ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا

به گزارش مجله ویراپارس، ثبت نوروز در تقویم ونکوور یکی از رویدادهای مهم برای ایرانیان، به ویژه ایرانیان ساکن در کاناداست. این رویداد باستانی که جشن سال نو ایرانیان است، برای اولین بار به عنوان یکی از جشنواره ها و مراسم رسمی در تاریخ ونکوور کانادا به ثبت رسیده است. جشن سال نو ما که به عنوان یکی از فستیوال های مهم جهان محسوب می گردد، سالیان سال است که در لیست های جهانی مهم مانند لیست میراث فرهنگی غیرمادی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر دوست دارید تا بیشتر درباره ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا اطلاعات داشته باشید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید.

ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا

ثبت نوروز در تقویم ونکوور کانادا

در فوریه سال 2009، لایحه ای از سمت شورای شهر ونکوور ارائه شد که نوروز باید به صورت رسمی در تقویم ونکوور به ثبت برسد. در این سال، یکی از اعضای رسمی شورای شهر ونکوور کانادا، جان سوانسون، با ارائه یک درخواست، از هیئت رئیسه شورای شهر درخواست کرد که جشن باستانی نوروز هم به عنوان یکی از جشن های رسمی در تقویم نوروز به ثبت برسد. به گفته این عضو شورای شهر، تعداد مهاجران ایرانی ساکن در ونکوور به مقدار ای بوده که شورای شهر به تنوع فرهنگی آن ها احترام گذاشته و به آن ها اجازه بدهد تا جشن های باستانی خود را در ونکوور جشن بگیرند. پس از مطالعه این بیانیه و اطلاع از این که نوروز جشنی بسیار مهم است که در فهرست های بزرگ دنیای مانند یونسکو به ثبت رسیده است، نهایتاً در سال 2024، مجلس کانادا به ونکوور اجازه داد که نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت گردد.

به همین دلیل، از سال 2024 به بعد، هر ساله روز 20 مارس در ونکوور، شهر به افراد ایرانی و سایر ملیت هایی که نوروز را جشن می گیرند سپرده می گردد تا بتوانند مراسم های باستانی خود را برگزار نموده و فرهنگ خود را توسعه بدهند. در این روز، افراد می توانند از جشن های باستانی مانند آتش بازی گرفته تا برگزاری جشنواره و نمایش های مختلف را برگزار نمایند.

مراسم نوروز در کانادا

شاید برای بسیاری از شما این سؤال به میان بیاید که پس از ثبت نوروز در تقویم ونکوور کانادا، این جشن ها در این کشور به چه صورت برگزار می گردد؟ در ونکوور تنها یک روز به تقویم افزوده نشده و مردم در عمل هم این جشن ها را برگزار نموده و به آیین های باستانی ایرانی احترام می گذارند. یکی از ابتدایی ترین کارهایی که در این جشن ها انجام می گردد، برگزاری مراسم کتاب خوانی به انگلیسی و فارسی برای بچه ها است.

در این مراسم که در کتابخانه های اطراف ونکوور انجام می شوند، بچه ها می توانند با داستان های باستانی ایرانی و افسانه های محلی مربوط به نوروز آشنایی بیشتری پیدا نمایند. علاوه بر توسعه فرهنگ ایرانی در این مراسم ، بچه های که از بچگی در ونکوور و به دور از کشور خود بزرگ شده اند، می توانند با میراث ملی خود آشنایی بیشتری پیدا نمایند.

انواع جشن های نوروزی در کانادا

ثبت نوروز در تقویم ونکوور تنها به نفع بچه های خردسال نبوده و برای بزرگ ترها هم جشن های بسیاری برگزار می گردد. در بسیاری از بخش های ونکوور، مردم به صورت کاملاً امن جشن هایی مانند چهارشنبه سوری را برگزار نموده و به پایکوبی و شادی مشغول می شوند. در این جشن ها می توان پایکوبی های محلی انواع قومیت هایی که نوروز را جشن می گیرند را مشاهده کرد. بعلاوه در سالن سیتنیال ونکوور هم نمایش های متعددی برگزار می گردد که کارگردان بسیاری از این نمایش ها، کارگردانان و هنرمندان ایرانی هستند. بعضی از برنامه های ونکوور برای برگزاری جشن باستانی نوروز شامل موارد زیر می شوند.

  • جشن آتش یا آتش بازی های چهارشنبه سوری
  • برگزاری نمایش های مربوط با نوروز
  • برگزاری نمایش های پایکوبی های محلی
  • جشنواره های غذاها و شیرینی های نوروزی
  • چیدن سفره هفت سین و معرفی نمادهای این سفره
  • برگزاری مراسم کتاب خوانی برای بچه ها

علاوه بر جشن هایی که به صورت رسمی و در مراکز مختلف برگزار می گردد، خود مردم ایرانی یا سایر کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند هم می توانند برای معرفی بهتر فرهنگ خود به سایر مردم و جشن گرفتن سال نو و رسیدن بهار، تدارک دیده و در کنار هم حس دوری از نوروز در ایران را کاهش بدهند. با توجه به تعداد زیاد ایرانیان ساکن ونکوور، ثبت نوروز در تقویم ونکوور می تواند برای تمامی آن ها یک رویداد بسیار مهم و ارزشمند باشد.

ثبت مراسم نوروز در میراث فرهنگی غیرمادی یونسکو

ثبت نوروز در تقویم ونکوور تنها دستاورد این جشن باستانی نبوده و نوروز در فهرست های بسیار مهم دیگری هم به ثبت رسیده است. یکی از این فهرست های بسیار مهم، فهرست میراث فرهنگی غیرمادی یونسکو است. میراث غیرمادی یونسکو، مجموعه ای از عناصر فرهنگی است که ارزش های بسیاری برای فرهنگ ملل مختلف داشته و به نوعی این فرهنگ ها را زنده نگه می دارند.

نوروز هم یکی از میراث فرهنگی غیرمادی است که در سال 2010 در یک نشست به فهرست یونسکو افزوده شده است. پس از همکاری 7 کشور که نوروز را در تقویم خود به رسمیت شناختند، در سال 2010 یونسکو در آخر این جشن های باستانی را به فهرست میراث فرهنگی دنیای خود افزود. این فهرست برای تمامی مردم دنیا و زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم آن ها اهمیت بسیار زیادی داشته و بخشی از هویت یک جامعه محسوب می گردد.

سفرهای نوروزی با خبرنگاران

ثبت نوروز در تقویم ونکوور کانادا یک رویداد بسیار مهم برای تمامی ایرانیان ساکن کانادا و به ویژه ونکوور بود. ایرانیانی که از وطن خود دور هستند، می توانند به لطف رسمیت پیدا کردن این جشن باستانی، حس نزدیکی بیشتری با تاریخ و میراث فرهنگی کشور خود داشته باشند.

این افراد می توانند در جشن های مختلفی مانند جشن های چهارشنبه سوری در ونکوور شرکت نموده یا با نمایش ها و برنامه های کتاب خوانی متعددی که برگزار می گردد، بچه ها خود را بیشتر و بهتر با فرهنگ ایرانی و نوروز آشنا نمایند. یکی از برترین بخش های تعطیلات نوروزی همواره سفرهای نوروزی بوده است. اگر شما هم می خواهید که سال جاری نوروز را به همراه خانواده خود به یک سفر لوکس و خاطره انگیز بروید، می توانید همین امروز با خبرنگاران در تماس باشید. کارشناسان ما از صفر تا صد برنامه ریزی سفر را برای شما انجام داده و یک سفر بی نظیر در تعطیلات عید را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

سؤالات متداول

ثبت نوروز در تقویم ونکوور در چه سالی انجام شد؟

این درخواست در سال 2009 به وسیله یکی از اعضای شورای شهر به نام جان سوانسون ارائه شد و در نهایت در سال 2024 تصمیم گرفته شد تا نوروز به صورت رسمی به تقویم ونکوور اضافه گردد.

چه رویدادهایی در جشن نوروز ونکوور برگزار می شوند؟

در جشن نوروز ونکوور، مراسم های کتاب خوانی، جشنواره های متعدد و بعلاوه نمایش ها و آتش بازی های مختلفی برگزار می گردد که افراد بافرهنگ نوروز ایرانی بیشتر آشنا شده و بعلاوه سال نو و رسیدن بهار را جشن بگیرند.

نوروز در تقویم سایر شهرهای کانادا هم ثبت شده است؟

در حال حاضر نوروز در تقویم ونکوور و استان بریتیش کلمبیا به ثبت رسیده است و در روز 20 مارس هر سال، ایرانیان می توانند این جشن باستانی را در شهر برگزار نموده و با هم وطنان خود سال نو را جشن بگیرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2310

به "ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید