برگزاری دوره های اجباری آموزش زوجیت قبل از عقد برای جوانان لازم است

به گزارش مجله ویراپارس، غلامعلی افروز گفت:، اما از آنجا که ممکن است در خانواده نقصان وجود داشته باشد، برگزاری دوره های اجباری آموزش زوجیت قبل از عقد برای جوانان لازم است.

برگزاری دوره های اجباری آموزش زوجیت قبل از عقد برای جوانان لازم است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، غلامعلی افروز در برنامه بدون توقف با اشاره به مشخصات یک رابطه سالم در زندگی گفت: سن روانی و سرزندگی زن و شوهر و جاذبه های روانی و کلامی خیلی مهم است، به استقبال و بدرقه همسر و فرزندان رفتن، پذیرایی کردن و گوش دادن به حرف طرف مقابل نوعی تکریم است، خوب است که با زبان تأیید، تکریم و ترغیب و تشویق با هم صحبت کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه واژه های انظباطی افراد خانواده را خسته و فرسوده می نماید، اظهار کرد: آقایان نباید حاکمانه، آمرانه و ناظمانه صحبت نمایند، چون این واژه ها زاویه دار است و خانواده را خسته می نمایند، برعکس افراد از واژه های عاطفی و مثبت اندیشانه سیر نمی شوند، چون خداوند متعال همه ما را محبت طلب و اخم گریز، تکریم طلب و تحقیرستیز، تشویق طلب و تنبیه گریز آفریده، این فطرت ماست و این فطرت باید در خانواده ارضاء گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: خانم ها فوق العاده احتیاجمند نوازشند، آقایان هم احتیاج دارند، ولی احتیاج خانم ها به نوازشگری، رامشگری، گل واژه های عاطفی و ابراز احساسات فوق العاده زیاد است، یکی از اختلالات مهم در رابطه فقر احساس عاطفی است، کم رویی یک معلولیت اجتماعی است، حیا غیر از کم رویی است، چون حیا ارادی و کم رویی غیرارادی است، باید دوست داشتن را مرتب اظهار کنیم اگر این کار را کردیم روابط عاطفی ما به اوج می رسد و روابط ما ماندگار می گردد.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی پیشرفت همچنین تأکید کرد: زیارت خانه خدا و ائمه بزرگوار (ع) پرثواب است، اما اگر به خانه هم می رویم باید بگوئیم به زیارت همسرم می روم قربت الی الله و همچنین بالعکس، این زیارت هم پرثواب است، زیارت یعنی مطلوب اندیشی و محبوب طلبی و محبوب طلبی زیارت همسر است. الگوی برتر ما در خانواده برای همواره تاریخ حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) هستند و باید از آن ها بیاموزیم و عمل کنیم.

افروز در ادامه توضیح داد: آقایی که خسته به منزل می رود، وقتی به خانه می رسد مثل این است که وارد بوستان زندگی می گردد باید همه مسائل را در خورجینش پشت در گذاشته و وارد خانه گردد، با یک تبسم خانم و آقا همه خستگی ها از بین می رود، خستگی به چه معناست؟ نگاه ما باید درست گردد، اراده انسان بر هر چیزی غلبه می نماید، او غیر از شوهری رسالت انسانی دارد، اندیشه، مغز، زبان و عقل دارد، پس باید با خانم و اهل خانه با مهربانی رفتار کند، خستگی او به همسر و فرزندان ربطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در غیر این صورت این شوهر متخلف است و شوهری است که قابلیت آرامشگری ندارد، گفت: چراکه وظیفه او آرامش دادن به همسر است، خانم نیز اگر در خارج از خانه مشغول به کار است نباید دغدغه های خود را به خانه بیاورد، او نیز باید همان طور که با همکاران و رئیسش خوب برخورد می نماید با همسر و فرزندان نیز خوش برخورد باشد، درواقع ما گزینشی عمل می کنیم با همکاران و دوستان خوش برخوردیم و برای اهل خانه حوصله نداریم، این نگرش غلط است، ما باید عادت زدگی مان را قربانی کنیم، عادت ها ما را خراب می نماید، رشد شخصیت از جایی شروع می گردد که عادت ها شکسته گردد.

این کارشناس مسائل خانواده در خاتمه در پاسخ به این مطلب که بهتر نیست برای زوجین قبل از ازدواج دوره های اجباری مهارت زندگی برگزار گردد یادآور شد: این دوره ها باید به صورت طبیعی در خانواده برگزار گردد و فرزندان از ابتدا با دیدن رفتار پدر و مادر این آموزش ها را فرا بگیرند، چون پایدارترین یادگیری مشاهده طبیعی است، در واقع باید خانواده را تبدیل به دانشگاه عروس و دامادپروری کنیم، اما درست است اگر جوانان این دوره ها را در خانواده ندیدند و در خانواده نقصان وجود داشت، غیر از آزمایش خون که لازم است حضور در دوره های آموزش زوجیت نیز قبل از عقد لازم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1437

به "برگزاری دوره های اجباری آموزش زوجیت قبل از عقد برای جوانان لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری دوره های اجباری آموزش زوجیت قبل از عقد برای جوانان لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید