پدر علم آب و هواشناسی: باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم

به گزارش مجله ویراپارس، پدر علم آب و هواشناسی سینوپتیک گفت: نباید به شروع ترسالی امیدوار باشیم چون سیل های اخیر نتیجه فرآیند تغییر اقلیم است، ما باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم و خود را برای وقوع آنها آماده کنیم.

پدر علم آب و هواشناسی: باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، پروفسور بهلول علیجانی در سمینار آشنایی با پدیده سیل که امروز دوشنبه 23 اردیبهشت در دانشگاه خوارزمی برگزار گشت، گفت: سیل پدیده است، پدیده ای نادر که در شرایط خاص و آنرمال ایجاد می شود که سیل فرودین ماه امسال از این جنس بود.

وی در خصوص علت ایجاد سیل گفت: زمانی که دبی یک رودخانه یعنی مقدار آبی که در یک ثانیه از نقطه ای مشخص می گذرد از حالت معمول بیشتر شود، سیل روی می دهد، این سیل زمانی خطرناک است که از مسیل و حریم اصلی خود خارج شود، در این صورت است که باعث خسارت و آسیب به محیط می شود.

علیجانی بارش های فروردین را نشانه تغییر اقلیم دانست و اضافه کرد: از زمان انقلاب صنعتی تاکنون کره زمین 0.9 درجه سانتگیراد گرم تر شده است، شاید این مقدار ناچیز به نظر برسد اما باعث تغییر اقلیم شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: اقلیم ایران اقلیمی نیمه خشک و خشک و در عین حال بسیار حساس است، یعنی تغییری جزئی در یک نقطه این اقلیم، نتایجی بسیار بزرگ دارد؛ ویژگی این اقلیم بارش کم و در عین حال رگباری و نامنظم است البته توزیع نا منظم بارش ها را نباید نادیده گرفت.

پدر علم آب و هواشناسی سینوپتیک اضافه کرد: میزان بارندگی های امسال و مقایسه آن با سال های گذشته این مسئله را به خوبی نشان می دهد؛ میانگین میزان بارندگی کشور در سال آبی گدشنه 160 میلیمتر بوده در حالی که میزان بارندگی امسال 320 میلیمتر است و این عدد با توجه به اینکه سال آبی هنوز به اتمام نرسیده عددی بزرگ است.

علیجانی علت سیل های اخیر را شدت بارندگی ندانست و اظهار کرد: شدت بارندگی علت سیل نیست بلکه تداوم بارندگی است که باعث سیل شد، با یک روز بارش این سیل جاری نشده است بارش های نامنظم سال به سال در حال افزایش است و این نشانه تغییر اقلیم است.

وی اضافه کرد: نباید به شروع ترسالی امیدوار باشیم چون سیل های اخیر نتیجه فرآیند تغییر اقلیم است، ما باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم و خود را برای وقوع آنها آماده کنیم.

علیجانی در سرانجام راه حل نهایی برای جلوگیری از سیل را اینگونه بیان کرد: مدیریت علمی و اخلاق محیطی تنها راه حل های ما هستند، ما حق نداریم اجزای محیط را از بین ببریم، هر محیطی تاب آوری خاص خود را دارد و ما نباید خارج از توان محیط از آن بهره ببریم.

یک استاد جغرافیای دانشگاه خوارزمی با دفاع از رویکرد سدسازی در کشور ایران گفت: اگر سد را با هدف ذخیره آب، جلوگیری از سیل و تولید برق بسازیم کاری هوشمندانه کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران منطقه البرز، دکتر محمد نخعی در سمینار آشنایی با پدیده سیل که امروز دوشنبه 23 اردیبهشت در دانشگاه خوارزمی برگزار گشت، گفت: بارش در ایران سالانه به 412 میلیارد مترمکعب می رسد، اگر قرار است در حوزه آب برنامه ریزی کنیم باید این رقم را در نظر بگیریم نه اینکه بارش های شدید و یا خشکسالی های طولانی مدت را مبنای برنامه ریزی قرار دهیم.

نخعی به بارش های اخیر، اشاره و گفت: با این بارش ها نباید تصور کنیم که منابع آب تأمین شده است و مشکل آب نداریم، ما شاهد این مسئله بودیم که همین بارش ها هم به طور نا متوازن و پراکنده بود الان وضعیت به گونه ای است که 480 روستا در خراسان با وجود سیل نیازمند به آب هستند یا اینکه سد ساوه با ظرفیت 130 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما نه تنها این ظرفیت تکمیل نشده است بلکه حتی با وجود این سیل عظیم بیش از 30 میلیون متر مکعب آب در خود ندیده است.

نخعی در ادامه صحبت های خود با دفاع از رویکرد سدسازی در ایران گفت: اگر سد سازی را با هدف ذخیره سازی آب در فصول خشک، کنترل سیل و تولید نیروی برق انجام دهیم کاری هوشمندانه کرده ایم؛ به عنوان مثال اگر سدهای کرج، طالقان، لتیان، ماملو و لار نبود در حال حاضر شهری به نام تهران وجود نداشت، وجود این سدها سرچشمه حیات برای تهران هستند یا اینکه اگر سد کرخه وجود نداشت کل جنوب مانند پلدختر زیر آب می رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 199

به "پدر علم آب و هواشناسی: باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدر علم آب و هواشناسی: باید منتظر سیل های بیشتر و عمیق تر باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید