اصول طراحی استخر سر پوشیده[ویلایی و باغی]

به گزارش مجله ویراپارس، امروزه استخر سر پوشیده از محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که دیگر هیچ خبری از انجماد آب، کثیف شدن کف، تغییر رنگ آب و ریزش برگ درختان نیست. داشتن یک استخر سرپوشیده به این معنی است که می توانید از شنا کردن در تمام سال، فصل ها و ساعت ها لذت برده و فرم بدن خود را حفظ کنید.

اصول طراحی استخر سر پوشیده[ویلایی و باغی]

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

چرا باید استخر سرپوشیده بسازیم؟ مزایای استخر سرپوشیده چیست؟ اصول طراحی استخر سرپوشیده چیست؟ در ادامه این متن از ما با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال ها را دریابید.

چرا استخر سرپوشیده؟

یکی از عظیم ترین مزایای استخرهای سرپوشیده امکان استفاده از آن در طول سال است. علاوه بر این، اگر به دنبال یک سرمایه گذاری مناسب هستید، افزودن استخر به خانه تان می تواند به ارزش ملک شما بیافزاید. استخر سر پوشیده مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • شنا در محیطی که دمای آن کنترل شده است.
  • هیچ گونه شرایط آب و هوایی مثل باد، باران، برف، تگرگ و … نمی تواند شما را از شنای روزانه منصرف کند.
  • این استخرها امنیت بیشتری را به کاربر ارائه می دهند.
  • دیگر نگران گل ها، گیاهان و هر چیزی که ممکن است سیستم استخر شما را به هم بزند نخواهید بود.
  • تمیز کردن و نگهداری آن آسان تر است.

اصول طراحی استخرهای سرپوشیده

هدف شما از ساخت یک استخر سرپوشیده چیست؟ آیا یک شناگر حرفه ای هستید و دوست دارید به دور از مردم و ازدحام تمرینات خود را انجام دهید و یا نه می خواهید لحظات لذت بخش و سرگرم نماینده ای را برای خود و خانواده تان رقم بزنید؟ در هر صورت با پاسخ به این سئوال ها می توانید اندازه، شکل و … استخر را معین کنید.

شکل استخرهای سرپوشیده

طراحی شکل استخرهای سرپوشیده را می توان به روش های متفاوتی از جمله هندسی های منظم و حتی نا منظم طراحی کرد اما به طور کلی مرسوم ترین شکل استخر مستطیل است که به لحاظ ساخت، آب بندی، شیب بندی، نگهداری و تمیز کردن بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر شکل هاست.

اما اگر دوست دارید که طرح های دیگری پیاده کنید درباره شکل های بیضی، دایره ای و حتی مربعی فکر کنید. شکل استخر شما بسیار مهم است، هم به دلیل تنظیم فضا و هم به دلیل خاص بودن بنابراین در انتخاب شکل استخر خود بسیار دقت کنید.

استخر پوشیده با سطح غیر لغزنده

اگر برای ساختن استخر سرپوشیده مصمم هستید، انتخاب یک کفپوش مناسب را از قلم نیاندازید. کفپوشی را انتخاب کنید که ایمنی را برای خود و خانواده تان به ارمغان بیاورد. کفپوشی را انتخاب کنید که برای شناگران خانواده تان راحتی و ایمنی را همزمان با هم داشته باشد حتی اگر به اندازه سنگ مرمر جذاب نباشد.

مکان استخر سرپوشیده

حفظ حریم خصوصی یکی از مواردی است که در محل ساخت یک استخر اهمیت بسیاری دارد. بنابراین، مکان استخر را طوری در نظر بگیرید که ساختمان های اطراف به آن دید نداشته باشند. اما به طور کلی استخرهای سرپوشیده را در طبقه هم کف یا زیر زمین می سازند. ساخت استخر در طبقه فوقانی مجاز نیست، چرا که می تواند عواقب و آسیب های جدی را رقم بزند.

سازه استخر سرپوشیده

مهم ترین مسئله در پایداری استخرها سازه آن می باشد. شکل و عمق استخر اهمیت زیادی در معین نوع سازه استخر دارد. معمولا فرم های خاص، هزینه های اضافی را در بحث سازه به همراه دارند و محدویت هایی را بوجود می آورند.

بتن مسلح با توجه به فرم پذیری، مقاومت بالا در برابر رطوبت، طول عمر خوب و هزینه های کمتر مرسوم ترین سازه اجرایی استخر در جهان می باشد اما اگر بخواهیم ضخامت دیواره ها را کم کنیم می توانیم به سازه های فلزی یا فایبرگلاسی فکر کنیم.

کیفیت ساخت و اندازه استخر سرپوشیده

در ساخت یک استخر سرپوشیده به هیچ وجه کیفیت را فربانی نکنید. استخر سرپوشیده بخشی از خانه شماست، بنابراین در خرید مواد و متریال باکیفیت شک نکنید، چرا که در این صورت ممکن است مسائل جدی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

قبل از اقدام به ساخت با توجه به منطقه و اقلیم خود، اطلاعات لازم برای ساخت یک استخر با اندازه مناسب را بدست بیاورید. هم چنین به تعداد نفراتی که ممکن است بخواهند از استخر استفاده نمایند هم توجه کنید و در ادامه به مواردی که خواهیم گفت دقت کنید.

  • اگر دوست دارید که استخری سرپوشیده در فضای باز داشته باشید می توانید از سقف های تا شونده، پانل های کشویی و یا سایه بان هایی که برای استخر طراحی شده اند بهره ببرید.
  • استخر نقطه کانونی اصلی است اما طراحی فضای اطراف استخر را از قلم نیاندازید. استفاده از یک شومینه داخلی، آبنما و جایگاه های مناسب فضای استخر می تواند فضای اطراف شما را جذاب کند.

روشنایی استخر سرپوشیده

در طراحی استخر سرپوشیده بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از نور طبیعی بهره مند باشد. از پنجره های عظیم برای این کار بهره ببرید. اما اگر استخر سرپوشیده شما در طبقه زیرین قرار گرفته است از نور مصنوعی بهره ببرید تا آرامش بیشتری داشته باشید. بهترین وسایل روشنایی برای این کار، چراغ های LED و چراغ هایی با کنترل از راه دور است.

سیستم تهویه مناسب استخر سرپوشیده

کیفیت هوا در استخرهای سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردارست. در حالت ایده آل سطح رطوبت باید 50 تا 60 درصد حفظ گردد. این درصد را می توان با نصب سیستم رطوبت زدایی و با تعویض هوای خشک با هوای مرطوب حفظ کرد. به طور کلی برای کاهش تبخیر آب و راحتی بیشتر دمای آب را 2تا 5 درجه فارنهایت بالاتر از دمای آب نگه می دارند.

در صورتی که رطوبت موجود در محیط از محدوده گفته شده خارج گردد، می تواند منجر به ایجاد باکتری ها، کپک ها، ویروس ها و قارچ ها گردد. این موضوع نیز خود منجر به تخریب مواد ساختمانی و بدنه می گردد.

نردبان های مناسب استخر سرپوشیده

نردبان ها در استخرهای سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین نردبان هایی را برای این کار انتخاب کنید که قابل دسترسی و محکم باشند تا بتوانند به خانواده و به خصوص بچه هایتان در بالا و پایین رقتن یاری نمایند.

هزینه ساخت استخر سرپوشیده

بهترین زمان برای برنامه ریزی و ساخت یک استخر سر پوشیده هنگامی است که طراحی و ساخت خانه جدید انجام می گردد. با این حال با یاری یک معمار مناسب می توان یک استخر سر پوشیده را به یک خانه جدید اضافه نمود. در هر صورت کار با معماری که تجربه زیادی دارد حائز اهمیت است اما برای انجام صحیح این کار شما به یک سیستم تهویه مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد.

هزینه ساخت یک استخر پوشیده حدودا چقدر است؟ در اصل باید گفت که ساخت یک استخر سرپوشیده هزینه زیادی را در بر می گیرد. این هزینه را می توان از 300 تا 700 میلیون تخمین زد. ممکن است برای شما سئوال پیش بیاید که چرا ساخت یک استخر هزینه زیادی را در بر می گیرد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که برای ساخت یک استخر سرپوشیده مناسب به یک سیستم تهویه، رطوبت زدا، گرمایش و سرمایش خوب برای کنترل دما و عایق احتیاج است بنابراین ساخت و مجهز کردن استخر به این وسایل کمی هزینه بر خواهد بود.

هر نوع استخری از جمله وینیل یا فایبرگلاس را می توان در درون ساختمان ساخت. اگر این استخرها به خوبی طراحی شوند می توانند به خودی خود نوعی پارک آبی با ظرافت و کوچک باشند. علاوه بر این می توانید از فضای داخلی تان حداکثر استفاده را نموده و به آن اتاق رختکن، دوش، اتاق ورزش، اتاق بخار و سونا نیز اضافه کنید.

این استخر با دیواره های شطرنجی، گلدان ها و گیاهان خیره نماینده و نورهای زرد و طلایی بسیار زیبا به نظر می رسد.

این استخر سرپوشیده با داشتن پنجره های عظیم و جایگاه های چرخدار ساده و راحت ساده و شیک به نظر می رسد.

یک استخر کوچک اما زیبا با کف چوبی و جایگاه های سفید و خیره نماینده برای زمانی که به استراحت احتیاج دارید.

فضای خاکستری، طراحی زاویه دار و چراغ های ستاره ای شکل کاملا با شکوه و زیبا به نظر می رسد.

ستون های عظیم سفید، سقف چوبی فانتزی، دریچه شیشه ای گنبدی شکل کاملا طراحی کلاسیک داشته و به ما روم باستان را یادآور می گردد.

پوشاندن استخر شنای سرپوشیده با سقف وینیل زرق و برق دار، چراغ های استوانه ای شکل شبیه به فانوس و پنجره های عظیم می توانند شنا را برای شما لذت بخش نمایند.

رمانتیک و عجیب غریب بهترین راه برای توصیف این استخر سرپوشیده است. گل های آویزان از سقف، ستون های برجسته، شمع های روشن و فضای طلایی و نارنجی این استخر را منحصر بفرد نموده است.

اگر دوست دارید که استخری سرپوشیده را در فضای باز طراحی کنید، نمونه بالا مناسب شماست. با این طراحی می توانید از فضای باغ و ویلای خود لذت ببرید اما از دست پشه ها، رطوبت و برگ ها راحت شوید.

کلام آخر

طراحی و ساخت استخر سرپوشیده چه در طبقه زیرین یا همکف یک ساختمان باشد، چه در فضاهای باز مثل باغ و ویلا اصولی دارد که باید قبل از هر چیز آن را در نظر گرفت. ما در این مقاله به آنالیز این موارد از جمله نورپردازی، مکان ساخت، سازه استخر، کیفیت ساخت و هزینه های استخر سرپوشیده پرداختیم.

علاوه بر این، در این نوشته گفتیم که ساخت استخرهای سرپوشیده مزایایی هم دارد. از جمله این مزایا می توان به شنا در محیطی با دمای کنترل شده، استفاده از استخر در هر ساعت از شبانه روز، تمیزی آسان و امنیت بیشتر اشاره نمود. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1638

به "اصول طراحی استخر سر پوشیده[ویلایی و باغی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول طراحی استخر سر پوشیده[ویلایی و باغی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید