مقررات خلق الساعه، فراوری و صادرات را قربانی می نماید

به گزارش مجله ویراپارس، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قزوین ضمن ابراز نگرانی از مقررات خلق الساعه ای که به زیان فراورینمایندگان و صادرنمایندگان است؛ گفت: متأسفانه بانک مرکزی و دولت هر روز یک بخشنامه ای را صادر می نمایند که نه تنها کار فراوری و صادرات را تسهیل نمی نمایند، بلکه سبب قربانی شدن آنها، به ویژه صادرنماینده ها می شوند.

مقررات خلق الساعه، فراوری و صادرات را قربانی می نماید

مهدی بخشنده در جلسه اتحادیه صادرنمایندگان قزوین با مدیران و مسئولان استانی، ضمن انتقاد از تصمیمات عجولانه دولت در زمینه ممنوعیت صادرات بعضی محصولات، اضافه نمود: درحالی که صادرنمایندگان از ماه ها قبل قرارداد خود برای صادرات یک محصول با طرف خارجی امضا نموده اند، دولت ناگهان صادرات آن محصول خاص را ممنوع نموده و نه تنها به صادرنماینده ضرر می زند، بلکه سبب می گردد که مشتریان خارجی دیگر به ما اعتماد ننمایند و به این ترتیب هیچ شانسی برای رقابت در بازار پیچیده جهانی نداریم.

او با بیان اینکه سیاست های غلط دولت نفس صادرنمایندگان واقعی را به شماره انداخته، ادامه داد: با این شرایط، سرمایه گذاری در حوزه فراوری و صادرات دیگر صرفه مالی ندارد که مسبب آن تصمیمات اشتباه مسئولان است.

به عقیده بخشنده، ادامه این وضع می تواند صادرنماینده ها را وارد بحران کند و صادرات آنها را به صفر برساند.

رئیس اتاق قزوین همچنین به مسائل صادرنمایندگان در حوزه مالیات اشاره نمود و گفت: درحالی که در همه جهان صادرنمایندگان از مالیات معاف هستند، ولی در کشور ما حتی در این شرایط جنگ مالی، صادرنماینده موظف به پرداخت مالیات است و در صورت دیرکرد پرداخت باید جریمه هم بپردازد.

بخشنده با یادآوری اینکه در سال هایی که کشور تحریم بود، دولت بیشتر از صادرنماینده ها حمایت می کرد، اضافه نمود: در آن سال ها از بابت پرداخت مالیات نگرانی نداشتیم؛ اما متأسفانه امروز که در شرایط سخت به فراوری و صادرات می پردازیم؛ به خاطر تحریم های ناجوانمردانه باید بارها هزینه های اضافی متحمل شویم، همچنان مجبور به پرداخت مالیات های غیرواقعی هستیم.

او ضمن قیاس سود پرداختی بانک ها و سود حاصل از فراوری، ادامه داد: در کشور ما و در شرایطی که کمتر از 10 درصد سود عاید فراورینماینده می گردد و بانک ها سود 20 درصدی به سپرده ها و پول خام می دهند، فراورینمایندگان، جهادگران مالی هستند که اقدامات ارزشمندی را در جهت رونق فراوری کشور و حفظ اشتغال انجام می دهند.

رئیس اتاق قزوین با بیان اینکه چشم انداز روشنی پیش روی صادرات وجود ندارد، گفت: اگر دولت به صدور بخشنامه های خلق الساعه و یک شبه خود ادامه دهد، باید منتظر از بین رفتن تدریجی صادرات کشور باشد؛ چراکه در این شرایط در حال از دست دادن مشتریان صادراتی خود هستیم.

او ضمن ابراز تردید نسبت به اطلاع رئیس جمهور و وزیر صمت از مسائل صادرنمایندگان، ابراز امیدواری کرد که مسئولان عالی دولت صدای فراورینمایندگان و صادرنمایندگان را بشنوند و ضمن مشورت با فعالان حوزه فراوری و صادرات، تصمیم های لازم را برای حل این مسائل اخذ نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 765

به "مقررات خلق الساعه، فراوری و صادرات را قربانی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقررات خلق الساعه، فراوری و صادرات را قربانی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید