در نواحی مختلف سوئد به وضوح مشاهده گردد. البته تاثیراتی از کشورهای همسایه هم در آشپزی این منطقه مشاهده می گردد.

در ادامه با چند غذای سوئدی آشنا می شویم که در سفر به استکهلم می توانید آنها را امتحان کنید.

رول دارچینی (Kanelbulle)

رول دارچینی یک شیرینی محبوب است که در شمال اروپا و آمریکای شاقتصادی رواج دارد. در مناطق مختلف این شیرینی را به نام های متفاوتی می شناسند اما در کشور مبدا این شیرینی به آن kanelbulle می شناسند. از سال 2010، روز چهارم اکتبر، به عنوان روز رول دارچینی انتخاب شده است. خمیر سوئدی رول دارچینی، علاوه بر دارچین، هل دارد که موجب عطر و طعم متمایز آن می گردد.

سملا (Semla)

سملا نوعی رول شیرین سنتی است که به شکل ها و طعم های مختلف تهیه می گردد و در کشورهای اسکاندیناوی رواج دارد. امروزه، مدل سوئدی این رول با خمیری حاوی هل تهیه می گردد که آن را با ترکیبی از شیر و خمیر بادام پر می نمایند. برای تزیین رول از پودر شکر استفاده می نمایند. امروزه این شیرینی را تنها و در کنار چای و قهوه سرو می نمایند اما هنوز عده ای به شکل سنتی و در کاسه ای شیر داغ آن را نوش جان می نمایند.

Filmjölk

این محصول لبنی فرآوری شده، جزو یکی از محصولات لبنی بسیار رایج در فرهنگ کشورهای اروپای شاقتصادی است. این محصول را با استفاده از باکتری های مختلف، ترش و فرآوری می نمایند. کسانی که حساسیت به لاکتوز دارند این محصول را بهتر از سایر محصولات لبنی می توانند استفاده نمایند. این محصول تقریبا شبیه کفیر است و عطر و طعم خاصی دارد که باید امتحان کنید.

تست اسکاگن (Toast Skagen)

تست اسکاگن با برش نان سفید، میگو پوست کنده، سس مایونز، شوید تازه و لیمو و کره تهیه می گردد. این غذا را با تکه های نان سوخاری سرو می نمایند.

کیک ساندویچی (Smörgåstårta)

این غذا اصالتا متعلق به سوئد است اما در بسیاری از کشورهای شمال اروپا رواج دارد. نوعی غذای لایه لایه شبیه به ساندویچ است که با مقدار زیادی فیلینگ و گارنیش تهیه می گردد. این غذا چون ظاهری شبیه به کیک چند لایه خامه ای دارد، کیک ساندویچی نامیده می گردد. معمولا این غذا را با لایه های نان سفید یا نان چاودار، تخم مرغ، سس مایونز و انواع گوشت ها مثل ماهی سالمون، پنیر و لیمو تهیه می نمایند.

Gravlax

مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا ماهی سالمون، شوید و شکر است و غالبا به عنوان پیش غذا سرو می گردد. این غذا را گاهی با سیب زمینی آب پز و سس خردل سرو می نمایند. تاریخچه این غذا به دوران قرون وسطی برمی گردد. معمولا این غذا را با نان چاودار می خورند.

شاه ماهی شور (Surströmming)

این نوع از شاه ماهی یکی از ویژگی های آشپزی شمال اروپا است و قدمت استفاده از آن به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد. برای اینکه شاه ماهی خام را از فاسد شدن در امان نگه دارند، آن را به شکل شور نگهداری می نمایند. نتیجه فرایند شور کردن ماهی، گوشت ماهی با شوری ملایم است که طعم خاصی به غذاها می دهد.

پیتیپانا (Pyttipanna)

این غذا یکی از رایج ترین غذاهای روزمره سوئدی است. آن را به سبک سنتی با تخم مرغ نیمرو، چغندر شور، پیاز، سیب زمینی و انواع گوشت های چرخ نموده و نان چاودار تهیه می نمایند.

Smørrebrød

این غذا با نان چاودار، کره، انوع تاپینگ از جمله پنیر، ماهی یا گوشت قرمز و انواع پخشیه ها تهیه می گردد.

برگر شاه ماهی سوئدی

در سفر به پایتخت سوئد، همبرگر سوئدی را امتحان کنید که با شاه ماهی و سس خردل سرو می گردد.

Renskav

این غذا با گوشت حشک شده یا فریز شده گوزن تهیه می گردد. برای سرو کردن غذا از سیب زمینی به شکل پخته یا پوره استفاده می نمایند.

سوپ نخودفرنگی و پنکیک

سوپ نخود و پنکیک روز پنجشنبه در بسیاری از کشورهای شمال اروپا رایج است. در واقع غذایی مقوی بوده که فرد را برای روزه داری روز آدینه آماده کند. گرچه این روزها، روزه روز آدینه چندان رایج نیست، اما این رسم خوردن سوپ نخود و پنکیک هنوز باقی مانده است. مدل گیاهی این غذا هم بدون گوشت تهیه می گردد.

کیک پرنسس (Prinsesstårta)

کیک پرنسس، یک نوع کیک سنتی لایه ای است که با لایه های کیک اسفنجی و خامه تهیه می گردد و روی آن را با لایه ای مارزیپان می پوشانند که ظاهری بسیار صاف به کیک می دهد. این پوشش مارزیپانی معمولا سبزرنگ است، روی آن پودر شکر می پاشند و با یک رز صورتی مارزیپانی تزیین می نمایند.

پای پنیری Västerbotten

پای پنیری Västerbotten یکی از مشهورترین غذاهای سنتی سوئد است.

پنکیک سوئدی

این پنکیک های سوئدی از پنکیک های رایج کوچک تر و نازک تر هستند. در واقع بافت و طعم آنها را می توان با کرپ فرانسوی مقایسه کرد.

سیب زمینی Hasselback

این غذا همان سیب زمینی تنوری است که با شیوه ای خاص تنوری می گردد. این روش مخصوص رستوران Hasselbacken است که امروزه در کنار یک هتل در مرکز استکهلم قرار گرفته است.

دامپلینگ سیب زمینی سوئدی

این دامپلینگ های سیب زمینی سوئدی با گوشت و پیاز پر می شوند. اهالی شهر معمولا با باقی مانده پوره سیب زمینی این غذا را تهیه می نمایند.

منبع: کجارو / nomadicmatt.com / nomadicmatt.com / foodyoushouldtry.com / planetware.com
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 675

به "راهنمای سفر به استکهلم؛ سوئد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به استکهلم؛ سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید