شاخص پیشرفت طرح ها در شهرداری سبزوار صفر است، زمزمه تغییر شهردار

به گزارش مجله ویراپارس، جلال تعصبی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سه سال است که در برنامه های بودجه شهرداری اولویت شورا اتمام پروژه های نیمه تمام است اما متاسفانه این اتفاق تا به امروز رخ نداده و هر بار نیز شاهد شروع پروژه های جدید توسط شهرداری هستیم.

شاخص پیشرفت طرح ها در شهرداری سبزوار صفر است، زمزمه تغییر شهردار

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه هایی دوره چهارم شورا تا به امروز محقق نشده است تاکید کرد: بخشی از این مسئله به مسائل مالی بر می شود که تمامی شهرداری ها درگیر آن هستند.

وی گفت: درآمدهای 4 سال قبل شهرداری با شرایط فعلی قابل قضاوت نیست و امروز شهرداری با چنگ و دندان هزینه های جاری خود را تامین می کند.

تعصبی گفت: صدور پروانه ها و جرائم ساختمانی یکی از منابع درآمد پایدار است اما متاسفانه رکود ساختمانی حاکم شده منابع درآمدی شهرداری ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است تا زمانی که اتکای شهرداری و تامین منابع آن از محل جرائم ساختمانی باشد روز به روز شاهد پیشرفت بی قوراگی شهرها هستیم و دولت در یک حاشیه امن بی خرج از نظر شهرداری کار خود را انجام می دهد.

وی ادامه داد: امروز برای ایجاد درآمد و عمدتا هزینه کرد در بخش اجرائی شهرها از هویت خود خارج شده اند و در این شرایط طرح های تفضیلی جایگاهی برای اجرا ندارند و به نوعی شهر و شهرداری به حال خود رها شدند .

رئیس شورای اسلامی شهرستان با بیان اینکه درصدی از پروژه های نیمه تمام رها شده سبزوار دارای مشکل حقوقی است گفت: میدان لاله و آبنماهای سطح شهر از جمله این طرح هاست که مشکل حقوقی آن به بیش از یکسال رسیده است این سرمایه های ملی روز به روز در حال مستهلک شدن و از بین رفتن است که باید اقدام اساسی برای اتمام آن انجام شود.

دفتر سرمایه گذاری سبزوار تعطیل شد

وی با بیان اینکه هنر مدیریت در کنار منابع مالی اتفاقات خوبی را برای شهر رقم خواهد زد اظهار کرد: بیش از یکسال از افتتاح دفتر سرمایه گذاری در سبزوار می گذرد امروز وقتی سرمایه گذاری وارد یک شهر می شود انتطار روبرو شدن با یک تیم حرفه ای و قوی در مذاکره، ترغیب و تشویق را دارد.

تعصبی یادآور شد: متاسفانه دفتر سرمایه گذاری سبزوار فاقد این تیم حرفه ای بود به لحاظ اینکه این دفتر کارایی چندانی در یکسال و نیم فعالیت خود نداشت و نتوانست خود را اثبات کند در جلسه هفته گذشته شورا رای به تعطیلی آن صادر شد.

وی اضافه نمود: خانه تاریخی ترشیزی که برای کاربری سرمایه گذاری تعریف شده بود به کاربری گردشگری تغییر داده شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ادامه داد: بنده معتقدم با مقدار اندک بودجه برای طرح های عمرانی به شرط مدیریت صحیح می توان امیدوار به انجام کارها بود تاکید شورا در بودجه سه سال گذشته تخصیص نیمی از بودجه برای تکمیل پروزه های نیمه تمام و و مابقی برای پروژه های جدید تعریف شود که این اتفاق رخ نداد .

تعصبی اضافه نمود: درصد قابل توجهی از بودجه صرف وظایف ذاتی شهرداری از جمله آسفالت، ساخت پل و مبلمان شهری شد پروزه یعنی یک رویداد جدید و دارای طرح و برنامه است که مسئله ای از شهر برطرف کند در صورتی که در سه سال اخیر چنین پروژه ای در شهرستان اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه 94 شهرداری یک بودجه پروژه محور تعریف شد اضافه نمود: سال قبل 15 پروژه از جمله تقاطع غیر همسطح سربداران، کمربند شرق، باغ بدیعی و تکمیل باغ ایرانی همراه با اعتبار برای شهرداری تعریف شد لذا انتظار شورا از شهرداری این بود که به تناسب تحقق بودجه درصدی از این طرح ها آغاز شود ولی امروز شاهد هستیم که درصد پیشرفت فیزیکی این طرح ها در حد صفر درصد است و بودجه بیشتر صرف اقدامات روزمره و روتین شهرداری شد.

زمزمه تغییر شهردار

تعصبی در پاسخ به سوال مهر که چندی است زمزمه هایی از تغییر شهردار سبزوار به گوش می رسد این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت : بله ، صحت دارد ولی منصفانه است هنگامی که در یک فضای قضاوت گونه قرار می گیریم نگاه تک بعدی نداشته باشیم. امروز اگر عملکرد دکتر طالبی را ناموفق ارزیابی می کنیم باید دلایل ،شرایط مالی کنونی، منابع و میزان درآمدهای پایدار شهرداری را کنار هم قرار داده و سپس توفیق و یا عدم توفیق ایشان را قضاوت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گفت: بنده عملکرد شهردار را در بحث انجام پروژه های عمرانی منطبق با برنامه بودجه نامتناسب می دانم و معتقدم خیلی بهتر از این می توانست عمل و اقدام شود ، اما از طرفی هم حضور وی در شهرداری مزیت هایی کلی و مطلوبی برای شهر و شهرستان داشته است.

وی گفت: سوال مهم این است آیا اگر شهردار ناموفق عمل کرده بیشتر به دلیل عدم انجام طرح های عمرانی داخل شهر بوده و آیا ایشان فقط و به تنهایی با نگاه عمرانی باید مورد قضاوت ما قرار گیرد؟

تعصبی اضافه نمود: دکتر طالبی در مدت خدمت خود با پاک دستی فضای مالی شهرداری را از رانت خواری مبرا و سالم نگه داشته است ولی همه این ویژگی های خوب در کنار اتفاقات بهتر عمرانی برای شهرداری معنا دار است ،همان بخشی که باید برای مردم ظهور و بروز داشته باشد و معمولا مورد قضاوت عمومی قرار می گیرد که متاسفانه در این بخش ضعیف عمل شده است.

وی گفت: تا به امروز در مقاطع مختلف زمانی موضوع عملکرد شهردار در جلسات مختلف شورا مطرح شده اما اعضا نتوانسته اند به توافق و جمع بندی خاصی برسند.

تعصبی اضافه نمود: مشکل دیگری که قبل از هر اقدامی بایستی اندیشه شود گزینه بعدی برای شهرداری است واضح است اگر قبل از تدبیر درست ، دست به ترکیب و تغییر شرایط موجود بزنیم آیا گزینه جدید با شرایط موجود مالی، اجتماعی و رکود حاکم می تواند بهتر از آقای شهردار فعلی عمل کند که تا به امروز هنوز چنین گزینه ای مطرح نبوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 806

به "شاخص پیشرفت طرح ها در شهرداری سبزوار صفر است، زمزمه تغییر شهردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص پیشرفت طرح ها در شهرداری سبزوار صفر است، زمزمه تغییر شهردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید