نداشتن اهلیت مالکان و سهامداران و محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی مشکل اصلی شرکت هپکو

به گزارش مجله ویراپارس، طبق نظر مسئولان و کارشناسان، بخش مهمی از مسائل شرکت هپکو اهلیت نداشتن مالکان و سهامداران است.

نداشتن اهلیت مالکان و سهامداران و محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی مشکل اصلی شرکت هپکو

به گزارش خبرنگار از ، طبق اظهار نظر متواتر مسئولان و کارشناسان، بخش مهمی از مسائلی که در فرایند خصوصی سازی گریبانگیر شرکت هپکو شده است مالکان و سهامدارانی اند که اهلیت و شرایط لازم را برای مسئولیت این واحد های صنعتی نداشته اند و محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی هم مزید برعلت شده است.

کارخانه هپکو اراک که یکی از قدیمی ترین و قدرتمند ترین واحد های فراوریی ماشین آلات راهسازی خاورمیانه، است حدود دوازده سال پیش در سازمان خصوصی سازی کشور به بخش خصوصی واگذار شد، اما سهامدار اصلی آن که نتوانست از پس مسائل این واحد برآید و حقوق کارگران این شرکت چندین ماه معوق شد و این امر اعتراضات چند باره کارگران را در پی داشت و این مشکل به حدی شد که کارگران این شرکت درفواصل مختلف طی سال های 96، 97 و 98 چندین بار تجمع اعتراضی برپا کردند و درخواست پرداخت شدن مطالباتشان را داشتند.

عطاریان سهامدار اصلی شرکت هپکو بود وکارگران شرکت هپکو که مدت ها بود حقوق و دستمزد خود را دریافت ننموده بودند چندین بار برای دریافت مطالباتشان تجمع کردند و این شرکت بعد از مدت ها دست و پنجه نرم کردن با معضلات و چندین بار اعتراض و تجمع کارگران خاتمه با تغییر سهام دار، فعالیت مجدد را آغاز کرد و سازمان خصوصی سازی کشور در اوایل سال 96 در آگهی مزایده، سهام اصلی شرکت هپکو را از سهامدار قبلی سلب و به شرکت هیدرو اطلس زیر مجموعه یک شرکت آلمانی واگذار کرد.

کارگران 2 هفته به مرخصی اجباری رفتند تا سهامدار جدید زمینه را برای فعالیت مجدد فراهم کند و بعد از این تعطیلات اول مرداد ماه 96 با آغاز بکار مجدد کارخانه به کاربازگشتند.

سهامدار دوم هم از مرداد سال 96 کج دارو مریض ادامه داد و با برجا گذاشتن معوقات کارگری در تاریخ 30 اردیبهشت 97 خلع ید شد.

در این میان اعتراضات کارگری بالا گرفت و بسته شدن جاده و محور شریانی از سوی کارگران موجب دخالت پلیس و درگیری کارگران با پلیس و بازداشت و صدور حکم قضایی برای تعدای از کارگران شد.

کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع فراوری با دستور کار ویژه رسیدگی به مسائل شرکت هپکو با حضور شریعتمداری وزیر و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاون اقتصادی استانداری مرکزی، معاون وزیر کشور، معاون وزیر کار، معاون دادستان کل کشور، رئیس سازمان خصوصی سازی، نمایندگان بانک ها و مسئولین مربوطه در تهران تشکیل شد و مصوب کرد سازمان خصوصی سازی موقتا مدیریت شرکت هپکو را بر عهده بگیرد.

در این کارگروه رسیدگی فوری به وضعیت هپکو معین تکلیف مدیریت و پرداخت حقوق معوق کارگران و پرسنل و واگذاری شرکت به سهامدار دارای اهلیت و منابع اقتصادی در این نشست مورد تاکید نهاده شد.

5 تیرماه 97 بود که سعید فرخی معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی از خبر خوش سازمان خصوصی سازی برای کارگران هپکوی اراک برای پرداخت حقوق سه ماهه کارکنان تا سوم خردادماه طبق مصوبه 31 اردیبهشت جلسه کارگروه ملی رفع موانع فراوری. و معرفی و معرفی هیئت مدیره جدید و انتصاب مدیران اجرایی جدیداین شرکت خبرداد.

فرخی با بیان اینکه در وضعیت کنونی صنایع استان و به ویژه شرکت هپکو مدیران انتخابی در نهایت دقت با آنالیز رزومه فعالیت مثبت انتخاب شدند، گفت:مدیران معرفی شده افرادی بوده که در صنعت دارای سابقه درخشان هستند و تا زمانی که بتوانند درراستای اهداف شرکت هپکو گام بردارند در این سِمت می مانند.

29 آبان 97 بختیار معاون امور صنایع صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه هپکو همچنان با تیم مدیریتی موقت اداره می گردد گفت: این تیم، تیم توانمندی است که از وقتی آمده با فعالیت خود اثرات مثبتی را داشتند و مجموعه استان با تغییر تیم مدیریتی در این مجموعه ها خیلی موافق نیست.

6 آذر 97 آقازاده استاندار مرکزی در بازدید از شرکت هپکو اراک از بازگشت رونق فراوریبه این شرکت خبر دادو گفت: با تدبیر مسئولان و حمایت دولت چرخ فراوری کارخانه هپکو اراک که مدتی نه چندان دور قطب فراوری ماشین آلات راهسازی و تامین قطعات در کشور بود بار دیگربه گردش درآمد ه وحقوق 3 ماهه اخیر کارگران خود را از محل فراوریات خود پرداخت نموده است و دولت هم قول داده است که خرید فراوریات شرکت هپکو در اولویت باشد.

15 آذر 97 رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در جریان دیدار از کارخانه های صنعتی هپکو و آذرآب اراک گفت: مدل احیای شرکت های هپکو و آذرآب اراک برای رفع موانع فراوری در صنایعی مانند نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد هم راه گشاست.

18 بهمن 97 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار از کارخانه هپکو اراک گفت: حرکت و پیشرفت خوبی را در کارخانه هپکو شاهد هستیم و مسائل آن را تیم مدیریتی خوب رفع می نماید و محصولات خوبی هم فراوری کردند و فعال هستند، این شرکتی است که می تواند کاملا در صنعت ساخت و ساز کشور موثر باشد.

22 اسفند 97 سید علی آقازاده استاندار مرکزی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری برگزار گردید با اشاره به محقق نشدن قول سازمان خصوصی سازی در رابطه با شرکت هپکوی اراک گفت: به رغم قولی که سازمان خصوصی سازی در رابطه با این شرکت داد، اما متاسفانه در مجمعی که در همین هفته برگزار گردید، زیر همه قول ها زدند و افزایش سرمایه ای را که به نظر ما در شرایط فعلی برای کارخانه هپکو اصلا و ابدا هیچ آثار مثبتی نخواهد داشت را متاسفانه انجام دادند.

27 فروردین 97 سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با اشاره به اینکه سهام شرکت هپکو از مالک قبلی طی وکالت نامه ای دراختیار سازمان خصوصی سازی است و امیدواریم که این سازمان برای مالکیت هپکو فردی را که دارای اهلیت است انتخاب کند و اشاره به اعلام مجدد سازمان خصوصی سازی برای واگذاری شرکت هپکو اراک گفت: نداشتن کارنامه خوب خصوصی سازی در بحث واگذاری ها تحلیل است و بنده خیلی در این زمینه نمی توانم اظهار نظر کنم، اما درمجموع، مصوبه قبلی در کارگروه تسهیل ملی این بوده که هپکو به فردی که اهلیت دارد یعنی هم از توان اقتصادی و امکان سرمایه گذاری و هم اهلیت برخوردار است واگذار گردد.

فرخی با اشاره به چگونگی رسیدگی به تخلفات مالکان قبلی هپکو با انجام این حرکت خصوصی سازی گفت: تخلفاتی که مالکان قبلی داشته اند یا نداشته اند و این که مسئولیت هایی در رابطه با اقدامات قبل خود داشتند یا نه همچنان رسیدگی می گردد و راه رسیدگی به این تخلفات باز است و این واگذاری مانعی از رسیدگی به تخلفات احتاقتصادی هیچ فردی نیست.

6 شهریور 98 سید علی آقازاده استاندار مرکزی درخصوص صنایع و واحد های فراوریی بزرگ استان مرکزی به ویژه هپکو و آذرآب، گفت: از دلایل مسائل هپکو محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی از جمله خرید 300 دستگاه از مجموع محصولات هپکو است.

آقازاده اضافه نمود: شرکت هپکو اراک در سال 97 در شرایط بهتری بسر می برد، ولی در سال های اخیر هیچگاه به فراوری مطمئن نرسیدو بخشی از مسائل هپکو در استان و مربوط به دستگاه های استانی نیست و باید در سطح ملی پیگیری گردد.

7 شهریور 98 سید علی آقازاده استاندار مرکزی در کارگروه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع فراوری در اراک گفت: سوء مدیریت در شرکت هپکو این واحد صنعتی را نابود نموده و این شرکت عظیم به حال خود رها شده است.

هفته گذشته مجدد این زخم کهنه هپکو عود کرد و کارگران این شرکت صنعتی در اطراف ریل راه آهن نزدیک کارخانه تجمع کردند و خواهان معین تکلیف وضعیت سهامداری ومالکیتی کارخانه و پرداخت مطالباتشان شدند و در پی ادامه تجمعات و بستن ریل راه آهن سراسری به مدت 12 ساعت 29 نفر دستگیر شدندکه به گفته دادستان اراک تاکنون 23نفر آزاد شده اند و 6نفر دیگرهم آزاد می شوندو شاکی این کارگران اداره راه آهن و مسافران قطار هستند.

کارگران هپکو اتفاق نظر دارند که اعتراضشان کاملا صنفی و برای معین تکلیف کارخانه است و با هرگونه بهره برداری و برداشت سیاسی از این تجمع ها مخالفند و آن را محکوم می نمایند. ودر حالی که یک هفته پیش وزیر صمت مدیر جدید شرکت را منصوب کرد، اما کارگران معتقدند تغییر مدیریت مشکل را حل نمی نماید و باید وضعیت سهامداری ومالکیت کارخانه معین تکلیف گردد.

31 شهریور 98؛ امروز، سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم اراک درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای رفع مسائل شرکت هپکو گفت: دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه روز گذشته وعده داد وضعیت سهامدار هپکو ظرف چند روز آینده معین تکلیف می گردد و در تامین منابع اقتصادی برای پرداخت مطالبات کارگران با هماهنگی مدیرعامل بانک ملی و استاندار استان مرکزی تسریع می گردد.

اکنون که قرار است مجدد سهامدار برای هپکو معین گردد مسئولان مراقب باشند که بخش مهمی از مسائلی که در فرایند خصوصی سازی گریبانگیر شرکت هپکو شده است مالکان و سهامدارانی اند که اهلیت و شرایط لازم را برای مسئولیت این واحد های صنعتی نداشته اند و به عبارتی این قبا به تن آن ها بزرگ بوده است.

ج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 404

به "نداشتن اهلیت مالکان و سهامداران و محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی مشکل اصلی شرکت هپکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نداشتن اهلیت مالکان و سهامداران و محقق نشدن تعهدات دستگاه های ملی مشکل اصلی شرکت هپکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید