نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در یک قدمی مدال جهانی زنبور طلایی 2021

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران/همدان ایران با فراوری سالانه 90 هزارتن عسل، سومین کشور فراوری کننده این محصول در دنیا بوده و در این بین استان همدان با فراوری میانگین 3500 تُن عسل و سه هزار و 263بهره بردار در صنعت زنبورداری استان رتبه دهم کشور در فراوری عسل به تعداد می رود.

نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در یک قدمی مدال جهانی زنبور طلایی 2021

در حال حاضر نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در استان همدان در منطقه چهاردولی شهرستان اسدآباد واقع شده که این زنبورستان با فراوری میانگین سالیانه دو تُن عسل ارگانیک ضمن اینکه به سمت صادرات این شهد شیرین سود آور اقتصادی دورخیز برداشته در یک قدمی جایزه دنیای زنبور طلایی 2021 در کشور اسلوانی هم واقع شده است.

رکورد امسال هر کندو زنبور عسل این زنبورستان 11 کیلو و 700 گرم بوده و جمعا دو تُن و 700 کیلوگرم محصول عسل ارگانیک مطابق با استانداردهای بین المللی برداشت نموده است.

نادر اینجیناری، فراوری نماینده عسل ارگانیک در کشور با بیان اینکه زنبورستان ما واقع در منطقه چهاردولی اسدآباد به اسم نخستین و تنها زنبورستان ارگانیک کشور به تعداد می رود، گفت: در حال حاضر برای ثبت برند سازی عسل خود با نام عسل نادر هم پیگیر بوده و در حال ثبت برند هستیم.

این زنبوردار همدانی با تاکید بر اینکه برای ما مهم است محصول عسل ایرانی در دنیا مطرح گردد، خاطر نشان کرد: مجوز فراوری عسل ارگانیک زنبورستان خود را از شرکت سرس پارسی که در زمینه بازرسی محصولات ارگانیک (باغی وزراعی،دامداری،زنبورداری و کود) فعالیت دارد و تحت نظر و نماینده شرکت سرس آلمان است دریافت نموده ام.

وی خاطر نشان کرد: با گذراندن فرایند مراحل و مسائل ممیزی و بازرسی ها و راستی آزمایی ها اخذ و دریافت مجوز ارگانیک از اتحادیه اروپا هم در دست اقدام واقع شده است که در صورت طی کردن فرایند خود سال آینده خواهیم توانست مجوز و گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا و هم علاوه بر آن گواهینامه بیوسان گواه 11000را هم دریافت کنیم که این امر از نقش موثری در مطرح شدن راحت محصول عسل زنبورستان ما به اسم یکی از برندهای عسل ایرانی در دنیا برخوردار خواهد بود.

این زنبوردار همدانی افزود: شرکت بیوسان گواه با هدف توسعه محصولات ارگانیک در کشور اولین شرکت تخصصی بازرسی و گواهی محصولات کشاورزی ارگانیک در ایران دارای نمایندگی انحصاری از کمپانی bio-inspecta سوئیس است.

وی با اشاره به زنبورداری ارگانیک ادامه داد: به تمامی فعالیت های پرورش زنبور عسل به صورتی که ویژگی های طبیعی و عادی منطقه دستخوش تغییرات بشری نگردد و هر مرحله از پرورش قابل کنترل و منطبق با استانداردهای بین المللی باشد، زنبورداری ارگانیک می گوییم.

این زنبوردار پیروز توضیح داد:در زنبورداری ارگانیک، ویژگی های کندوی زنبورعسل، محل استقرار و پرورش کلنی ها، دقت در فراوری محصولات، شیوه انبارداری و بالاخره نحوه عرضه به بازار و فروش از مهمترین ارکان فراوری محصولات ارگانیک است.

اینجیناری افزود: برای احداث زنبورستان به روش ارگانیک، رعایت فاصله استاندارد از دیگر مراکز زنبورداری، دوری از کارخانجات و واحدهای آلاینده،سیستم های فاضلاب و دوری از شهر ... اهمیت زیادی دارد.

زنبوردار فراوری عسل ارگانیک با بیان اینکه تا به امروز زنبورستان ما چندین مرتبه به وسیله سرس پارسی تحت نظر شرکت آلمانی مورد بازرسی قرار گرفته، افزود: در بازدیدها و آنالیز هایی که از این محل ها انجام می گردد مقدار رعایت و یا تخلف و سرپیچی از استانداردها، شرایط عناصر مجاز و غیر مجاز مصرفی،محیط کار و فراوری، شرایط نگهداری،نحوه عمل آوری، بسته بندی و توزیع هم مد نظر قرار می گیرند و استانداردها مرتب به روز شده و به وسیله متولیان آن به اجرا در می آیند.

احتمال برنده شدن نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در دریافت مدال دنیای زنبور طلایی 2021 اسلوانی

اینجیناری در ادامه با بیان اینکه اخیرا در فراخوان جایزه دنیای 20 هزار یورویی زنبور طلایی 2021 کشور اسلوانی شرکت نموده ام و احتمال برنده شدنمان در دریافت این جایزه از بین بسیاری از کشورهای شرکت نماینده بالاست و با برنده شدن در جایزه 20 هزار یورویی زنبور طلایی 2021 عسل زنبورستان ما به اسم تنها عسل ارگانیک کشور ،دنیای شده و مدال زنبور طلایی را دریافت خواهد نمود ،گفت: جایزه زنبور طلایی به افرادی که سهم بسزایی در نوآوری، حفاظت و افزایش آگاهی از اهمیت زنبورها و ارتقا آنها و دیگر گرده افشان ها در سراسر دنیا داشته اند، تعلق می ­گیرد و علاوه بر حمایت افراد، کوشش ها و دستاورد­های برجسته را تشویق می­ کند.

فراوری میانگین سالیانه 2 تن عسل در تنها زنبورستان ارگانیک کشور

اینجیناری در ادامه اظهار کرد: زنبورستان من دارای 230 کندو زنبور عسل در منطقه چهاردولی اسدآباد بوده و به صورت میانگین سالیانه دو تُن محصول عسل از این زنبورستان برداشت می گردد .

این زنبوردار، فراوری عسل ارگانیک در کشور با بیان اینکه امسال رکورد هر کندو زنبور عسل این زنبورستان 11 کیلو و 700 گرم بوده و جمعا دو تُن و 700 کیلوگرم محصول عسل برداشت شده است توضیح داد: در سال گذشته 500 کیلوگرم از محصول این زنبورستان به خارج از کشور از جمله سوئد صادر شده ضمن اینکه امسال هم مشتری عسل از قرقیزستان و روسیه برای صادرات به اروپا داشته ایم و در حال مذاکره برای این اقدام هستیم اما سعی بر آن است که مشتری های هدف در کشور خود را شناسایی نموده و دقیقا محصولاتمان را در سفره خانوار ایرانی بگذاریم.

برنامه ریزی برای صادرات 1300 کیلو از محصول نخستین زنبورستان ارگانیک کشور

وی با اشاره به اینکه در برنامه های خود قصد بر آن داریم 1300 کیلو از محصول زنبورستان را به دیگر کشورها صادر کنیم، افزود: در این برنامه هدف از صادرات بخشی از محصول عسل زنبورستان خود به خارج از کشور آن است که اروپاییان مدعی فراوری عسل، طعم عسل ایرانی را چشیده و به تفاوت طعم عسل ایرانی با سایر عسل ها از دیگر نقاط کشورهای دنیا پی ببرند چراکه کشور ایران با دارا بودن چهار فصل و تابیدن 200 روز خورشید در سال و تنوع پوشش گیاهی، مرتعی، باغی و زراعی متنوع از عسل خوش طعم تری برخوردار است در حالیکه اکثریت کشورها از تنوع و پوشش گیاهی چون کشور ایران برخوردار نبوده و زنبورهای آنان در صنعت زنبورداری تنها از شهد یک گیاه و یا گل استفاده می نمایند و تک محصولی هستند .

اینجیناری بعلاوه با اشاره به بعضی از فرآورده های فراوریی زنبورستان خود، ادامه داد: در امسال علاوه بر عسل در زنبورستان ما 10 کیلو بره موم و 130 کیلو موم فراوری شده که بیشتر موم فراوری شده را برای استفاده و مصرف سال آینده زنبورستان خود نگهداری می کنیم.

فراوری هزار گرم ژل رویال سال گذشته در تنها زنبورستان ارگانیک کشور

وی از فراوری سال گذشته هزار گرم ژل رویال در این زنبورستان اطلاع داد و ادامه داد: ژل رویال در واقع یکی از محصولات مهم زنبور عسل بوده که در صنعت داروسازی و آرایشی و به اسم اکسیر جوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیگیری تنها زنبورستان ارگانیک کشور برای فراوری زهر عسل

اینجیناری با بیان اینکه برای فراوری و استحصال زهر عسل هم در امر زنبورداری پیگیر ثبت یک شرکت به منظور فراوری زهر عسل هستیم، خاطر نشان کرد: زهر زنبور عسل یکی از فراوریات ارزشمند زنبور عسل است که در پزشکی کاربرد فراوانی دارد و به همین خاطر است که طی سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی زهر زنبور عسل صورت گرفته که نشان می دهد این ماده خاصیت درمانی برای بعضی از بیماری ها از جمله درمان ورم مفاصل، درمان بعضی از بیماری های پوستی، ضد سرطان و… را دارد.

تنها زنبورستان کشور که با تغییر فصول مهاجرت ندارد

فراوری نماینده عسل ارگانیک در همدان بیان نمود: این زنبورستان ارگانیک نخستین زنبورستان کشور بوده که با تغییر فصول نسبت به مهاجرت از منطقه به منطقه دیگر اقدام ننموده و زنبورهای خود را در فصل سرما تا اوایل بهار در انبار تاریک نگهداری می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین دغدغه ها در بحث زنبورداری گفت: زنبورداران مهاجر بدون اخذ گواهی ورود و اسکان از مهمترین مسائل زنبورداران استان همدان و شهرستان اسدآباد به تعداد می رود.

اینجیناری در ادامه با اشاره به سابقه 35 ساله خود در حوزه زنبورداری افزود: علاوه بر زنبورداری نسبت به کشاورزی در زمینه کشت موسیر، یونجه، سیب زمینی، سیر هم فعالیت دارم ضمن اینکه در بحث زنبورداری از هیچگونه تسهیلات بانکی و دولتی استفاده ننموده ام و بدهکار هیچ بانکی نیستم.

پیش بینی فراوری سه هزار 485 تُن عسل در سطح استان همدان

مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان هم از پیش بینی فراوری سه هزار و 485 تُن عسل در سطح استان همدان در امسال اطلاع داد و بیان نمود: بر اساس این پیش بینی ها مقدار فراوری و برداشت امسال از سطح زنبورستان های استان همدان به نسبت سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ها با 614 تُن اُفت و کاهش فراوری برخوردار خواهد بود.

علیرضا قراگوزلو مقدار فراوری سال گذشته عسل سطح استان را چهار هزار و 99 تُن برشمرد و افزود:در سال گذشته 118 هزار 500 تُن موم ،900 هزار عدد ملکه زنبور عسل ،310 کیلوگرم بره موم و 36 هزار گرم ژل رویال در استان همدان فراوری شده است.

وی تعداد زنبورستان های سطح استان همدان را 27 هزار و 957 زنبورستان برشمرد و یاد آور شد: سه هزار و 263بهره بردار در صنعت زنبورداری استان فعال و در حدود 336 هزار و 234 کلنی زنبور عسل هم در سطح استان در حال بهره برداری است.

قراگوزلو گفت: استان همدان به دلیل داشتن گونه های مختلف گیاهان در مراتع، مزارع و داشتن باغ های متنوع زمینه مناسبی برای فعالیت حرفه زنبورداری است.

پیش بینی فراوری و برداشت 230 تُن عسل از زنبورستان های اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد هم از پیش بینی برداشت 230 تُن عسل از سطح زنبورستان های این شهرستان در امسال اطلاع داد و گفت: مقدار فراوری عسل این شهرستان به صورت میانگین 250 تُن در سال است.

محمد کرم مرادی اظهار کرد:با توجه به شرایط خشکسالی بر اساس پیش بینی ها مقدار عسل فراوری شده امسال شهرستان به نسبت سال گذشته با اُفت وکاهش 10 تا 15 درصدی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای 230 زنبورستان با 24 هزار 347 کلونی زنبور عسل است توضیح داد:سال گذشته علاوه بر 250 تُن عسل حدود 5 هزار و 846 کیلو گرم موم ،50 کیلو گرده ،409 کیلو گرم بره موم و 2 هزار گرم ژل رویال به وسیله زنبورستان های این شهرستان فراوری شده است.

مرادی با اشاره به اینکه اسدآباد رتبه ششم فراوری عسل را در سطح شهرستان های استان همدان داراست، توضیح داد: هر ساله شهرستان های کنگاور، صحنه، کرمانشاه و سنقر از جمله شهرستان هایی است که بعضی از زنبورداران آنها به صورت مهاجر در شهرستان استقرار می یابند.

نخستین و تنها زنبورستان ارگانیک کشور در اسدآباد

وی با اشاره به مرغوبیت عسل شهرستان گفت: این شهرستان با توجه به وجود گل های جالیزی و گیاهان مختلف چون گشهم، کلزا برای تغذیه زنبورعسل کیفیت خوبی را در فراوری آن دارد.

این فرد مسئول خاطر نشان کرد:اولین زنبورستان ارگانیک کشور در حال حاضر در شهرستان اسدآباد در حال فعالیت بوده که این زنبورستان سالیانه به صورت میانگین دارای بیش از دو تُن فراوری عسل است.

به گزارش خبرنگاران ، برنده جایزه 20 هزار یورویی زنبور طلایی 2021 کشور اسلوانی به وسیله کمیته فدراسیون دنیای زنبورداران دنیا(آپی­موندیا) انتخاب می­ گردد و تندیس و جایزه اقتصادی از سوی رئیس جمهوری اسلوونی به برنده اهدا خواهد شد،این جایزه در دسامبر سال 2021 و در پنجمین سالگرد تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام 20 می (30 اردیبهشت) به اسم روز دنیای زنبور به برنده اعطا می­ گردد و کشور اسلوونی با اهدای جایزه زنبور طلایی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که در حفاظت و افزایش آگاهی از اهمیت گرده­ افشان در سراسر دنیا سهیم هستند، قدردانی می ­کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1807

به "نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در یک قدمی مدال جهانی زنبور طلایی 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در یک قدمی مدال جهانی زنبور طلایی 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید