چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

به گزارش مجله ویراپارس، خیس کردن رختخواب مسئله ای است که بسیاری از بچه ها تازه به راه افتاده با آن مواجهند. خوشبختانه، برای این مشکل راه حل هایی وجود دارد که نه تنها آن را متوقف می سازد، بلکه به ایجاد اعتماد بنفس در کودک یاری می نماید.

چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خیس کردن رختخواب مسئله ای است که بسیاری از بچه ها تازه به راه افتاده با آن مواجهند. خوشبختانه، برای این مشکل راه حل هایی وجود دارد که نه تنها آن را متوقف می سازد، بلکه به ایجاد اعتماد بنفس در کودک یاری می نماید.

خیس کردن رختخواب و یا شب ادراری از دلیلهای نگرانی مشترک در میان پدران و مادران است. این شرایط به ادرار غیرارادی در حین خواب بچه های اشاره دارد که از آنها انتظار می رود بر روی مثانه خود کنترل داشته باشند. دختران به طور معمول با رسیدن به 6 سالگی دیگر رختخواب خود را خیس نمی نمایند، و در پسران این محدوده سنی به 7 سالگی می رسد. با این حال، این مشکل ممکن است تا 10 سالگی همچنان ادامه یابد. در امراض و مسائل مربوط به بچه ها، تأکید بر این است که خیس کردن رختخواب به دلیل تأخیر در رشد بوده و نه به دلیل مسائل روانی.

کودک شما تنها کودکی نیست که از این مشکل رنج می برد. بچه ها بسیاری دچار این مشکلند، و بعلاوه نوجوانانی هم از این مشکل رنج می برند. افراد دیگری را که می توان به این لیست اضافه نمود، تعداد اندکی از بزرگسالان را هم شامل می گردد که دچار این مشکل هستند. هیچ ضرری نخواهد داشت که با یک پزشک مشورت نموده و از او چگونگی متوقف ساختن آن را جویا شوید، اما هیچ دلیلی برای بدگمانی وجود ندارد.

علل خیس کردن رختخواب

این امر ممکن است به دلیل اختلالات خواب رخ دهد. معمولاً یک مشکل ژنتیکی است که می تواند از طرف خانواده هر یک از والدین به ارث رسد. این شرایط زمانی رخ می دهد که راستا ادرار پر شده و سعی در فرستادن پیغام به مغز را دارد. مغز به درستی به این پیغام پاسخ نداده و ادرار رخ می دهد. به دلیل خیس کردن رختخواب، مثانه قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و بعلاوه منجر به شل شدن عضله اسفنکتر می گردد، که مسئول نگه داشتن ادرار در داخل است. عضله اسفنکتر که دستور حفظ ادرار در داخل برای او سفارشی و ثبت نشده، حساسیت خود نسبت به این امر را برای یک دوره زمانی از دست می دهد.

اقدامات درمانی

هشدار دهنده یا آلارم های خیس کردن رختخواب

چنین آلارم هایی راهکار خوبی جهت درمان این مشکل می باشند. این آلارم ها در اشکال مختلف مانند آلارم پوشیدنی، آلارم های بی سیم، آلارم های پد با زنگ به هنگام ادرار فرد وجود دارند. سنسور رطوبت با آغاز ادرار کودک، آغاز به زنگ زدن می نماید. بدین روش، کودک را بیدار نموده و او را از شرایط خود مطلع می سازد. بعلاوه می توانید زنگ ساعت را 3 تا 4 ساعت پس از خوابیدن در شب تنظیم کنید.

تشخیص اختلال خواب

خیس کردن رختخواب اغلب به دلیل ابتلا به اختلال خواب می باشد. آپنه خواب و یا الگوهای تنفس نامنظم در طول خواب به دلیل انسداد استنشاق هوا از بینی و دهان به ریه ها می باشد. علامت دیگر تشخیص آپنه خواب، بی قراری در خواب و تنفس با دهان باز است. ماسکهای صورت کامل جهت درمان آپنه خواب که ممکن است دلیل این نگرانی باشد، در دسترس است. خود تشخیصی از این بیماری در خانه ننموده و پیش از انجام هرکاری با پزشک مشورت نمایید.

درمان عفونت ادراری

عفونت های ادراری بعلاوه به این مشکل مرتبط بوده و در حدود 5٪ موارد دچار شب ادراری می شوند. از اینرو، درمان عفونت های دستگاه ادراری به وسیله آنتی بیوتیک و یا انجام درمان های دیگر پیشنهادی لازم است.

مسدود ساختن بلوکهای روانی

قلدری و زورگویی در مدرسه و در میان دوستان، در فکر کودک ترس ایجاد می نماید. شب ادراری به دلیل ترس های روانی به اسم عللی از اختلال روانی در نظر گرفته می گردد. زمانی که فرزندتان در خصوص مدرسه و یا دوستان خود صحبت می نماید، به سخنانش توجه نموده و او را باور کنید، بعلاوه بعضی از درمان های روانپزشکی در حل این مشکل یاری ساز خواهند بود.

احتمال بسیاری وجود دارد که شب اداری در بچه ها به دلیل ترکیبی از دلایل فوق الذکر باشد. اولین اقدام در جهت حل این مشکل باور داشتن و حمایت از کودک خود است.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1814

به "چگونه شب ادراری را متوقف سازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شب ادراری را متوقف سازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید