دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن و باورهای آنان

به گزارش مجله ویراپارس، ژاپن یک کشور جالب و پر از شگفتی و ویژگی های عجیب است. این سرزمین از پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی برخوردار بوده و به طور کل کشور منحصر به فردی به شمار می رود. اگر تا به امروز به ژاپن سفر یا در این کشور زندگی نموده باشید، شاید به نکات جالب و شگفت انگیزی در خصوص این کشور، فرهنگ آن و مردمش برخورده باشید، نکاتی که این کشور را از سایر کشورهای دنیا مجزا می نماید. در مطلب دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن خبرنگاران این نکته های جالب و شگفت انگیز و حتی گاهی عجیب را در خصوص فرهنگ مردم ژاپن به شما معرفی می کنیم. اگر به این کشور و فرهنگ آن علاقه دارید یا می خواهید در خصوص اعتقادات مردم ژاپن بیشتر اطلاعات کسب کنید پس با ما همراه باشید.

دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن و باورهای آنان

هتل های عشق

در کشور ژاپن هتل هایی وجود دارند که برای زوج های عاشق طراحی شده و محبوبیت آن ها بی وقفه در حال افزایش است. در این گونه هتل ها، فضا و خلوت از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. درصد بسیار بالایی از مردم ژاپن حداقل یک بار در این هتل ها اقامت نموده اند. از روی نام این هتل ها و حضور شکل قلب و طراحی های رومانتیک آن ها معمولا می توانید مطمئن شوید که در یک هتل عشق حضور پیدا نموده اید. این هتل ها معمولا در نزدیکی ایستگاه های قطار، نزدیکی اتوبان ها یا منطقه ها صنعتی پیدا می شوند. در حالی که مقرون به صرفه ترین هتل های عشق بسیار ساده هستند، هتل های تجملی تری هم وجود دارند که اتاق های تزئین شده، اغلب با تم های عجیب دارند و لباس های خاصی به مهمانان خود اجاره می دهند. اتاق های این هتل ها گاهی دارای تختخواب های چرخان، آینه های سقفی، دستگاه های کارائوکه و نورپردازی نئون می باشند که در بخش دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن جای دارد. رسم عجیب دیگری که به تازگی در شهرهای بزرگ مانند توکیو رواج یافته، مراجعه به بعضی کافه های مخصوص است که در آن می توانید مبلغی بپردازید و کارهایی مانند خیره شدن به یک دختر یا نوازش کردن موهای او را انجام دهید.

خوابیدن در هنگام انجام وظیفه

در بیشتر کشورهای دنیا خوابیدن در هنگام انجام وظیفه باعث می گردد جریمه یا از کار خود اخراج شوید. اما فرهنگ مردم ژاپن این حق را برای کارمندانی که سخت کار می نمایند به رسمیت می شناسد که آن ها مجبور به اینه موری یا خوابیدن در هنگام کار باشند. این کار قوانین خاصی هم دارد مثلا اینکه نباید به حالت دراز کش چرت بزنید حتی بعضی از کارمندان ادای چرت زدن را در می آورند تا به رئیس خود القا نمایند که بیشتر از آنچه که او فکر می نماید، در حال سخت کار کردن هستند.

هورت کشیدن نودل

کشور ژاپن به خاطر رفتارهای بسیار مودبانه مردمش شناخته می گردد اما رسم و سنت عجیبی در این کشور وجود دارد که درک غربی از رفتار مودبانه را به چالش می کشد. در این کشور هورت کشیدن نودل در هنگام خوردن آن لازم است. همانطور که ریچل کو آشپز می گوید : وقتی که در یک دستتان قاشق های چوبی قرار گرفته است و در دست دیگرتان قاشق، می بایست رامن را از کاسه آن بخورید. بنابراین هورت کشیدن هم برای دستیابی به حداکثر لذت خوردن و هم به عنوان نشانه ای از مهارت داشتن می بایست انجام گردد. ایده این کار در اعتقادات مردم ژاپن این است که در دهان شما هم نودل و هم آب آن می بایست به طور همزمان وجود داشته باشند تا تجربه غذا خوردن را لذت بخش تر نمایند. خود ژاپنی ها با چنان مهارتی این کار را انجام می دهند که یک کاسه بزرگ را بدون استفاده از قاشق خالی می نمایند. هر چقدر نودل نازک تر باشد، خوردن آن سخت تر است. گاهی اوقات پیش بندهایی به مهمانان ارائه می گردد اما می توانید ژاپنی های بسیار حرفه ای و پر مهارتی را ببینید که با لباس های کاملا سفید به نودل خوردن مشغول می شوند و در آخر هیچ لکه ای روی لباس آن ها نمی افتد.

دندان های بیرون زده و نامرتب

برخلاف مردم بیشتر کشورهای دنیا، جوانان ژاپنی پول زیادی را صرف می نمایند تا دندان های بیرون زده و نامرتب داشته باشند. این مد تازه که از آن به عنوان Yaeba یاد می گردد و به معنی دندان دوبل است، یکی از تازهترین و همه گیرترین مدهای کشور ژاپن و از دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن است.

گانگورو

گانگورو Ganguro که کلمه ای ژاپنی و به معنای صورت سیاه است، مد تازهی در ژاپن است که دختران از آن پیروی می نمایند و نوعی زیاده روی در برنزه کردن محسوب می گردد. آن ها هر هفته پوست خود را تا آنجایی که امکان دارد تیره می نمایند و سپس کرم پودر بسیار زیاد استفاده می نمایند. خط چشم مشکی می کشند و موهایشان را صاف می نمایند که این مورد بخشی از فرهنگ مردم ژاپن می باشد.

رستوران های مستر کانسو

در این رستوران ها که به طور عجیب و شگفت انگیزی در ژاپن محبوبیت دارند، تنها غذاهای کنسروی به مشتریان ارائه می گردد. به طوری که به جای این که به شما منو ارائه گردد، می بایست قوطی کنسرو غذای مورد علاقه خود را از قفسه های رستوران انتخاب کنید و از قاشق های پلاستیکی استفاده نمایید تا از محتویات قوطی کنسرو خود لذت ببرید.

هتل کپسولی

ایده هتل کپسولی از شهر اوزاکا در ژاپن شروع شد. این هتل دارای کپسول های بسیار کوچک است که تنها برای خوابیدن ساخته شده و برای کسانی که بودجه زیادی ندارند و نمی توانند هزینه یک اتاق کامل در یک هتل را بپردازند، مناسب می باشد. کپسول ها همه در کنار هم و روی هم قرار گرفته اند و از این مورد از دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن می باشد.

جزیره ارواح

جزیره هاشیما Hashima که در حدود 15 کیلومتری ناگازاکی قرار گرفته، بین سال های 1887 و 1974 به عنوان یک منطقه تسهیلاتی برای معدن زغال سنگ مورد استفاده قرار می گرفت و جمعیت آن در سال 1959 به بیش از 5000 نفر رسیده بود. بعد از این که در دهه 1960 نفت جای زغال سنگ را در سرتاسر ژاپن گرفت، جزیره هاشیما از سکنه خالی شد و هم اکنون با عنوان جزیره ارواح شناخته می گردد. قسمت کوچکی از این جزیره در سال 2009 به روی گردشگران گگردده شد و تورهای قایق سواری معمولا در این جزیره توقف دارند. این جزیره بعلاوه در سال 2012 به عنوان قلمرو نقش منفی فیلم جیمز باند، اسکای فال Skyfall استفاده شده و جزئی از اعتقادات مردم ژاپن است.

رستوران KFC در عید کریسمس

با این که کریسمس در کشور ژاپن تعطیلات ملی محسوب نمی گردد و تنها درصدی از جمعیت این کشور واقعا به آن اعتقاد دارند، تعداد بسیار زیادی از مردم این کشور این عید را جشن می گیرند. از آنجایی که گردشگران خارجی در جشن های بزرگ مانند این روز نمی توانند یک مرغ یا بوقلمون کامل برای نهار یا شام خود پیدا نمایند، رستوران های KFC بسیار محبوبیت پیدا نموده اند. این رستوران زنجیره ای این محبوبیت و معروفیت را با کمپین تبلیغاتی بسیار موفقی که در دهه 1970 اجرا کرد به دست آورد و هم اکنون، غذا خوردن در رستوران های KFC در روز کریسمس یک سنت ژاپنی به شمار می رود. انبوه مشتریان باعث شده، این رستوران از مشتریان خود درخواست کند که از دو ماه قبل سفارش خود را برای روز کریسمس نهایی نمایند.

ماشین های اتوماتیک فروش

در نگاه اول ماشین های اتوماتیک فروش که در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرند، خیلی با ماشین های فروشی که در اروپا می بینید متفاوت نیستند. محل قرارگیری آن ها و محتویات این ماشین ها کاملا متفاوت و قابل توجه در بین اعتقادات مردم ژاپن هستند. شما می توانید این ماشین ها را در نزدیکی معابد باستانی و حتی در قله کوه فوجی پیدا کنید و محتویات داخل آن ها از خرچنگ های زنده تا لباس زیر را در بر می گیرند.

کانچو

کانچو یک شوخی بسیار معمول در اعتقادات مردم ژاپن است که معمولا بسیار دیده می گردد. این شوخی به این صورت است که شخص دست خود را به صورت یک اسلحه در می آورد و به سمت دیگری می گیرد. سپس رسم است که می بایست با ضربه ای ناگهانی و شدید، انگشت اشاره شخص اسلحه به دست را مورد اصابت قرار دهند و فریاد بزنند: کانچو !

دمپایی های مخصوص توالت

برای به حداقل رساندن تماس بین کف کثیف توالت و کف تمیز سایر نقاط خانه، ژاپنی ها دمپایی های پلاستیکی مخصوص توالت می پوشند. این دمپایی ها در کنار درب توالت قرار می گیرند و می بایست هنگام بیرون آمدن از توالت آن ها را از اعتقادات مردم ژاپن پا در بیاورید.

پنهان کردن شست ها

یک عقیده خرافاتی در سرتاسر ژاپن وجود دارد که اگر یک اتومبیل نعش کش از کنار شما گذر کرد، می بایست شست خود را در مشت خود پنهان کنید. انگشت شست در زبان ژاپنی با عنوان انگشت والدین شناخته می گردد و پنهان کردن آن باعث می گردد از والدین خود در برابر مرگ محافظت کنید.

جزیره خرگوش

اوکونوشیما Okunoshima جزیره کوچکی در یکی از دریاچه های داخلی ژاپن است که به خاطر جمعیت بالای خرگوش هایش به یک جاذبه گردشگری دوست داشتنی تبدیل شده است. بعضی می گویند این خرگوش ها در طول جنگ دنیای دوم به این جزیره آورده شده تا در این جزیره روی آن ها آزمایش تاثیرات گازهای سمی انجام بگیرد. از آن موقع تعداد این خرگوش ها به دلیل فراوری مثل بی رویه و نبودن یک شکارچی بسیار زیاد شده و در سرتاسر این جزیره آزادانه در رفت و آمد هستند.

باز کردن کادوها

در ژاپن وقتی یک هدیه دریافت می کنید، رسم است که تا زمانی که از شما درخواست نشده، آن را باز نکنید. حتی در گذشته کادوها اصلا در حضور کسی که آن ها را تقدیم نموده، باز نمی شد. در نهایت اگر اجازه پیدا کردید کادو را باز کنید، می بایست این کار را به دقت و ظرافت انجام دهید زیرا پاره کردن ناگهانی کاغذ کادو یک عمل بی ادبانه محسوب می گردد.

جزیره ماسک های گازی

جزیره میاکه جیما Miyake Jima که در میان جزایر ایزو Izu Islands در ژاپن قرار گرفته است، دارای یک کوه آتشفشان به نام ماونت اویاما Mount Oyama است که مهمترین ویژگی آن محسوب می گردد و این کوه آتشفشان بتازگی چندین بار فوران نموده است. این آتشفشان از زمان آخرین فوران خود در سال 2005 به طور مداوم در حال نشت گازهای سمی می باشد در نتیجه اهالی این جزیره مجبور هستند همواره و در همه حال ماسک های گازی بر صورت داشته باشند. هر زمان که درجه سولفور موجود در هوا بالا می رود، آژیرهایی در سرتاسر این جزیره به صدا در می آیند تا اهالی را از این خطر آگاه سازند.

کوتاه ترین پله برقی دنیا

کوتاه ترین پله برقی ژاپن در طبقه زیر همکف فروشگاه زنجیره ای مورز در کاوازاکی و در کشور ژاپن قرار گرفته است. این پله برقی تنها پنج پله دارد و ارتفاع آن حدود یک متر است.

کافه خرگوشی

در نزدیکی معبد سنسوجی Senso ji در شهر توکیو یک کافه چند طبقه با انواع گونه های خرگوش وجود دارد که همه منتظر هستند تا مشتری های کافه آن ها را در اعتقادات مردم ژاپن در آغوش بگیرند. ابتدا می بایست دست های خود را بشویید، سپس خرگوش مورد علاقه خود را انتخاب کنید سپس خرگوش انتخابی خود را به صندلی خود ببرید، زانوهای خود را با یک پارچه بپوشانید، خرگوش را روی پاهای خود بگذارید و با او بیشتر آشنا شوید. برای نیم ساعت سر و کله زدن با خرگوش و نوازش کردن او می بایست پانزده پوند هزینه بپردازید. اگر بخواهید لباس های رنگارنگ تن خرگوش کنید، مبلغ اضافه تری از شما دریافت می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2179

به "دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن و باورهای آنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم ژاپن و باورهای آنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید