مسابقات گاوبازی (سنت فرمین) در اسپانیا

به گزارش مجله ویراپارس، درباره مسابقات گاوبازی در اسپانیا چه می دانید؟ شما هم جز کسانی هستید که فکر می کردید دستمال قرمز برای خشمگین کردن گاوها در مسابقات استفاده می گردد؟! چقدر با قوانین و مراحل مسابقات گاوبازی در اسپانیا آشنایی دارید؟ برای پی بردن به رازهای این فستیوال پرطرفدار در اسپانیا با ما همراه باشید.

مسابقات گاوبازی (سنت فرمین) در اسپانیا

با تور زمستان اسپانیا از سرزمین جشن و موسیقی دیدن کنید. به بارسلون و مادرید سری بزنیم و از جزایر قناری و ایبیزا دیدن کنیم.

، ، ، ساحل های رؤیایی مانند ساحل بارسلون وهمگی از جاذبه هایی هستند که گردشگران را برای سفر به اسپانیا ترغیب می نمایند. اما در کنار تمام این جاذبه های دوست داشتنی، نیز خود به تنهایی می توانند گردشگران زیادی را به سمت این کشور بکشانند. یکی از جذابترین فستیوال هایی که هر ساله در این کشور برگزار می گردد و هواداران زیادی نیز دارد، مراسم گاوبازی است که داستان های جالبی نیز درباره پیدایش آن وجود دارد. اگر شما هم از هواداران این فستیوال هستید، برای آشنایی با قوانین آن با ما همراه باشید.

تاریخچه مسابقات گاوبازی

گاوبازی و دویدن گاوهای وحشی در اسپانیا تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. تا جایی که می توان بر روی دیوارهای غارهای محل اقامت انسان های نخستین نقاشی های مربوط به رقابت انسان با گاو را مشاهده کرد. همچنین افسانه های زیادی از نبرد بین گاو و انسان و حتی پایکوبی در مقابل گاوها نقل شده است. طبق نوشته مورخان اسپانیایی، قربانی کردن گاو از مراسم قدیمی و مذهبی اسپانیا بوده و با جشن و سرود برگزار می شده است. امروزه این مراسم با فستیوال سنت فرمین ترکیب شده و مراسم گاوبازی به شکل امروزی را به وجود آورده اند.

این فستیوال ملی، معروف به سنت فرمین هر ساله در تاریخ 6 جولای به مدت 7 روز در شهر پامپولنا اسپانیا برگزار می گردد. مراسم از ساعت 8 صبح روز اول آغاز شده و مردم در تمام شهر در حال کوشش برای فرار از دست گاوهای وحشی و عصبانی هستند.

بسیاری از گردشگران از سراسر جهان و همچنین دوستداران ورزش سنتی در اسپانیا برای شرکت در فستیوال سنت فرمین (مسابقات گاوبازی) به شهر پامپولنا سفر می نمایند. نام مراسم گاوبازی به عنوان مراسم ملی کشور اسپانیا در سازمان ملی یونسکو به ثبت رسیده است.

سنت فرمین کیست؟

اما سنت فرمین کیست و چرا مراسم به این نام معروف شده است؟

سنت فرمین از مبلغان مسیحیت بوده که توسط رومی ها به جرم تبلیغ برای مسیحیت گردن زده شده. سپس رومی ها بدن بدون سر او را به یک گاو وحشی بستند تا در شهر کشیده شده و تکه تکه گردد. اما زنی پس از دیدن این صحنه لباس سفید پوشیده و برای متوقف کردن گاو به خیابان می رود. او به سختی با گاو مقابله نموده و تمام کوشش خود را برای نگه داشتن گاو می نماید.

به همین دلیل شرکت نمایندگان در مسابقات گاوبازی برای زنده نگه داشتن یاد شجاعت زن، در تمام مدت لباس سفید می پوشند.

مسابقات گاوبازی

در ابتدا تمام مردم با لباس های سفید و دستمال های قرمز به میدان اصلی شهر می فرایند و با تکان دادن دستمال های قرمز خواندن سرودهای مذهبی را آغاز می نمایند و در انتها فریاد زنده باد سنت فرمین سر می دهند.

سپس عده ای با طبل و سایر آلات موسیقی به جمعیت ملحق شده و آغاز به نواختن می نمایند. ساز و پایکوبی و آواز تا مدت ها ادامه پیدا می نماید. این قسمت از مراسم غرش و یا به اسپانیایی El Struendo نام دارد.

یکی از مراسم مهم که در طی فستیوال برگزار می گردد، تندیس گردانی است. این مراسم در ساعت 10 صبح انجام می گردد. در طی آن 8 مجسمه غول پیکر که نماد شاه و ملکه چهار قاره و نژاد مختلف هستند در خیابان های شهر به حرکت درمی آیند. سپس صدای ناقوس کلیسای شهر به صدا درمی آید و مردم برای انجام مراسم دعای مخصوص به کلیسا می فرایند. بعد از دعا پایکوبی سنتی Joto (پایکوبی مخصوص مراسم) همراه با موسیقی به صورت گروهی انجام می گردد.

پس انجام مراسم مقدماتی در روز اول، رأس ساعت 8 صبح روز بعد مراسم اصلی آغاز می گردد:

ساعت 8 صبح، در حالی که جمعیت هیجان زده در خیابان های قدیمی شهر منتظر گاوها هستند، پس از صدای شلیک درب اسطبل باز شده و 6 گاو عصبانی به همراه 6 گوساله میان جمعیت رها می شوند. شرکت نمایندگان درحالی که از دست گاوها فرار می نمایند آن ها را به سمت ورزشگاه اصلی برگزاری مراسم راهنمایی می نمایند. متأسفانه در طی این جهت بعضی از شرکت نمایندگان دچار آسیب دیدگی می شوند. به همین دلیل نیروهای امدادی زیادی را در خیابان ها می توان دید.

پس از رسیدن گاوها به ورزشگاه، آن ها را تا آماده شدن ماتادورها یا همان گاو بازان حرفه ای در محل مخصوص نگه داری می نمایند. در طی این مدت مسابقات باستانی مختلف مانند بلند کردن سنگ، خرد کردن چوب، پایکوبی های محلی و… توسط ورزشکاران در ورزشگاه برگزار می گردد.

پس از اتمام مسابقات باستانی، نوبت به ماتادورها است که رقابت خود با گاوها را آغاز نمایند:

در اسپانیا به ماتادور، ال ترو (به معنای قاتل) هم گفته می گردد. هر ماتادور یک گروه به نام کوادریلا دارد که از 6 نفر تشکیل شده و او را در نبرد با گاو نر همراهی می نمایند. مسابقه گاوبازی در 3 مرحله و با به صدا درآمدن شیپور آغاز می گردد:

در مرحله اول گروه گاو بازان به میدان وارد شده و طی حرکات تمرین شده پایکوبی مقابل گاو را انجام می دهند. در این مرحله ماتادور اصلی در خارج از میدان ایستاده و پایکوبی گروهش را نگاه می نماید و هم زمان نیز قدرت و مهارت حریف خود را زیر نظر می گیرد.

کواردیلاها با در دست داشتن پارچه های زرد و صورتی گاو را تحریک نموده و او را خشمگین می نمایند. تماشاچیان نیز با هیجان زیاد گاو نر و کوردیلاها را تشویق می نمایند.

در مرحله دوم، دو جنگجو با اسب و نیزه وارد میدان شده و گاو را با نیزه های خود زخمی می نمایند. با این کار گاو عصبانی تر شده و با خشم بیشتری گاو بازان را دنبال می نماید. هدف از این کار خسته کردن گاو و آماده سازی میدان برای ورود ماتادور اصلی است.

در مرحله سوم ماتادور اصلی با تشویق جمعیت وارد میدان شده و هنر گاوبازی خود را به نمایش می گذارد. در بدو ورود ماتادور ابتدا با گاو چشم در چشم می گردد. سپس با حرکات مخصوص دستمال قرمزش را مقابل حریف تکان داده و حیوان زخمی را وادار به جنگیدن می نماید. سپس با پایکوبی مخصوص حیوان زخمی را برای از دست دادن خون وادار به حرکت می نماید. این کار هیجان تماشاچیان و ورزشگاه را تا حد زیادی بالا می برد.

و در آخر، طی یک فرصت مناسب ماتادور شمشیر خود را در کتف حیوان فرو می نماید. بعد از ضربه کواردیلاها مجدداً وارد میدان شده و پایکوبی مرگ را مقابل گاو انجام می دهند تا گاو گیج شده و در نهایت نقش بر زمین گردد. بعد از کشته شدن حیوان، ماتادور قسمتی از دم یا گوش او را به عنوان غنیمت نزد خود نگه می دارد.

گاو کشته شده به قصابی برده می گردد و گوشت آن برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا درمسابقات گاوبازی از دستمال قرمز استفاده می نمایند؟

بیشتر افراد فکر می نمایند استفاده از دستمال قرمز در مسابقات گاوبازی برای خشمگین کردن گاو می باشد. اما این یک باور غلط در میان مردم است. گاوها کوررنگی دارند و رنگ دستمال تأثیری در مغز آن ها ندارد. پس چرا در مسابقات گاوبازی از دستمال قرمز استفاده می نمایند؟ دستمال قرمز به این دلیل استفاده می گردد تا خون پاشیده شده از گاو خیلی تعیین نباشد.

خواندن دعا بعد از مسابقات گاوبازی

پس از انتها مراسم، در نیمه شب روز هفتم مردم با در دست داشتن شمع به میدان اصلی رفته و سرود انتهای مراسم را به نام Pobre de mi می خوانند.

هتل را زودتر رزرو کنید.

مراسم گاوبازی از جاذبه های اصلی اسپانیا به شمار می رود، به همین دلیل در تاریخ 6 جولای بسیاری از گردشگران از سراسر جهان به اسپانیا و شهر پاپلونا سفر می نمایند. بنابراین تمامی هتل های شهر به سرعت رزرو می شوند. اگر جز افرادی هستید که به مسابقات گاوبازی علاقه دارید و می خواهید در مراسم یک هفته ای شرکت کنید. حتماً از قبل رزرو هتل خود را انجام دهید. در غیر اینصورت مجبور خواهید شد در هتل های خارج از شهر اقامت کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال درخصوص تور اسپانیا، با کارشناسان فروش در آژانس هواپیمایی خبرنگاران تماس بگیرید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 688

به "مسابقات گاوبازی (سنت فرمین) در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقات گاوبازی (سنت فرمین) در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید