ظریف: اروپا به تعهداتش عمل کند اقداماتمان را به عقب باز می گردانیم

به گزارش مجله ویراپارس، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر نوشت به محضی که کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک عمل نمایند، ایران اقدامات خود را به عقب باز می گرداند.

ظریف: اروپا به تعهداتش عمل کند اقداماتمان را به عقب باز می گردانیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیغامی در توئیتر به اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود اشاره نمود.

ظریف در این پیغام توئیتری نوشت: ما برجام را نقض ننموده ایم. پاراگراف 36 توافق نشان می دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (جهت) پاراگراف 36 را به جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما پایان پس از 60 هفته دست به اقدام زدیم. به محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل نمایند، ما اقداماتمان را به عقب باز می گردانیم.

وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر امروز اظهار داشت ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد.(جزئیات بیشتر)

ظریف درباره نشست روز آدینه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده اعلام کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اظهار داشتیم که اقدامات اروپایی ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا برنامه اش را اعلام نموده، این برنامه را اجرا خواهد نمود. برنامه مرحله اول در حال انجام شدن است، هم در خصوص ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در خصوص سقف 3.67 هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده 36 برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

وزیر خارجه شرح داد: ماده 36 کاملا واضح است، حق ایران در این ماده کاملا تعیین شده است، چون این، ضمانت اجرای برجام است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اگر اروپایی ها ادعا می نمایند برای برجام ارزش قائلند، باید برای ضمانت اجرایی هایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل شوند و اقداماتی که ما انجام می دهیم دقیقا در جهت حفاظت از برجام به وسیله اجرای ضمانت اجراست.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 240

به "ظریف: اروپا به تعهداتش عمل کند اقداماتمان را به عقب باز می گردانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: اروپا به تعهداتش عمل کند اقداماتمان را به عقب باز می گردانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید