ضرب الاجل 45 روزه جهرمی به اپراتورها

به گزارش خبرنگاران، وزیر ارتباطات امروز شنبه در مراسم رونمایی از سامانه سنجش کیفیت شاخص های شبکه ملی اطلاعات به اپراتورهای ارتباطی مهلت داد که کیفیت سرویس خود را افزایش داده و نقاط دارای مشکل شبکه خود را شناسایی نمایند.

ضرب الاجل 45 روزه جهرمی به اپراتورها

وی اضافه نمود: با راه اندازی سامانه سنجش کیفیت شاخص های شبکه ملی اطلاعات، هر شهروند می تواند از هر نقطه ای از کشور وضعیت کیفیت سرویس های ارتباطی را ارزیابی کند. این سامانه با جمع آوری اطلاعات از خدمات قابل ارائه اپراتورها و نیز تجربه کاربران از سرویس هایی که دریافت می نمایند، به تجزیه و تحلیل وضعیت خدمات ارتباطی می پردازد تا تعیین کند گلوگاه شبکه و مسائل آن مربوط به کجا می گردد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور یکپارچه نیست و بخشی از آن مربوط به زیرساخت، بخشی مربوط به مخابرات و بخشی مربوط به اپراتورها می گردد، اعلام کرد: با راه اندازی سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات، 6 هزار سنسور به این شبکه متصل شده تا اطلاعات سرویس های روی شبکه را جمع آوری نموده و گزارش کند.

آذری جهرمی اعلام کرد: این سامانه به وسیله وب و اپلیکیشن قابل دسترس مردم خواهد بود و به کاربران اجازه می دهد در لحظات مختلف، کیفیت سرویس را گزارش نموده و سرویس سایر اپراتورها را نیز مشاهده و مقایسه کند.

وی با بیان اینکه این سامانه بیش از 4 ماه است که آماده سازی شده و در حال استخراج اطلاعات است، اضافه نمود: با این وجود شاهد ارتقای ویژه ای در فرآیند شبکه نبودیم و با توجه به گزارش های کیفیتی که از سوی رگولاتوری ارائه می گردد بهبود کیفیت به صورت ملموس مشاهده نشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سامانه از امروز به صورت آزاد در اختیار قرار گیرد. به این ترتیب که تا 45 روز این سامانه تنها برای اپراتورهای ارتباطی قابل مشاهده است و از 45 روز آینده برای کل کاربران در دسترس خواهد بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه به وسیله این سامانه تمام آنچه در شبکه ارتباطی کشور قابل وقوع است، دیده می گردد، توضیح داد: طی 45 روز اپراتورها زمان دارند که برای بهبود شرایط کوشش نمایند و کارنامه خود را ببینند. پس از آن این کارنامه به صورت عملی در اختیار تمام کاربران قرار می گیرد تا دو هفته یک بار نیز خروجی این سامانه از سوی رگولاتوری منتشر می گردد.

آذری جهرمی با انتقاد از وضعیت کیفی شبکه ارتباطی کشور گفت: امروز شاهدیم در اندازه گیری نسل سوم موبایل، اپراتور اول در بعضی از نقاط یک سوم کیفیت اپراتور دوم را دارد و این در حالی است که در حوزه نسل چهارم موبایل، کیفیتی 40 درصد بیشتر از اپراتور دوم دارد. این نشان می دهد که بهبود گسترده در شبکه نسل چهارم این اپراتور اتفاق افتاده و ایراد گسترده ای روی نسل سوم وجود دارد. در این حال سایر اپراتورها نیز موضوعات مشابه این دارد. به طور مثال یک اپراتور ثابت در شاخص کیفی خود 5 برابر بدتر از سایر اپراتورها عمل نموده است.

وی با بیان اینکه در 6 هزار نقطه کشور سنسورهایی قرار دادیم که تجربه واقعی کاربر را از اینترنت پیاده سازی کند، گفت: این سنسورها نشان می دهد که برای مثال در شهری که همه مشکل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده است و ممکن است در یک استان این مشکل وجود داشته باشد و آن موقع می توانیم بگوییم که زیرساخت، تأمین اینترنت را به خوبی اجرایی ننموده است. در این سامانه انعطاف به نظرات کاربران نیز به وسیله سامانه شکایت 195 قابل رویت است. به این معنی که نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم اصلاح شبکه ارتباطی کشور تأکید کرد: ضمانت قابلیت های این شبکه، آگاهی مردم و اعتماد آنها به سرویس دهندگان است. به این معنی که اگر کیفیت خوب نباشد، با توجه به اینکه برای مردم احراز شده است، آن سرویس را خریداری نمی نمایند.

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز سامانه کیفیت شبکه در حوزه زیرساخت راه اندازی شده بود و کاربردی نبود؟ گفت: وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می دهد، کاملاً تعیین است و ما معتقدیم که سامانه اندازه گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بود و باعث ثبات شبکه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود هم اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه اندازی نمی کردیم.

وی گفت: در سامانه سنجش کیفیت شاخص های شبکه ملی اطلاعات، سعی بر این است که با استفاده از برچسب ها و استیکرها، اطلاعات تخصصی را برای عامه مردم قابل فهم کنیم تا مردم بتوانند کیفیت سرویس خود را اندازه گیری نمایند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگاران با بیان اینکه عمده گلایه مردم کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ است، یادآور شد: ما معتقدیم کیفیت شبکه ارتقا پیدا نموده اما به دلیل این که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می نمایند، این موضوع اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

آذری جهرمی اضافه نمود: میان شاخص های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد و با وجود اینکه سنجه های شبکه در وضعیت مناسب است اما شکایت مردم نشان می دهد که از کیفیت و سرعت شبکه راضی نیستند. ما مسئول استفاده از فیلتر شکن نیستیم و معتقدیم فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

ایجاد اتاق فکر برای بروز رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل عدم ورود اپراتورهای ایرانسل و رایتل به بورس، گفت: ما چندین بار به رایتل توصیه نموده ایم که وارد بورس گردد چرا که این اپراتور احتیاج جدی به سرمایه گذاری دارد. این اپراتور یا باید به وسیله شستا در این حوزه سرمایه گذاری کند یا باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار نموده ایم که رایتل وارد بورس گردد. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد.

جهرمی گفت: در پروانه اپراتور ایرانسل نیز اما موضوع ورود به بورس مطرح شده ولی تاکنون این اپراتور اقدام به عرضه سهام خود در بورس ننموده است.

وی اضافه نمود: این بحث حقوقی و استدلالاتی از سوی ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده که باید برای آن تصمیم گیری کرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل نیز تا دو سال دیگر به اتمام می رسد و باید برای آن تصمیم گیری کنیم. به این دلیل اتاق فکری برای به روز رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه اندازی نموده ایم که در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: بروزرسانی: 26 مهر 1398 شناسه مطلب: 314

به "ضرب الاجل 45 روزه جهرمی به اپراتورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرب الاجل 45 روزه جهرمی به اپراتورها"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید