علت درد پهلو چیست؟ علت درد پهلو چیست؟

به گزارش مجله ویراپارس، درد پهلو در قسمت کناری میان تنه، درست زیر دنده ها احساس می گردد. گاهی این درد به سمت قسمت پایینی کمر هم کشیده می گردد. اندام ها و عضلات در پهلوی چپ و راست و یا اطراف آن وجود دارند و همین موضوع درد پهلو را به عارضه ای رایج تبدیل نموده است.

علت درد پهلو چیست؟ علت درد پهلو چیست؟

علت درد پهلو چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دکتر دکتر درد پهلو در قسمت کناری میان تنه، درست زیر دنده ها احساس می گردد. گاهی این درد به سمت قسمت پایینی کمر هم کشیده می گردد. اندام ها و عضلات در پهلوی چپ و راست و یا اطراف آن وجود دارند و همین موضوع درد پهلو را به عارضه ای رایج تبدیل نموده است.

برخی از علت های این درد مانند عفونت کلیوی و عفونت لوزالمعده بسیار جدی هستند. باقی دلایل این عارضه مانند اسپاسم و گرفتگی عضلات با وجود دردناک بودن، عموماً بی خطر هستند. در این مقاله علت های بروز درد پهلو و راه های درمان آن را با هم آنالیز می کنیم.

↑علت درد پهلو

شش دلیل احتمالی این درد عبارتند از:

مسائل عضلانی

عضلات کمر و حتی سینه ممکن است باعث درد پهلو شوند. برخی از دلایل رایج درد عضلانی عبارتند از:

آسیب عضلانی مانند پیچ خوردگی و کشیدگی استفاده زیاد از عضلاتمنقبض ماندن عضلات یا تنشن عضلانیکم بودن فعالیت بدنیباقی ماندن در شرایط غیر معمول و موقعیت های استرس زا برای مدت طولانی

درد پهلوی معمولی در یک طرف ماهیچه آسیب دیده ایجاد می گردد. افرادی که به دلیل نداشتن فعالیت بدنی کافی دچار درد عضلانی هستند، ممکن است در هر دو سمت بدن و یا در هنگام حرکت به سمت جلو و عقب در پهلو احساس درد داشته باشند.

آسیب های ماهیچه ای یکی از اولین و اصلی ترین دلایل درد پهلو هستند. دردهای عضلانی ممکن است بسیار شدید باشند، اما شدت درد لزوماً نشان دهنده شدید بودن آسیب عضله نیست.

↑عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری زمانی ایجاد می گردد باکتری ها در مجاری ادراری رشد نموده و باعث عفونت مثانه، مجرای ادرار و یا کلیه ها گردد. بیش تر عفونت ها در قسمت پایینی مجرای ادراری باقی مانده و بیش تر در زنان شایع هستند.

اگر این عفونت درمان نگردد، امکان گسترش آن و درگیر کردن کلیه ها وجود دارد. در این حالت عفونت حاد و شدید کلیوی رخ خواهد داد.

علاوه بر درد پهلو سایر علائم عفونت مجاری ادراری عبارتند از:

دفع ادرار به همراه دردتکرر ادرارخون در ادرار

درد ناشی از عفونت مجاری ادراری ممکن است یکی از پهلوها و یا هر دوی آن ها را درگیر کند.

↑مسائل کلیوی

کلیه به عنوان تصفیه خانه بدن عمل می نماید. کلیه ها در قسمت میانی کمر و درست زیر دنده ها قرار دارند. بسیاری درد ناشی از کلیه ها را در کمر و یا پهلو احساس می نمایند.

بسیاری از مسائل کلیوی زمانی آغاز می گردد که یک عفونت از مثانه آغاز شده و در نهایت کلیه را درگیر کند. بیماری های کلیوی هم می تواند ژنتیکی بوده و هم در نتیجه مسائل دیگر اندام های بدن رخ دهد.

مسائل کلیوی که منجر به درد پهلو می گردد، عبارتند از:

سنگ کلیهبیماری کلیوی، مانند بیماری کلیه پلی کیستیکعفونت ها لخته خونی و یا خونریزی کلیوی

بیمار در صورت احساس درد در پهلو و یا مشاهده سایر علائم مسائل کلیوی مانند علائم مربوط به مسائل مثانه باید به پزشک مراجعه کند. درد پهلو معمولاً همان سمت بدن که کلیه ی مشکل دار در آن واقع شده است، رخ می دهد. اگر در نتیجه عفونت و یا یک بیماری خاص هر دو کلیه درگیر شوند، فرد در دو سمت بدن احساس درد خواهد داشت.

زونا

زونا نوعی از عفونت است که باعث ایجاد تاول هایی دردناک می گردد. هر شخصی که پیش تر به آبله مرغان دچار شده، می تواند به زونا هم مبتلا گردد. با این همه این عارضه در افراد مسن تر که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیش تر رایج است.

زونا معمولاً با احساس سوزش و یا دردی از جانب سیستم عصبی آغاز می گردد. طی چند روز یک تاول حاوی مایع در آن محل ظاهر می گردد.

در برخی از بیماران زونا بسیار شدید می گردد. افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی، افرادی که داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی دریافت می نمایند و افراد مسن، در صورت ابتلا به زونا باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایند.

زونا معمولاً یک طرف بدن را درگیر می نماید و به همین دلیل درد پهلو یا در سمت چپ و یا در سمت راست بدن احساس می گردد.

مسائل کبدی و بیماری های لوزالمعده

لوزالمعده و کبد در قسمت عمقی شکم درست زیر دنده ها و قفسه سینه قرار دارند. برخی اوقات وجود مشکل در این اندام ها منجر به درد پهلو می گردد. این درد حتی می تواند به سمت کمر هم منتشر گردد.

از آن جایی که کبد و پانکراس با هم کار می نمایند تا کار گوارش غذا تکمیل گردد، اگر مسئله ای در یکی از آن ها رخ دهد، دیگری هم درگیر خواهد شد.

بیماری های زیادی کبد و لوزالمعده را درگیر می نماید. برخی از آن ها مانند مسدود شدن مجرای صفراوی که در نتیجه سنگ کیسه صفرا ایجاد می گردد، قابل درمان هستند. برخی دیگر مانند هپاتیت خود ایمنی جز بیماری های مزمن به شمار می فرایند.

در صورت درمان نشدن، برخی از بیماری های لوزالمعده و کبد فرد را در معرض خطر مرگ قرار می دهند. این بیماری ها به همراه علائم خود که یکی از آن ها درد پهلو است، برای فرد احساس ناراحتی ایجاد می نمایند.

درد ناشی از بیماری پانکراس و یا کبد در یک سمت بدن رخ می دهد، دیگر علایم بیماری عبارتند از:

ادرار تیرهمدفوع کم رنگ حالت تهوع و استفراغاحساس درد به صورت ناگهانیچشم و پوست زرد رنگخستگیتب

مسائل ستون فقرات

مسائل ستون فقرات مانند التهاب مهره های کمر و یا دیسک ها باعث ایجاد درد منتشر به سمت پهلوها خواهند شد.

دیسک بین مهره ها و نخاع واقع شده است و گاهی به دلیل پاره ای عوامل متورم شده و ایجاد درد می نماید . دیگر عوامل مانند شکستگی ستون فقرات هم می تواند باعث ایجاد درد در پهلو گردد. درد پهلو ناشی از مسائل ستون فقرات معمولاً در یک سمت بدن رخ می دهد ولی در عین حال احتمال ایجاد درد در دو طرف هم وجود دارد.

این علائم هم در افراد دیده می گردد:

درد شدیدی که به سمت پاها کشیده می گرددبی حسی و گزگز در پاها بدون هیچ دلیل خاصیدرد کمر مزمن راه رفتن سخت و سخت

↑روش تشخیص درد پهلو

پزشک با مطرح کردن سوالاتی در خصوص علائم فرد و دریافت توضیح حال بیمار و سابقه پزشکی او، علت درد پهلو را تشخیص می دهد. علاوه بر این برای تشخیص بهتر و دقیق تر آزمایش هایی هم انجام خواهد شد:

برخی از آزمایش های رایج عبارتند از:

اسکن های تصویری برای آنالیز شرایط کبد، کلیه، لوزالمعده و ستون فقراتآزمایش ادرار برای آنالیز وجود احتمالی نشانه های عفونت مجاری ادراری معاینه فیزیکی برای تشخیص مسائل عضلانی و دانه های پوستی آزمایش خون

↑بهترین راه درمان درد پهلو چیست؟

درمان درد پهلو به علت آن بستگی دارد. روش های درمانی شامل:

آنتی بیوتیک برای عفونت های کلیوی، عفونت مجاری ادراری و پانکراتیت ناشی از بروز یک عفونتدرمان هایی برای از بین بردن سنگ کلیهبرداشتن کیسه صفرا یا تجویز دارو برای از بین بردن سنگ کیسه صفراداروهای ضد ویروسی برای درمان زوناتجویز داروهای برای بیماری های کبدیپیوند کبد در شرایط بیماری های شدید کبدی پیوند کلیه برای برخی انواع بیماری های کلیویدیالیز کلیه خصوصا زمانی که فرد در صف پیوند کلیه واقع شده استفیزیوتراپی و انجام ورزش های کششی، استفاده از کمپرس یخ و استراحت برای انواع خفیف آسیب های عضلانی بستری شدن در بیمارستان برای دریافت داروهای درون وریدی، به خصوص در صورت ابتلا به پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا، بیماری کلیوی و کبدی تجویز دارو برای التهاب مفاصلجراحی یا فیزیوتراپی برای درمان دیسک ستون مهره ها

در برخی از موارد، شخص به درمان احتیاج ندارد. اگر سنگ کلیه کوچک باشد، بدون احتیاج به درمان از بدن خارج می گردد . اگر درد پهلو ناشی از نشستن طولانی مدت باشد هم بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

همچنین برای درمان بیماری های کبدی پزشک توصیه هایی در جهت تغییر سبک زندگی به فرد خواهد نمود، در این شرایط فرد باید رژیم غذایی خود را تغییر دهد. از طرفی دیگر اگر درد پهلو ناشی از آسیب های عضلانی باشد، فرد باید تحرک و فعالیت بدنی خود را زیاد کند.

↑چه زمانی برای درد پهلو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد پهلو با شرایط زیر همراه بود، فرد باید هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه نموده و برای آن درمان های لازم را دریافت کند:

تب، مدفوع کم رنگ، چشمان و پوست زرد رنگبارداریحالت تهوع شدیدخون در ادراردرد پهلوی ناشی از ضربه به یک طرف بدن و یا ضربه به کمر

اگر فرد به مدت یک روز این علائم را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند:

درد در هنگام دفع ادراردرد شدیدی که با گذشت زمان شدیدتر می گردد.دانه های پوستی دردناکبی حسی و گزگز کردن پاها

اگر درد پهلو خفیف یا متوسط باشد و فرد علامت دیگری نداشته باشد، احتمالاً نتیجه کشیدگی عضلانی است و با استراحت رفع خواهد شد.

سخن آخر

درد پهلو عارضه ای شایع است و بیش تر عوامل ایجاد نماینده آن قابل درمان هستند. اما اگر مشکل و بیماری حادی منجر به درد پهلو شده باشد، باید اقدامات درمانی مناسب انجام گردد.

اگر درد شدید باشد و یا اینکه به مرور زمان شدت بیش تری پیدا کند و هر چند وقت یکبار عود کند باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1257

به "علت درد پهلو چیست؟ علت درد پهلو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت درد پهلو چیست؟ علت درد پهلو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید