بهترین نوآوری های حوزه واقعیت مجازی در سال 2019 را بشناسید

به گزارش مجله ویراپارس، تایم سالانه بهترین نوآوری ها را در عرصه های مختلف از ابزار های آموزشی و اجتماعی گرفته تا ابزار های سرگرمی معرفی می نماید و این بار نوبت به حوزه واقعیت مجازی رسیده است.

بهترین نوآوری های حوزه واقعیت مجازی در سال 2019 را بشناسید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، نشریه تایم سالانه بهترین های نوآوری را از میان ابزار هایی انتخاب می نماید که علاوه بر خلاق بودن، نحوه زندگی، کار و حتی بازی کردن مان را نیز دچار تحول نموده باشند. در ادامه به معرفی بهترین نوآوری ها در بخش واقعیت مجازی می پردازیم:

هدست کاملا پیشرفته HTC Vive Pro Eye

وایو پرو آی، ساخت شرکت HTC، در نگاه اول شبیه به هدست های دیگر واقعیت مجازی است و تشابه زیادی هم به هدست های سازنده بازی های قوی Valve و اکیولس فیس بوک دارد. این هدست خیلی کاربری آسانی ندارد فقط با کامپیوتر کار می نماید و بی سیم هم نیست. اما فقط کافی است آن را روی سرتان بگذارید تا متوجه شوید که این هدست چگونه مرز های فناوری را درمی نوردد.

فناوری ردیابی حرکت چشم این هدست بسیار پیشرفته است و هیچ حرکتی از زیر دستش رد نمی گردد و دقت آن هم بالاست. این فناوری بخصوص برای افراد معلول و ناتوان جسمی که نمی توانند با دست آن را کنترل نمایند، بسیار مفید است. علاوه بر این، کیفیت تصویر آن با یاری نرم افزاری که نحوه تمرکز چشم را تقلید می نماید، بسیار بالا رفته است.

علاوه بر این، هدست وایو پرو آی، ویژگی های غوطه وری جالبی دارد که حسابی کاربر را در محیط مجازی غرق می نماید و کاربر کاملا خود را در آن محیط حس می نماید و این کار را هم برای کاربرانی که به دنبال سرگرمی هستند انجام می دهد، هم برای کسانی که به دنبال کار های حرفه ای و بیزینس هستند تا از این طریق بتوانند کار های خود را آزمایش نمایند و چیز های جدید یاد بگیرند.

واقعیت مجازی با کاربری آسان Oculus Quest

به طور کلی باید گفت که واقعیت مجازی برای جلب توجه عموم مردم خیلی کند عمل نموده است، زیرا هم گران است و هم احتیاج به بعضی دانش و فناوری دارد. اما کوئست سیستمی است که بالاخره توانست واقعیت مجازی را راهی خانه تقریبا همه آمریکایی ها کند. کوئست برخلاف نسخه های قدیمی ترش، به کامپیوتر وصل نمی گردد و به سیم های جانبی نیز احتیاجی ندارد. کنترلر های این هدست و همچنین دوربین های مجهز به فناوری ردیابی حرکتی به کاربر امکان می دهد که با خیال راحت آن را در اتاق خود حرکت دهد و با توجه به ویژگی های خاصی که دارد خود را غرق بازی یا محتوای مجازی آن کند و به قول سازندگانش غوطه ور گردد.

برای تنظیم این هدست، فقط باید آن را روی سر قرار دهید و با این کار یک مرز ایمنی مجازی در اتاقی که در آن هستید، بکشید و وارد دنیای مجازی تان شوید. زمانی که وارد این دنیا می شوید، همه چیز بی حد و مرز می شوند. مثلا می توانید خود را داخل یک رینگ بوکس بیابید که جمعیت کثیری در حال تشویق کردن شما هستند یا اینکه خود را داخل کشتی جنگ ستارگان بیابید و از خود در مقابل دشمنان دفاع کنید.

این تجربیات چنان حالت غوطه وری دارد و کاربر را در خود غرق می نماید که پس از درآوردن هدست، تعجب می کنید که در تمام این مدت در یک اتاق مشغول بازی بوده اید. جالب است بدانید که استقبال از این هدست نیز خیلی خوب بوده و اوکیولس تنها در دو هفته اول شروع فروش این دستگاه بیش از 5 میلیون دلار بازی و اپلیکیشن این هدست را فروخت.

جراح مجازی Osso VR

واقعیت مجازی کاربرد بسیار زیادی در آموزش رانندگی، خلبانی و حتی جراحی دارد. نرم افزار اوسو وی آر به گونه ای طراحی شده است که پزشک خود را داخل یک اتاق عمل مجازی می بیند و می تواند به صورت مجازی جراحی کند. جاستین باراد، مدیر اجرایی اوسو، در خصوص اپلیکیشن می گوید: بعد از چهار سال دوره عمومی در دانشگاه، چهار سال تخصصی در دانشگاه پزشکی و پنج سال رزیدنت بودن، 30 درصد پزشکان هنوز نمی توانند دست به جراحی بزنند و این واقعا خوب نیست. همین دلیل شد تا ما اپلیکیشن اوسو وی آر را طراحی کنیم.

این اپلیکیشن هم اکنون در بیمارستان های آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و قرار است به زودی در اختیار مراکز بهداشتی در کشور های در حال توسعه مثل تانزانیا، کامبوجیا و اتیوپی قرار گیرد. در آینده نیز همه متخصصان در سرتاسر دنیا می توانند با این برنامه نرم افزاری تجربه جراحی در فضای مجازی را کسب نمایند.

بازی حتی در ماشین Holoride

هولوراید وسیله ای است که بیشتر مناسب خودرو طراحی شده است. نیلز والنی، یکی از موسسان استارتاپ واقعیت مجازی هولوراید در این مورد می گوید: ما می خواهیم از اساس هر خودرویی را به یک پارک متحرک تبدیل کنیم. در واقع هولوراید یک اپلیکیشن واقعیت مجازی است که داده های وسیله نقلیه مانند شتاب و چرخش را می خواند و آن را در قالب یک تجربه واقعیت مجازی در اختیار کاربری که جایگاه عقب نشسته قرار می دهد. مثلا اگر در هدست واقعیت مجازی خود درون یک کشتی فضایی مجازی پرواز می کنید، زمانی که خودرو به سمت راست حرکت می نماید، کشتی فضایی نیز به همین سمت حرکت می نماید.

بنیانگذاران شرکت سازنده این برنامه ادعا می نمایند که این بازخورد ها موجب کاهش حالت تهوع در سرنشینان خودرو می گردد و به غیر از این به آن ها امکان می دهد که هر کاری دوست دارند از خواندن اخبار تا پرواز در کهکشان ها را در فضای مجازی انجام دهند.

سازندگان این اپلیکیشن قصد دارند تا سال آینده هولوراید را برای خدمات به اشتراک گذاری خودرو به کار ببرند و از سال 2021 این نرم افزار را در مدل های جدید خودرو نصب نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 694

به "بهترین نوآوری های حوزه واقعیت مجازی در سال 2019 را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نوآوری های حوزه واقعیت مجازی در سال 2019 را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید