علائم، علل، و داروهای خانگی برای حساسیت به نیکل

به گزارش مجله ویراپارس، بسته به مقدار حساسیت پذیری فرد، علائم آلرژی به نیکل ممکن است پس از یک تماس کوتاه مدت و طولانی مدت با وسایلی از جنس نیکل همچون تلفن های همراه و زیورآلات مشاهده شوند. این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد علائم،

علائم، علل، و داروهای خانگی برای حساسیت به نیکل

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع: راسخون

بسته به اندازه حساسیت پذیری فرد، علائم آلرژی به نیکل ممکن است پس از یک تماس کوتاه مدت و طولانی مدت با وسایلی از جنس نیکل همچون تلفن های همراه و زیورآلات مشاهده شوند. این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص علائم، علل، و درمان حساسیت به نیکل ارائه می دهد.

آیا می دانستید؟

فولاد ضد زنگ هم حاوی اندازه کمی نیکل است. با این حال، بلورهای نیکل، به حدی محکم به وسیله فولاد ضد زنگ نگه داشته شده اند که بدون اهمیت به اندازه حساسیت پذیری فرد، امکان هیچ گونه حساسیتی وجود نخواهد داشت.

چنانچه استفاده از زیور آلاتی از جنس نیکل، باعث شود که پوست قرمز و خارش پیدا کند، یا منجر به شکل گیری جوش شود، احتمالاً نشان دهنده این است که نسبت به نیکل حساسیت دارید. مشاهده شده است که حساسیت به نیکل یکی از عوامل اصلی در ایجاد آلرژی پوستی است. از آنجا که وجود نیکل در کالاهای روزمره بسیار مرسوم می باشد، تعجب آور نیست که مواردی از التهابات پوستی که در اثر حساسیت تماسی ایجاد شده باشند به حساسیت با نیکل ارتباط داده شود.

گوشی های موبایل و لپ تاپ ها جزء وسایلی هستند که اغلب استفاده می شوند و حاوی نیکل می باشند. با توجه به آنالیز هایی که در خصوص تماس، شیوع و پیامدهای بالینی حساسیت به فلزات به وسیله تیسن جی پی (Thyssen JP)، مِنِت (MennéT) و همکاران در ایالات متحده و اروپا انجام گرفت، تعیین شد که 17% زنان و 3% مردان از حساسیت به نیکل رنج می برند. علت اینکه حساسیت به نیکل در زنان بیشتر است، انداختن آویز ،دست بند، گوشواره و دیگر زیورآلات حاوی نیکل به وسیله آنها می باشد.

علائم

پس از تماس با اقلامی که حاوی نیکل هستند، افرادی که به نیکل حساسیت دارند، به احتمال زیاد از درماتیت تماسی رنج می برند ـ عارضه ای که باعث خارش، قرمزی، و تشکیل تاول بر روی پوست می شود. این تاول ها معمولاً سر باز نموده، مایعی از آن تراوش می نماید و در نهایت کبره یا دلمه می بندد. از طرفی دیگر، تکه های خشک منطقه ها ملتهب و رنگدانه پوست حالت مزمن درماتیت است که به راحتی رفع نمی شوند. بعلاوه، در بعضی موارد، درماتیت تماسی ممکن است توسعه یافته و یا در نواحی که پوست در تماس با ماده حساسیت زا نبوده هم اتفاق بیافتد. افرادی که حساسیت شدیدی به نیکل دارند، ممکن است حتی با خوردن غذاهای حاوی نیکل مثل شکلات و شیر این حساسیت در آنها ظاهر شود.

آغاز علائم 12 تا 48 ساعت پس از تماس با آیتم حاوی نیکل مشاهده می شود. در بعضی موارد، آلرژی می تواند به سرعت 15 دقیقه پس از تماس با اقلام حاوی نیکل آغاز شود. درماتیت حساسیت ـ نیکلی معمولاً در لاله گوش یا مچ دست بعد از پوشیدن یک دست بند از جنس نیکل و یا ساعت بند فلزی مشاهده می شود. دکمه شلوارهای جین هم از جنس نیکل است، که بعلاوه می تواند باعث جوش و کهیر موضعی درست در زیر ناف شود. فریم عینک حاوی نیکل هم ممکن است مسائل پوستی در نقطه تماس، به خصوص بر روی بینی شود.

علل

یک واکنش حساسیتی بواسطه تماس با نیکل نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند بین مواد مضر و بی ضرر تمایز قائل شود. این سیستم به اشتباه نیکل را یک ماده مضر تشخیص داده و به گونه ای عکس العمل نشان می دهد که در معرض باکتری یا ویروس قرار گرفته است. این اشتباه فاحش در شناسایی نیکل به اسم یک ماده تهدید آمیز، باعث یک واکنش آلرژیک ناخواسته می شود که در آن سیستم ایمنی بدن، آنتی بادیِ IgEرا ترشح می نماید که باعث تحریک فراوری مواد شیمیایی خاص، که یکی از آنها هیستامین است، می شود. هنگامی که هیستامین در پوست منتشر شود، می تواند نشانه های مرتبط با درماتیت تماسی را موجب شود.

درمان

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد می تواند برای از بین بردن علائم درماتیت تماسی بسیار مفید واقع شود. فرد بایستی یک تکه پارچه را درون آب سرد فرو برده و بلافاصله آن را در محل التهاب قرار دهد. به مدت حدوداً نیم ساعت آن را رها نموده تا احساس خارش تسکین یابد. می توانید این درمان را هر چند بار که دوست دارید تکرار کنید تا علائم کاهش یابند.

لوسیون کالامین

لوسیون کالامین را که می توان بدون نسخه تهیه کرد، هم برای کاهش مسائل پوستی مرتبط با آلرژی به نیکل مفید می باشد. به منظور تسکین پوست دردناک و متورم، مالیدن لوسیون کالامین گزینه خوبی است. لوسیون حاوی فرمول ضد خارش است که می تواند به تسکین ناراحتی به سرعت یاری کند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی

کرم های کورتیکواستروئیدی که بدون نسخه تهیه می شوند، مانند هیدروکورتیزون، هم برای از بین بردن درماتیت تماسی آلرژیک مفید هستند. این داروهای موضعی برای کاهش شدت التهاب و کوتاه کردن مدت زمان جوش و کهیر مؤثر هستند. با این حال، این مواد موضعی تنها برای کوتاه مدت استفاده می شوند به این علت که خطر ایجاد بعضی عوارض جانبی آزار دهنده را با خود دارند.

آنتی هیستامین خوراکی

آنتی هیستامین ها که برای بی اثر ساختن اثر هیستامین تنظیم شده است، هم ممکن است تسکین حساسیتهای پوستی یاری کند. تهیه آنتی هیستامین های خوراکی بدون احتیاج به نسخه مانند زیرتک (Zyrtec) می تواند برای درمان خارش پوست ناشی از حساسیت به نیکل مفید باشد.

اجتناب از تماس با فلز برترین راه برای مقابله با حساسیت به نیکل است. بنابراین، از زیورآلاتی که از جنس نیکل هستند دوری کنید و اجناسی را انتخاب کنید که به آنها حساسیتی نداشته باشید. می توانید تیتانیوم، نقره، مس، پلاتین و یا فولاد ضد زنگ فاقد نیکل را انتخاب نمایید. با این حال، زیورآلاتی از جنس طلای 14 و 18 عیار را استفاده نکنید به این علت که آنها هم اندازهی نیکل در خود دارند. در خصوص اجناس الکترونیکی، می توانید آنها را در یک اسمارت کیس گذاشته تا از تماس با نیکل جلوگیری شود.

اسمارت کیسSmart Case

در کل، انتخاب یک جایگزین برای نیکل می تواند در دور نگه داشتن علائم حساسیت به آن راهگشا باشد. به اسم مثال، انتخاب مواد پلاستیکی که معمولاً در ساخت اقلام روزمره مانند قاب عینک، اتصالات، دکمه ها، دکمه سردست، بند ساعت، کلیپس ها، و زیپ استفاده می شوند، می تواند به جلوگیری از حساسیت به نیکل یاری کند.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1818

به "علائم، علل، و داروهای خانگی برای حساسیت به نیکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم، علل، و داروهای خانگی برای حساسیت به نیکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید