ممنوعیت حفر چاه تازه در محدوده تالاب های فارس

به گزارش مجله ویراپارس، استاندار فارس گفت: سالانه باید 15 درصد از چاه های غیرمجاز پر شوند، فرمانداران موظف هستند که این امر را اجرا کند تا هیچ چاه جدیدی در محدوده تالاب ها حفر نشود.

ممنوعیت حفر چاه تازه در محدوده تالاب های فارس

دکتر محمدهادی ایمانیه در جلسه ستاد احیای تالاب های فارس با اشاره به لزوم ممانعت از حفر چاه های نو به ویژه در محدوده تالاب ها، گفت: مسدود کردن چاه های کشاورزی نباید از نقاط و کشاورزانی آغاز گردد که معیشت و درآمدشان در گرو شغل کشاوریست و آن چاه، نباید کار به گونه ای باشد که معاش مردم، تهدید نگردد.

استاندار فارس بعلاوه با بیان اینکه کل بودجه احیای تالاب های فارس از بودجه عمرانی استان بالاتر است، گفت: این به معنای تعطیل کردن کار نیست، بلکه اگر با نگاهی علمی و کارشناسی مسائل دنبال گردد، حتما به نتایج بهتری خواهیم رسید.

ایمانیه گفت: در شهرستان های دارای تالاب بودجه ای اختصاصی باید پیش بینی و صرفا در زمینه تالاب ها هزینه گردد.

او گفت: برای به نتیجه رسیدن موضوعات مطرح شده هم باید دانشگاه شیراز، مشاور و اداره کل محیط زیست جلسه بگذارند و به امضای طرفین برسد تا احیای تالاب ها به نتیجه برسد و هر دستگاه کار خود را انجام دهد.

استاندار فارس گفت: هر دستگاهی که امضا نموده، اما اجرا ننموده به استانداری اطلاع دهید تا رصد گردد؛ اگر دستگاهی امضا نکند باز هم اطلاع دهید تا آنالیز گردد.

ایمانیه گفت: برای حوزه های مرتبط با تالاب ها نیز گزارش ها مرتب مرور تا پیشرفت کار رصد گردد و منحصر به این جلسه نباشد.

او خواهان تشکیل کنسرسیومی برای هوشمند کردن کنتور های چاه های مجاز شد و گفت: این کار از حوزه های آبخیز مرتبط با تالاب ها آغاز گردد که پریشان و بختگان و مهارلو در اولویت است.

یوسف رفیعی، نماینده طرح حفاظت از تالاب های ایران در استان فارس در این جلسه گفت: پروژه های این طرح در استان شامل کشاورزی پایدار و معیشت سازگار با منابع تالابی می گردد که در معیشت سازگار 10 روستا تحت پوشش قرار می گیرند.

او گفت: اعتبار هر روستا در فاز نخست 90 میلیون است و در 5 روستا این طرح اجرا شده است، در فاز نو نیز 5 روستای به جای مانده تحت پوشش قرار گرفته و اعتبار هر روستای نو 185 میلیون خواهد بود.

نماینده طرح حفاظت از تالاب های ایران در فارس بعلاوه با اشاره به اجرای پروژه های کشاورزی پایدار گفت: در این طرح نیز در فاز نخست 6 روستا در نظر گرفته شده که برای هر روستا 230 میلیون در نظر گرفته شده و در فاز نو 10 روستا با اعتبار هر روستا 320 میلیون تومان در حال انجام است.

رفیعی با بیان اینکه راه اندازی انجمن غیردولتی و محلی در محدوده بختگان نیز در دست اقدام است، عنوان نمود: یکی از مسائل اصلی در روستا ها اینترنت و شبکه ارتباطی است و یکی دیگر از مسائل نبود آرد در روستا هایی است که پخت نان و شیرینی محلی را جایگزین کردند که اگر این امر تامین گردد مشکل روستا ها نیز رفع می گردد.

نبی الله مرادی، معاون فنی محیط زیست فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه پیگیری تصویب طرح های زیست بومی تالاب های کافتر و مهارلو به وسیله این اداره کل انجام شده است، گفت: گزارش نهایی در مرحله اصلاح و برنامه ریزی است که در شورای مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه می گردد.

او گفت: از برنامه پنجم بنا شد که مدیریت تالاب ها براساس برنامه زیست بومی باشد، این روند به وسیله محیط زیست در حال پیگیری است و تا خاتمه سال این کار انجام خواهد شد و طرح ارائه می گردد.

معاون محیط زیست فارس گفت: پیگیری و مکاتبه با استانداری فارس درباره تامین منابع اقتصادی لازم در سطح استانی و ملی برای احیای حوضه های آبخیز استان با اولویت حوضه های آبخیز تالابی نیز انجام شده است.

او گفت: مدیریت زیست بومی تالاب ها در شورای برنامه ریزی تصویب و به وسیله معاونت عمرانی ابلاغ شده است و در نخستین جلسه آمایش این موارد بیان می گردد تا براساس کار کارشناسی و آنالیز انجام شده بتوان آن را عملیاتی کرد.

مرادی با اشاره به احتیاج آبی تالاب های فارس گفت: طشک و بختگان در شرایط نرمال 826 میلیون مترمکعب، مهارلو 204 میلیون مترمکعب، کمجان 106 میلیون مترمکعب، کافتر 35 میلیون مترمکعب، ارژن 5 میلیون مترمکعب، هفت برم 2 میلیون مترمکعب، پریشان 35 میلیون احتیاج دارد که این اندازه در شرایط ترسالی و خشکسالی فرق دارد.

او با بیان اینکه برای طشک و بختگان و پریشان نقشه راه و احیا تهیه شده است؛ خواهان همکاری دستگاه های اجرایی در اجرای طرح احیای تالاب ها شد.

محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه درباره حقابه تالاب ها گفت: آبی فعلا برای رهاسازی نداریم، ولی براساس احتیاج مطرح شده اگر بارندگی خوب باشد بختگان در اولویت برای رهاسازی قرار خواهد گرفت.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2126

به "ممنوعیت حفر چاه تازه در محدوده تالاب های فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت حفر چاه تازه در محدوده تالاب های فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید