فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است

به گزارش مجله ویراپارس، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است.

فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است

اگرچه در سالهای دور بسیاری از امور مردم به وسیله حمل و نقل زمینی شامل جاده ای و ریلی انجام میشد اما با توسعه شهرها و توسعه زندگی ماشینی و مدرن میل به استفاده از حمل و نقل هوایی جایگزین ترابری زمینی شد بطوریکه امروزه بهره مندی از خدمات هوایی از نیازهای اساسی و ضروری برای اغلب مردم بشمار می رود.

حمل و نقل هوایی علاوه بر تامین نیازهای مالی، اجتماعی، نظامی، تفریحی و گردشگری می تواند زمینه ساز تبادل فرهنگی میان شهرها و کشورهای مختلف نیز باشد.

امروزه وابستگی بخش مهمی از مسایل مالی، اجتماعی و گردشگری به حمل و نقل هوایی، نقش و اهمیت فرودگاه ها را مضاعف کرد. از این رو، توجه به توسعه این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به رغم این موضوع در بسیاری از موارد، برنامه ریزی ها برای توسعه پروازهای فرودگاه ها به خصوص در استانهایی که از این زیرساخت بهره مند هستند به دربهای بسته خورده که دلایل مختلفی دارد و بنا به گفته کارشناسان و مسئولان امر، نبود مسافر و خالی ماندن صندلی هواپیماهای مسافری در طول سال مهمترین علت استقبال نکردن شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز از یک فرودگاه است.

زنجان نیز یکی از این استانها است که فرودگاه آن در سال 79 در زمینی به وسعت 400 هکتار ایجاد شد اما برقراری پروازها در آن طی بیش از 20 سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بود بطوریکه طی این مدت تنها به صورت مقطعی بعضی پروازها از جمله مشهد مقدس، عتبات عالیات، سفرهای حج تمتع و عمره انجام و در بسیاری از ایام سال پروازهای آن تعطیل شده و هم اکنون این ظرفیت بزرگ آن هم در روزهای سرانجام سال بدون استفاده مانده است.

نبود پروازهای برنامه ای مردم استان زنجان را با مشکل روبرو نموده و این در حالی است که مدیر فرودگاه زنجان راه چاره حل این مشکل و برقراری پروازهای دائمی را ورود بخش گردشگری استان به این موضوع می داند.

گلایه و ناراحتی شهروندان از فعال نبودن فرودگاه زنجان

یکی از شهروندان زنجانی با ابراز نارضایتی از نبود پرواز به رغم وجود فرودگاه در زنجان گفت: در حالی که پروازهای تفریحی و گردشگری در فرودگاه بسیاری از استانهای کشور فعال است، فرودگاه زنجان حتی برای برقراری پرواز برای برطرف نیازهای مالی مردم و بخصوص تجار و بازاریان فعال نیست.

علی اکبر مغانلو که یکی از بازاریان زنجان است، با بیان اینکه برای خرید جنس مجبور به تردد بین بعضی استانها و حتی کشورهای همسایه هستم، اظهار کرد: فعال نبودن فرودگاه موجب شده بسیاری از روزهای عمرم را در جاده ها باشم و زمان و هزینه چندین برابری را متحمل شوم.

وی پیرامون اینکه فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است، تاکید نمود: هرچند مردم استان نیازمند برقراری سفرهای زیارتی و تفریحی نیز هستند اما نیازهای اولیه آنها نیز در این فرودگاه تامین نمی گردد که برای راه اندازی آن مبالغ زیادی از بیت المال هزینه شده است.

یکی از فروشندگان لباس در زنجان نیز نبود پرواز از فرودگاه زنجان را موجب زیان مالی کل مردم استان عنوان نمود و اضافه نمود: برای خرید لباس هر چند وقت یکبار به یکی از کشورهای همسایه سفر می کنم که به علت بالا رفتن هزینه های رفت و برگشت مجبور به افزایش قیمت لباس ها میشوم که در نهایت هم خودم و هم مردم متضرر می شویم.

الهام صادقی با بیان اینکه بسیاری از فعالان در این صنف در شرایط مشابهی هستند، اضافه نمود: بالا رفتن قیمت اجناس موجب اقبال کمتر مردم و به فروش نرفتن آنها می گردد و لباسها نیز با گذشت زمان هم به علت تغییر فصل و هم به علت از مد افتادن به فروش نمی رسد و روی دست فروشندگان می ماند.

وی تاکید نمود: اجاره ای بودن مغازه ها و همخوانی نداشتن دخل و خرج نیز موجب شده تعداد زیادی از فعالان در این صنف خانه نشین شوند در حالیکه با فراهم کردن زیرساختها که یکی از آنها برقراری پرواز از فرودگاه زنجان است، می گردد از آن جلوگیری کرد.

تضمین پر شدن صندلی، شرط شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز از زنجان

مدیر فروگاه زنجان نیز با تاکید بر اینکه فرودگاه زنجان در حال حاضر هیچ مسئله ای ندارد و آماده ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی متقاضی برقراری پرواز است، گفت: شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز از فرودگاه زنجان تضمین صندلی می خواهند و ارائه این تضمین بار مالی دارد.

محمد قاسمی با بیان اینکه با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی متعلق به بخش خصوصی هستند، برقراری پرواز برای آنها باید صرفه مالی داشته باشد، اعلام نمود: باید بخش خصوصی گردشگری در این خصوص ورود کند و آژانس های هواپیمایی که زیرمجموعه این بخش هستند، پروازهای چارتر انجام دهند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر تعداد هواپیماهای عملیاتی در کشور کم و محدود است و امکان برقراری پروازها اغلب از سوی شرکتهای هواپیمایی وجود ندارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه زنجان نیازمند هواپیماهایی با ظرفیت محدود است تا بتواند در طول سال پرواز داشته باشد، گفت: هواپیماهایی با ظرفیت بیشتر از 100 مسافر در فرودگاه زنجان صرفه مالی برای شرکت ها ندارد، چرا که این نوع هواپیماها تنها در مقاطعی از سال از زمان حج تمتع و تعدادی از مناسبت ها پاسخگو است اما در طول سال این ظرفیت پر نمی گردد.

وی با یادآوری اینکه فرودگاه زنجان عملیاتی است و برای برقراری پرواز در کل سال و در هر ساعت از شبانه روز آماده است، اضافه نمود: برای برقراری پروازها باید مسئولان استان پای کار آمده و برنامه ریزی جهت تامین مسافر هوایی داشته باشند.

قاسمی اظهار کرد: شرکتهای دارای هواپیمای کوچک باید برای برقراری پرواز از فرودگاه زنجان ترغیب شوند و این نیازمند برنامه ریزی مسئولان و ورود بخشهای مختلف از جمله گردشگری خصوصی است.

وی با اشاره به پیگیری های استاندار زنجان در این خصوص توضیح داد: با چند شرکت هواپیمایی مذاکراتی برای احیای پروازها از فرودگاه زنجان اجرا شده است.

مدیر فرودگاه زنجان آخرین پرواز اجرا شده از این فرودگاه را مربوط به آخرین پروازهای مربوط به حج عمره از کشور اعلام کرد و گفت: با متوقف شدن اعزام زائران حج عمره در کشور پروازها از فرودگاه زنجان نیز متوقف شد.

قاسمی اظهار کرد: در زمان حاضر پروازهای آموزشی، نظامی، تفریحی و اجتماعی از فرودگاه زنجان انجام می گردد بطوریکه طی یک سال گذشته سه مورد پرواز مسئولان کشوری هم از همین فرودگاه انجام شد.

وی یادآور شد: برای برقراری پروازهای باری نیز با بخش خصوصی جهت راه اندازی ترمینال بار هوایی مذاکراتی انجام شد ولی بنا به دلایلی مسکوت ماند.

قاسمی تاکید نمود: مسئولان استان باید دست به دست هم دهند و با همراهی بخش خصوصی و احساس مسئولیت بیشتر، این مطالبه به حق مردمی به برترین نحو ممکن پاسخ داده گردد.

رونق فرودگاه زنجان نیازمند چاره یابی ریشه ای است

استاندار زنجان نیز با اشاره به پیگیری هایی سال گذشته استان برای برقراری پروازهای فرودگاه زنجان گفت: استفاده از ظرفیت های حمل و نقل هوایی از اولویت های مسئولان مرتبط با آن در استان است بطوریکه این موضوع در سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور و با حضور وزیر فقید راه نیز مطالبه و آنالیز شد.

محسن افشارچی یادآور شد: با پیگیری های اجرا شده پروازهای رفت و برگشت مشهد مقدس با استفاده از هواپیمایی با ظرفیت 50 نفر از اسفند سال قبل آغاز شد.

وی تاکید نمود: شرکتهای هواپیمایی وارد شده به این امر، ادامه فعالیت خود را به استقبال شهروندان از پروازها و تعهد مالی به جهت خالی نماندن صندلی ها در هر پرواز منوط می نمایند.

افشارچی گفت: مکان یابی و محل قرارگیری فرودگاه زنجان از ابتدا به درستی انجام نشده و این امر یکی از دلایل استقبال نکردن مردم از این ظرفیت بزرگ است.

وی رونق و پویایی فرودگاه زنجان را نیازمند چاره یابی ریشه ای دانست و اضافه نمود: مردم استان باید از این پتانسیل موجود به برترین نحو ممکن بهره مند شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2204

به "فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید