اینترنت ماهواره ای چگونه فناوری است؟

به گزارش مجله ویراپارس، این روزها اینترنت ماهواره ای سرزبان ها افتاده است اما اینترنت ماهواره ای چیست؟ باید گفت پروژه ای که به اسم اینترنت استارلینک متعلق به شرکت اسپیس ایکس مشهور شده است. پروژه ای که از سال 2015 فاز اولیه آن آغاز شد. در واقع این پروژه منظومه ماهواره ای است که از سوی شرکت اسپیس ایکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره ای ایجاد شده است.

اینترنت ماهواره ای چگونه فناوری است؟

استارلینک قرار است سرویس ارتباطی باندپهن بی سیم با دسترسی اینترنت بی سیم پرسرعت باشد که سرویس های دیگر نیز به آن افزوده می گردد. تا سال 2017، اسپیس ایکس، برای راه اندازی نزدیک به 12 هزار ماهواره تا اواسط دهه 2020 درخواست قانونی نموده است اسپیس ایکس همچنین بنا دارد تا ماهواره هایی را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی استفاده نمایند

اما همان طور که می دانید ما قبلاً هم اینترنت ماهواره ای داشته ایم و پدیده جدیدی نیست و همین حالا نیز شرکت هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره ای ارائه می دهند.عظیم ترین ارائه دهنده های اینترنت ماهواره ای درحال حاضر دو شرکت ViaSat و HughesNet هستند. اما چرا این بار داستان فرق می نماید و همه دنیا با اشتیاق فراوان اخبار پروژه استارلینک را دنبال می نمایند؟

جواب پرسش بالا در تفاوت سیستم منظومه ماهواره ای استارلینک با دیگر منظومه های ماهواره ای اینترنتی نهفته است:

استارلینک قرار است دنیای باشد و از لحاظ تئوری قابلیت سرویس دهی آن مختص منطقه جغرافیایی خاصی نخواهد بود.

استارلینک باتوجه به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و در نتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد.

از همه مهم تر، استارلینک سرعت بسیار بیشتر و تأخیر یا Latency بسیار کم تری نسبت به دیگر اینترنت های ماهواره ای دارد.

اما ماهواره های استارلینک قرار است در مدار پایینی زمین یا LEO با ارتفاع 500 کیلومتر در فاز اول و 300 کیلومتر در فازهای بعدی (یعنی 70 تا 100 برابر نزدیک تر از ماهواره های مدار ژئو قرار بگیرند. همین موضوع باعث می گردد تأخیر اینترنت ماهواره ای استارلینک از لحاظ تئوری حتی از فیبر نوری هم کمتر باشد.

تمامی ویژگی ها و مشخصات ماهواره های استارلینک در درجه اول برای پایین آوردن قیمت نهایی ماهواره طراحی شده اند.همین حالا نیز ماهواره هایی با فناوری های مشابه یا پیشرفته تر نسبت به استارلینک در مدار وجود دارند، اما هیچ کدام از آنها از لحاظ قیمتی قابل مقایسه با استارلینک نیستند. برای مثال قیمت ماهواره های ایریدیوم (که تا پیش از این رکورددار ارزان ترین ماهواره های تجاری بودند) 5 میلیون دلار به ازای هر ماهواره است؛ درحالی که قیمت تمام شده ماهواره های استارلینک 20 برابر ارزان تر و تنها برابر با 250 هزار دلار به ازای هر ماهواره تخمین زده می گردد. در واقع این پروژه دسترسی اینترنت به دورترین نقاط دنیا که امکان ارائه خدمات وجود ندارد، را میسر می نماید. چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فنی.

در ادامه باید گفت ما در عصری زیست می کنیم که تحولات تکنولوژیکی جزء جدایی ناپذیر زندگی بشری شده است و بحرانی های بهداشتی که ما هم اکنون درگیر آن هستیم نیز ثابت کرد که تکنولوژی می تواند در مواقع بحرانی برای دنیا نجاتبخش باشد. ولی ماهواره در کشور ما همیشه محل چالش بوده است. اما چرا در ایران این موضوع به چالش مهمی تبدیل شده است؟

نقطه قابل ذکر این است نمی خواهیم با واقعیت های روز دنیای خود مواجهه شویم و سعی در پاک کردن صورت مسأله داریم. متأسفانه دستگاه های سیاستگذار و تصمیم گیر وقتی با اینگونه مسائل رو به رو می شوند که موضوع در حال عمومی شدن است.

مسئولان به جای آنکه از سال ها قبل این تحولات را دنبال نموده و در واقع به شناخت کافی از آن برسند و به فکر رفع کردن نقاط ضعف خود باشند یا همیشه سعی در ایجاد راه جدید داشته باشند، اصرار بر استفاده از راه های منسوخ و رده خارج دارند. به عنوان مثال کشوری مانند چین که همگان به نحوه دسترسی به اینترنت در آن کشور از سال ها قبل تا به امروز واقف هستند، نیز روش های خود را تغییر داده و سعی در اجرای پروژه اینترنت ماهواره ای خود دارد، چرا که نمی خواهد از انواع مزیت های این تکنولوژی صرفنظر کند و می خواهد سهمی در این بازار بیش از 3میلیاردی داشته باشد.

سیاستگذاران بهتر است به جای حذف صورت مسأله، به فکر کاستن ضعف ها باشند. این کار تنها با برنامه ریزی علمی، عملی و همکاری با تمام ذینفعان چه دولتی و چه بخش خصوصی میسر است. به یاد داشته باشیم که اینترنت ماهواره ای نه اولین و نه آخرین مسأله ما خواهد بود. پس چالش ها را درک و آنگاه درست فکر کنیم تا بتوانیم درست عمل کنیم.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1552

به "اینترنت ماهواره ای چگونه فناوری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت ماهواره ای چگونه فناوری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید