آشنایی با معروف ترین غذاهای پاکستانی

به گزارش مجله ویراپارس، غذاهای پاکستانی

پاکستان کشوری در همسایگی ایران است که در سال های اخیر به علت ناآرامی ها آن طور که باید و شاید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. با این حال، تمام شهرهای پاکستان ناامن نیست و گردشگران ماجراجو برای بازدید از جاذبه های شگفت انگیز و تاریخی این کشور بار سفر می بندند و با خرید بلیط هواپیما کراچی یا اسلام آباد خود را به پاکستان می رسانند. پاکستان یکی از کشورهای شبه قاره هند است و به همین علت اشتراکات فرهنگی، غذایی زیادی با کشور هند و کشورهای همسایه دارد. جالب است بدانید که گوشت در آشپزی پاکستانی نقش بسیار پررنگی دارد و تقریبا در تمام غذاها، حتی غذاهایی که بیشتر با سبزیجات تهیه شده باز هم گوشت دیده می گردد. چه قصد سفر به این کشور هیجان انگیز را داشته باشید یا خیر، مطمئنا برایتان جالب خواهد بود که با غذاهای سنتی و محلی پاکستان آشنا شوید. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای پاکستانی آشنا شویم.

آشنایی با معروف ترین غذاهای پاکستانی

بریانی | Biryani

یکی از معروف ترین غذاهای پاکستانی بریانی است. این غذا متعلق به شبه قاره هند است و ممکن است در سفر به هند و شهرهای مختلف آن مثل دهلی هم این غذا را (البته با کمی تفاوت)مشاهده کنید. بریانی ترکیب برنج زرد و گوشت قرمز یا سفید و ادویه های مختلف است. برای رنگ دادن به برنج از ترکیب ادویه ها و سبزیجات مختلف استفاده می گردد که علاوه بر رنگ زردی که به برنج می دهند عطر و طعم فوق العاده ای هم به غذا می دهند. برای تکمیل شدن این غذا، معمولا لیمو، سیب زمینی و گوجه هم به غذا اضافه می نمایند و سرو می نمایند. بریانی غذایی بسیار خوش طعم است که به علت استفاده از برنج و گوشت با سلیقه و ذائقه ما ایرانی ها هم کاملا سازگار است.

چیکن تیکه | Chicken Tikka

چیکن تیکه یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای پاکستانی است که هم طعم فوق العاده و هم ارزش تغذیه ای بالایی دارد. مشابه این غذا را در هند به نام تیکه ماسالا هم می توانید مشاهده کنید، اما مسلما چیکن تیکه پاکستانی تفاوت های زیادی با نسخه هندی آن دارد. برای تهیه این غذا، تکه های کوچک مرغ را با ادویه های سنتی پاکستانی ترکیب می نمایند و بعد کباب می نمایند. از نظر مقدار و ظاهر چیکن تیکه کمی شبیه به جوجه کباب خودمان است، اما ادویه هایی که برای مزه دار شدن مرغ استفاده می گردد آن را به غذایی منحصربفرد و فوق العاده خوشمزه تبدیل می نماید. در پاکستان چیکن تیکه را اغلب با نان می خورند و برای کامل شدن طعم جوجه، روی آن نعنای تازه و خرد شده می ریزند.

سیخ کباب | Seekh Kabab

یکی دیگر از غذاهای پاکستانی سیخ کباب نام دارد که گوشت (اغلب گوساله) کبابی مزه دار شده است. گوشت را ابتدا با ادویه های مختلف حسابی مزه دار می نمایند و بعد به سیخ می کشند و روی بستری از ذغال کباب می نمایند. روش کباب کردن گوشت باعث می گردد کباب بافتی بسیار لذیذ و آبدار داشته باشد. در رستوران های پاکستان اگر سیخ کباب سفارش بدهید اغلب آن را در کنار پلوی سبزیجات یا نان سرو می نمایند.

چنا چات | Channa Chaat

چنا به معنی نخود است و این غذای سبک و گیاهی که عمدتا با نخود تهیه می گردد یکی از محبوب ترین غذاهای پاکستانی است. برای تهیه چنا چات نخود را با سبزیجات مختلف مثل هویج، پیاز، گوجه و سبزیجات و ادویه های مختلف می پزند و همراه با نان میل می نمایند. چنا چات به عنوان میان وعده، یک شام سبک یا در کنار سایر غذاهای پاکستانی خورده می گردد و طعم بسیار خوبی هم دارد.

آلو کیما | Aloo Keema

یکی دیگر از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای پاکستانی غذایی به نام آلو کیما است. این غذا از ترکیب گوشت چرخ شده مرغ یا بره و سیب زمینی و ادویه ها و سبزیجات معطر تهیه می گردد و بسیار لذیذ و خوش طعم است. خانواده های پاکستانی این غذای خوشمزه را برای پذیرایی از میهمانان و مناسبت های ویژه تهیه می نمایند و آن را اغلب با برنج ساده سرو می نمایند. آلو کیما در عین سادگی ترکیباتش، طعمی فوق العاده خوشمزه دارد و اگر به پاکستان سفر کردید پیشنهاد می کنیم این غذا را حتما امتحان کنید.

سمبوسه | Samosas

سمبوسه غذایی بسیار ساده و مقرون به صرفه، اما در عین حال بسیار خوشمزه است که در سرتاسر خاورمیانه و کشورهای مختلف پیدا می گردد. سمبوسه یکی از محبوب ترین غذاهای پاکستانی نیز هست و این میان وعده خوشمزه را در پاکستان با ادویه و سبزیجات معطر و خوش طعم درست می نمایند. درست مثل سمبوسه خودمان، داخل سمبوسه را اغلب با سیب زمینی پر می نمایند، اما می توانید سمبوسه های متنوع دیگری که با گوشت چرخکرده مرغ، گوشت قرمز یا بره تهیه شده اند را هم ببینید.

کباب سجی | Sajji

کباب سجی یکی از پرطرفدارترین غذاهای پاکستانی است که خاستگاهش استان بلوچستان پاکستان است. امروزه این غذا در پاکستان بسیار رایج و متداول است و مخصوصا در مناسبت های ویژه و خاص سرو می گردد. برای تهیه سجی، یک مرغ یا بره کامل و درسته را با نمک و رب پاپایا مزه دار می نمایند، با با برنج داخلش را پر می نمایند و برای ساعت های طولانی روی ذغال کباب می نمایند تا گوشت آرام آرام کباب گردد و طعمی لذیذ و فوق العاده پیدا کند. کباب سجی به علت حجم بالای گوشتی که دارد اغلب در میهمانی های بزرگ و برای تعداد زیاد میهمانان سرو می گردد.

حلیم | Haleem

حلیم یکی از خوشمزه ترین غذاهای منطقه خاورمیانه است که البته در هر کشور و منطقه به سبک سیاق خاصی تهیه می گردد. حلیم یکی از معروف ترین غذاهای پاکستانی هم هست، اما با حلیمی که در ایران رایج است تفاوت هایی دارد. حلیم پاکستانی از ترکیب موادی مثل گندم، جو، گوشت چرخکرده گوساله، گوسفند، بره یا مرغ و عدس تهیه می گردد. درست مثل حلیم خودمان، آماده شدن حلیم پاکستانی هم نیازمند مدت زمان زیادی است تا طعم ترکیبات مختلف کاملا به خورد هم برود و غذا به اصطلاح جا بیفتد. حلیم پاکستانی را به ویژه با سرد شدن هوا و به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی و همراه با نان میل می نمایند.

حلوا پوری | Halwa Puri

حلوا پوری یا به اختصار پوری غذایی متعلق به شبه قاره است که در کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان محبوبیت زیادی دارد. این غذا همراه با نانی به نام پوری خورده می گردد و به همین علت نام حلوا پوری روی آن گذاشته اند. نان پوری بسیار پف دار و ترد و نمکی است و همراه با غذایی به نام حلوا خورده می گردد که از ترکیب سفیده تخم مرغ، کنجد و نوعی شهد شکری تهیه می گردد. ترکیب طعم نمکی پوری با طعم شیرین حلوا تجربه ای بسیار جالب و به یادماندنی خواهد بود. در پاکستانی حلوا پوری را اغلب به عنوان صبحانه یا میان وعده می خورند.

نیهاری | Nihari

نیهاری در بین تمام غذاهای پاکستانی معروفیت بیشتری دارد و در سرتاسر کشور پاکستان محبوب و پرطرفدار است. نیهاری معمولا برای میهمانان خاص و ویژه و مناسبت های مهم سرو می گردد و درست کردنش هم فوت و فن خاصی دارد. تکه های گوشت را از شب قبل با ادویه های مختلف مزه دار می نمایند و بعد با حرارت ملایم و به مدت چندین ساعت می پزند تا غذایی لذیذ و خوش طعم به نام نیهاری تهیه گردد. مدت زمان طولانی پخت باعث می گردد طعم ادویه ها کاملا جذب گوشت گردد و یکی از خوشمزه ترین گوشت های جهان را به وجود بیاورد. در برترین رستوران های پاکستان و شهرهایی مثل کراچی و اسلام آباد می توانید این غذای گوشتی فوق العاده خوشمزه را امتحان کنید.

چیکن کرای | Chicken Karahi

آخرین مورد از غذاهای پاکستانی که به شما معرفی می کنیم غذایی باز هم گوشتی به نام چیکن کرایی است که گوشت کرایی یا کادای چیکن هم نامیده می گردد. این غذا علاوه بر پاکستان در منطقه ها شمال هند هم محبوبیت دارد و تهیه می گردد. چیکن کرایی یکی از غذاهایی است که حتما در سفر به کراچی باید امتحان کنید. چیکن کرایی در نوعی ماهیتابه گود تهیه می گردد که در زبان اردو به آن کرایی می گویند و نام این غذا هم در واقع برگرفته از همین موضوع است. تمام رستوران های پاکستانی این غذای خوشمزه و پرطرفدار را سرو می نمایند. برای مزه دار کردن گوشت از ادویه ها و مواد مختلفی استفاده می گردد که غالب ترین آن ها زنجبیل و گوجه است. در بسیاری از منطقه ها این غذا را با فلفل چیلی تهیه می نمایند که طعم تند و تیزی به چیکن کرایی می دهد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2018

به "آشنایی با معروف ترین غذاهای پاکستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با معروف ترین غذاهای پاکستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید