خواص دارویی بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای

به گزارش مجله ویراپارس، بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای از میوه یک گیاه چینی همواره سبز به نام Illicium verum به دست می آید. دلیل نامگذاری آن بخاطر بازوهای ستاره ای هست که روی بذرهای این ادویه قرار گرفته و طعم آن یاد آور طعم شیرین بیان است. بخاطر شباهتهای طعم و نام آن، آنیس ستاره ای با آنیس اشتباه گرفته می گردد در حالی که این دو ادویه ارتباطی به همدیگر ندارند.

خواص دارویی بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای

ارزش غذایی بادیان

دانه بادیان با وجود اینکه در میزانهای کم مورد استفاده قرار می گیرد، سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن اهمیت دارند.

بیش از همه، دانه بادیان، غنی از آهن است که یکی از عناصر ضروری در بدن برای فراوری سلول های خونی سالم است.

این دانه، بعلاوه حاوی میزان کمی منگنز است. این ماده معدنی کلیدی، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و برای رشد و سوخت وساز بدن ضروری است.

یک قاشق غذاخوری از دانه بادیان معادل 7 گرم، دارای مواد معدنی و عناصر ضروری زیر است:

کالری
23
پروتئین
1 گرم
چربی
1 گرم
کربوهیدرات
3 گرم
فیبر
1 گرم
آهن
13 درصد از میزان مورد احتیاج روزانه (RDI)
منگنز
7 درصد از احتیاج روزانه
کلسیم
4 درصد از احتیاج روزانه
منیزیم
3 درصد از احتیاج روزانه
فسفر
3 درصد از احتیاج روزانه
پتاسیم
3 درصد از احتیاج روزانه
مس
3 درصد از احتیاج روزانه

البته درنظر داشته باشید که بیشتر دستورهای غذایی، بسیار کمتر از یک قاشق غذاخوری بادیان دارند. 1

خواص بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای

1. ضد ویروس گیاهی
یکی از محبوب ترین خواص دارویی انیسون ستاره ای، خواص ضد ویروسی آن است که به واسطه یک ماده شیمیایی به نام اسید شیکیمیک ایجاد می گردد.

انیسون ستاره ای منبع اصلی اسید شیکمیک شناخته می گردد؛ اسید شیکیمیک ترکیبی با قابلیت ضد ویروسی قوی است و به عنوان یکی از مواد اصلی فعال دارو های درمان آنفلوانزا استفاده می گردد.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی بعلاوه نشان داده اند که اسانس انیسون ستاره ای ممکن است انواع دیگری از عفونت های ویروسی از جمله هرپس سیمپلکس نوع 1 را هم درمان کند.

2. ضد قارچ طبیعی
مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در انیسون ستاره ای دارای خواص ضد قارچی قوی هستند و خطر ابتلا به عفونت های قارچی مانند قارچ چای ورزشکار را کاهش می دهند.

برخی تحقیقات کشاورزی نشان داده اند که انیسون ستاره ای می تواند رشد قارچ های بیماری زا را در برخی محصولات خوراکی مهار کند.

3. آنتی باکتریال طبیعی گیاهی
یکی دیگر از مزایای دارویی مهم انیسون ستاره ای این است که به دلیل خواص ضد باکتری قوی که دارد، از رشد باکتری های بیماری زا جلوگیری نموده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که برخی ترکیبات موجود در بادیان بری ممکن است در درمان عفونت های دستگاه ادراری ناشی از باکتری های مختلف موثر باشد.

یک مطالعه دیگر نشان داده که عصاره انیسون ستاره ای در مهار رشد باکتری E. coli که می تواند موجب اسهال و پنومونی گردد، موثر است.

4. سرطان
تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که انیسون ستاره ای به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن یاری نموده و باعث مهار رشد سلول های سرطانی می گردد.
5. درمان بی خوابی
انیسون ستاره ای به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد به کاهش استرس و اضطراب یاری نموده و باعث درمان بی خوابی شبانه می گردد.
6. معده و دستگاه گوارش
گفته می گردد که دمنوش انیسون ستاره ای به بهبود هضم غذا یاری نموده و برای درمان نفخ شکم، احتباس گاز در روده ها و یبوست مفید می باشد.
7. سلامت قلب
مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در انیسون ستاره ای با کاهش رادیکال های آزاد بدن، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به بهبود سلامت قلب یاری می نماید.

برخی مطالعات اولیه نشان داده که عصاره اتانولی بادیان ختایی به کاهش وزن، فشار خون بالا و چربی خون بالا در موش ها یاری نموده و خطر ابتلا به التهاب و بیماری های قلبی و عروقی را در آن ها کاهش داده است.

در نظر داشته باشید که تحقیقات بیشتری ضروری است، اما می تواند گفت که اضافه کردن انیسون ستاره به یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را در بزرگسالان کاهش دهد.

8. دیابت و قند خون
برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیب قدرتمند آنتول موجود در انیسون ستاره ای می تواند در حفظ سطح قند خون مفید باشد؛ به عنوان مثال، در یک مطالعه حیوانی در سال 2015 در هند معین شد که آنتول موجود در این ادویه جادویی با تنظیم برخی از آنزیم های کلیدی متابولیسم کربوهیدرات، قند خون را بهبود می بخشد.
9. کاهش علائم یائسگی
گفته می گردد که انیسون ستاره ای به دلیل خواص استروژنیک که دارد، می تواند به کاهش علائم یائسگی یاری کند.
10. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در انیسون ستاره ای با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت یاری می نمایند. 2

نحوه مصرف بادیان

بادیان به شکل های مختلفی مصرف می گردد و به شکل سنتی، هم مصرف دارویی و هم مصرف غذایی داشته است.

روغن بادیان که از دانه آن تهیه می گردد، یکی از شکل های رایج مصرف بادیان برای سلامت مو و پوست است.

این روغن را می توانید با شی باتر ترکیب کنید و یک کرم مرطوب نماینده بسازید یا به همراه روغن های دیگر از آن ماسک مو تهیه کنید.

می توانید دانه ها یا میوه های خشک بادیان را به شکل دمنوش آماده کنید. این دمنوش به عنوان یک دمنوش ملین یا برای بهبود استرس مفید است.

می توانید با آن جوشانده یا شربت درست کنید و برای تهیه شیرینی ها، شکات ها و کوکی ها و دسرها به عنوان طعم دهنده به کار ببرید.

حتی می توانید به عنوان ادویه برای طعم دادن به گوشت و مرغ از دانه آسیاب شده بادیان بهره ببرید، همان طور که در آشپزی آسیایی، استفاده از آن به عنوان ادویه رواج دارد.

اگر خودتان بادیان کاشته اید و می خواهید دانه ها و برگ های ارزشمند آن را نگهداری کنید، حتما آن را به شیوه مناسب، جمع آوری و نگهداری کنید.

مرحله اول
دانه های تازه بادیان را روی پارچه تمیز پهن کنید.
مرحله دوم
آن را در جای خشک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
مرحله سوم
وقتی دانه ها کاملا خشک شدند، می توانید آنها را درسته یا آسیاب نموده در بانکه هایی که هوا نمی کشند، نگهداری کنید. 1

خطرات احتمالی

بادیان ستاره ای چینی خالص معمولا برای بیشتر افراد بی خطر است. البته چند گزارش در خصوص واکنشهای حساسیت زای آن موجود است.

در کل بیشتر نگرانی برای خویشاوند چینی آنیسون ستاره ای یعنی آنیسون ستاره ای ژاپنی بخاطر سمیت بالای آن است.

آنیس ژاپنی حاوی نوروتوکسینهایی است که می توانند منجر به علائم جسمی شدید از جمله تشنج، توهم و تهوع می گردد.

آنیس ژاپنی تقریبا شبیه به همتای چینی خود است و به لحاظ تجاری برخی از منابع آنیس چینی با ادویه ژاپنی مخلوط شده است.

در مجموع، گزارشاتی از عکس العملهای بالقوه کشنده آنیس ستاره ای در نوزادان وجود دارد.

گمان می رود که این موارد به دلیل آلودگی ناشناخته آن با ادویه ژاپنی است. به این ترتیب توصیه می گردد که آنیس ستاره ای به نوزادان و بچه ها داده نگردد.

برای احتیاط بهتر است که منبع آنیس ستاره ای را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که کاملا از نوع چینی است.

اگر از منبع یا خلوص آن مطمئن نیستید، ممکن است از مصرف زیاد آن خودداری کنید تا از مسمومیت اتفاقی جلوگیری کنید. 3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.coca.ir

3.www.redmag.ir

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1853

به "خواص دارویی بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص دارویی بادیان ختایی یا آنیس ستاره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید