فقط 40 درصد مانده بود که مگس شویم!

به گزارش مجله ویراپارس، وقتی صحبت از ژنتیک به میان بیاید، چه بخواهید چه نخواهید، ما انسان ها و همه جانوران و گیاهان از یکجا آمده ایم. اگرچه احتمالاً اولین جانور خویشاوندی که به فکر می رسد، شامپانزه است اما 8 جانور و البته میوه (!) وجود دارند که نزدیک ترین ژن ها را به ژن های دارند.

فقط 40 درصد مانده بود که مگس شویم!

تینا مزدکی: اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، باید بگوییم که انسان (هومو سپینس) علاوه بر اینکه جانداری بسیار پیچیده و جالب است، از نظر زیستی جانوری شکارچی، اجتماعی و بسیار خطرناک است. ما از موجودات تک سلولی به موجوداتی تبدیل شده ایم که می توانند به تنهایی فکر نمایند. انسان ها مغز بزرگی دارند، به همین علت است که می توانند به صورت شناختی فکر نمایند و کارهایی را انجام دهند که بسیاری از حیوانات نمی توانند انجام دهند. اما باید بدانید که در میان این جانوران، جانورانی وجود دارند که به ما نزدیک ترین شباهت ژنتیکی را دارند.

شامپانزه ها، جانورانی که بیشترین ارتباط ژنتیکی با انسان را دارند

وقتی صحبت از ژنتیک به میان می آید، شامپانزه ها و انسان ها نزدیک ترین جانوران به یکدیگر هستند. 98/9 درصد از ژن های شامپانزه ها دقیقاً مشابه انسان ها است. البته منطقی است؛ انسان ها و شامپانزه ها از نوادگان گونه مشترکی هستند که میلیون ها سال پیش می زیست و درنهایت، به دو گونه مختلف انسان تباران و کپی ها فرگشت پیدا کرد.

قابل توجه ترین ویژگی هایی که در طول زمان تغییر نموده اند، ویژگی های ظاهری و رفتاری بوده ولی DNA تا حد زیادی ثابت مانده و تنها چند تغییر جزئی داشته است. شاید همین 0/2 درصد تفاوت ژنتیکی، دانشمندان را نسبت به نزدیک ترین خویشاوندان زیستی مان کنجکاوتر نموده باشد.

94 درصد ژن انسان در بدن این حیوان خانگی است

احتمالاً یکی از شگفت انگیزترین حقایقی است که ممکن است با آن روبه رو شوید این است که سگ ها بیش از 17٬000 ژن خاص مشترک با ما دارند. به عنوان مثال روند پیری سگ ها که ارتولوگ نامیده می گردد، از جد مشترکشان با انسان مشتق شده است. یکی دیگر از شباهت های ژن های ما و سگ ها خودش را در مواقع کمبود اکسیژن نشان می دهد، در این مواقع سگ و انسان پاسخ ژنی مشابهی از خود نشان می دهند. اگرچه این ژن ها کاملاً یکسان نیستند اما همین تفاوت ها باعث شده است که دانشمندان ویژگی های سلامتی انسان و سگ را موردمطالعه قرار دهند.

گربه با 90 درصد ژن انسانی، سومین حیوان نزدیک به ما است

نه تنها سگ ها ازنظر تعداد ژن به شما نزدیک هستند، بلکه گربه شما نیز درصد بالایی از ژن های انسانی را در بدن خود جای داده اند. سال 2007 بود که دانشمندان تشخیص دادند که گربه های خانگی حبشی 90 درصد ژن های مشابه با انسان دارند. علتش آن است که گربه ها و انسان ها اجداد مشترکی از میلیون ها سال پیش دارند. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که تعداد زیادی از ژنوم ها نیز مانند ژن های انسان، فرگشت پیدانموده است.

17600 ژن از ما در بدن گاوها است

در یک مطالعه در سال 2009 که در مجله Science منتشر شد، دانشمندان شرح دادند که 80 درصد از 22000 ژن گاو شبیه ژن انسان است. این مطالعه جامع به قدری عجیب بود که درمجموع 300 دانشمند از 25 کشور در این تحقیق شرکت کردند تا مطمئن شوند همه چیز به درستی ترسیم شده است.

موش، نسخه کوچک ژنتیکی ما

67 درصد از کل ژن های ما و موش ها با یکدیگر یکسان هستند. دانشمندان عاشق مطالعه موش ها هستند. بسیاری از محصولات معمولاً قبل از آزمایش روی انسان روی موش ها آزمایش می شوند و یکی از دلایل آن این است که درصد بالایی از ژن های ما و موش ها با یکدیگر مشترکند. حتی جالب است بدانید که 85 درصد از ژن های کدنماینده پروتئین موش ها و انسان ها مشابه یکدیگر است.

مرغ ها، ششمین خویشاوند ژنتیکی انسان

پرندگان و پستانداران به یکدیگر شباهت ژنتیکی دارند. زمانی که دانشمندان آغاز به مطالعه ژن های انسان و مرغ کردند متوجه شدند که این جانوران حدود 60 درصد ژن مشترک با انسان دارند. این اشتراک در چندین پروتئین که هم مرغ و هم انسان دارند دیده می گردد، در واقع محققان دریافتند که پروتئین های پاسخ ایمنی، هم در پرندگان و هم در انسان ها یکسانند.

60 درصد ژن، باعث بیماری های مشترک ما و مگس میوه است

مگس های میوه حدود 60 درصد ژن مشترک با ما دارد. این حشرات کوچک به علت شباهت با انسان ها به شدت موردمطالعه قرار می گیرند. محققان دریافته اند مگس های میوه به بسیاری از بیماری هایی که انسان ها دارند مبتلا می گردد. این امر باعث شده تا دانشمندان آن ها را به دقت مطالعه نمایند، زیرا بسیاری از پیشرفت ها در خصوص اطلاعات ما از بیماری ها می تواند از مطالعه این حشرات حاصل گردد.

یکی دیگر از اقوام ژنتیکی ما، موز شد!

موز به طور شگفت انگیزی حدود 60 درصد ژن انسان دارد. بعضی از ژن های ما که با این میوه یکسان است، شامل ژن هایی است که DNA را تکثیر می نمایند و بعلاوه ژن هایی که چرخه سلولی را کنترل می نمایند. البته توجه به این نکته مهم است که اگرچه ژن ها مشابه یا یکسان هستند، اما ترکیب DNA موز و انسان تنها 1.2٪ شباهت دارد!

منبع: a-z-animals

54323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 خرداد 1403 بروزرسانی: 9 خرداد 1403 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2298

به "فقط 40 درصد مانده بود که مگس شویم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 40 درصد مانده بود که مگس شویم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید