رأی گیری برای قطعنامه نسل کشی ارامنه در مجلس سنای آمریکا لغو شد

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، کوین کرامر سناتور جمهوریخواه در کنگره آمریکا روز پنج شنبه مانع از برگزاری مراسم رأی گیری برای قطعنامه ای شد که کشته شدن ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادی را به مثابه یک نسل کشی به رسمیت می شناسد.

رأی گیری برای قطعنامه نسل کشی ارامنه در مجلس سنای آمریکا لغو شد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

کرامر در شرح این اقدام خود مدعی شد که اکنون زمان مناسبی برای تصویب این لایحه- که به طور حتم خشم مقامات ترکیه را برخواهد انگیخت- نیست.

لازم به ذکر است که مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت اعضای دموکرات خود این قطعنامه را به اتفاق آرا (405 رأی موافق در برابر 11 رأی مخالف) اواخر ماه اکتبر به تصویب رساند. اما هنوز مجلس سنا که تحت سیطره جمهوریخواهان واقع شده است، این قطعنامه را به رأی نگذارده است.

بعضی از اعضای کنگره می گویند که مقامات کاخ سفید در میانه گفتگوهای خود با آنکارا بر سر موضوعات حساسی همچون عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای نظامی کُرد در شمال سوریه و خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 از روسیه، تمایلی ندارند که این لایحه در کنگره آمریکا به بحث و رأی گیری گذارده گردد.

شایان ذکر است که به موجب این قطعنامه، رویه و سیاست جاری آمریکا کشته شدن 1.5 میلیون ارامنه به دست نیروهای امپراطوری عثمانی در فاصله سالهای 1915 تا 1923 میلادی را به مثابه نسل کشی قلمداد می نماید.

در مقابل ترکیه می پذیرد که شمار بسیاری از جمعیت ارامنه ای که در قلمرو امپراتوری عثمانی زندگی می کردند، در دوران جنگ جهانی اول و در جریان درگیری با نیروهای عثمانی جان خود را از دست دادند. اما رقم اعلامی کشته شدگان این رویداد را به زیر سؤال می برد و این موضوع که کشتن ارامنه یک اقدام هماهنگ و سیستماتیک بوده و مشخصه های یک نسل کشی را داراست، به شدت رد می نماید.

در واقع آنکارا مداخله خارجی در مورد این موضوع را تهدیدی علیه حاکمیت خود می داند و از این رو، تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا را فوراً محکوم کرد.

با این حال، باب منندز سناتور دموکرات و تد کروز سناتور جمهوریخواه کوشش کردند تا این قطعنامه را روز پنج شنبه در صحن مجلس سنا به رأی گذارند؛ اما سناتور کرامر مانع از این کار شد و مدعی شد که پس از گفتگوهای ترامپ با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست ناتو در لندن، اکنون زمان مناسبی برای انجام این رأی گیری نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 609

به "رأی گیری برای قطعنامه نسل کشی ارامنه در مجلس سنای آمریکا لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رأی گیری برای قطعنامه نسل کشی ارامنه در مجلس سنای آمریکا لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید