5 مودم TD-LTE برتر بازار ایران

به گزارش مجله ویراپارس، در اینترنت TD-LTE صحبت از انتخاب مودم چندان حرف درستی نیست. چون شرکت های سرویس دهنده مشخص می کنند کاربر چه مودم یا مودم هایی داشته باشد.

5 مودم TD-LTE برتر بازار ایران

برخی از سرویس دهنده ها فقط یک مودم لاک شده به شما پیشنهاد داده و باید همان را انتخاب و خریداری کنید. شرکت هایی مانند ایرانسل هم چند مدل محدود مودم TD-LTE وارد ایران کردند و شما باید یکی از آن ها را بخرید.

غالب مودم های تی دی ال تی مشابه هم و دارای ویژگی ها و امکانات یکسانی هستند و فقط برای ایجاد تنوع مصنوعی وارد بازار شدند. در واقع، هیچ فرقی نمی کند مثلا شما مودم TK-2510 یا TK2510 Plus یا GP2101 و حتی GP2101 Plus را بخرید.

ابدا نباید انتظار داشت تنوع و امکانات مودم های TD-LTE مانند مودم های همراه یا رومیزی 4G باشد.

سخن بعدی این است که غالب این مودم ها فقط در ایران و چند کشور محدود دیگر یافت می شوند و نمی توانید آن ها را در بازار آزاد یا سایت ها و فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید.

موضوع قفل بودن این مودم ها برای یک سیم کارت و اپراتور خاص هم مشکل را دو چندان می کند و اگر شما از یک مودم تی دی ال تی خوش تان آمده باشد؛ با فراغ بال نمی توانید آن را خریداری کنید و باید ابتدا سراغ اپراتور اینترنت TD-LTE خود بروید و استعلام بگیرید آیا این مودم از فرکانس های رادیویی آن ها پشتیبانی می کند یا خیر!

در هنگام انتخاب مودم TD-LTE چه نکاتی مهم هستند؟

چند نکته بسیار مهم در بحث انتخاب یک مودم تی دی ال تی مطرح هستند.

1- فرکانس رادیویی TDD: به طور کلی، در ایران اینترنت TD-LTE روی دو طیف فرکانس رادیویی ارائه می شود. ایرانسل و مبین نت از فرکانس های رادیویی 3500 و 3700 مگاهرتز (باندهای 42 و 43) استفاده می کنند و شاتل از فرکانس رادیویی 2300 و 2600 مگاهرتز (باند 38 و 40) بهره می برد. پس، باید توجه کنید از کدام اپراتور سرویس می گیرید و مودمی خریداری کنید که از فرکانس های TDD اپراتور شما پشتیبانی کند.

2- سرعت و رده LTE: مودم های TD-LTE در دو رده سرعتی هستند. رده LTE Cat 4 با سرعت حداکثر دانلود 150 مگابیت (یا 120 مگابیت) و رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت. البته، در ایران سرعت TD-LTE بیشتر از 100 مگابیت نیست و هر دو مودم برای این منظور کفایت می کند ولی مودم های رده LTE Cat 6 ویژگی ها و قابلیت های بیشتری دارند.

3- امکانات ارتباطی: یکی از بخش هایی که باعث تفاوت میان مودم های TD-LTE می شود؛ امکانات ارتباطی آن ها است. چند درگاه شبکه اترنت LAN دارند و آیا صد مگابیتی هستند یا هزار مکابیتی؟ چند درگاه WAN و USB دارند؟ آیا از درگاه تلفن ثابت RJ11 برای VoIP پشتیبانی می کنند؟

4- وای فای: غالب مودم های تی دی ال تی تک بانده هستند ولی باز می توانید یکی دو مدل پیدا کنید که دو بانده بوده و سرعت وای فای بیشتری داشته باشند.

بهترین مودم های TD-LTE بازار ایران

شاید در مجموع زیر 10 مودم تی دی ال تی در بازار ایران داشته باشیم که اشاره شد هر شرکت و اپراتور برای خودش یکی دو مدل عرضه کرده و ایرانسل در این زمینه پیشتاز است و بیشترین تنوع را دارد.

براساس پارامترهایی که در بالا اشاره شد؛ شاید بتوان گفت 5 مودم زیر بهتر از سایرین هستند:

1- مودم هواوی B612

بدون شک، بهترین مودم TD-LTE در بازار ایران، هواوی B612 است. هواوی B612 یک مودم آنلاک شده است یا حداقل ما در اینجا به مدل آنلاک شده آن اشاره داریم که امکان استفاده از سیم کارت تی دی ال تی همه اپراتورها را می دهد.

تنها مودم LTE Cat 6 برای اینترنت 4G و TD-LTE ایرانسل و مبین نت است و از وای فای دو بانده با تعداد درگاه های کامل سود می برد. بیشترین فروش مودم تی دی ال تی در ایران را در اختیار دارد و بالاترین سرعت و آنتن دهی را می دهد.

البته، این مودم خالی از عیب نیست و در چندین بخش با معایب و ضعف های بزرگی روبرو است ولی فعلا در بازار ایران بهترین مودم است.

2- ایرانسل TF-i60

ایرانسل TF-i60 مدل لاک شده هواوی B612 است که از سوی شرکت ایرانسل عرضه می شود. پرفروش ترین مودم بازار و به نوعی برای کاربران ایرانسل بهترین مودم است.

تا دو سال پیش، این مودم مسائل عجیب و غریبی داشت ولی ایرانسل با عرضه یک فریم ویر جدید و ارتقای آن، برخی مسائل مانند تجمیع فرکانس و آنتن دهی را حل کرد.

روی این مودم می توانید سیم کارت های 4G ایرانسل را هم استفاده کنید؛ یعنی هم برای اینترنت 4G مناسب است و هم برای اینترنت TD-LTE.

بسیاری از کاربران مودم TF-i60 ایرانسل را ارزان تر از هواوی B612 خریداری کرده و پس از مدتی آن را آنلاک می کنند. من این روش را توصیه نمی کنم و دلایم را در این مطلب گفتم ولی نمی شود از سود و هزینه ارزان تر آن به سادگی گذشت.

3- زایکسل 4506

مشترکان شاتل موبایل می توانند سراغ خرید این مودم 4G و TD-LTE بروند.

زایکسل 4506 یک مودم در رده LTE Cat 6 با سرعت دانلود 300 مگابیت و سرعت آپلود 50 مگابیتی به همراه وای فای دو بانده 802.11ac و پشتیبانی همزمان از 32 کاربر.

امکان تجمیع فرکانس دو باند رادیویی را می دهد و دارای دو آنتن داخلی LTE به همراه فناوری MIMO 2×2 است. صفحه نمایش LED و پنل شماره گیری SMS و دستورات کد دارد. شاید بتوان گفت مشابه هواوی B612 ولی برای فرکانس های 38 و 40 تی دی دی است.

4- ایرانسل GP2101 Plus

برای کاربران خانگی مودم GP2101 یا GP2101 Plus را پیشنهاد می کنم (مقاله تفاوت مودم های ایرانسل GP2101 و GP2101 Plus چیست؟ را بخوانید). تفاوت زیادی میان این دو مدل مودم با سری TK-2501 ایرانسل یا TD-i40 نیست و می شود این ها را هم برای یک تی دی ال تی خانگی خریداری کرد.

همه این مودم ها در رده LTE Cat4 با سرعت دانلود حداکثری 120 مگابیت و آپلود 30 مگابیتی، وای فای تک بانده، بدون تجمیع فرکانس، دارای چند درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی و پشتیبانی از تی دی ال تی ایرانسل و مبین نت هستند.

برخی ها اعتقاد دارند مودم TD-i40 آنتن دهی بهتری دارد و برخی کاربران هم می گویند GP2101 بهتر از نسخه جدیدتر آن یعنی GP2101 Plus است. اینها هم تجربه های عملی کاربران است نه مشخصات ظاهری دستگاه ها.

5- ایرانسل

برای افرادی که می خواهند در فضای باز از اینترنت TD-LTE استفاده کنند یا نیاز دارند مودم تی دی ال تی خود را در فضای باز قرار دهند؛ چون در خانه آنتن دهی مناسبی ندارد؛ مودم زایکسل ZW101 ایرانسل مناسب است.

فقط از باندهای رادیویی 42 و 43 ایرانسل و مبین نت پشتیبانی می کند و قابلیت PoE برای تغذیه انرژی از منبع تغذیه را دارد. در رده LTE Cat 4 است و حداکثر سرعت 120 مگابیت به همراه آپلود 30 مگابیت به دست می دهد.

ضد آب و دارای استاندارد IP65 با قابلیت پشتیبانی از VoWiFi و VoLTE است. وای فای تک باندی دارد و از درگاه LAN کافی برخوردار است.

برای راهنمایی بیشتر درباره مودم های تی دی ال تی ایرانسل و اطلاع از تفاوت های آن ها، می توانید مطلب زیر را نگاهی بیندازید:

راهنمای خرید مودم های TD-LTE ایرانسل

این مطلب در تاریخ 8 خردادماه 1399 به روزرسانی شد اگر به سایت ایرانسل مراجعه کرده باشید یا با حضور در یکی از دفاتر این شرکت…

به روزرسانی (6 خردادماه 99) سه اپراتور مادر و بزرگ TD-LTE در ایران، ایرانسل، شاتل و مبین نت (همراه اول) هستند ولی چندین اپراتور مجازی از این…

در این مطلب لزوما دنبال معرفی سریع ترین مودم های همراه و جیبی بازار نیستیم و می خواهیم ویژگی ها و قابلیت های دیگر مودم های همراه را هم در انتخابمان…

مودم های 4G رومیزی نسبت به مودم های همراه مزایایی دارند که باعث می شود توجه کاربران را به سوی خود جلب کنند. مودم های رومیزی که سیم کارت می خورند…

به روزرسانی فروردین 99 با توجه به اینکه چند مدل مودم روتر VDSL جدید وارد بازار ایران شده و مدل های قدیمی از بازار خارج شدند؛ این…

شرکت ایرانسل به مناسب سال جدید از چندین مودم 4G و TD-LTE خود رونمایی کرده و با تخفیف ویژه به همراه سیم کارت و بسته اینترنت…

امروز خبری خواندم که بسیار تعجب برانگیز بود. مجوز فعالیت اپراتورهای TD-LTE روی فرکانس 3.5 گیگاهرتز تا سرانجام سال به اتمام می رسد و از سال آینده…

آیا بهتر نیست به جای اینکه از اینترنت مخابرات یا اینترنت ای دی اس ال شرکت های دیگر استفاده کنیم که سرعت پایینی دارند و زیاد قطع می شوند؛ از…

منبع: شبکه چی
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1028

به "5 مودم TD-LTE برتر بازار ایران" امتیاز دهید

19 کاربر به "5 مودم TD-LTE برتر بازار ایران" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مودم TD-LTE برتر بازار ایران"

1 دیدگاه

hossein 11 شهریور 1400

این مطلب شما باعث می شود تا جلوی بسیاری از کلاهبرداری هایی که توسط شرکت های خدمات اینترنت تحت عنوان فروش مودم tdlte انجام می شود گرفته شود.
خود من از همین مطلب توانستم متوجه بشوم که چگونه یک شرکت قصد داشت از من کلاهبرداری کند.

ممنون از شما

پاسخ به hossein
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید