طوفان بزرگ ناشی از چرخند انفجاری موج سرمای مرگبار را به آمریکا می آورد

به گزارش مجله ویراپارس، طوفان شدید زمستانی روز شنبه اغلب آمریکا را فرا گرفت و کولاک برف، طغیان رودخانه ها و بادهای بسیار سرد رکورد دمای پایین در شهرهای این کشور را شکست.

طوفان بزرگ ناشی از چرخند انفجاری موج سرمای مرگبار را به آمریکا می آورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز چندین مورد مرگ ناشی از این طوفان زمستانی گزارش شده، مسافرت های دوره تعطیلات آخر سال مختل شده و برق میلیون ها نفر قطع شده است.

پیش بینی های هواشناسی می گویند این سیستم هوایی به نام چرخند انفجاری یا بمب زایی ناشی از برخورد هوای خشک سرد برخاسته از شمال با هوای گرم و مرطوب از سوی جنوب است.

گرچه هواشناسان از منتسب کردن هر رویداد آب وهوایی منفرد به تغییرات اقلیمی جهانی پرهیز می نمایند، اما آشفتگی ایجاد شده در جت استریم (رودباد) ناشی از تغییرات اقلیمی با رویدادهای آب وهوایی شدید در گذشته چه گرم و چه سرد ارتباط داشته است.

پیش بینی دما برای روز شنبه در پیتسبورگ در استان پنسیلوانیا منهای 13 درجه سلسیوس یا سانتی گراد است که رکورد پیشین مربوط به شب کریسمس در سال 1983 را می شکند.

انتظار می رود شهرهای در استان های جنوبی جورجیا و کارولینای جنوبی- شهرهای آتن و چارلستون نیز رکورد پایین ترین دما در روز پیش از شب کریسمس را بشنمایند و شهر واشینگتن دی سی مرکز آمریکا نیز پایین ترین را از 24 دسامبر 1989 تجربه کرد.

این دماهای پایین در شهرهای شرق آمریکا پیش بینی می شد، چرا که طوفان سرما اغلب دو سوم شرق این کشور را در بر گرفته بود.

این موج سرما به تصادفات مرگبار ماشین انجامید و دست کم 14 مورد مرگ ناشی از حوادث مربوط به آب وهوا گزارش شده است.

حدود 1/8 میلیون خانه و کسب وکار در آمریکا از ساعات ابتدایی روز شنبه بدون برق مانده اند. بسیاری از شرکت های برق از مشتریانشان خواسته اند با روشن نکردن وسایل بزرگ برقی و خاموش کردن چراغ غیر لازم در مصرف برق صرفه جویی نمایند.

حدود 2000 پرواز در روز شنبه لغو شدند و شمار کل تاخیرها به 4000 مورد رسید. بیش از 5000 پرواز هم در روز آدینه لغو شده بودند.

انجمن خودروی آمریکا تخمین زده بود که 112/7 میلیون نفر در فاصله روز آدینه (23 دسامبر) و دوم ژانویه مسافرتی با فاصله 80 کیلومتری یا بیشتر از خانه شان داشته باشند، اما آب و هوای طوفانی در آخر هفته احتمالا بسیاری از این افراد را در خانه هایشان نگهداشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2185

به "طوفان بزرگ ناشی از چرخند انفجاری موج سرمای مرگبار را به آمریکا می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفان بزرگ ناشی از چرخند انفجاری موج سرمای مرگبار را به آمریکا می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید