حواس پنج گانه چه تاثیری در رشد ذهنی و جسمی کودک دارد؟

به گزارش مجله ویراپارس، تا به حال به این فکر نموده اید که حواس پنجگانه در رشد شناختی، عاطفی، فیزیکی و ذهنی کودک چه تاثیری دارند؟ پنج حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه به درک کودک از محیط اطرافش یاری می نماید. تمام تجربیاتی که بچه ها به وسیله گیرنده های حسی دریافت می نمایند، مانند جریان پیوسته ای از اطلاعات، در مغز آن ها ذخیره می گردد و با عظیم تر شدن، از این اطلاعات برای ساختن دنیا اطرافشان و معنی دادن به آن استفاده می نمایند.

حواس پنج گانه چه تاثیری در رشد ذهنی و جسمی کودک دارد؟

حواس پنج گانه و درک محیط

به گزارش خبرنگاران به نقل از کودکت ،وقتی کودک را بغل می کنید، چندین حس کودک فعال می گردد. صورتتان را می بیند، صدایتان را می شنود، بوی شما را می فهمد و از تماس شما با بدنش حس لامسه اش فعال می گردد. تمام این احساس ها پیغام هایی را به مغز کودک مخابره می نماید و باعث یادگیری او می گردد. کودک از این احساس ها به عنوان هدایت برای نوع تفکر، برخورد و رفتارش استفاده خواهد نمود.

شکل گیری حواس پنج گانه

حواس کودک از زمان جنینی شروع به رشد می نماید. در سه ماه اول بارداری، جوانه های چشایی، گیرنده های لامسه و بویایی شکل می گیرند. گیرنده های لامسه ابتدا در اطراف دهان و گونه های کودک ایجاد می شوند و به زودی به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می نمایند. به همین دلیل، وقتی کودک به جهان می آید، می تواند ببوید، بشنود، بچشد و بسیار به لمس حساس است. همچنین، توانایی دیدن نیز دارد، هرچند دید او تار است. نوزادان تازه به جهان آمده هنوز قادر به درک تجربه های حسی جدید نیستند. چون خوشه های عصبی، که اطلاعات را از گیرنده های حسی به مغز کودک انتقال می دهند، هنوز به اندازه کافی رشد ننموده اند. برای تقویت جهتهای عصبی، باید مدام تحریک شوند و از آن ها استفاده گردد. هر چه از گیرنده های عصبی بیشتر استفاده گردد و کودک تجربیات حسی بیشتری داشته باشد، آن ها بیشتر تقویت می شوند و اتصالات بهتری در مغز ایجاد خواهد شد.

حواس پنج گانه و پیوند مادر و کودک

کودک از لحظه تولد با استفاده از حواسش به فرآیند پیوندی، که از رحم شروع شده است، ادامه می دهد. او قبلا صدای شما را شنیده است و دوست دارد باز هم آن را بشنود. حس بویایی او، از وقتی در رحم است، برای تشخیص بوی منحصربه فرد مادر شکل گرفته است. براساس پژوهش هایی که در این زمینه اجرا شده است، پنجاه دقیقه تماس پوست با پوست بعد از زایمان به کودک یاری می نماید که تنها به وسیله بویایی مادر را تشخیص دهد.

حس لامسه کودک می تواند به شما یاری کند تا ارتباط بهتر و صمیمانه تری با فرزند خود برقرار کنید. قرار دادن کودک روی قفسه سینه و تماس پوست با پوست باعث آرامش و تثبیت ضربان قلب او خواهد شد. در واقع، لمس کردن کودک و تماس پوستی با او به شما و کودکتان آرامش می دهد و باعث ترشح هورمون اکسی توسین می گردد که به هورمون عشق معروف است. اکسی توسین باعث تشویق و تقویت احساس صمیمیت ناشی از پیوند مادر و کودک می گردد. ماساژ دادن کودک می تواند ارتباط و پیوند شما را عمیق تر کند. در ماساژ دادن، علاوه بر حس لامسه، بسیاری از حواس دیگر او به کار گرفته می گردد. کودک شما را می بیند، صدایتان را می شنود و بوی شما را احساس می نماید. تمام این تجربیات به شما و کودک یاری می نماید تا پیوند ویژه ای بین شما ایجاد گردد.

نقش حواس پنج گانه در زندگی کودک

کودک از حواسش، برای یافتن غذایی که برای رشد به آن احتیاج دارد، استفاده می نماید. دقایقی پس از تولد، بچه ها بوی شیر مادر را ترجیح می دهند. کودک برای جستجوی غذا سرش را می گرداند و به سمت سینه می چرخاند. حس چشایی کودک از همان روز های اول بسیار قوی است. در سه ماه اول زندگی، بچه ها می توانند بین طعم شیرین و تلخ تمایز قائل شوند و طعم شیرین را ترجیح دهند.

لمس نقش مهمی در رشد کودک دارد، به خصوص اگر نوزاد زودرس باشد. بچه های که زودتر از موعد به جهان آمده اند، در صورتی که ماساژ داده شوند، زودتر وزن می گیرند و از بیمارستان مرخص می شوند. وقتی بچه ها خوردن غذا های جامد را شروع می نمایند، علاقه آن ها به طعم های مختلف تحت تاثیر دوران بارداری و تغذیه با شیر مادر قرار گرفته است. همانطور که کودک به کشف بافت ها، صدا ها و تصویر های جدید در غذاهای مختلف ادامه می دهد، تمام حواسش را به کار می گیرد. له کردن پاستا ها، غلتاندن نخود ها و تکان دادن آب میوه، هر چند ممکن است به قیمت کثیف شدن خانه تمام گردد، اما راه خوبی برای تقویت حواس کودک است.

حواس پنج گانه و رشد فیزیکی

در ابتدا، جهانی بچه ها آمیخته ای از بو ها، صدا ها، طعم ها و نور های مختلف است و تنها با گذشت چند هفته، جهت های عصبی آن ها رشد می نماید و به مرور افراد، اشیاء و اتفاقات در ذهن کودک شکل می گیرد. نوزادان از حس لامسه برای کشف بافت و جنس اشیاء استفاده می نمایند.

در اوایل تولد، انگشتان آن ها توانایی لازم را ندارد، به همین دلیل، از دهانشان هم یاری می گیرند. دهان کودک نسبت به سایر نقاط بدن او دارای پایانه های عصبی بیشتری در هر سانتی متر مربع است. او می تواند، به وسیله مکیدن و لثه زدن، بسیاری از ناشناخته ها را کشف کند، به همین دلیل، تقریبا همه چیز را داخل دهانش می گذارد. با رشد و ارتقای حس بینایی کودک، هماهنگی دست و چشم او بیشتر می گردد. یک کودک 6 تا 8 هفته ای می تواند با سر و چشمش جسمی را تعقیب کند. در سه ماهگی می تواند به شیئی که در دست دارد نگاه کند، در چهار یا پنج ماهگی قادر به درک فاصله است و می تواند سراغ اسباب بازی هایش برود و آن ها را بقاپد.

تقویت مهارت های ارتباطی کودک

حواس نقش مهمی در برقراری ارتباط دارند. حتی قبل از تولد، او صدای شما و همسرتان را می شنود و حتی می تواند صدای خواهر یا برادرش را تشخیص دهد. پس از زایمان، با تقویت مهارت های شنیداری، نسبت به صدا های آشنا واکنش نشان می دهد. یک کودک سه ماهه می تواند مستقیم به شما نگاه کند و صدای شما را بشنود. حتی کودک شروع به فراوری صدا هایی مانند غان و غون کردن می نماید.

ارتباطات محدود به کلام نمی شوند، سایر حواس هم نقش مهمی دارند. کودک یاد می گیرد چهره شما را بخواند و با لحن صدایتان ارتباط برقرار کند. یک کودک چهار ماهه انتظار دارد صدای کلماتی که از دهان فرد خارج می گردد با حالت صورت او هماهنگ باشد، در غیر این صورت، ناراحت و گیج می گردد. با عظیم تر شدن و کسب تجربه های حسی بیشتر، دایره واژگان کودک نیز گسترش پیدا می نماید. درک کلماتی مانند نرم، سفت، زیر و زبر، بدون اینکه کودک آن ها را تجربه نموده باشد، ممکن نیست.

تماس با پزشک

حواس پنجگانه کودک نقش مهمی در رشد جسمی و ذهنی او دارد. هر یک از بچه ها با سرعت منحصربه فردی رشد می نمایند، اگر در کودک مشکل حسی خاصی مشاهده می کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. همینطور در صورتی که نمی توانید ارتباط خوبی با کودک برقرار کنید و حواس پنجگانه او را بهبود ببخشید، متخصصان می توانند هدایت هایی در اختیارتان قرار دهند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1245

به "حواس پنج گانه چه تاثیری در رشد ذهنی و جسمی کودک دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواس پنج گانه چه تاثیری در رشد ذهنی و جسمی کودک دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید