همه آنچه باید درباره کفپوش های ساختمانی بدانید

به گزارش مجله ویراپارس، با توجه به رشد و پیشرفت هنر معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها، هرروز شاهد ورود مصالح جدید و به روز در صنعت ساخت وساز هستیم. مصالحی که فضای داخلی و خارجی ساختمان ها را چشم نواز و زیباتر می نمایند و آنها را علاوه بر محلی برای زندگی که به محیطی پر از آرامش تبدیل می نمایند. یکی از متنوع ترین مصالح ساختمانی که این روزها در فضای داخلی ساختمان ها به کار برده می گردد، کفپوش ها هستند.

همه آنچه باید درباره کفپوش های ساختمانی بدانید

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کفپوش ها علاوه بر ایجاد جلوه در قسمت های مختلف ساختمان، یکی از ملزومات صنعت ساخت وساز به شمار می آیند. درحال حاضر بیش از ده ها نوع کف پوش در نقاط مختلف دنیا فراوری و مصرف می گردد که هر کدام بسته به جنس، کارایی، دوام و قیمتی که دارند، مخاطبان خاص خود را دارند.

در این مطلب ما به آنالیز انواع کفپوش هایی که در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری کاربرد دارند پرداخته ایم. اینکه کدام کفپوش برای چه محیطی مناسب است و چقدر هزینه روی دست ما می گذارد از مواردی هستند که در مطلب امروز به آن پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال استفاده از کفپوش مناسب برای قسمت های مختلف ساختمان خود هستید، باید اطلاعات کاملی از ویژگی های ساختاری و قیمتی کفپوش ها کسب کنید؛ پس با ما در این گزارش همراه شوید.

کفپوش لمینیت

یکی از مدرن ترین، باکیفیت ترین و ارزان ترین کفپوش های موجود در بازار، لمینیت است. این کفپوش از چندین لایه تشکیل شده است و طرح چوب و گاهی سنگ را تداعی می نماید و لایه نهایی آن ملامینه است. لمینیت در اصل لایه هایی فشرده شده از چوب و مواد دیگر هستند که در کارخانه با هم ترکیب و سپس طی فرآیندهایی به صورت فشرده درآورده شده و پایان محصول نهایی جهت ارائه به بازار عرضه می گردد.

لمینیت امروزه در بسیاری از منازل برای به کار می رود. به این ترتیب که مشتریان به مراجعه به فروشگاه ها، نوع لمینت (پارکت لمینت) مورد نظر خود را انتخاب و سپس آن را سفارش داده و بعد باید این لمنیت ها توسط کارگران حرفه ای در کف منازل نصب شوند. درحال حاضر محبوبیت استفاده از لمینت در منازل به دلیل سادگی نصب، دوام بالا و به خصوص زیبایی آن در حال گسترش است.

به طورکلی لمینیت ها به علت صیقلی بودن، مناسب فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و اتاق کودک یا رخت شویی خانه نیستند. لمینیت ها دارای تنوع رنگ زیادی در بازار هستند و شما باید هنگام انتخاب این کفپوش به رنگ و چیدمان مبلمان و رنگ قالب دیوارها و فضا توجه کنید. رنگ این کفپوش ها باید تضاد رنگی با تجهیزات اشاره شده داشته باشد.

مزایا

این کفپوش به واسطه دوام بالا، قیمت مناسب (نسبت به کفپوش های دیگر)، نصب راحت و استفاده مجدد جز کفپوش های موردعلاقه انبوه سازان و دکوراتیوها است. باید بگوییم که لمینیت که به پارکت لمینیت هم معروف است به کف زمین چسبانده نمی شوند؛ بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته و دور تا دور لمیمینت ها وجود دارند به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت های دریکدیگر قفل می گردد و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها روی کف زمین، بدون استفاده از چسب است. همچنین به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت ها، کف اتاق صدمه نمی بیند. پارکت لمینت ها به علت فومی که قبل از نصب، زیر آنها پهن می گردد، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می نمایند و می توان آنها را به نوعی عایق ضد صدا تشبیه کرد.

همچنین فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز هستند. موضوع دیگر این است که لمینت ها نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند و عمر بیشتری دارند. لمینت ها همچنین نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاوم تر از پارکت های قدیمی هستند. ضمن اینکه سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست. لمینیت پس از نصب احتیاجی به ساب و لاک ندارد و می توان بعد از نصب از آن استفاده کرد.

معایب

با وجود مزایا و محبوبیت زیادی که کفپوش لمینیت دارد، این نوع از کفپوش به دلیل داشتن روکش ملامینه، حس مصنوعی بودن را برای مصرف نماینده القا می نماید و به گفته بعضی از مصرف نمایند ها، زیبایی این کفپوش به مرور زمان کاسته شده و زرق وبرق همیشگی را ندارد.

پس توجه داشته باشید که لمینیت با پارکت تفاوت دارد؛ زیرا پارکت از جنس چوب بوده و منبع طبیعی دارد. اگرچه به تازگی لمینیت هایی وارد بازار شده اند که پیش از لایه نهایی ملامینه، لایه ای از جنس چوب طبیعی به آنها زده می گردد تا ظاهری طبیعی تر داشته باشند؛ اما بدون تردید لمینیت، فاقد زیبایی و مزایای پارکت است. نکته بعد مربوط به هزینه واکس زدن است که باعث شده بعضی در استفاده از این کفپوش دچار تردید شوند.

قیمت

کفپوش لمینیت در بازار ایران دارای قیمت های مختلفی است که این قسمت بسته به برند، ملیت و موارد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال درحال حاضر هر مترمربع از پارکت لمینیت با برند ایران لیسانس بلژیک با قطر 8 میلی متر با قیمتی در حدود 80 هزار و 500 تا 90 هزار تومان است که البته به این قیمت به ازای هر متر مربع، 8 هزار و 500 تومان بابت اجرت نصب لمینیت افزوده می گردد.

همچنین هر مترمربع از کفپوش لمینیت وارداتی با قیمت 110 هزار و 500 تا 120 هزار تومان به فروش می رسد که اجرت نصب این کفپوش هم به ازای هر متر مربع، 11 هزار و 900 تومان است. البته برندهای متفرقه ارزان قیمت نیز در بازار موجود است که متأسفانه کیفیت چندانی ندارند.

کفپوش های ارتجاعی

کفپوش های ارتجاعی از موادی که مقداری قابلیت ارتجاعی دارند ساخته می شوند. این کفپوش ها شامل فرآورده های مصنوعی مختلفی از قبیل لینولئم، چوب پنبه (ورقه یا کاشی)، پلاستیک و فرآورده های دیگر هستند. این کف پوش ها بیشتر مناسب سالن های ورزشی ساختمان یا باشگاه ها هستند و خاصیت ارتجاعی در این کف پوش ها باعث می گردد تا در محیط هایی مانند مهدکودک و سالن های ورزشی که امکان برخورد بچه ها و ورزشکاران با زمین وجود دارد، فشار ناشی از برخورد با زمین را جذب نموده و مانع از آسیب به آن ها گردد. کفپوش های ارتجاعی دارای رنگ بندی و آج های متنوع، مطابق باسلیقه مشتریان بوده که این آج ها مانع از سرخوردن روی آن و نیز مانع ساییدگی کف پوش می گردد.

مزایا

قابلیت نصب پازلی، قیمت مناسب، عرضه در ابعاد، طرح و رنگ های مختلف، بعضی از مزایای استفاده از کف پوش های ارتجاعی است. لازم به ذکر است که مراقبت و نگهداری از این محصول راحت است و به علت قابلیت جابه جایی در صورت خرابی، می توان بخشی از پازل را تعویض کرد. این نوع کفپوش قابل شست وشو است.

معایب

این کف پوش ها به دلیل داشتن سطح نرم و ارتجاعی، مناسب نقاط مختلف ساختمان نبوده و فقط برای قسمت های مشاع مانند، اتاق بیلیارد یا محوطه فوتبال دستی مناسب هستند.

قیمت

درحال حاضر قیمت هر مترمربع کفپوش ارتجاعی با قطر 20 میلی متر در حدود 45 هزار تومان و قیمت هر مترمربع از تشک قفلی باضخامت 20 میلی متر در حدود 46 هزار تومان است. قیمت کف پوش های ارتجاعی با ضخامت بیشتر از 20میلی متر نیز از 120 تا 130 هزار تومان به ازای هر متر مربع است.

کفپوش های بامبو

اگر به دنبال کف پوشی هستید که کاملاً طبیعی باشد و همچنین دارای ساختاری محکم و ظاهری شیک باشد به شما کف پوش های بامبو را پیشنهاد می کنیم. اگر فکر می کنید مقاومت کفپوش نی بامبو پایین است، باید به شما بگوییم که سختی این نی های جادویی، مانند چوب بلوط است. این کف پوش ها عمری طولانی دارند و مهمترین مزیت آنها همان طبیعی بودنشان است.

مزایا

کفپوش های بامبو نسبت به سایر کف پوش های چوبی کمتر منبسط می شوند و از همین رو برای هر نوع آب و هوایی مناسب هستند. بامبو به دورنگ طبیعی بلوند و کهربایی وجود دارد و کف پوش ها نیز به همین 2 رنگ به بازار عرضه شده اند. همچنین قطعات کف پوش های بامبو، می توانند به صورت عمودی یا افقی بریده شوند که ترکیب آن ها در حالت افقی بسیار زیباتر است. کف پوش های بامبو اگر به صورت صحیح و حرفه ای نصب شوند، عمری بیشتر از30 سال دارند.

معایب

تنوع رنگی پایین، غیرقابل حمل بودن و قیمت بالا مشخصه کف پوش های بامبو است. به هرروی اگر به دنبال کف پوشی لوکس، برای بخش های مختلف خانه (به جز آشپزخانه و حمام) هستید، این محصول را نباید فراموش کنید. البته در فراوری این محصول از فرمالید استفاده می نمایند که برای انسان مضر است؛ بنابراین اگر ساختمان شما فاقد تهویه مناسب است از این کفپوش استفاده نکنید.

قیمت

درحال حاضر قیمت هر مترمربع از کف پوش بامبو بین 145 هزار تا 300 هزار تومان متغیر است. این اختلاف قیمت به ابعاد قطعات، برند و ملیت بامبوها بستگی دارد. از این محصول در فراوری پرده زبرا نیز استفاده می گردد.

کفپوش مرمر

مرمر نشانی از ثروت ،زندگی لوکس و تمیزی است؛ بنابراین اگر به دنبال کف پوش مرمری هستید به انتخاب شما آفرین می گوییم. این سنگ طبیعی و لوکس به واسطه دوام ،مقاومت بالا و ظاهری شیک، انتخاب اقشار مرفه جامعه است؛ چراکه قیمت این کفپوش نسبت به کف پوش های معمولی گران تر است.

مزایا

خنکی و دوام بالا از مزایای این سنگ قیمتی است. نمای سنگ پوش های مرمر بسیار آرامش بخش و برای اتاق خواب و مکان هایی که به نظامت و تمیزی احتیاج وافر دارند مناسب است. کفپوش های سنگ مرمر بیشتر در خانه های مجلل و پنت هاوس ها مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به کیفیت و مرغوبیت شان قیمت گذاری می شوند. هرچه یکپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد، قیمت آن گران تر است. علاوه بر این میزان سختی سنگ و رگه ها و نقوش آن در قیمت گذاری آن سهم بسزایی دارد. سنگ مرمر گران ترین نوع سنگ است که از ان به عنوان کف پوش استفاده می گردد و معمولا بعد از نصب سنگ در کف ساختمان، آن را با روشی خاص صیقل می دهند تا خلل و فرج آن به کمترین حد برسد و از زیبایی آن نکاهد.

معایب

این سنگ به علت داشتن خاصیت خنکی برای مکان های سردسیر مناسب نیستند. همچنین برای شست و شوی آنها به علت حساسیت به مواد شوینده، باید از شوینده های خاصی استفاده گردد و باید به طور مرتب این کف پوش ها را با پاک نماینده های ملایم تمیز کرد. قیمت گران هم از دیگر معایب این نوع کف پوش به شمار می آید. همچنین سطوح صاف و صیقلی این سنگ ، می تواند باعث لیز خوردن اعضای خانواده و به ویژه سالمندان یا بچه ها گردد. کشیده شدن وسایل خانه روی سطوح سنگی نیز سر و صدای مزاحم فراوری می نماید.

قیمت

قیمت سنگ مرمر به عواملی مانند ساختار شیمایی مرمر، رنگ و تنوع طرح (سنگ های یکدست قیمت بالایی دارد)، قطر و ابعاد (مرمرهای قطور و با پهنای عظیم، گران تر هستند) و نوع فرآوری سنگ (نوع رزین یا اپوکسی، استفاده از تکنولوژی UV، دقت دربرش و گونیا بودن سنگ، میزان ساب و پولیش سنگ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل در قیمت سنگ تأثیر دارد) ارتباط دارد. درحال حاضر، قیمت هر مترمربع از مرمر، مرمریت و تراورتن در بازار از 35 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.

کفپوش PVC

یکی از پرطرفدارترین کف پوش های موجود در دنیا کف پوش PVC است. این کفپوش در تمام قسمت های خانه ازجمله اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق بازی، ورودی، پاسیو و تمام نقاط پررفت وآمد، کاربرد داشته و بسیار به صرفه است.

مزایا

این کفپوش دارای عمر مصرفی بالا و نصب و نگهداری راحت است و از همه مهم تر اینکه ضدآب است. به این ترتیب می توانید در صورت کثیف شدن با رعایت بعضی نکات به راحتی آن را بشویید. همچنین راحتی راه رفتن روی آن، تنوع بالای طرح و رنگ، قیمت پایین و همچنین نصب راحت موجب محبوبیت این کف پوش شده است. این پوشش ها عایق حرارتی بوده و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند. اشیای بلوری و چینی نیز در برخورد با آن ها به راحتی شکسته نمی شوند.

معایب

ساختار مصنوعی این کفپوش برای خیلی از مصرف نمایندگان قابل پذیرش نیست. می توان گفت که یکی از معایب این کف پوش ها فراوری آنها از نفت و مواد شیمیایی است که علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست، باعث شده است که افراد زیادی از آن دست بکشند. همچنین اگر از این کف پوش در خانه به ویژه در سالن نشیمن بهره ببرید، باید بدانید که به خاطر حالت نرم آن، پایه های میز و مبل ظاهر آن را خراب خواهند کرد و شما هرگز نمی توانید دکوراسیون اتاقتان را تغییر دهید؛ مگر اینکه پایه ها را دوباره سر جای قبلی بگذارید. کف پوش های مورد نظر، مانند پارکت های چوبی نسبت به نور فرابنفش خورشید حساس هستند و در صورتی که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید باشند، رنگ آنها محو خواهد شد و ظاهر زشتی پیدا می نمایند.

قیمت

درحال حاضر قیمت هر مترمربع از کف پوش PVC چینی در حدود 90 تا 100 هزار تومان و قیمت نوع ترک آن بیش از 120 هزار تومان است. نوع ایرانی این کف پوش هم قیمتی در حدود 40 تا 50 هزار تومان به ازای هر متر مربع دارد.

کاشی و سرامیک

از دیرباز کفپوش کاشی جزو علاقه مندی های ایرانی ها بوده است. این مصالح مقاوم با قیمت مناسب، یکی از کف پوش های مورد مصرف در آشپزخانه، حمام و بخشی از مناطق سالن پذیرایی ساختمان است. البته در بعضی از ساختمان ها از این مصالح برای تزئین یا پوشاندن دیوار و کف قسمت های مشاع هم استفاده می گردد.

سرامیک نیز از خاک رس و سفال ساخته شده است که سطح آن با یک لایه از لعاب مات، نیمه براق یا براق رنگی پوشیده شده است. سرامیک پس از پخت در کوره بر اساس کیفیت درجه بندی می گردد. ضخامت سرامیک بین 4 تا 12 میلی متر بوده و سطح زیر آن نیز ضد زلزله است که با استفاده از ملات به کف زمین می چسبد. دور سرامیک را معمولاً با دوغاب ماسه سیمان پر می نمایند.

سرامیک انواع زیادی در بازار دارد و طرح، رنگ و ابعاد آن بسیار مختلف است. قیمت سرامیک نیز با توجه به کیفیت و اندازه متفاوت است. درحال حاضر دنیای کاشی و سرامیک بسیار متنوع بوده و هر سال مدل جدیدی از این محصولات به بازار ارائه می گردد. یکی از جدی ترین نوع کف پوش سرامیکی، سرامیک گرم است که به نوعی عایق حرارت به شمار می آید.

مزایا

تنوع بالای رنگ و تنوع طرح یکی از عظیم ترین نقاط قوت کاشی و سرامیک است. قیمت پایین، دسترسی آسان، نصب راحت و همچنین ضد آب بودن از مزیت هایی است که این دو محصول را به پرطرفدارترین محصولات دنیای تبدیل نموده است.

معایب

ایجاد ترک و شکستگی لبه و سختی تعویض این کف پوش ها از معایب این دو محصول است.

قیمت

درحال حاضر هر مترمربع از کف پوش های سرامیکی با ابعاد 60×60 میلی متر پرسلانی رکتی حدود 15 هزار و 500، قیمت کف پوش سرامیکی با ابعاد 50×50 میلی متر و با طرح طرح سنگ 17 هزار تومان و قیمت هر متر مربع از سرامیک با ابعاد 30×60 میلی متر با طرح سنگ 15 هزار و 500 است. قیمت انواع کاشی هم از 15 هزار تا 50 هزار تومان به ازای هر متر مربع است.

کفپوش شیمیایی یکپارچه

این کفپوش ها معمولاً از جنس لاتکس، پلی استر، urethane یا ترکیبات epoxy هستند که به صورت مایع به کاربرده می شوند و مناسب پارکینگ و مراکز فراوریی یا بخش های مشاع ساختمان هستند.

مزایا

می توان گفت که یکدست بودن و شفافیت از مزایای این کف پوش کاملاً مصنوعی است. این کف پوش برای محیط های مرطوب بسیار مناسب بوده و در فضاهای فراوریی بیشتر کاربرد دارد؛ اما نوع صیقلی آن مناسب دکوراسیون داخلی است.

معایب

نصب بسیار سخت، ایجاد خراش و بریدگی در صورت حمل و نقل وسایل سنگین از روی آنها و همچنین مراقب و نگهداری سخت از معایب این محصولات است.

قیمت

درحال حاضر قیمت هر مترمربع از این کف پوش، برای متراژ بالای یک هزار متر (مواد+اجرا) در حدود 110 تا 120 هزار تومان است. همچنین قیمت هر مترمربع از رنگ اپوکسی کف پارکینگ از 100 تا 120 هزار تومان است. قیمت رنگ اپوکسی کف آنتی استاتیک برای هر مترمربع نیز 180 تا 200 هزار تومان اعلام شده است.

کفپوش چوبی

کف پوش های چوبی جزو قدیم ترین کف پوش ها بوده و زیبایی و دوام بسیار بالایی دارند. قیمت این کف پوش ها بسیار گران بوده و نصب آن بسیار مشکل است. انواع گوناگونی از چوب برای کف پوش های چوبی وجود دارد که شامل قطعات باریک و بلند پلانک یا پارکت می گردد. در این نوع از کف پوش ها باید در نظر داشته باشید که چوب های سخت معمولاً با دوام تر از چوب های نرم هستند. الوارهای بریده شده دارای ظاهر زیبایی هستند و در ساختمان های سبز (متعهد به محیط زیست) مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا

داشتن کف پوش بسیار طبیعی آرزوی بسیاری از شهروندان است. این کف پوش ها به واسطه ساختار طبیعی تونالیته رنگی بسیار متعددی را در خانه ایجاد می نمایند.

معایب

کف پوش های چوبی، مخصوصاً انواع قدیمی آن ها، معمولاً درجاهای مشخصی جیرجیر می نمایند. دلیل آن کشیده شدن یک چوب روی چوب دیگر است که معمولاً در محل اتصال با زیرساز است. یک مشکل نسبتاً آزاردهنده کف پوش ها، لرزش زمین است. کف پوش های چوبی معمولاً صداها را و به ویژه صدای پاهای سنگین و فرکانس های صدای بم و آهسته را انتقال می دهند. این محصول احتیاجمند هزینه نگهداری بسیار زیاد است.

قیمت

اگر به دنبال تزیین خانه با چوب های کاملاً طبیعی هستید، باید حساب و کتاب جیبتان را داشته باشید. درحال حاضر قیمت هر متر از پارکت طبیعی چوبی از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.

چه کف پوشی را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم، انتخاب کف پوش تنها به این موضوع که ما به چه نوع کف پوشی علاقمندیم مربوط نمی گردد و باید با توجه به منطقه محل زندگی، موقعیت آب و هوایی و با لحاظ کردن رطوبت و دمای هوا برای انتخاب کف پوش اقدام کنیم. عامل مشخص نماینده دیگر در انتخاب کف پوش، بودجه ماست و موضوع مهم دیگر نیز توان نگهداری و رسیدگی به کف پوش هاست. سبک زندگی ما نیز تا حد زیادی بر انتخاب ما برای کف پوش تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر فردی هستیم که عادت به شست و سوی مداوم کف زمین هستیم یا از مواد شوینده قوی برای تمیز کردن کف پوش ها استفاده می کنید به سراغ کف پوش های مقاومی مثل سنگ و کاشی و سرامیک بروید، نه چوب و…

همچنین اگر شرایط رسیدگی و نگهداری از کف پوش ها را ندارید به شما توصیه می کنیم که کف پوشی را انتخاب کنید که احتیاج چندانی به واکس و پولیش نداشته باشد و شست وشوی آن آسان باشد. همچنین توصیه ما به شما این است که کف پوش مناسب را با توجه به محل استفاده انتخاب کنیم. به عنوان مثال یک کف پوش چوبی به هیچ وجه برای اتاق بازی بچه ها یا اتاق ورزش مناسب نیست؛ همانطور که کف پوش کاشی برای سال پذیرایی یک آپارتمان لوکس مناسب نیست.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 944

به "همه آنچه باید درباره کفپوش های ساختمانی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره کفپوش های ساختمانی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید