سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن از زیبارویان شیرازی

به گزارش مجله ویراپارس، شیراز! شهری که با شنیدن نام آن هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی در فکر مان تداعی می گردد. اگر مقصد سفر به شیراز باشد تا دلتان بخواهد، می توانید یک دل سیر در جاهای دیدنی شیراز گشتی بزنید. چنانچه از جهت کازون-شیراز نرفته باشید، در حوالی شیراز، منطقه ای بکر و بهشتی به نام دشت ارژن پیش روی تان است که اگر فرصت آشنایی با آن را نداشته اید، نصف عمرتان بر باد رفته است.

سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن از زیبارویان شیرازی

این دشت از دهکده های توریستی و محبوب شیرازی به شمار می آید که هر شیرازی را در روزهای تعطیل به دل جاهای تماشای دشت ارژن می کشاند. از همین ابتدا بگویم، در ادامه با معرفی خوراکی های خوش مزه و جاذبه های تماشای دشت ارژن دل تان را خالی می کنم! برای یک سفر کوتاه و آشنایی با خوراکی های ترش مزه دشت ارژن تا خاتمه این ماجراجویی با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

دشت ارژن کجاست؟

استان فارس، بین کازرون و شیراز، کیلومتر 60 جاده شیراز

چه امکانات رفاهی در این دشت وجود دارد؟

از مهم ترین امکانات و خدمات رفاهی دشت ارژن نظیر رستوران، کافه، سفره خانه، بازارچه محلی، مغازه ها و… است.

جهت دسترسی به دشت ارژن چگونه است؟

به دشت ارژن به وسیله جاده شیراز-کازرون می توانید بروید.

تماشای های دشت ارژن چیست؟

آبشار چرونیز یا آبشار دشت ارژن، دریاچه پریشان، شهر باستانی بیشاپور و بازارچه محلی از جاهای تماشای دشت ارژن به شمار می فرایند.

دشت ارژن؛ طبیعت زیبای شیراز

قشنگی های استان فارس فقط به شهر شیراز ختم نمی گردد. هر نقطه از این استان که بروید، با جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری روبه رو می شوید. شک ندارم با تماشا این همه زیبایی و شکوه انگشت به دهان می مانید! یکی از برترین جاذبه های تماشای شیراز که بی بروبرگشت هر مسافری با گذر از آن دل به تماشای هایش می دهد، دشت ارژن شیراز است.

اگر گذرتان به این دشت مشهور شیرازی نخورده باشد، باید بگویم این دشت یکی از برترین دشت های ایران به شمار میرود که در دل کوه های زاگرس جنوبی جای خوش نموده است. در این دشت همه چیز دست به دست هم داده تا دشت ارژن جز پنج دشت تماشای ایران قرار بگیرد. از زمانی که به یاد می آورم، این دشت به آب وهوای عالی و طبیعت سرسبزش می نازد؛ البته هر دشت دیگری هم به جای ارژن، فرزند کوه های زاگرس باشد، باز هم عشوه گری می نماید.

پیشینه دشت ارژن شیراز

فرقی نمی نماید، این دشت را ارژن صدا کنیم یا ارجن و ارزن. هر نامی که دارد، یکی یک دانه دیار شیرازی ها است. دشت ارژن شیراز یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین تفرجگاه های شیراز به شمار می آید، طوری که اگر پای خاطرات سفر به شیراز باز گردد، از این دشت چندین قصه شیرین از خاطرات بزرگ ترهایمان نصیب مان می گردد.

ارژن تا همین چند سال پیش بخشی از شهر کازرون به شمار می رفت، اما چند سالی است به فرزندی شهر شیراز در آمده است. با این حال بعضی ها هنوز دشت ارژن را جز کارزون می دانند. جالب است بدانید، در شعرهای فردوسی قاآنی از این دشت به درختچه بادامی اشاره شده که از چوب آن کمان می ساختند و از بادام تلخ آن دارو.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

نوبتی هم باشد، نوبت به پوشش گیاهی سرسبز و زیبای دشت ارژن می رسد. هم نشینی با کوه های زاگرس برای این دشت یک موهبت الهی بوده و باعث شده به طور منظم در این منطقه بارندگی باشد. آب وهوای کوهستانی و خاک حاصلخیز روی خوش به دشت نشان داده تا شاهد رویش درختان (بلوط، زالزالک و بادام)، علفزارهای سرسبز و پدید آمدن چندین دریاچه و آبشار باشیم.

اگر می خواهید فصل عاشقانه دشت ارژن شیراز را ببینید، در فصل زمستان راهسپار دشت شوید تا دشتی پوشیده از گل های نرگس را ببینید و عطری بهشتی تنفس کنید.

دشت ارژن الحق یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران است که با همه سادگی اش از تمام عیاران شیراز محسوب می گردد. بی شک یک چنین منطقه ای، سرپناه بسیاری از حیوانات اصیل ایرانی می تواند باشد. قبل تر شیر ایرانی در این منطقه زندگی می کرد، ولی دیگر اثری از این حیوان وجود ندارد! البته بعضی از گونه های خاص نظیر آهو و گوزن و دیگر حیواناتی مثل گاو و گوسفند در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند. امیدوارم قدر این حیوانات بی زبان را بیشتر بدانیم و برای محافظت از آن ها کوتاهی نگردد.

جاذبه ها و تماشای های دشت ارژن

حقیقت را بگویم، با اینکه در دشت ارژن شیراز جاذبه های تماشای زیادی وجود ندارد، ولی همین جاهای تماشای که دارد، هر کدام به تنهایی ده ها ستاره بر روی دوش شان دارند. این دشت را نباید دست کم گرفت، به خصوص فصل سرد زمستان اش را. 90 درصد وقت هایی که به شیراز رفته ام، شب هنگام به دشت رسیدم، آن هم شب های زمستان که یخ بندان است.

به قدری دشت ارژن شب های زمستانی اش سرد است که انگار سرما ضربان قلب هوا را می شمارد! با این یخ زدن ها باز هم عاشق این دشت و هوای ناب و دل پذیرش هستم و برای دوباره رفتن روزشماری می کنم. گرچه من به تنهایی شیفته دشت نیستم و همه کسانی که به این منطقه رفته اند، کاملا حس وحال من را درک می نمایند و از هواداران ارژن هستند.

آبشار چرونیز

شرط می بندم آبشار چرونیز که در جاده اصلی این دشت از دل کوه ها سرایز می گردد، یکی از خارق العاده ترین چشم اندازهایی است که در طول عمرتان به چشم می بینید. این چشم انداز در زمان زمستان بسی تماشایی تر است، زیرا از شدت سرمای هوا آب آبشار قندیل بسته و جاذبه ای بی بدیع به نمایش بازدیدنمایندگان می گذارد.

آبشار چرونیز از کوه های کوهمره سرچشمه می گیرد و با ریزش آب از صخره ای بلند شاهد چشم انداز ای چشم نواز هستیم. رودخانه دالکی با طول 170 کیلومتری اش از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه می گیرد؛ این رودخانه پس از عبور از چندین روستا سفر طولانی خود را به رودخانه هله به خاتمه می رساند.

این آبشار در بلندای جهت استراحتگاه این دشت واقع شده و همانند الماس نگاه ها را به عظمت و زیبایی اش خیره می نماید. از من می شنوید، خودتان را به نزدیک ترین جای ممکن به آبشار چرونیز برسانید و در سایه آرامش اش دقایقی خستگی را از تن بیرون کنید. صدای دل انگیز ریزش آبشار به قدری خوش است که فکر رفتن قلب شما را به درد می آورد.

آبشار چرونیز دشت ارژن روی گوگل مپ

دریاچه پریشان دشت ارژن

تنها در 60 کیلومتری از دشت ارژن یکی از زیباترین جاهای تماشای شیراز قرار گرفته است. جهت دسترسی به این دریاچه با اینکه سخت و کمی خسته نماینده است، ولی دریاچه پریشان بدون شک ارزشش را دارد و خستگی راه را از تن تان بیرون می آورد.

تماشای این چشم انداز رویایی دقیقا تابلوهای نقاشی از منظره ها طبیعی که بر روی دیوارهای خانه وجود دارد را برای ما یادآوری می نماید؛ دریاچه ای در حصار کوه ها، پوشش گیاهی سرسبز احاطه شده کنار دریاچه و… دیگر برایتان نگویم که همه چیز این منطقه برای یک گردش و سرگرمی لذت بخش، ایدئال است.

دریاچه پریشان را فامور هم صدا می زنند. آب این دریاچه شیرین است و یکی از زیستگاه های ماهی در شیراز به شمار می آید. پس اگر ماهی گیر خوبی هستید و تجهیزات لازم را دارید، جایی بهتر از مقصد پیدا نمی کنید.

آدرس دریاچه پریشان دشت ارژن شیراز

استان فارس، شهرستان کازرون، بخش جره و بالاده

دریاچه پریشان شیراز روی گوگل مپ

بازارچه های محلی و رستوران های دشت

بگذارید کمی از خاطراتم از این بازارچه را برایتان بگویم. هر موقع نزدیک به بازارچه های محلی این دشت می شوم، از شدت ذوق چشمانم برای تماشا مغازه های خوش مزه ارژن گرد می گردد. این را هم بگویم، محال ممکن است به دشت بروید، ولی دست خالی از این جا بروید. مغازه های بزرگی در این جهت هستند که با طیف وسیعی از ترشیجات، لبنیات، خوراکی های خانگی، آلوچه ، لواشک، شیرینی، اسباب بازی ها، دست سازهای محلی و… هر رهگذر کوچک وبزرگی را برای خریدکردن به سمت خودشان می کشانند.

بعلاوه رستوران های متنوعی در همین راسته وجود دارد که با رفتن به یک به یک رستوران ها، حال وهوای دشت را به خوبی حس می کنید. هر کدام از رستوران ها با دکوراسیون متفاوت چیدمان شده اند و منوی غذاهای خوش طعم و با کیفتی دارند که با یک مرتبه رفتن پایه ثابت این رستوران ها می شوید.

برترین زمان بازدید از طبیعت دشت

اگر دنبال برترین زمان بازدید از دشت ارژن هستید، باید بگویم هر چهار فصل این منطقه از کم یاب ترین مناطقی است که بهار، تابستان، پاییز و زمستانش جان می دهد برای سرگرمی و تجدید قوا. اگر همانند من عاشق زمستان هستید، هیچ چیز جز تماشا آبشار چرونیز تماشایی نیست. آب آبشار در حین ریزش از فرط دمای زیر صفر درجه یخ می بندد و جلوه ای مثل آبشارهای یخی کارتون های انیمیشنی به خود می گیرد.

زمستان دشت برای بعضی از مسافران طاقت فرسا است؛ اگر به زمستان روی خوش نشان نمی دهید، فصل بهار در این منطقه با آب وهوای عالی و طبیعتی سرسبز از شما پذیرایی می نماید. هر یک از جاهای تماشای دشت نظیر آبشار چرونیز، دریاچه پریشان و دشت در فصل بهار چهره دیگری از خودشان نشان می دهند.

حقیقت را بگویم، بازدید از جاهای تماشای دشت ارژن کاملا به علایق شما بستگی دارد؛ همه فصول این دشت شیراز با آمدن فصل نو، قشنگ ترین لباس هایشان را بر تن می نمایند تا زمان رفتن چیزی جز خاطره خوش از آن جا نبرید. اگر دوست دارید بیشتر از این سفر لذت ببرید و به شما خوش بگذرد، برترین زمان سفر به دشت فصل بهار است.

دشت ارژن کجاست؟

این دشت در یکی از خوش آب وهواترین نقطه از شیراز در جوار کوه های زاگرس جنوبی در میان شهر شیراز و کازرون قرار گرفته است. جالب است بدانید، این قسمت از زاگرس به زاگرس فارس معروفیت دارد.

دشت ارژن شیراز روی گوگل مپ

فاصله دشت ارژن تا شیراز

اگر از شیراز می خواهید به مقصد دشت ارژن حرکت کنید، باید جاده کازرون را در پیش بگیرید. از ورودی شهر شیراز تا دشت چیزی حدود 60 کیلومتر است.

جهت دسترسی به دشت

دسترسی به دشت از سمت استان های جنوبی مثل بوشهر و خوزستان به وسیله شهر کازرون (جاده کازرون-شیراز) و از سمت استان های مرکزی و شمالی به وسیله شهر شیراز (جاده شیراز-کازرون) است. کازرون تا دشت ارژن تقریبا 57 کیلومتر و از شیراز تا دشت 60 کیلومتر مسافت دارد. توجه داشته باشید، جهتهای دسترسی به دشت از هر دو شهر با پیچ وخم همراه است، پس رعایت ایمنی در هنگام رانندگی را اولویت سفرتان در نظر بگیرید.

پاتوق شب زنده دارها

فرقی نمی نماید چه ساعتی به دشت ارژن برسید، این جا چیزی به نام خواب وجود ندارد و مغازه ها به صورت شبانه روزی پذیرای گردشگرانی هستند که به شکم شان ارادت ویژه ای دارند. همین طور کبابی های زیادی در این منطقه به چشم دیده می گردد که طعم لذیذ آن ها هر مسافری، به خصوص شیرازی ها را آخر هفته ها راهی جاده دشت می نماید.

اگر قصد دارید، به منطقه دنج و ناب شیراز سفر کنید، بعد از خاتمه سفر خاطرات و اتفاقات هیجان انگیزی که در سفر به دشت ارژن شیراز تجربه نموده اید را با خبرنگارانیی ها به اشتراک بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2055

به "سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن از زیبارویان شیرازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن از زیبارویان شیرازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید