صالحی: قطعی برق باید از قبل پیش بینی می شد

به گزارش مجله ویراپارس، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در رادیو گفت وگو،اظهارکرد: قطعی های برق اتفاق غیرمترقبه ای نبود و باید از قبل پیش بینی می شد.

صالحی: قطعی برق باید از قبل پیش بینی می شد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، به نقل از رادیو گفت وگو، دکتر حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع موضوع بررسی علت خاموشی های اخیر مصاحبه کرد.

مرادی با اشاره به اینکه ما سالها بود قطعی برق و خاموشی نداشتیم گفت: قطعی برق در این چند روز یک اتفاق غیرمترقبه و هشداری برای کسب و کارهای مجازی و دولتمردان بود که مسئله تأمین مستدام برق مسئله ساده ای نیست و باید به فکر بود.

وی با اشاره به ورود نیروگاه جهرم با ظرفیت 160 مگاوات، نیروگاه غرب کارون با 170 مگاوات و نیروگاه گوهران با ظرفیت 160 مگاوات به شبکه تأمین برق گفت: ما در عین اینکه باید به کشورهای همسایه به خاطر شرایط بسیار بحرانی شان صادرات برق داشته باشیم باید برق مصرفی خودمان را هم مدیریت کنیم.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه علت قطعی های برق باید تعیین شود گفت: ممکن است این قطعی ها به خاطر خشکسالی، ماینرها و یا مسائل دیگری باشد.

مرادی با بیان اینکه انرژی تجدید پذیر در ایران صرفاً یک نمایش است افزود: با وجود پتانسیل های عظیم خورشیدی و گرمایی و غیره اما در حد خیلی کمی از این ظرفیت استفاده شده است.

وی با اشاره به رشد 35 برابری مصرف برق کشور طی سی سال اخیر گفت: علت این افزایش مصرف، توسعه یافتگی کشور و توسعه شهرها و توزیع برق در مناطق دورافتاده و روستایی و تبدیل روستاها به شهرکهاست.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه مصرف انرژی خورشیدی در کشور سوریه، عراق و ترکیه به مراتب از ایران بالاتر است گفت: راندمان پنل های خورشیدی در ایران بسیار پایین است و بیشتر نیروگاه های خورشیدی در کشور هم نمایشی اند.

مرادی تأکید کرد: اگر وزارت نیرو عدم استفاده از کولرگازی را به مردم توصیه می کند اول باید از خودش شروع کند.

در ادامه، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قطعی های برق اتفاق غیرمترقبه ای نبود و باید از قبل پیش بینی می شد گفت: اگر قیمت های حامل های انرژی طبق برنامه سوم توسعه با شیب کم افزایش می یافت و قیمتها واقعی سازی می شدند الان شاهد این اتفاقات نبودیم.

وی با اشاره به رشد پایین سرمایه گذاری در صنعت برق گفت: ما طبق برنامه ششم توسعه باید 5 هزار مگاوات نیروگاه احداث می کردیم که هزار مگاوات آن هم باید از محل تجدیدپذیرها باشد اما این سهم بسیار پایین و زیر یک درصد است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود 70 تا 80 هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور گفت: شدت مصرف انرژی در ایران از متوسط دنیا بیش از دو برابر است و برای این موضوع باید یک فکر اساسی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1649

به "صالحی: قطعی برق باید از قبل پیش بینی می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: قطعی برق باید از قبل پیش بینی می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید