حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی به صلاح کشور و موقعیت کنونی نیست

به گزارش مجله ویراپارس، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در شرایط فعلی حذف ارز 4 هزار و200 تومانی و هر گونه اقدامی که افزایش قیمت ها را در پی داشته باشد، به صلاح کشور نیست.

حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی به صلاح کشور و موقعیت کنونی نیست

به گزارش خبرنگاران از اهواز، سید مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص تبعات حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: مساله قیمت گذاری بعضی کالاها از سوی دولت، سال ها است که مورد بحث و گفت وگو در بین دو گروه اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد و اقتصاددانان لیبرال قرار گرفته است.

او گفت: گروه اول سال ها است که می گویند دولت نباید قیمت ها را کنترل کرده بلکه باید قیمت ها را بر عهده خود بازار قرار دهد.

افقه گفت:گروه دوم که بنده نیز در این گروه قرار دارم، مخالف نظر اقتصادانان اقتصاد آزاد هستند زیرا این دیدگاه در کشورهای پیشرفته که اقتصادی کاملا نرمال و طبیعی و مدیریت مطلوبی دارند، کاربرد دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اما اجرای این موضوع در کشور ما با توجه به مسائل داخلی، ناکارآمدی های ساختاری و تنش های بین المللی که بسکمک از متغیرهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد، مشکل است.

او گفت: توصیه اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد، نه تنها مفید نیست بلکه زیان آن به توده مردم و به خصوص قشر کم درآمد می رسد.

افقه گفت: این گروه، سال ها است که پس از در نظر گرفتن ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاها، به دولت اصرار دارند که باید این ارز حذف شود و استدلال غیرمنطقی آن ها نیز این است که کالاهایی که مشمول این ارز هستند، گران شده و دولت به هدف خود نرسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: این موضوع کاملا غلط است و این کالاها به دلیل وجود ارز 4 هزار و200 تومانی، این قیمت ها را دارند و اگر این ارز حذف شود، قیمت این کالاها به شدت افزایش خواهد یافت.

او گفت: به دلیل افزایش قیمت کالاهای وابسته به ارز 4 هزار و 200 تومانی ناشی از حذف این ارز، تا به امروز دولت فعلی و دولت قبلی نتوانستند نسبت به حذف آن اقدام کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: استدلال دیگر اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد این است اگر چه حذف کردن این ارز بر قیمت کالاها تاثیر می گذارد اما دولت برای جبران این موضوع به صورت ماهانه یارانه ای بین 90 تا 120 هزار تومان در نظر بگیرد تا اثرات این افزایش قیمت جبران شود.

افقه گفت: این راهکار، کارآمدی چندانی ندارد. ضمن اینکه مبلغ این پرداخت ها ثابت بوده و ممکن است در سال اول بخشی از افزایش قیمت ناشی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی را جبران کند اما همیشه نرخ تورم، قیمت کالاها را افزایش می دهد و بعد از چند سال، سهم ارزشی این موضوع مانند همین یارانه 45 هزار و 500 تومانی به صفر نزدیک می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در شرایط فعلی، هدف دولت تامین درآمد است و با کسری بودجه شدید، روبرو است زیرا به دلیل تحریم ها نمی تواند نفت خود را بفروشد و در پی مسیرهایی است که درآمد خود را افزایش دهد. به همین دلیل است که این دولت راحت تر از دولت قبل، زیر بار توصیه اقتصادانان طرفدار اقتصاد آزاد رفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که حذف کردن ارز 4 هزار و 200 تومانی اقدام مناسبی نخواهد بود و فعلا، وجود این ارز ضروری است.

او گفت: طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 60 میلیون نفر مشمول دریافت کمک های حمایتی دولت می شوند و به این معنی است که 60 میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند. پس در شرایط فعلی این اقدام و هر گونه اقدامی که افزایش قیمت ها را در پی داشته باشد، به صلاح کشور نیست.

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1939

به "حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی به صلاح کشور و موقعیت کنونی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی به صلاح کشور و موقعیت کنونی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید