آیا برای تزریق واکسن باید ناشتا باشیم؟

به گزارش مجله ویراپارس، ایرنا/ یک متخصص تغذیه گفت: افراد برای زدن واکسن کرونا نباید ناشتا باشند بلکه ضروری است صبحانه ساده ای میل نمایند و شب قبل از واکسیناسیون هم غذای سبک و سالم و مواد حاوی آهن و انواع ویتامین مصرف نمایند.

آیا برای تزریق واکسن باید ناشتا باشیم؟

این روزها براساس برنامه زمان بندی شده گروه های سنی 60 تا 65 سال اقدام به تزریق واکسن کرونا می کنند و به گفته مسئولان کمتر از یک ماه دیگر، واکسیناسیون عمومی هم آغاز خواهد شد.

اما یکی از شایع ترین سوال های افراد، پس از نوع واکسن و اندازه اثرگذاری آن، تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا است.

از همین رو برای چرایی هرچه بیشتر این مسئله به سراغ دکتر محمد سیمیاری متخصص تغذیه و پژوهشگر مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قزوین رفتیم و با وی به گفت و گو پرداختیم.

نکات مهم تغذیه ای قبل از انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را بفرمایید؟

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان واکسیناسیون کرونا مطرح است؛ ناشتا نبودن افراد است.

سرگیجه، حالت تهوع و افت فشار به علت انتقال استرس، یکی از بارزترین خصوصیات تمام واکسن ها و درمان های تهاجمی است بنابراین برای جلوگیری از بروز این مسائل در هنگام واکسن زدن ، ضروری است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف گردد و شب قبل از واکسیناسیون هم غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های تازه و مواد حاوی آهن و ویتامین مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی میل گردد.

بعلاوه مصرف موادی چون شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با گوجه فرنگی و خیار توصیه می گردد.

برای کاهش استرس در حین واکسیناسیون، چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

استراحت تنها عامل موثر در کاهش استرس است بنابراین توصیه می گردد افراد شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشند و بهداشت خواب را رعایت کنند.

خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می نماید.

قابل ذکر است که خواب خوب، آرام و پیوسته به دفع مواد زاید از بدن یاری می نماید بنابراین از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همانند گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز گردد چرا که این کار باعث می گردد افراد بتوانند خواب راحت و عمیقی داشته باشند و بدن در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.

مصرف غذاهای ساده و سبک می تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد و باید سعی گردد بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد و بعلاوه مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت یاری می نماید.

قبل و بعد از واکسیناسیون کدام مواد غذایی را باید بیشتر مصرف کنیم؟

آب و مایعات فراوان، استفاده از مواد غذایی ضد التهاب، مصرف سبزیجات، میوه جات و مرکبات، مصرف منابع غذایی پروتئینی و مکمل ویتامین دی ازجمله باید های تغذیه ای به هنگام قبل بعد از واکسن کرونا است.

تامین آب بدن به اندازه کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید 19 بسیار مهم است.

مصرف مایعات کافی، نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می گردد بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند هم جلوگیری می نماید.

افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی وعروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در مورد اندازه مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.

بعلاوه رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما یاری کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم.

مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی یاری می نماید چراکه التهاب کمتری در بدن ایجاد می نماید.

ویتامین D تنها ویتامینی است که به اندازه لازم از منابع غذایی تامین نمی گردد و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، ضروری است ماهانه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن البته به جز در مادران باردار که دوز روزانه 1000 واحدی دریافت می کنند؛ مصرف گردد.

قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و بعلاوه نوشیدنی های خیلی شیرین که موجب تضعیف سیستم ایمنی می گردد، پیش و پس از واکسیناسیون توصیه نمی گردد البته پرهیز از این گونه مواد خوراکی را کلا توصیه نمی کنیم.

بعلاوه توصیه می گردد؛ از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به علت تحریک و ایجاد التهاب پرهیز نمایید.

درخصوص راهکارهای تغذیه ای برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون شرح بفرمایید؟

غالبأ عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از 12 ساعت تا کمتر از 7 روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در برخی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.

عموما تب، کوفتگی بدن، تهوع و استفراغ، ضعف و بی حالی، اسهال یا یبوست و بی اشتهایی از عوارض پس از تزریق واکسن است.

افراد می توانند درصورتی که با تب روبرو شدند؛ با مصرف مایعات و غذاهای آبدار و بعلاوه مصرف میوه هایی چون موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی و پرتقال و انواع سبزیجات نظیر اسفناج و جعفری از اندازه دمای بدن خود بکاهند.

برای کاهش کوفتگی و خستگی بدن هم مصرف مصرف منابع غنی از امگا سه مانند ماهی بویژه ماهی سالمون، گردو، تخمه آفتابگردان، سبزی های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل، بادام زمینی، شکلات تلخ، چای و قهوه توصیه می گردد.

افراد در در صورت ضعف و بیحالی پس از واکسیناسیون منابع غذایی حاوی B1 ،B6 و B12 شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ، شیر، لبنیات مصرف کنند.

بعلاوه شربت عسل، با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی حالی یاری می نماید.

موز رسیده، سیب پخته شده، کته ماست، جوجه آب پز و بعلاوه نان تست برشته هم در درمان اسهال ناشی از واکسن موثر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1712

به "آیا برای تزریق واکسن باید ناشتا باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای تزریق واکسن باید ناشتا باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید