مزایای کلروفیل چیست و در چه مواد غذایی یافت می شود؟

به گزارش مجله ویراپارس، کلروفیل ماده ای است که به گیاهان رنگ سبز می بخشد. همچنین، این ماده در طی فرآیند بیولوژیکی معروف به فتوسنتز به گیاهان کمک می کند تا انرژی را جذب کرده و مواد مغذی خود را از نور خورشید دریافت کنند. کلروفیل در بسکمک از سبزیجات سبز رنگ یافت می شود. برخی آن را به عنوان یک مکمل بهداشتی مصرف می کنند و یا آن را به شکل موضعی مورد استفاده قرار می دهند. از مزایای بالقوه سلامتی آن می توان به تقویت انرژی، التیام زخم و مبارزه با برخی بیماری ها اشاره کرد. در ادامه این مقاله از وبلاگ خبرنگاران به بررسی مزایای کلروفیل و مواد غذایی حاوی این ماده مغذی می پردازیم.

مزایای کلروفیل چیست و در چه مواد غذایی یافت می شود؟

کلروفیل چیست؟

کلروفیل رنگدانه ای است که منجر به رنگ سبز گیاهان می شود. گیاهان از کلروفیل همراه با نور خورشید برای دریافت مواد مغذی خود استفاده می کنند. یکی از راه های اصلی گنجاندن کلروفیل در رژیم غذایی، خوردن سبزیجات سبز مانند یونجه و اسفناج است. گندم به خصوص از نظر کلروفیل بسیار غنی است. یک روش محبوب برای گنجاندن کلروفیل به رژیم غذایی استفاده از مکمل ها است. این مکمل ها به صورت قطره، قرص یا کپسول در دسترس هستند. بیشتر مکمل های کلروفیل حاوی کلروفیلین هستند. کلروفیلین یکی از مشتقات محلول در آب کلروفیل طبیعی است که به طور بالقوه بهتر از سایر اشکال کلروفیل از طریق بدن جذب می شود.

مزایای کلروفیل

مردم سالهاست که از کلروفیل به عنوان مکمل بهداشتی استفاده می کنند و از مزایای کلروفیل آگاه هستند. تحقیقات پزشکی مختلف نشان داده است که این ماده می تواند برای شرایط پوستی، بوی بدن و مبارزه با انواع خاصی از سرطان مفید باشد. کلروفیل به طور کلی برای افراد بی خطر است. با این حال، هر کسی که بیماری های خاصی دارد یا داروی مشخصی مصرف می کند باید ابتدا با پزشک خود مشورت کند. برخی از فواید کلروفیل شامل این موارد است.

درمان چین و چروک و آکنه

کلروفیل موضعی می تواند به عنوان یک داروی ضد پیری عمل کند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ژل حاوی کلروفیلین روی پوست باعث کاهش علائم چین و چروک پوست می شود که در اثر پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب بوجود آمده است. کارشناسان پیشنهاد می کنند که استفاده از ترکیب کلروفیلین و ترتینوئین می تواند یک درمان موثر برای درمان چین چروک پوست باشد. کلروفیل موضعی یک درمان بالقوه برای بهبود آکنه محسوب می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف ژل حاوی کلروفیلین به کاهش آکنه صورت و منافذ پوستی عمیق و قابل مشاهده کمک می کند.

ترکیبی خون ساز

کلروفیل از نظر شیمیایی مشابه هموگلوبین است، پروتئینی که وجود آن در گلبول های قرمز خون لازم است، زیرا اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می رساند. محققان پیشنهاد کرده اند که نوشیدن آب سبزه گندم که سرشار از کلروفیل است می تواند در درمان اختلالات کمبود هموگلوبین مانند کم خونی و تالاسمی مفید باشد.

خوشبو کننده

محققان سالهاست که کلروفیل را به عنوان یک ماده خوشبو کننده مورد بررسی قرار داده اند. امروزه برخی از دئودورانت ها و دهانشویه ها حاوی کلروفیل هستند. برخی از افراد برای کمک به کاهش بوی بدن از قرص کلروفیل نیز استفاده می کنند. تازهترین مطالعه روی افراد مبتلا به تری متیل آمینوریا، سندرم بوی ماهی، نشان داد که کلروفیلین مقدار تری متیل آمین ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در مورد ادعاهای مربوط به کلروفیلین برای کاهش بوی بد دهان، شواهد کمی برای اثبات آن وجود دارد.

ترمیم زخم

محققان کلروفیل را به عنوان کمکی برای ترمیم زخم در دهه های 1940 و 1950 میلادی مورد مطالعه قرار دادند. برخی از این مطالعات نشان می دهد که کلروفیل می تواند به بهبود زخم های ناشی از جراحی کمک کرده و از عفونت جلوگیری کند.

درمان سرطان

کلروفیل در برخی آزمایشات اجرا شده روی حیوانات به عنوان درمانی بالقوه برای سرطان شناخته شده است:

  • یک بررسی در سال 2005 نشان داد که کلروفیلین می تواند به جلوگیری از رشد سریع تومورهای سرطان کمک کند.
  • مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که کلروفیل طبیعی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در آزمایش های حیوانی کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر در سال 2016 نشان داد که کلروفیلین می تواند به کاهش پیشرفت سرطان ریه کمک می کند.

غذاهای غنی از کلروفیل

بیشتر سبزیجات سبز رنگ به طور طبیعی حاوی کلروفیل هستند. غذاهایی که به ویژه از نظر کلروفیل غنی هستند شامل این مواردند:

  • اسفناج
  • سبزیجات برگدار
  • سبزی خردل
  • جلبک کلرلا
  • اسپیرولینا
  • یونجه
  • جعفری
  • کلم بروکلی
  • کلم سبز
  • مارچوبه
  • لوبیا سبز و نخود فرنگی
  • چای سبز ماچا

علاوه بر کلروفیل، این سبزیجات انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید را نیز فراهم می کنند. طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، یک پیمانه اسفناج خام حاوی حدود 24 میلی گرم کلروفیل است. جعفری حدود 19 میلی گرم در هر پیمانه دارد. سایر سبزیجات به طور میانه حاوی 4 تا 15 میلی گرم کلروفیل در هر پیمانه هستند.

مکمل کلروفیل

مکمل های کلروفیل از نظر قدرت و فرمول بندی بسیار متفاوت هستند. برخی مکمل ها قطره ای هستند که فرد می تواند به آب یا نوشیدنی های دیگری اضافه کند. بقیه به صورت کپسول در دسترس هستند. بسته های حاوی مکمل های کلروفیل معمولا شامل دستورالعمل هایی برای نحوه استفاده از آن ها هستند. در غیر این صورت، قبل از مصرف از پزشک یا متخصص تغذیه راهنمایی بخواهید.

برای مصرف بیشتر مکمل های کلروفیل مایع توصیه می شود حدود 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) از مکمل را به یک نوشیدنی اضافه کنید. اگر طعم آن ناخوشایند است، سعی کنید با مقدار کم شروع کرده و دوز آن را به تدریج افزایش دهید. برای کپسول های کلروفیل، مصرف دوزهایی از 100 تا 300 میلی گرم تا سه بار در روز توصیه شده است.

استفاده از مکمل های کلروفیل به طور کلی بی خطر هستند و به نظر نمی رسد که عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، هرکسی که باردار است یا از شیر مادر تغذیه می کند، باید قبل از مصرف مکمل کلروفیل با پزشک صحبت کنند. مصرف مکمل های کلروفیل ممکن است در برخی باعث ناراحتی معده یا التهاب پوست شوند. افرادی که عوارض جانبی آزار دهنده ای دارند باید مصرف مکمل را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنند.

نتیجه گیری

کلروفیل را می توان در گیاهان یافت و یا به عنوان مکمل مصرف کرد. برخی شواهد نشان داده که این ماده فواید متعددی برای سلامتی دارد، از جمله مزایای کلروفیل می توان به کاهش خطر سرطان و کمک به بهبود سلامت پوست اشاره کرد. با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود است. برای تایید کامل این مزایای بالقوه، مطالعات بیشتری لازم است.

شما می توانید با افزایش مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج و جعفری کلروفیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مکمل های کلروفیل در فروشگاه های مواد غذایی سالم و داروخانه ها نیز موجود است. همیشه قبل از شروع مصرف مکمل تازه، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2048

به "مزایای کلروفیل چیست و در چه مواد غذایی یافت می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای کلروفیل چیست و در چه مواد غذایی یافت می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید